Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is er mis met mijn high key opstelling?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wat is er mis met mijn high key opstelling?

    Deze ochtend mij weer met kleumende handen (nog geen verwarming in de studio) geamuseerd met mijn geweldig fotogeniek model, aan de hand van de tips die ik hier heb gehad. Ik ben al tot EEN resultaat gekomen, maar ik blijf nog een aantal vragen hebben.

    Ik heb dus Frank zijn tip gevolgd: ik heb het hoofdlicht incident gemeten (F8) en dan mijn achtergrond ingesteld op F22 (reflecterend, naar de rug van het model gericht). Dat geeft al een mooi resultaat. Echter ik heb nog twee problemen:

    1) hoewel het ondertussen nog miniem is, blijf ik een donkerdere band zien bovenaan. Ik heb mijn lichten al naar achter geplaatst, op verschillende hoogtes gezet, modifiers er af gehaald ... Ik blijf altijd lichtere en donkerdere gedeeltes zien. Ik krijg de achtergrond maar niet egaal wit ... :-(

    2) Het model ziet er wat donker uit vind ik, niet? Key light stond op F8 (incident gemeten). Licht op het model meette ook F8 (reflecterend gemeten). Fill light stond op F4, incident gemeten, (I know, hat op F5.6 moeten staan, maar ik denk niet dat het zo'n verschil had gemaakt).

    De lelijke wrap is te wijten aan flaps die ik nog moet maken, die komen er later nog in. Het licht op het achterhoofd van het model meette F16 (volgens mij ook op te lossen door softboxen te gebruiken ipv zonder modifiers te werken). Dus wrap is nog iets apart, dat los ik nog wel op.

    Of zou het toch te maken hebben met het gebrek aan modifers en flaps, dat mijn model onderbelicht is?

    Ohja, en nog bedankt voor de link(s), ze waren ook zeer informatief. Door het artikel heb ik dus het licht op het achterhoofd van het model gemeten.

    Resultaten:
    http://www.dennisclaes.be

    Comment


    • #17
      Re: Wat is er mis met mijn high key opstelling?

      In dat artikel vertelt Zack dat hij met een sluitersnelheid werkt die dicht tegen de 'sync. speed' ligt.
      Ik denk dat de synchronisatie snelheid van de D7000 een beetje hoger ligt dan de 1/125" die jij hier gebruikt hebt.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #18
        Re: Wat is er mis met mijn high key opstelling?

        Hey Jos, je hebt helemaal gelijk. Ik zal straks dezelfde foto eens opnieuw proberen op 1/250ste. Echter, de lichtmeter stond op 1/125 en de camera ook, dus de lichtmeting zou toch juist moeten zijn? Sluitersnelheid controleert tenslotte alleen maar het omgevingslicht (voor zover ik weet?).

        Maar zeker bedankt voor je opmerking, ik vlieg binnen een uurtje mijn studio weer in sè. :-)
        http://www.dennisclaes.be

        Comment


        • #19
          Re: Wat is er mis met mijn high key opstelling?

          Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
          ... Echter, de lichtmeter stond op 1/125 en de camera ook, dus de lichtmeting zou toch juist moeten zijn? ...
          Ik hoef niet eens in te zoomen op die laatste foto, om te zien dat er kreukels in de achtergrond zitten. De overbelichting van de achtergrond is dus nog niet zoals het zou moeten.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #20
            Re: Wat is er mis met mijn high key opstelling?

            Er hangt momenteel nog geen achtergrond op, ik gebruik hier gewoon de muur (zelfde kleur als het papier). De kreukels die je ziet, zijn "kronkels" die in de textuur van de muur zitten. Het wegflitsen van de structuur van de muur is een mooie bonus, dan ben ik niet beperkt tot de 3 meter brede papieren achtergrond.

            Enfin, dat terzijde. :-)

            Ik ben weer gaan testen in de studio en ben tot zeer bevredigende resultaten gekomen.

            Er is wel iets zeer vreemd gebeurd. De Sync Speed stond inderdaad ingesteld op 1/250. Dus ik stelde de lichtmeter ook in op 1/250 en meette alles opnieuw. Lichtwaarden waren hetzelfde. Daarna stelde ik de sluitersnelheid van de camera in op 1/250. Toen gebeurde dus wat je op de eerste foto ziet. Het tweede gordijn was nog niet volledig doorgegaan toen de foto genomen werd, waardoor ik dus de helft van het beeld kwijt was.

            Ik begrijp nog niet waarom, maar ik heb het kunnen oplossen door de sluitersnelheid EN de Sync snelheid in te stellen op 1/125. Daarna kreeg ik een mooi resultaat. Er is nog een HEEL klein verschil in belichting bovenaan (je kan de "kreukels" vlak tegen de bovenrand van de foto nog net zien als je goed inzzomt, terwijl de rest weggeflitst is), maar ik ben tevreden met dit resultaat.

            Volgende stap is om de "wrap" weg te werken, maar dat zal voor een ander topic zijn. Ik praat graag door over dit onderwerp voor de mensen die geïnteresseerd zijn, maar mijn vraag is hierbij wel beantwoord.

            Opgelost dus door 3 stops te overbelichten en mijn sync speed op 1/125 in te stellen.

            http://www.dennisclaes.be

            Comment


            • #21
              Re: Wat is er mis met mijn high key opstelling?

              de sync-tijd zoals jos aanhaalt, maakt geen barst verschil uit in de studio!
              je hebt 'geen' overvloed aan omgevingslicht dat je wilt blokken of toelaten door middel van de sluitertijd (staat gelijk in dit geval ook aan de sync-tijd)
              ook zijn de meeste triggers in combinatie met studioflitsers veelal beperkt tot sluitertijden van 1/200ste.
              daarom dat 1/125ste de meest gebruikte sluitertijd is in de studio.
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #22
                Re: Wat is er mis met mijn high key opstelling?

                Hi,
                De sync speed op nagenoeg alle camera's ligt rond de 1/125e voor studio flitsers, soms 1/160 op de kabel.
                Het heeft ook totaal geen zin om hoger te gaan in de studio, tevens zal de lichtmeter met flits geen verschil aangeven tussen de sluitertijden als het goed is.

                Dat je bovenin een rand ziet die wat donkerder is heeft te maken met het feit dat je daar dus licht afval hebt, of je verplaatst de flitsers iets naar achteren waardoor je meer bereik hebt, of je gebruikt een andere modifier, ik heb zelf zeer goede ervaringen met de Elinchrom wide reflector (van de varistar serie), een soort kleine "schotel" die het hele papier verlicht.
                http://www.frankdoorhof.com

                Comment


                • #23
                  Re: Wat is er mis met mijn high key opstelling?

                  Hey Frank,

                  De flitsers nog verder naar achter zetten gaat niet, te weinig plaats. Ze staan nu al zo'n 2 meter van de achtergrond af. Ik kan wel andere modifiers gaan kopen.

                  Die schotel waar je het over hebt, is dat deze?



                  Of deze?



                  EDIT: ik heb het specifieke elinchrom product opgezocht, dat is dus nog iets heel anders. Zou het echter met één van de bovenste twee modifiers ook kunnen? Bedankt voor de tips alvast
                  Last edited by s5034454; 9 april 2013, 14:10.
                  http://www.dennisclaes.be

                  Comment

                  Working...
                  X