Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

    Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
    Bedankt voor de interessante verwijzingen ivm PocketWizards en Sekonic.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #32
      Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Bedankt voor de interessante verwijzingen ivm PocketWizards en Sekonic.
      gg :-). Ik werk ook met PW TT5 en de AC3 zone controller (met Canon) maar ik gebruik het meestal in E-TTL mode. Daardoor heb ik geen goed antwoord voor jou. Als je PW's wilt, is de AC3 een must om snel (en makkelijk) je flitsen op afstand te regelen. Ik ben nu in een transitie fase naar de EX-RT systeem van Canon en de ST-E3 controler, waardoor de PW's minder gebruikt worden.

      -groetjes, Gerard.
      "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
      Blog: www.gerardmaas.net
      Port: www.gerardmaas.com

      Comment


      • #33
        Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

        Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
        gg :-). Ik werk ook met PW TT5 en de AC3 zone controller (met Canon) maar ik gebruik het meestal in E-TTL mode. Daardoor heb ik geen goed antwoord voor jou. Als je PW's wilt, is de AC3 een must om snel (en makkelijk) je flitsen op afstand te regelen. Ik ben nu in een transitie fase naar de EX-RT systeem van Canon en de ST-E3 controler, waardoor de PW's minder gebruikt worden.

        -groetjes, Gerard.
        Het wordt allicht 2x PW TT5 en een AC3. Hiermee kan ik zowel in TTL mode werken als manueel. Volgens mij een mooi setje om te experimenteren.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #34
          Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

          Zeker een goed begin. Dat zal je toelaten om 1 externe flits te gebruiken met de andere tt5 op het toestel. Je kan met 1 flits beginnen en later je kit uitbreiden met eentje erbij om de 'full potential' van de PW's te gebruiken.

          Voor iTTL werk met 1 flits brengt de AC3 geen toegevoegde waarde aangezien dat je de iTTL flitscompensatie in het toestel zelf kunt instellen. Om met je flits in manueel te werken is het wel handig om met het wieltje de flitskracht makkelijk op afstand aan te passen. Een minpunt is dat de instelling van het wieltje relatief uitgedrukt is (van -3 tot +3 in 1/3 van stop - eigenlijk meer voor TTL bedoelt) . Je weet dus dat +3 is 1/1(full power) maar daaronder... :-)

          Om je flitsmeter te gebruiken kan je met de AC3 de group selecteren en de flitskracht instellen, je flitsmeter in flits-mode zetten en de test knop van de TT5 controller (op de camera) gebruiken om je remote flits af te laten gaan. Ik weet niet hoe de PW module van je 358 werkt (mss laat die alle remote flitsen afgaan, wat niet zo interessant is).

          -groetjes, Gerard.
          "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
          Blog: www.gerardmaas.net
          Port: www.gerardmaas.com

          Comment


          • #35
            Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

            Ik wou nog op dit een opinie geven:
            <quote>maar wat kan je nu verliezen door even een RF602 te testen (17€), die misschien wel hetzelfde resultaat geeft als een setje PW's (400€), vermits je van jezelf weet dat je misschien wel afhaakt als 't veel tijd in beslag neemt...</quote>

            Hier haalt je precies aan wat het probleem is met die simpele triggers: Ze bieden het meest gebruikersonvriendelijk ervaring mogelijk. Met die simpele triggers moet je *constant* heen en weer naar je lichten lopen. Als je mensen fotografeert, is dat zeer storend voor je model. Het breekt het contact en de focus in een shoot. Het is niet zo dat je een keer de correcte flitskracht zet en je bent goed voor de rest van de dag. Als je onderwerp van pose verandert en een stapje neemt of van been wisselt, is je afstand tussen licht en onderwerp anders en moet je je flitskracht weer aanpassen.

            Die heen-en-weer naar je flitsen lopen heeft voor een beginner precies als gevolgen : <quote> afhaakt als 't veel tijd in beslag neemt...</quote>

            Persoonlijk zou ik nooit een simplere trigger aan een beginner aanraden. Dat doet meer kwaad dan goed.
            Controle vanuit de camera standpunt (manueel of TTL) levert een betere ervaring met betere resultaten als gevolgen.

            -groetjes, Gerard.
            "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
            Blog: www.gerardmaas.net
            Port: www.gerardmaas.com

            Comment


            • #36
              Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

              Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
              Hier haalt je precies aan wat het probleem is met die simpele triggers: Ze bieden het meest gebruikersonvriendelijk ervaring mogelijk. Met die simpele triggers moet je *constant* heen en weer naar je lichten lopen. Als je mensen fotografeert, is dat zeer storend voor je model. Het breekt het contact en de focus in een shoot. Het is niet zo dat je een keer de correcte flitskracht zet en je bent goed voor de rest van de dag. Als je onderwerp van pose verandert en een stapje neemt of van been wisselt, is je afstand tussen licht en onderwerp anders en moet je je flitskracht weer aanpassen.
              erg scherp door de bocht...

              deze sterk veroordelende uitspraak getuigt van weinig ervaring met die bewuste "simple triggers". En vermoedelijkj ook weinig ervaring met locatie fotografie (zag weinig goed resultaat in je blog of portfolio, eerder een studio fotograaf...). Weet ook dat pocketwizard het tot voor kort niet anders deed... Helemaal manueel... Professionele fotografen waren er evengoed tevreden mee...
              Persoonlijk moet ik hiervoor zelden naar m'n flitsen lopen na het opstellen van deze flitsen... kleine nuances regel ik perfect vanaf de camera door wijzigen van diafragma, sluitertijd, iso... Ik moet er af en toe naartoe om de richting van het licht te wijzigen. Ik krijg jaarlijks een 40-50 beginnende strobisten op m'n workshops, die werken met de simpele triggers, dikwijls met erg goed resultaat...
              Als beginnende fotograaf is het essentieel dat je dikwijls naar de flitsen loopt, zodat je ze vast neemt en op een nieuwe plaats zet, daar staat hij goed, daar staat hij fout... licht herkennen en erkennen... en dan moet je natuurlijk je kracht van de flits aanpassen en dit gaat dan veel makkelijker dan in de camera... Trouwens, als je alles in de camera doet, neem je als beginnende strobist het risico dat hij/zij zelf niet meer beweegt, dat ze een afstand behouden tussen hen en het model, en vooral dat ze de niet genoeg experimenteren met de richting van het licht...

              Zowel de dure pocketwizards als goedkope manuele triggers hebben hun plaats, en in essentie doen ze beiden net hetzelfde... de flits laten afgaan, je maakt geen betere foto met een pocketwizard, noch met een goedkope trigger... Pocketwizards worden dikwijls vanwege de support modaliteiten gekozen. Weet dat dit een achterhaalde strategie is... om een voorbeeld te noemen... Google werkt met goedkoop materiaal (servers, disken)... doch in grote getallen... en op die manier efficient en effectief. Als je voor de goedkope triggers kiest, neem dan twee of meer setjes, zodat je bij pech altijd één of meerdere reserve exemplaren hebt en dan ben je nog veel goedkoper af...

              Het wijzigen van de kracht op afstand (camera of zonecontroler) is maar relevant als je bv. professioneel een hele zomer collectie moet schieten, en waar time=money, of waar je flits niet bereikbaar is, eenmaal opgesteld. In andere gevallen is het mogelijks nadelig, je kan er de richting van je licht door verwaarlozen.

              tot slot... controle vanuit de camera of controle rechtstreeks op de flits, bieden beiden het zelfde resultaat, vanuit een verschillende handeling.
              Last edited by d_oracle; 7 maart 2013, 12:55.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #37
                Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

                Ik volg Koen's relaas hierboven.

                Mijn licht staat klaar voor de shoot. Toch voor de eerste opstelling. Aanpassen van de opstelling is doorgaans een goed moment om model te laten ontspannen. Trouwens het voordeel van meten T.O.V I-TTL is dat je perfect weet hoe veel je je licht moet opdrijven of zachter zetten. En om te meten moet je toch naar je model en dus doorgaans ook richting flits...

                Bij de aanvang van de shoot gebruik ik de opstelling met de meeste lampen. De opstellingen nadien met steeds minder en minder.
                I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                Comment


                • #38
                  Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

                  Koen,

                  controle vanuit de camera of controle rechtstreeks op de flits, bieden beiden het zelfde resultaat, vanuit een verschillende handeling.
                  Als wij het hebben over 1/160 f/8 ISO 200 aan 1/2 power is het correct dat deze twee methodes dezelfde resultaat bieden. Mijn uitspraak gaat over gebruikersvriendelijkheid: hoe het product jij helpt om je doel te bereiken en, meer specifiek vertaald naar ons onderwerp, hoe startende "strobisten" mee omgaan.

                  Laat ons een oefening doen...
                  Van de huidige keuzes in radio triggers kunnen wij een lijst van categorieën maken:
                  • "simpele triggers" -> kunnen de flits op afstand laten afgaan - alles valt op de flits te regelen
                  • "simpele TTL triggers" -> brengen de TTL signaal over radio naar de slave - instellingen gebeuren in het toestel
                  • "manual group commander" -> kunnen op afstand meerdere flitsen regelen in manuele stand vanuit de controller op het toestel
                  • "group TTL+Manual" -> een combinatie van deze 2
                  • "ingebouwde TTL/Manual" -> Geen externe trigger meer nodig. De flits kan op afstand geregeld worden zowel manueel of TTL vanuit de camera controller.



                  Als wij in de schoenen van een beginner stappen, in vergelijking, welke van deze categorieën bied het meest gebruikersonvriendelijk ervaring?
                  Is het zo een onredelijk uitspraak? Kan het nog moeilijker?

                  Wat ik zeker mee wilt geven in deze thread is dat er keuzes zijn. Er is een spectrum aan producten elke met hun voor en nadelen. Als beginner ben jij waarschijnlijk beter af een een product die meewerkt, die meehelpt om resultaten te krijgen zonder ingewikkelde handelingen en frustraties. Als je de smaak te pakken krijgt, kan je naar de 'next level' gaan waar licht controleren, modelleren en modificeren belangrijker wordt.

                  mvg, Gerard.
                  PS:
                  vermoedelijk ook weinig ervaring met locatie fotografie (zag weinig goed resultaat in je blog of portfolio, eerder een studio fotograaf...)
                  Uhm... click
                  "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                  Blog: www.gerardmaas.net
                  Port: www.gerardmaas.com

                  Comment


                  • #39
                    Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

                    Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
                    Als beginner ben jij waarschijnlijk beter af een een product die meewerkt, die meehelpt om resultaten te krijgen zonder ingewikkelde handelingen en frustraties. Als je de smaak te pakken krijgt, kan je naar de 'next level' gaan waar licht controleren, modelleren en modificeren belangrijker wordt.
                    Ik deel je mening niet. Je bent niet beter af met een product dat voor jou denkt en beslist (TTL-trigger), als dat betekent dat je met geluk foto's maakt. Want dan kan je nooit consistent een goede foto maken. Dat terwijl dit op een gegeven moment van je verwacht wordt... Je omgeving zag immers dat je mooie foto's maakte... Ga je dan zeggen: het was TTL, de camera had me geholpen... ik begrijp echter zelf niet goed hoe het moet... Sterker nog, ik kan het op voorhand niet weten... want de camera weet helemaal niet wat ik wil, hij is geprogrameerd zoals de ingenieurs vonden dat het goed was.
                    Je kan dan op voorhand trachten te compenseren, doch vermits je niet weet wat de exacte waarden zijn, zal het steeds een benadering zijn... wat is dan ongebruiksvriendelijk?

                    welnu, wanneer gebruik ik TTL-triggers? Als het rap moet gaan... een trouw bijvoorbeeld... en dan hoop ik dat het een mooie foto wordt, want je weet immers maar nadat je een foto getrokken hebt dat je moet compenseren... Gelukkig is er nog zoiets als de "sunny 16 rule" die me op voorhand laat nadenken over welke compensatie...

                    Beginners die van bij de start manueel leren werken, vinden manuele triggers en flitsen helemaal niet gebruiksonvriendelijk, want ze begrijpen de parameters en begrijpen het licht... is dit moeilijk? absoluut niet... 5 parameters: diafragma, sluitertijd, kracht van je flits, ISO en afstand van je flits tot je onderwerp... Ze moeten af en toe 4 meter lopen om de power van de flits aan te passen, ze weten immers nog niet wat de juiste verhoudingen zijn, doch dat komt snel. En zoals reeds vermeld, heeft het ze de gelegenheid om de richting van het licht te verbeteren en om nader kennis te maken met het model.

                    als ik zelf een flits zet om m'n model te belichten... weet ik op voorhand exact op hoeveel power ik die flits moet zetten... immers... die flits heeft op een gegeven powerstand en een gegeven zoomstand altijd evenveel licht... in functie van dezelfde afstand. Dat kan je van TTL-triggers niet zeggen... het is voldoende dat de huid van het model wat glimt en je krijgt een andere waarde... wat is dan ongebruiksvriendelijk?

                    ik stap elke workshop in de schoenen van vele beginners, en op het einde van de dag, hebben ze het allemaal begrepen, en kunnen ze consistent hun modellen belichten.

                    Het is algemeen bekend dat als je een verkeerde methode aanleert, je dan eerst de verkeerde methode moet afleren, voor je de betere methode kan verinnerlijken. Zodoende m'n pleidooi om direct goed te starten, met een compleet begrip van de werking van camera en licht ten opzichte van het model.

                    Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
                    Mijn uitspraak gaat over gebruikersvriendelijkheid: hoe het product jij helpt om je doel te bereiken en, meer specifiek vertaald naar ons onderwerp, hoe startende "strobisten" mee omgaan.
                    dit, m'n beste Gerard is de essentie... je doel bereiken... je hebt een beeld in je hoofd, en je wilt dit bereiken... dankzij kennis van de parameters en de consistentie van het materiaal met de manuele methode is dat vlot haalbaar. TTL-trigger, na veel frustratie... want die camera weet niet wat jij in je hoofd hebt. wat is dan ongebruiksvriendelijk?

                    Uiteraard, beginners die de parameters niet wensen te leren, die consistente goede foto's niet belangrijk vinden... die gewoon voor de fun wat snapshots maken... en al blij zijn dat er af en toe een goede foto tussen zit... die zullen baat vinden bij TTL-triggers

                    Elke vaardigheid moet je leren, en moet je oefenen. Als je daar niet toe bereid bent, wat je goed recht is, dan bekom je die vaardigheid gewoon nooit... Een goede fotograaf heeft uren, dagen, jaren gefotografeerd alvorens hij een goede fotograaf werd... en TTL of een vernuftige camera maakt hem geen goede fotograaf...
                    Last edited by d_oracle; 7 maart 2013, 22:38.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #40
                      Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

                      Beste Koen,

                      Het gaat niet (weer) over manueel vs TTL, het gaat over simpele triggers vs al de andere 4 categorieën en het dogmatisch advies die hier constant wordt gegeven dat de eerste 'the only way to go' is. En gaat over mensen zoals Enero die niet geholpen worden omdat ze in de dogma niet willen stappen.

                      Persoonlijk gebruik ik op moment een combinatie van Canon EX-RT voor eTTL met Hahnel Viper voor manueel *op afstand*: ETTL waar kan, manueel waar moet:

                      Hahnel Viper with ST-E3 by Gerard Maas, on Flickr

                      Is het een snaphot als ik de E-TTL zender gebruik en een consistent goede foto als ik de flitsers met de manuele radio controller aanstuur?
                      En wat als ik de ST-E3 gebruik om de flitsers in manueel aan te sturen? Met de draai van een knop ga ik van prutser naar goede fotograaf?

                      De ene is geen beter methode dan de andere. Vaak zijn die complementair en enkele maar tools om iets te bereiken.

                      Ik deel je mening niet.
                      En ik deel je mening ook niet. En waarschijnlijk zal dat het enig punt waar wij akkoord zouden kunnen gaan.

                      -groeten, Gerard.
                      "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                      Blog: www.gerardmaas.net
                      Port: www.gerardmaas.com

                      Comment


                      • #41
                        Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

                        Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
                        Het gaat niet (weer) over manueel vs TTL, het gaat over simpele triggers vs al de andere 4 categorieën en het dogmatisch advies die hier constant wordt gegeven dat de eerste 'the only way to go' is. En gaat over mensen zoals Enero die niet geholpen worden omdat ze in de dogma niet willen stappen.
                        jij maakt strobisme elitair... ik maak het toegankelijk voor elk één! en ik maak geen ongenuanceerde uitspraken zoals jij die doet:
                        Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
                        Hier haalt je precies aan wat het probleem is met die simpele triggers: Ze bieden het meest gebruikersonvriendelijk ervaring mogelijk.
                        we hebben het hier over strobisme... en een zekere David Hobby zij ooit:

                        The Good News: The Gear Doesn't Cost Much

                        Basic lighting gear is also refreshingly inexpensive. If you have a camera, lens and flash you have already done the spendy part. The gear needed to take your light off-camera is very inexpensive compared to your camera, your flash or even a single lens.
                        wel ik treed dit helemaal bij... ik ben aanwezig in dit forum om mensen te helpen, om mensen te duiden, om ze te vertellen, dat strobisme niet moeilijk is en niet duur! Wel wat jij zegt is "het is de meest gebruiksonvriendelijke ervaring tenzij je dure pocketwizards en dure canon EX-RT's hebt..." word jij gesponsored?

                        persoonlijk kan ik met alle materiaal m'n gewenste resultaat halen, gewoon door dat ik de parameters begrijp en geen nood heb aan gesofisticeerde hulpmiddeltjes... En ik adviseer daarom alleman (en de regelmatige bezoeker van dit forum weet dat) om die parameters te doorgronden, en dan nog liefst voor men materiaal aanschaft, zodat men daarna gericht precies koopt wat men nodig heeft.
                        Last edited by d_oracle; 8 maart 2013, 00:51.
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #42
                          Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

                          Ik wil hier toch nog even reageren.
                          Aangezien ik van bij het begin heb aangegeven dat ik met PW's aan de slag wou gaan en dat de prijs voor mij niet het belangrijkste was heb ik moeten vaststellen dat de meest gerichte en bruikbare info voor dit specifieke merk mij werd verleend door maasg waarvoor uiteraard mijn bijzondere dank.
                          Mijn algemene indruk na de reacties op mijn vraag was, op enkele uitzonderingen na, dat de pocketwizards hier toch niet zo geliefd zijn en ik vermoed dat dit te maken heeft van hun hogere prijs.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #43
                            Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Mijn algemene indruk na de reacties op mijn vraag was, op enkele uitzonderingen na, dat de pocketwizards hier toch niet zo geliefd zijn en ik vermoed dat dit te maken heeft van hun hogere prijs.
                            dat klopt, en vooral omdat er een generatie triggers op de markt gekomen is die goedkoop en betrouwbaar was... de RF602's
                            Dat was vroeger niet het geval, de cactus v2 vuurde maar de helft van de tijd wanneer je het wilde.
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #44
                              Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

                              The Good News: The Gear Doesn't Cost Much

                              Basic lighting gear is also refreshingly inexpensive. If you have a camera, lens and flash you have already done the spendy part. The gear needed to take your light off-camera is very inexpensive compared to your camera, your flash or even a single lens.
                              Beste Koen, Als je camera, lens en flits hebt, de makkelijkste en goedkoopste manier om je flits off-camera te krijgen is, voor vele, gewoon de ingebouwde flits als commander gebruiken. (Dat geldt meer voor Nikon gebruikers dan voor Canon aangezien dat die feature enkele op de laatste toestellen beschikbaar is) Dat heeft zijn beperkingen (line-of-sight) maar het is perfect bruikbaar, vooral als je binnen fotografeert en je moet niks kopen. Is dat niet voldoende om te beginnen?

                              Strobist is niet gelijk aan een RF602. 'Strobist' is een trademark (TM) die door David Hobbit geregistreerd is en waarvoor je waarschijnlijk licenties zou moeten betalen als je die merknaam in je website domain name gebruikt. Die man heeft een mooie beweging in de fotografie gecreëerd die gaat voornamelijk om reportage flitsen te gebruiken los van de camera. Hoe je die los krijgt maar het niet uit. Dat kan een kabel zijn, infrarood signalen, en radio triggers in alle zijn variaties. Die variëren allemaal in gradaties van betrouwbaarheid, bereik, opstelling (line of sight), kost, controle op afstand, custom features, ... dat heeft een invloed de UX (user experience) van de gebruiker.

                              Ik heb het hier gehad over radio trigger keuzes. Hier zijn ze allemaal op een mooie overzicht.
                              Als ik ze in volgorde van features en gebruikersvriendelijkheid opstelt staan er de RF602 en gelijkaardige helemaal onderaan. Die kunnen worden gebruikt maar niet zonder de nodige effort om telkens heen-en-weer naar de lichten te gaan. En dat vind ik storend in een shoot. Ik heb het *ervaren* en ik heb ook de pijn bij anderen gezien.

                              Als ik dan je commentaren les, staat er: duur vs goedkoop, TTL vs manueel, RF602 vs PW... zwart vs wit.

                              Wel wat jij zegt is "het is de meest gebruiksonvriendelijke ervaring tenzij je dure pocketwizards en dure canon EX-RT's hebt..."
                              Je verdraait ook mijn woorden, iets dat ik helemaal niet kan appreciëren. Je noem me onervaren, elitist,... weet jij wat argumentum ad hominem is?

                              Advies geven is anderen helpen keuzes maken. Wat ik hier van jou zie is een beperkte zicht op off-camera flits techniek. Dat is 'jou manier' en ik respecteer dat.
                              Waar ik me niet kan in vinden is dat die manier op anderen 'geadviseerd' wordt als zijnde de enige goede techniek want de rest is een "verkeerde methode".

                              Als ik zei: Ik deel je mening ook niet. En waarschijnlijk zal dat het enig punt waar wij akkoord zouden kunnen gaan.

                              Ik ga het hier laten. Ik denk niet dat wij uit de argument spiraal naar iets constructief gaan geraken.

                              -met groeten, Gerard.
                              "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                              Blog: www.gerardmaas.net
                              Port: www.gerardmaas.com

                              Comment


                              • #45
                                Re: Sekonic L 358 + flitsers + triggers.

                                Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
                                Die kunnen worden gebruikt maar niet zonder de nodige effort om telkens heen-en-weer naar de lichten te gaan. En dat vind ik storend in een shoot. Ik heb het *ervaren* en ik heb ook de pijn bij anderen gezien.
                                er moet toch iets zijn dat jij verkeerd doet... ik ken niemand die constant naar z'n flitsen hoeft te lopen om de kracht te wijzigen... ik zet die kracht meteen goed! Die is immers gekend. Ik loop wel regelmatig naar de flitsen om de richting van het licht te wijzigen... ben benieuwd hoe jij dat vanuit je camera doet...
                                Last edited by d_oracle; 8 maart 2013, 14:14.
                                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                                Comment

                                Working...
                                X