Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsers zijn te fel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Flitsers zijn te fel.

    de goedkopere studio flitsen zijn niet in staat om meer dan 3-4 stops te varieren... dus moet je in functie van je gewenste outcome de kracht van je lichten kiezen... de duurdere zoals profoto hebben soms een 7 stops variatie, de einstein van Paul C Buff heeft 9 stops variatie

    als je dus foto's wil maken met lage DOF, kies dan ofwel voor lichtbronnen die een grote variatie hebben (profoto, paul c. buff)
    ofwel naar zwakkere lichtbronnen
    ofwel reportage flitsers... (hebben ook 7 stops)

    anders moet je de kracht van je lichtbronnen gaan dempen door er een ND fliter voor te plaatsen van 1 of meer stops... (kan je in vellen kopen)
    of een ND filter op je camera zetten, maar dat zou ik pas in het laaste geval doen, want dit heeft ook een impact op de kwaliteit van je beeld...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #17
      Re: Flitsers zijn te fel.

      Oorspronkelijk geplaatst door Pixol Bekijk bericht
      Hoe ver mag dan wel een softbox staan van het object? Ik wil objecten fotograferen. Moet dit niet te op te lossen zonder nd filter. In het toestel zelf. Nikon d7000. Ik heb instelling flitssync 1/320 (fp) maar deze werkt niet
      Pixol, zo eenvoudig is het niet. Productfotografie, naar het idee dat je voor ogen hebt (met dieptewerking door gebruik van DOF) is toch ietwat technisch. Je D7000 is goed maar niet bepalend in dit geval (want je kan 't desnoods even goed met een D70). Wat wel bepalend is, is het gebruikte objectief tov je belichting:
      1. Een vb van typisch gebruik van een zware block is dat je die in een grote softbox (zoals een 2m octabox) steekt en die aan een katrol, of zoïets, boven je onderwerp hangt. Afhankelijk van de grootte van je object en de lichtspreiding die je wenst draai je de power van de block terug (voor minder sterkte) of verhoog je de positie van je box (meer spreiding/zachter). Met een 2de block kan je dan je achtergrond invullen of uitlichten.
      2. De dieptewerking die je aanbrengt is me niet helemaal duidelijk. Maar ik neem aan dat je een beperkte DOF wenst te gebruiken om onderdelen scherp in beeld te brengen en dan weer onderdelen van je object buiten focus wenst te houden. Een object ter grootte van bvb een bulldozer, kan je zo in beeld brengen met een grote f-stop, zoals de f1.8 die je aanbrengt. En dan vooral omdat je licht vanuit een grote (desnoods meerdere) box danig spreidt, over een groot onderwerp, dat je desnoods een DOF kan bepalen met het diafragma van het objectief. Je spreidt dan ook je zware lichtbron op een zachte manier over een groot onderwerp en dat is misschien ooit zwak genoeg om met open diafragma te schieten. Desondanks is f1.8 vrij ongebruikelijk voor studio-opnames...
      3. Ik neem aan dat je object wel wat kleiner is dan een bulldozer (punt 2 was zodus weliswaar facultatief). DOF-bepaling in studio-fotografie wordt uitgevoerd met ofwel middellange tilt-shift objectieven (70 à 120mm), ofwel met balgen zoals op een technische camera. Daarmee kan je focusvelden draaien en keren (voor de technisch-theoretische achtergrond hieromtrent, google op: scheimpflug) om zo je focusveld tov je oof-veld aan te passen. En dan wordt het dus ietwat technisch zoals ik eerder zei...
      4. Voor kleine objecten die je wilt schieten op een groot diafragma: Steek je object in een lichttentje, zet een klein lampje links, nog eentje rechts, en nog een kleiner achterboven. En that's it. Daar heb je geen blocks of speedlights voor nodig. Meer nog, zet je tentje voor een groot raam en je hebt al misschien geen extra belichting meer nodig...

      Veel succes,
      F.
      Last edited by Fibonacci; 3 december 2012, 00:54.

      Comment


      • #18
        Re: Flitsers zijn te fel.

        Probeer met constante lichtbronnen te werken, dit werkt zeer gemakkelijk bij productfotografie.
        Je zit dan niet vast aan die sluitertijd van 1/125. Je kan dan gebruik maken van veel kortere sluitertijden.
        Waardoor je het licht makkelijker kan optimaliseren.

        Succes!

        Comment


        • #19
          Re: Flitsers zijn te fel.

          meten is weten....
          www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

          Comment


          • #20
            Re: Flitsers zijn te fel.

            Hartelijk dank voor de vele reacties en tips.

            Comment

            Working...
            X