Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk diafragma bij studio fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: welk diafragma bij studio fotografie

    Snap het probleem van het omgevingslicht niet zo goed. Ik probeer te fotograferen op 1/200-1/250. Maak dan eens een foto zonder dat de flits afgaat. Is die foto zwart, dan weet je dat je geen invloed meer hebt van mogelijke pilotlight, of kunstlicht in de studio. Witte, kleine studio is idd vragen om problemen. Het is gokken waar de reflecties uitkomen. Investeer in goedkope zwarte doeken om het licht van de muren te houden. Ik zit in dezelfde situatie en heb een vergelijkbare ruimte als studio. Met deze hulpjes haal ik toch wat resultaat.

    Comment


    • #17
      Re: welk diafragma bij studio fotografie

      1/200s zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn om de invloed van omgevingslicht te reduceren, met 1/250 zit ik met de D90 reeds over de max flitssynchronisatie snelheid en ben je niet zeker meer dat het volledige beeld door de flits belicht wordt.
      Samen met de vertragingstijd van de trigger en het feit dat de t0.1 van een studioflitser (volledige flitsduur) (ter info) tot 4ms kan duren riskeer je zelfs dat bij 1/200sec de foto door de flitser niet egaal meer belicht wordt.

      Samenvattend komt het hierop neer dat f10-11 normale diafragma waarden zijn in een studio, en dat ik mijn (kleine) studio best volledig zwart schilder.
      Iedereen hartelijk bedank voor de info en toelichtingen
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment

      Working...
      X