Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flits vs sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: flits vs sluitertijd

    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
    Om een onderscheid te maken tussen onderwerp en achtergrond... dat kan je met licht doen of met scherpte

    flitser op het toestel geeft "plat licht", niet echt mooi! alleen gebruiken als het niet anders kan...
    Toch niet als je enkel de schaduwen invult? Zonder ze helemaal weg te flitsen welteverstaan, anders is je onderwerp inderdaad plat.

    Maar ik begrijp nog steeds niet goed hoe je met teveel licht kan zitten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik, zelfs op een zonnige dag op de evenaar, waar het licht heel hard en scherp is, alleen maar een overbelichte foto kan hebben. Je kan je diafragma ver dichtzetten, en sluitertijden van 1/8000ste heb ik volgens mij nog nooit nodig gehad ook.
    Je kan volgens mij alleen teveel licht hebben als je met veel omgevingslicht bijvoorbeeld een sluitertijd van één of twee seconden wil om pakweg een riviertje met stromend water wil fotograferen.
    Dus wellicht snap ik het uitgangspunt en de bedoeling van TS al niet.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #17
      Re: flits vs sluitertijd

      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Toch niet als je enkel de schaduwen invult? Zonder ze helemaal weg te flitsen welteverstaan, anders is je onderwerp inderdaad plat.

      Maar ik begrijp nog steeds niet goed hoe je met teveel licht kan zitten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik, zelfs op een zonnige dag op de evenaar, waar het licht heel hard en scherp is, alleen maar een overbelichte foto kan hebben. Je kan je diafragma ver dichtzetten, en sluitertijden van 1/8000ste heb ik volgens mij nog nooit nodig gehad ook.
      Je kan volgens mij alleen teveel licht hebben als je met veel omgevingslicht bijvoorbeeld een sluitertijd van één of twee seconden wil om pakweg een riviertje met stromend water wil fotograferen.
      Dus wellicht snap ik het uitgangspunt en de bedoeling van TS al niet.
      Simpel. Hij wil een groot diafragma voor geringe scherptediepte (1.8-2.8 ofzo), dus is hij genoodzaakt korte sluitertijden te gebruiken om niet met een overbelichte foto te zitten (dus nog korter dan 1/250), maar dit lukt niet vanwege de syncspeed van de camera...
      Fietsen is gezond. Eet meer fietsen.

      Comment


      • #18
        Re: flits vs sluitertijd

        Juist, ik snap het.
        Dan is mijn volgende vraag: met welke lens neem je die foto's? Als je dat namelijk bijvoorbeeld op 200mm zou doen, en je gaat zo dicht mogelijk staan, dan krijg je met f8 ook nog een kleine scherptediepte. Voor portretten perfect doenbaar. Ik denk dat zelfs f9 tot f11 ook nog prima werken op die manier.
        Als het over portretten gaat, en je hebt zoveel licht, dan is nog een andere oplossing om simpelweg een reflector te gebruiken om schaduwen op te lichten, en dan zonder flits. Dan is je probleem ook opgelost.

        Het hangt er dus een beetje vanaf wat TS fotografeert en welke lenzen hij daarvoor gebruikt om toch het beoogde resultaat te krijgen. Maar bovenstaande kunnen misschien helpen.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #19
          Re: flits vs sluitertijd

          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          Juist, ik snap het.
          Dan is mijn volgende vraag: met welke lens neem je die foto's? Als je dat namelijk bijvoorbeeld op 200mm zou doen, en je gaat zo dicht mogelijk staan, dan krijg je met f8 ook nog een kleine scherptediepte.
          dat maakt niet uit. Elke combinatie van lens en afstand waarbij het onderwerp even beeldvullend is geeft dezelfde scherptediepte (als het om dezelfde sensor gaat).
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #20
            Re: flits vs sluitertijd

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            dat maakt niet uit. Elke combinatie van lens en afstand waarbij het onderwerp even beeldvullend is geeft dezelfde scherptediepte (als het om dezelfde sensor gaat).
            Dan is dat ook nog steeds een oplossing voor het probleem, juist?
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #21
              Re: flits vs sluitertijd

              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
              Dan is dat ook nog steeds een oplossing voor het probleem, juist?
              jazeker
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #22
                Re: flits vs sluitertijd

                Aan allen,

                Met dank voor de veelal leerzame reacties.
                Onderstaande foto toont min of meer wat ik aan het proberen was (al is hij nog lang niet van de kwaliteit die ik zou willen).
                Van zodra ik de tijd vind neem ik alle bovenstaande info eens grondig door en ga ik opnieuw aan de slag.





                ---- BD Essential Exif ----

                Camera Model: Canon (Canon EOS 400D DIGITAL)
                Lens Focal Length: 50.00 mm (50-50 mm)
                Shutter Speed: 1/250 sec
                F-Number: F2.8
                ISO: 100
                Compensation: EV 0/3


                ---- Full Exif ----

                Intel Byte Order
                Camera Maker = Canon
                Camera Model = Canon EOS 400D DIGITAL
                Orientation = Normal
                XResolution = 72.00
                YResolution = 72.00
                Resolution Unit = Inch
                Date Time = 2011:12:17 17:14:42
                YCbCrPositioning = Co-sited
                ExifOffset = 196

                Compression = Jpeg
                XResolution = 72.00
                YResolution = 72.00
                Resolution Unit = Inch
                JPEGInterchangeFormat = 6132
                JPEGInterchangeFormatLength = 3964

                Exposure Time = 1/250 sec
                F-Number = F2.8
                ExposureProgram = Manual
                ISO = 100
                ExifVersion = 0221
                Date Time Original = 2011:12:17 17:14:42
                Date Time Digitized = 2011:12:17 17:14:42
                ComponentsConfiguration = CbCr
                ShutterSpeedValue = 0.0040 sec (1/250)
                ApertureValue = F3.0
                ExposureBiasValue = EV 0/3
                MeteringMode = Partial
                Flash = Off
                Focal Length = 50.00 mm
                User Comment =
                FlashPixVersion = 0100
                ColorSpace = sRGB
                Exif Image Width = 3888
                Exif Image Length = 2592
                InteroperabilityOffset = 5766
                FocalPlaneXResolution = 4433.29532497149
                FocalPlaneYResolution = 4453.60824742268
                FocalPlaneResolutionUnit = Inch
                CustomRendered = Normal Process
                ExposureMode = Manual
                WhiteBalance = Auto
                SceneCaptureType = Standard

                Macro Mode = Normal
                Self Timer = 0
                Original Quality = Fine
                Flash Mode = Off
                Continuous Drive = Continuous
                Focus Mode = AI Focus AF
                Internal Image Size = Large
                Program Mode = Manual
                Digital Zoom = None
                Contrast = 0
                Saturation = 0
                Sharpness = 2
                ISO Setting = 32767
                Canon Metering Mode = Partial
                Focus Type = Auto (2)
                AF-Point = 0
                Exposure Mode = Manual
                Lens Type = Sigma 15-30mm f/3.5-4.5 EX DG Aspherical
                Lens Focal Min = 50
                Lens Focal Max = 50
                Lens Focal Units = 1
                Flash Activity = 0
                Flash Bits = 0
                Focus Continuous = Single
                Zoom Resolution = 0
                Zoom Resolution Offset = 0
                Color Tone = 0
                Focal Type = Fixed
                Focal Length = 50
                Focal Plane X Size = 907
                Focal Plane Y Size = 605

                ISO = 100
                Exposure Compensation = 0
                White Balance = Auto
                Sequence Number = 0
                Ixus AF-Point = n.a.
                Flash Compensation = 0 EV
                Auto Expos. Bracketing = Off
                AEB-Bracketing Value = 0
                Upper Focus Distance = 125
                Lower Focus Distance = 138
                F-Number = F2.8
                Exposure Time = 256
                Bulb Duration = 0
                Auto Rotate = None
                Self Timer [2] = 0

                Image Type = Canon EOS 400D DIGITAL
                Firmware Version = Firmware 1.0.5
                Owner Name = unknown(
                Camera Serial Number = 1180633222

                Custom Functions = 24,0,256,512,768,1024,1280,1536,1792,2048,2304,256 0
                File Number = 43126
                Shutter Count = 240

                Comment


                • #23
                  Re: flits vs sluitertijd

                  owkee... maar hier kan je gerust je diafragma flink dichtdraaien hoor. Het kindje mag er gerust helemaal scherp op staan in dit geval. Bovendien vermoed ik dat je hier nog net alles binnen je histogram houdt, en kan je het licht achteraf nog een beetje terugschroeven tot het wit op de knietjes ook detail heeft.
                  Dit is niet echt een problematische situatie voor zover ik kan zien.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #24
                    Re: flits vs sluitertijd

                    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    owkee... maar hier kan je gerust je diafragma flink dichtdraaien hoor. Het kindje mag er gerust helemaal scherp op staan in dit geval. Bovendien vermoed ik dat je hier nog net alles binnen je histogram houdt, en kan je het licht achteraf nog een beetje terugschroeven tot het wit op de knietjes ook detail heeft.
                    Dit is niet echt een problematische situatie voor zover ik kan zien.

                    Wou eigenlijk nog wat minder scherptediepte...
                    Los van het feit of dit in deze foto al dan niet zinvol zou zijn neem ik eerstdaags bovenstaande info door en ga ik aan het experimenteren.

                    Thx

                    Comment


                    • #25
                      Re: flits vs sluitertijd

                      Oorspronkelijk geplaatst door De Ware Bekijk bericht

                      Wou eigenlijk nog wat minder scherptediepte...
                      Los van het feit of dit in deze foto al dan niet zinvol zou zijn neem ik eerstdaags bovenstaande info door en ga ik aan het experimenteren.

                      Thx
                      waarom zou je minder scherptediepte willen? Een witte achtergrond is zowel scherp als onscherp een witte achtergrond en vingertjes en teentjes van het manneke (je belichtingsspel nam alle twijfel weg) mogen allemaal scherp zijn. Ga daar maar gerust voor de F-stop die je lens op zijn scherpste maakt.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #26
                        Re: flits vs sluitertijd

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        waarom zou je minder scherptediepte willen? Een witte achtergrond is zowel scherp als onscherp een witte achtergrond en vingertjes en teentjes van het manneke (je belichtingsspel nam alle twijfel weg) mogen allemaal scherp zijn. Ga daar maar gerust voor de F-stop die je lens op zijn scherpste maakt.
                        Helemaal mee eens. De positie van 't manneke laat het niet echt toe om minder scherptediepte te hebben. Op die manier ga je bijvoorbeeld de ogen scherp hebben, en een stukje van de buik en de knieën, en de rest niet. Dat gaat echt niet mooi zijn.
                        De foto zoals die hier is, is al best een goeie opname. Schroef in Photoshop of Lightroom de belichting eens een beetje naar beneden en kijk dan eens wat voor een resultaat dat geeft. Best OK vermoed ik.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #27
                          Re: flits vs sluitertijd

                          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          Helemaal mee eens. De positie van 't manneke laat het niet echt toe om minder scherptediepte te hebben. Op die manier ga je bijvoorbeeld de ogen scherp hebben, en een stukje van de buik en de knieën, en de rest niet. Dat gaat echt niet mooi zijn.
                          De foto zoals die hier is, is al best een goeie opname. Schroef in Photoshop of Lightroom de belichting eens een beetje naar beneden en kijk dan eens wat voor een resultaat dat geeft. Best OK vermoed ik.
                          Charmeur...
                          Zou dezelfde foto eens moeten kunnen maken met minder scherptediepte, misschien ben ik het dan volmondig met jullie eens dat het beter oogt zo.
                          Goede foto's waren bij deze shoot echter maar de helft van wat ik wou bekomen. Minstens even belangrijk was lichtopstelling en dergelijke onder de knie krijgen.
                          Als deze foto meer scherptediepte heeft dan ik wou en daardoor misschien toevallig beter oogt dan wanneer ik in mijn opzet was geslaagd, dan blijft het deels een mislukte poging.
                          Positieve noot, het wordt onze laatste baby en ze blijven niet lang zo klein. Elke geslaagde foto is van goudwaarde.

                          Comment


                          • #28
                            Re: flits vs sluitertijd

                            Zoals ik je foto nu zie, heb je toch helemaal geen last van omgevingslicht? (dit had ik verstaan uit je openingspost) Waarom kan je niet gewoon de kracht van je flitsters naar beneden halen? Mij lijkt het alsof er teveel spill light van de achtergrond op de baby valt waardoor die overbelicht is...
                            Fietsen is gezond. Eet meer fietsen.

                            Comment

                            Working...
                            X