Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

    thanx Userke
    Nikon D90 + Sigma 70-200mm F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB900 Speedlight + YongNuo RF-600Tx

    Comment


    • #17
      Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

      Oorspronkelijk geplaatst door U.R.Fotolicious Bekijk bericht
      thanx Userke
      ggd

      tis int kort ffkes uitgelegd he

      ik kan u in ieder geval ten sterkste aanraden om eens bij d_oracle een workshop te gaan volgen

      die zal u heel veel bijleren denk ik
      zowel theoritisch als in de praktijk aangezien hij je de tijd ook geeft om de theorie om te zette in de praktijk
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #18
        Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

        Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
        je moet bij off camera flitsen rekening houden met het volgende:

        1. bepaal je diafragma, dus hoe scherp wil je je foto
        2. bepaal je sluiter om omgevingslicht toe te laten (max 1/200ste natuurlijk met de RF)
        3. bepaal je flitskracht die je nodig hebt om je object(en) te belichten
        en 4. Bepaal je iso om omgevingslicht toe te laten

        een paar voorbeelden:

        situatie 1: 1 persoon, donkere omgeving maar weinig sfeerlicht die je niet wilt opnemen en je wilt je DOF zo klein mogelijk houden => iso 100 f 2.8 1/125

        situatie 2: 1 persoon, in discotheek, je wilt alle sfeerlichten mee op beeld maar dof wel zo klein mogelijk houden want het gaat maar om 1 persoon => iso 800 f 2.8 1/125 ( sluitertijd kan varieren )

        situatie 3: een groep personen, in discotheek en je wilt sfeerlichten opnemen en iedereen scherp => iso 1000 of meer f 5.6 1/125

        opgelet, sluitertijd kan varieren en iso ook, je iso zal sfeerlicht opnemen, maar als je je f waarde verhoogd zal er minder sfeerlicht binnenkomen, deze moet je dus compenseren door je iso omhoog te schroeven.

        dus kort:

        iso : sfeerlicht / ruis
        sluitertijd : sfeerlicht / beweging stilleggen
        f : sfeerlicht / DOF

        het is altijd wel even zoeken wat het beste gaat, persoonlijk laat ik sluitertijd meestal zoals ze is op 1/60s of 1/100 kwestie dat de mensen niet bewogen op mijn foto's staan en speel ik vooral met f en iso. lens meestal vol open alst maar om één persoon gaat maar voor groepen moet je je iso en je f waarde aanpassen. Meestal doe ik dan een testshot en zeg dan snel dat iemand zijn ogen toe had, ik ken mijn toestel zo vanbuiten dat ik zonder dat ze het merken gewoon mijn instellingen in een seconde kan aanpassen en hops, fotootje trekken en die zit er dan meestal dan wel goed op.

        Dit is mijn werkmethode, voor anderen kan het schelen, en een workshop bij d_oracle of tom ( create that light ) zou ik ook wel eens willen volgen, helaas is het voor mij als student redelijk wat prijzig
        UnicornPictures on Facebook & Flickr

        Comment


        • #19
          Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

          Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
          ...

          heb je eigenlijk al eens een workshop gevolgd?
          ?
          Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
          ...
          en nog een goeie tip: ******* geeft goeie en degelijke strobist-workshops
          volg er eentje en ben er vrij zeker van dat je resultaten er zullen komen
          Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
          ggd ...

          ik kan u in ieder geval ten sterkste aanraden om eens bij ******* een workshop te gaan volgen

          die zal u heel veel bijleren denk ik
          zowel theoritisch als in de praktijk aangezien hij je de tijd ook geeft om de theorie om te zette in de praktijk
          En hoeveel betaalt hij jou voor de reclame
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #20
            Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

            Oorspronkelijk geplaatst door U.R.Fotolicious Bekijk bericht
            Ik zou aanstaande zondag nog eens een paar foto's moeten gaan nemen van kameraden.
            De foto's worden voornamelijk binnen gemaakt waar in principe veel daglicht binnenkomt.
            Nu voorspellen ze voor de zondag zwaar bewolkt, dus jullie kunnen al raden dat ik de ISO wat zal moeten opschroeven....

            Mijn vraag?
            Blijf ik op ISO100 schieten en maak ik met het flitsen de juiste foto?
            of
            Drijf ik mijn ISO op?
            of
            Flits ik ipv 1/125 nu aan bijvoorbeeld 1/60?
            Je zal de ISO wat moeten opschroeven want:
            - Als er veel daglicht binnenkomt en je op lange tijden gaat fotograferen ga je ghosting krijgen (bewogen beelden waar een stuk scherp in is (van de flits).
            - bij groepen ga je een kleiner diafragma gebruiken om iedereen voldoende scherp te hebben. dus mee flitskracht nodig.
            - Bij groepsportretten ga je je flits wat verder weg moeten om een egale belichting over de groep te krijgen, dus ga je meer flitskracht nodig hebben.

            Om de flitskracht en snelle sluitertijd te compenseren moet je dus je ISO omhoogschroeven (ISO 400 tot 800).
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment

            Working...
            X