Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

low budget - basis continu verlichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: low budget - basis continu verlichting

    Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
    Ik volg een avondopleiding digitale fotografie. Aangezien het nog zeer basis is ben ik niet van plan om professionele (lees: duur) lichtapparaten aan te schaffen.
    We hebben nu een opdracht om door middel van 3 lampen een "glamoureffect" te creëren, 2 zijdelings en 1 achter.

    .....
    Als je een opleiding volgt kun je toch gewoon de studio in de school reserveren ??
    Niemand is verplicht om een volledige studiouitrusting te kopen voor een cursus fotografie.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #17
      Re: low budget - basis continu verlichting

      Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
      Ik volg een avondopleiding digitale fotografie. Aangezien het nog zeer basis is ben ik niet van plan om professionele (lees: duur) lichtapparaten aan te schaffen.
      We hebben nu een opdracht om door middel van 3 lampen een "glamoureffect" te creëren, 2 zijdelings en 1 achter.
      Ik vind het nogal straf dat je vanuit een 'basisopleiding' fotografie al gedoemd wordt om 3 lampen te gaan kopen. Kun je dit niet met materiaal in de school doen?
      Bouwlampen en wat dan ook, ik denk niet dat je het 'glamoureffect' mooi gaat krijgen als je niet met een ietwat 'deftige' belichting werkt zij a la strobist zij met studiolampen. Het is niet alleen het licht die het maakt, maar ook de diffusers die je gebruikt.
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #18
        Re: low budget - basis continu verlichting

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        en de dimmer? en de reserve lampjes? (bij mij springen die lampen geregeld)

        soit... experimenteer er maar mee... hebben we allemaal gedaan... ik heb er nog twee liggen...
        LOL, d_oracle, ik volg. Ach, er zijn er zoveel die met een bouwlamp beginnen, je kunt er maar uit leren. Ik ben er ook heeeeel snel vanaf gestapt, alleen al de hitte en mijn 'angst' voor brand was genoeg om snel een 2de hands flitser te kopen.
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #19
          Re: low budget - basis continu verlichting

          Eén maal geprobeerd met bouwlampen. 2Stuks 500w en nog 1tje van 250W.
          Ik zat nog met een sluitertijd van 1/40s bij iso800 en een model wat het warm had.
          Ze geven echt niet zoveel licht als je in eerste instantie zou denken.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #20
            Re: low budget - basis continu verlichting

            - Advies vragen
            - Advies krijgen
            - Advies gebruiken

            Vooral het laatste is meestal erg moeilijk !

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #21
              Re: low budget - basis continu verlichting

              Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
              Ik heb net 2 halogeen bouwlampen van 500W gaan halen.
              Dit is toch een hoop licht, zijn halogeenlampen eigenlijk dimbaar?
              Vermits dat het een weerstand is, is een halogeenlamp perfect dimbaar, MAAR dimbaar voor een normaal gebruik, is niet hetzelfde als een gebruik voor fotografie.
              Aangezien je nog in opleiding bent, bestudeer eens grondig de omgekeerde kwadratenwet, dat kan misschien een oplossing zijn. Onze poes wist dat zelfs ook al, als ze het "te warm" had ging ze achteruit !

              MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #22
                Re: low budget - basis continu verlichting

                Oorspronkelijk geplaatst door digipics357 Bekijk bericht
                - advies vragen
                - advies krijgen
                - advies gebruiken

                vooral het laatste is meestal erg moeilijk !

                Mvg, jeff c.
                +1 :g
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #23
                  Re: low budget - basis continu verlichting

                  Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                  - Advies vragen
                  - Advies krijgen
                  - Advies gebruiken

                  Vooral het laatste is meestal erg moeilijk !

                  MVG, Jeff C.
                  Ik veronderstel dat dit niet op mij gericht is, ik heb hier nog niemand zijn/haar advies afgebroken.

                  We zijn natuurlijk niet verplicht om (bouw)lampen te kopen, we werden gewoon verondersteld te experimenteren met licht (staande lamp ofzo). Maar aangezien ik die lampen dus toch kon gebruiken en enorm hou van experimenteren ...

                  Ik heb wat gehad aan de commentaren hier, vooral dat van orakel, ik dacht dat als het moment van een flits zou komen ik zeker minimum 150€ kwijt was voor een speedlite, wist niet dat er "chinese namaak" was.
                  Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                  Comment


                  • #24
                    Re: low budget - basis continu verlichting

                    Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                    moment van een flits zou komen ik zeker minimum 150€ kwijt was voor een speedlite, wist niet dat er "chinese namaak" was.
                    voor een TTL-flits voor op je toestel, zit je hier inderdaad aan

                    maar als het de bedoeling is om verschillende lampen te combineren, zijn de chinese flitsers meer dan voldoende en lekker goedkoop (± 35 euro per stuk)

                    nu let wel op, het stopt niet enkel bij flitsers

                    je hebt ook statieven nodig, triggers eventueel, swivels, light modifiers maar veel van deze dingen vind je ook vrij goedkoop, maar hier luidt ook soms het spreekwoord, goedkoop is slechte koop
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: low budget - basis continu verlichting

                      Als je voor flitsen gaat, koop dan misschien Yongnuo 460II flashes, die kosten slechts 50 euro en hebben een slave optie (je kan ze dus laten afgaan door de flits op je eigen camera af te laten gaan)
                      Als je toch met de bouwlichten werkt, waarom niet, zelfs met een simpele TL lamp kan je coole effecten bereiken, het is vaak een kwestie van hoe je een bepaalde lichtbron gebruikt. Enige nadeel aan gewone lichten tegenover studiolichten en strobist materiaal is dat de kleurtemperatuur vaak verschilt (je beelden in RAW schieten of monochrome schieten kan helpen) en ze soms wat onvoorspelbaarder zijn, zoals hierboven reeds werd gezegd.
                      Canon EOS 500D, glas & licht

                      Comment


                      • #26
                        Re: low budget - basis continu verlichting

                        Oorspronkelijk geplaatst door SimonW Bekijk bericht
                        Als je voor flitsen gaat, koop dan misschien Yongnuo 460II flashes, die kosten slechts 50 euro en hebben een slave optie (je kan ze dus laten afgaan door de flits op je eigen camera af te laten gaan)
                        Met als enige nadeel dat de flitsen elkaar altijd moeten kunnen zien en dat zorgt toch wel regelmatig voor misfires. Vooral in omstandigheden waar er veel ambient-light voor handen is. Dan durven de YN460II (die trouwens maar 33€ kosten op e-bay) wel eens dik de mist in gaan.

                        Correctie, ze zijn iets duurder nu.. +/-35-36 € KLIK

                        Beter een setje triggers bijkopen en geen gedoe meer met optical slaves.
                        Last edited by T-General; 11 oktober 2011, 08:52.
                        -=_-__________________________________________________ __-_=-
                        Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG
                        -=_-__________________________________________________ __-_=-

                        Comment


                        • #27
                          Re: low budget - basis continu verlichting

                          Oorspronkelijk geplaatst door T-General Bekijk bericht
                          Met als enige nadeel dat de flitsen elkaar altijd moeten kunnen zien en dat zorgt toch wel regelmatig voor misfires. Vooral in omstandigheden waar er veel ambient-light voor handen is. Dan durven de YN460II (die trouwens maar 33€ kosten op e-bay) wel eens dik de mist in gaan.

                          Correctie, ze zijn iets duurder nu.. +/-35-36 € KLIK

                          Beter een setje triggers bijkopen en geen gedoe meer met optical slaves.
                          Ben het daar natuurlijk volledig mee eens, maar in een donkere studio is dat als beginneling niet meteen een noodzaak...
                          De yongnuo triggers zijn zeker oké (en kosten 50euro), ik gebruik zelf de Phottix atlas transceivers en ben daar zeer tevreden van, het zijn geen pocket wizards, maar goed zijn ze zeker wel...
                          Canon EOS 500D, glas & licht

                          Comment

                          Working...
                          X