Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

    gewoon simpele RF602's gebruiken en d'r is geen probleem... wat een gedoe!
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #17
      Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      gewoon simpele RF602's gebruiken en d'r is geen probleem... wat een gedoe!
      Haha. Je hebt overschot van gelijk, ik heb die ook en ik gebruik die ook (soms, maar veel te weinig ).
      Maar veel beginnende amateurs hebben die niet, maar hebben wel een camera met ingebouwde flits en één opzetflitser. Dit systeem is dan ook bijzonder aantrekkelijk om mensen te laten proeven van het "off-camera-flitsen"...
      Greetz, Kariboe

      P.S. Een bijkomend voordeel van het CLS-systeem (vind ik) is dat je de flitssterkte van 3 verschillende groepen kan aansturen vanaf de camera.
      Niet rondlopen of gaan prutsen in je tabletop-opstellingen om de flits-sterkte te regelen. Heel interessant om te spelen met het licht...
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

      Comment


      • #18
        Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

        Oorspronkelijk geplaatst door dennis vandermeersch Bekijk bericht
        ik neem gewoon een wasknijpertje en een houten plaatje waarmee ik de popup flits afdek (enkele cm voor de popupflits) het licht gaat niet rechtdoor maar wat aan de zijkanten wegvliegt is genoeg om de flitsen aan te drijven.

        dit gebruik ik als ik glas fotografeer
        Spitsvondigheid...
        Het zal inderdaad werken (maar je zal je bereik wel gevoelig verkleinen zo...)
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #19
          Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

          ja maar hoe verder je gaat, hoe minder reflectie...
          nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
          http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

          Comment


          • #20
            Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            gewoon simpele RF602's gebruiken en d'r is geen probleem... wat een gedoe!
            Welk gedoe? RF602 op de camera schuiven is waarschijnlijk dus minder werk dan een SG 3IR erop schuiven.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #21
              Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

              Ik heb een test gedaan met een oude floppy (als je ICTer bent heb je die dingen nog wel ergens slingeren op het werk, want thuis had ik ze niet meer) conclusie, werkt wel, maar er wordt wel heel veel licht tegengehouden waardoor dit filter niet echt effectief is. Ik vind i-TTL en e-TTL geen gedoe, maar daar verschillen meningen over (en dat moet ook omdat je zo tot leuke oplossingen kunt komen). Nikon gebruikers hebben al wat langer een goed systeem (CLS) dan bijvoorbeeld Canon. Maar ja radio triggers blijven hoe dan ook betrouwbaarder dan gebruik van IR.

              Comment


              • #22
                Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                Het komt er eigenlijk op neer dat de voorflitsen van de commander wel degelijk zichtbaar worden in het beeld als het andere licht ('ambient light' en het licht van de verschillende groepen flitsers A, B en eventueel C) in verhouding niet veel feller zijn...
                Voor portret en interieur waarschijnlijk geen probleem, voor tabletop- en close-up-fotografie is een infraroodfilter een must !
                Voilà, het staat in de handleiding ! "RTFM" of "Read the fucking manual" !!!

                Greetz, Kariboe
                voor tabletop- en close-up-fotografie kan je beter zo'n kabel gebruiken voor je flits(en) te sturen

                (ook wel te vinden van een witte produkten merken )
                geen probleem met pre flits van je interne flits

                Comment


                • #23
                  Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                  voor tabletop- en close-up-fotografie kan je beter zo'n kabel gebruiken voor je flits(en) te sturen

                  (ook wel te vinden van een witte produkten merken )
                  geen probleem met pre flits van je interne flits
                  Bedankt voor je bijdrage, maar...
                  neen hoor, niet weer gaan klooien met die kabel(tje)s die altijd in de weg liggen...
                  Geen verkeerd beeld krijgen hé !? Het CLS-systeem is een zegen voor de fotograaf. Alleen bij heel specifieke opstellingen (spiegelende onderwerpen bv.) kan de aansturing door de ingebouwde flits min of meer problemen geven. En dan ook zijn er verschillende oplossingen mogelijk...
                  Het bedienen van de 3 groepen flitsers vanaf één centraal punt (van de camera) is een onbetaalbaar gemak. Het licht links of rechts, voor of achter een fractie bijsturen? Een tikje meer, een deeltje stop minder ? Zo gefikst... vanaf het toestel. Zalig toch ?
                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #24
                    Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                    Bedankt voor je bijdrage, maar...
                    neen hoor, niet weer gaan klooien met die kabel(tje)s die altijd in de weg liggen...
                    Geen verkeerd beeld krijgen hé !? Het CLS-systeem is een zegen voor de fotograaf. Alleen bij heel specifieke opstellingen (spiegelende onderwerpen bv.) kan de aansturing door de ingebouwde flits min of meer problemen geven. En dan ook zijn er verschillende oplossingen mogelijk...
                    Het bedienen van de 3 groepen flitsers vanaf één centraal punt (van de camera) is een onbetaalbaar gemak. Het licht links of rechts, voor of achter een fractie bijsturen? Een tikje meer, een deeltje stop minder ? Zo gefikst... vanaf het toestel. Zalig toch ?
                    Greetz, Kariboe
                    Ik snap je hoor,
                    ik gebruik zelf ook twee SB-900 flitsen die ik aanstuur met mijn D200/900 via de ingebouwde flits
                    maar ik doe geen macro fotografie en zit dus wat verder van het onderwerp af, ik heb dus gelukkig weinig last van die reflectie van de ingebouwde flits
                    als nu nikon dat cls systeem eens zou via rf zou maken dan was het volledig top
                    nu is die cls op zich al prachtig om mee te werken

                    Comment


                    • #25
                      Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                      als nu nikon dat cls systeem eens zou via rf zou maken dan was het volledig top
                      nu is die cls op zich al prachtig om mee te werken
                      Volgens mij heeft dit te maken met de verschillende eisen aan de radiozendertjes in diverse landen. Het is niet echt prettig als je bij de douane staat een je camera wordt in beslag genomen omdat die geen toelating heeft in dat land.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                        Zeg Koen,

                        Als ik jouw foto's hier bekijk, heb jij de macro-kit (R1C1) van Nikon.
                        Dan gebruik je toch de commander van die set (SU-800) in combinatie met je triggers en werk je met een (soepeler en meer betrouwbaar) radiosignaal in plaats van met infrarood: filmpje met Pocket Wizards
                        (Ik ga wel uit van de veronderstelling dat dit systeem ook werkt met de RF602's.)

                        Bijkomend voordeel: de ingebouwde flits kan geen roet meer in het eten gooien.
                        Last edited by Jos Vanhengel; 19 oktober 2011, 00:48.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #27
                          Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                          (Ik ga wel uit van de veronderstelling dat dit systeem ook werkt met de RF602's.)
                          Nee, dat werkt niet
                          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                          Comment


                          • #28
                            Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                            Zeg Koen,

                            Als ik jouw foto's hier bekijk, heb jij de macro-kit (R1C1) van Nikon.
                            Dan gebruik je toch de commander van die set (SU-800) in combinatie met je triggers en werk je met een (soepeler en meer betrouwbaar) radiosignaal in plaats van met infrarood: filmpje met Pocket Wizzards
                            (Ik ga wel uit van de veronderstelling dat dit systeem ook werkt met de RF602's.)

                            Bijkomend voordeel: de ingebouwde flits kan geen roet meer in het eten gooien.
                            Yep Jos, ik heb die SU-800 - en da's een verdomd handig dingske ! En dus, de vraag over de ingebouwde flitser was puur theoretisch, want het probleem stelt zich natuurlijk niet met die SU-800. De ingebouwde flits gebruik ik zelf bijna nooit !
                            Maar ik wilde het wel gewoon weten, voor als ik het wilde doorgeven aan anderen op curssusen of zo...

                            Trouwens bedankt voor het filmpje, want ik wist niet de die SU-800 samenwerkt met de Pocket Wizzards. Dat lijkt me het beste van de twee werelden gecombineerd...
                            Greetz, Kariboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                            Comment


                            • #29
                              Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                              Nee, dat werkt niet
                              Oei, dan zal ik moeten uitzoeken hoe dat komt.
                              Of ... wil jij het ons vertellen, Paly?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                              ... want ik wist niet de die SU-800 samenwerkt met de Pocket Wizzards. Dat lijkt me het beste van de twee werelden gecombineerd...
                              Dat systeem vind ik ook ideaal voor strobisten en ik ben zéér geïnteresseerd. De spullen van Nikon heb ik in huis, de triggers nog niet.
                              Vriendelijke groet,

                              Jos

                              Comment


                              • #30
                                Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                                Een rf602 geeft alleen een triggersignaal door. Die pocketwizards sturen een hele boel ttl signalen en/of instellingen door.
                                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                                Comment

                                Working...
                                X