Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

    Oorspronkelijk geplaatst door Flipsken Bekijk bericht
    Hey

    Ben nog beetje aant twijfelen over welke extra flash. Nog een 580EXII of 430 EXII lijkt me overkill, gezien het enkel lilcht moet geven (en manueel instelbaar, dus geen ETTLII nodig).
    Dacht eerst aan de Yongnuo 560, is blijkbaar cloon van de 580EXII, maar zonder de extended features. Lees ook veel goeds over de Lumopro flashes. Heb de threads op dit forum al gecheckt, maar meningen zijn nogal verdeeld.
    Tijdens mijn workshops merk ik toch elke keer dat e-TTL of i-TTL wel super handig is hoor. Als we het manual gedeelte doen met simpele radio triggers moeten we elke keer naar de speedlites lopen om settings aan te passen. met e-TTL doe ik dat eenvoudig vanaf de camera (en dat kan ook op manual als je absoluut geen TTL wilt gebruiken).
    Ik bezit zelf de Nissin DI866MKII. Super flitser en dat voor de helft van de prijs van een Canon 580EX MKII. Je kunt deze flitser als slave, maar ook als master gebruiken.
    Tijdens mijn laatste workshop had een cursist een Canon 7D en we konden met de popup flitser prima alle drie de flitsers aansturen, volledig TTL en mooi in groepen zodat we de verhoudingen konden instellen, en dat allemaal vanaf de camera.
    De Popup deed zelf niet mee in de opstelling, maar werd puur voor aansturen van de andere flitsers gebruikt. De Nissin stond op een statief achter het model (dus geen direct zicht op de flitser) maar geen missers hoor!
    (vermogen instellingen in het plaatje zijn de waarden die we gebruikt hebben tijdens manual flitsen)


    Resultaat:


    Wat ik voornamelijk belangrijk vind is dat ik met e-TTL meer aandacht kan besteden aan compositie en andere zaken dan de juiste belichting...en als mijn licht in mijn omgeving veranderd (dit gebeurt vaak bij strobist...bewolkt, alles ingesteld...komt het zonnetje door de wolken) moet ik alles weer opnieuw gaan instellen.

    Comment


    • #17
      Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

      Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
      ...Wat ik voornamelijk belangrijk vind is dat ik met e-TTL meer aandacht kan besteden aan compositie en andere zaken dan de juiste belichting...en als mijn licht in mijn omgeving veranderd (dit gebeurt vaak bij strobist...bewolkt, alles ingesteld...komt het zonnetje door de wolken) moet ik alles weer opnieuw gaan instellen.
      Ik werk Liever manueel.
      Eenmaal de flitsers ingesteld heb ik keer op keer een constante belichting.
      Als het omgevingslicht veranderd dan pas ik mijn belichting van het omgevingslicht ook gewoon aan vanop de camera (ik pas gewoon mijn sluitertijd aan ).
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #18
        Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

        gisteren alles nog eens op het gemak bekeken en een uurtje getest
        paraplu zat idd verkeerd in de swivel, waardoor hij schuin naar beneden wees, heb hem gisteren langs de andere kant er in geplaatst, nu wijst hij licht schuin naar boven, flits erboven wijst nu bijna naar het center van de plu (in de swivel heb je het gat waardoor de plu moet schuiven, aan de ene kant is dat gat iets groter dan aan de andere kan, plu moet ingeschoven worden langs het grootste gat en dan zit hij goed).
        flits zoom op 28mm en dan getest, gekeken langs de buitenkant van de plu tijdens het flitsen en de plu wordt dan quasi 95% volledig gelijkmatig belicht ...
        heb ook de ingebouwde diffuser van de Canon 580 EXII gebruikt, waardoor de zoom nog wijder wordt (17 mm) en dan wordt de plu voor 99% gevuld ... denk wel dat je ms iets licht verliest door die diffuser , maar dan zet ik gewoon de power van de flash 1 stopje hoger (getest bij 1/16 en 1/8 -> recycle time is dan nog kort genoeg)
        paraplu vanuit verschillende hoeken en plaatsen op onderwerp en belilchting is al stukken beter, bijna zoals het hoort, nu enkel nog wat finetunen, en evt voor een 2de lichtbron gaan indien ik gelijkmatige belichting op het model wil ...
        ook wat gespeeld met light feathering, werkt prima ...

        als 2de flits twijfel ik nog ts de LP160 en de Yongnuo 560...hier op het forum en op internet wat reviews gelezen, niet echt duidelijk welke van de 2 nu aan te raden is ... lijkt mij qua mogelijkheden en flitskracht bijna identiek, maar wel met een prijsverschil van bijna 50 euro (op zich ni zo veel, maar als ik er nog 3 nodig heb -hairlight, background, ...) dan loopt het wel op ... iemand ervaring met deze 2 flashes ??

        Comment


        • #19
          Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

          Als je alles graag manueel instelt, dan zou ik zeker voor de YN's gaan. Heb zelf een YN460II in het gamma zitten en er komt er nog eentje aan

          Als Key of filllight heb ik ook een 580EXII die ik vanuit de camera kan sturen (60D)
          de rest werkt puur op optical slave.. (maar plan binnenkort wel een setje deftigere triggers aan te schaffen)
          -=_-__________________________________________________ __-_=-
          Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG
          -=_-__________________________________________________ __-_=-

          Comment


          • #20
            Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

            de YN-560 lijkt een bijna 100% cloon van de 580 EXII, wat me wel aanstaat (enkel ETTL ontbreekt maar niet nodig om manueel te gebruiken).
            ik gebruik de cactus V5 als wireless trigger, goedkoop, en tot nu toe nog geen enkele misfire gehad, werkt perfect en stabiel
            vraag me nu af of ik modelling flash kan gebruiken met een V5 trigger op de 60D en een 580EXII op een V5 receiver ... zou handig zijn om te previewen waar het licht valt ...

            Comment


            • #21
              Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

              Af het al dan niet kan, daar kan ik me niet over uitspreken... gebruik het zelf nooit..

              Als ik wil zien hoe het licht zal vallen, zet ik mij gewoon op de positie van de flash en kijk vanuit de exacte hoek.. je ziet dan direct waar het licht zal terechtkomen..

              beetje 'tweaken' met een aantal test-shots en je kan aan een reeks beginnen
              -=_-__________________________________________________ __-_=-
              Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG
              -=_-__________________________________________________ __-_=-

              Comment


              • #22
                Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                zo doe ik het momenteel, de hoek bekijken en zien waar het licht zal vallen dan test shot en bijsturen tot belichting goed zit
                toch zou het, als beginner, handig zijn af en toe eens die modelling flash te kunnen gebruiken, maar het toch direct zichtbaar waar het licht valt, uiteindelijk zit de functie op de flash dus waarom je er niet af en toe gebruik van maken
                maar het lijkt mij alsof het enkel werkt als de 580 op de body zit ... minder nuttig dan want het licht komt dan toch strak van voor

                Comment


                • #23
                  Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                  Bouwkwaliteit van de YN-560 is imo (veel) beter dan die van de YN-46x reeks. De LP160 heb ik eens vastgehad op een beurs en is een erg goeie pretentieloze flitser. Een aanrader wat strobistfotografie betreft.

                  Misschien ook eens de YN-565 bekijken. Die heeft e-ttl en kan je ook aansturen met een commander flitser en een st-e2. Zelfs nikon signalen verstaat die wireless.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #24
                    Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                    De LP160 heb ik getest: http://members.casema.nl/mmuetstege/LP160TEST.html
                    Het is een flitser zonder poespas. Wat ik wel jammer vind bij de LP160 is dat er geen ready beep functie op zit zoals bij de YN560. Ook is de kop van de LP160 groot en dat kan soms onhandig zijn.

                    Groeten Michael

                    Comment


                    • #25
                      Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                      Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                      Ook is de kop van de LP160 groot en dat kan soms onhandig zijn.
                      ik vind de kop van de YN560 ook best groot... de YN 460 II is wat dat betreft beter... als je toch geen extra batterij pack nodig hebt... of zoom kop...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                        YN-460 vind ik iets te berperkt (bv geen zoom mogelijk van de flashkop), en voor maar 20 euro meer heb je de 560, die volgens mij alles heeft als extra flash voor strobist gebruik (en ziet er uit als een 580 EX II ;-))
                        bedoeling is om te gebruiken als fill light, an later nog enkele bij te kopen voor background belichting of rimlicht ...
                        moet voor deze toepassingen dus geen super deluxe flits te zijn, maar gewoon zijn ding doen, en makkelijk in gebruik te zijn
                        denk da ik ga voor de yn-560 ... als hij ok is koop ik er nog 2 bij (totaal : 240 euro), als ik de lp160 koop, weet ik niet of de YN-560 beter of slechter is , en als ik er dan nog 2 extra lp160's bijkoop kom ik op bijna 400 euro voor enkel fill, rim en background light ...
                        tenzij iemand zegt dat de YN crap is ;-) en de lp echt wel veel beter, maar in reviews worden ze blijkbaar even goed beoordeeld - op build quality en zo na, maar who cares om een achtergrond te belichten ...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                          Koop ze dan maar via eBay

                          KLIK

                          53$ +/- 38€ x 3 = 114€ <-> 240€

                          Heb de mijne ook van HongKong laten komen..
                          -=_-__________________________________________________ __-_=-
                          Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG
                          -=_-__________________________________________________ __-_=-

                          Comment

                          Working...
                          X