Heb nu sinds een week een SB-800 in mijn collectie speedlights (SB-26, SB-80DX, SB-600), te gebruiken in softbox en/of umbrella. Tweedehands aangekocht.
Aangezien dit het vorig topmodel was van Nikon, verwachtte ik mij aan nog kortere herhaaldtijden in vgl met mijn SB-600 - tot op heden mijn betrouwbaar werkpaard, vooral on-camera dan.
De herlaadtijden - telkens met dezelfde vers geladen GP2700's, op full power:
SB-800 met 4x AA: 5.5sec
SB-800 met 5x AA: 4.5sec
SB-600 met 4x AA: 3.8sec
Ik weet dat de SB-800 iets krachtiger is dan de SB-600 (alhoewel dat eigenlijk wat tegenvalt in realiteit) en dus met dezelfde batterijen en aantal, iets trager herlaadt op full power.
Maar ik had verwacht dat met de adapter voor een extra AA (de SD-800), de laadtijd toch op zijn minst gelijk aan die van m'n SB-600 zou zijn.
De batterijen zelf zouden ook geen probleem mogen zijn. Zelf al zouden ze van mindere kwaliteit zijn, ik gebruikte hier dezelfde set voor beide flitsers, dus maakt niet uit.
Ik ben benieuwd naar laadtijden van andere mensen met SB-800 (en/of SB-600).
Mijn voorlopige verklaringen:
- De herlaadtijden van Nikon van de SB-800 met 5x AA is iets te optimistisch (ze claimen 2.7sec met 5x AA).
-Of: er zit sleet op de SB-800 wegens 2dehands, maar dit zou mij verbazen.
Aangezien dit het vorig topmodel was van Nikon, verwachtte ik mij aan nog kortere herhaaldtijden in vgl met mijn SB-600 - tot op heden mijn betrouwbaar werkpaard, vooral on-camera dan.
De herlaadtijden - telkens met dezelfde vers geladen GP2700's, op full power:
SB-800 met 4x AA: 5.5sec
SB-800 met 5x AA: 4.5sec
SB-600 met 4x AA: 3.8sec
Ik weet dat de SB-800 iets krachtiger is dan de SB-600 (alhoewel dat eigenlijk wat tegenvalt in realiteit) en dus met dezelfde batterijen en aantal, iets trager herlaadt op full power.
Maar ik had verwacht dat met de adapter voor een extra AA (de SD-800), de laadtijd toch op zijn minst gelijk aan die van m'n SB-600 zou zijn.
De batterijen zelf zouden ook geen probleem mogen zijn. Zelf al zouden ze van mindere kwaliteit zijn, ik gebruikte hier dezelfde set voor beide flitsers, dus maakt niet uit.
Ik ben benieuwd naar laadtijden van andere mensen met SB-800 (en/of SB-600).
Mijn voorlopige verklaringen:
- De herlaadtijden van Nikon van de SB-800 met 5x AA is iets te optimistisch (ze claimen 2.7sec met 5x AA).
-Of: er zit sleet op de SB-800 wegens 2dehands, maar dit zou mij verbazen.
Comment