Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tool test voor fotografen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tool test voor fotografen.

Erik heeft hier onwaarschijnlijk veel werk in gestoken en de resultaten zullen wss ook correct zijn als de formules dat ook zijn. Het is een heel theoretische benadering, mss voor wie zich op school bezig houdt met fotografie, als test voor examens ofzo?

Ik zou eerder gaan voor "ik bekijk het en maak er al dan niet gebruik van..."

Ik begrijp dat dit voor velen iets is dat ze niet hanteren, je hebt ook niet echt tijd om daar allemaal mee bezig te zijn en betere zoolt zijn idd meten en ervaring.

Dus ik durf te zeggen, "Goe in elkaar gebokst!"
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht

Dus ik durf te zeggen, "Goe in elkaar gebokst!"
      maar nutteloos... als ik met zo'n mathematisch model m'n shoots moet orkestreren... dan is m'n model al weggelopen voor ik de eerste foto gemaakt heb... ben al een paar keer naar de tool gaan kijken... en weet absoluut niet wat ik in moet geven, en nog minder wat het resultaat zal zijn...

en dat, terwijl het met een licht meter al lang kan duren, tot je alles juist hebt...
      bedenk... a fool with a tool is still a fool...

met andere woorden... je moet helemaal begrijpen wat je doet en waarom je het doet en dan gebruik je een lichtmeter om dit op te bouwen...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

50 mm lens test
        Je kijkt door de camera lens via je zoeker naar het model met het ene oog en met het andere oog rechtstreeks naar het model .
        Op een afstand van 3,5 tm 4 meter .
        En je zal zien dat het model bij gebruik van de 50mm lens even groot is als met het blote oog en net zo dik is als met het blote oog.
        Nu met de 35 mm lens.
        Je zal zien het model wordt dikker en kleiner in beeld dan dat ze in werkelijkheid is.
        En dat zie je ook op de foto terug.
        Wel de zelfde afstand aan houden bij de twee lensen.
        Last edited by Erikevl; 3 maart 2011, 13:10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          maar nutteloos... als ik met zo'n mathematisch model m'n shoots moet orkestreren... dan is m'n model al weggelopen voor ik de eerste foto gemaakt heb... ben al een paar keer naar de tool gaan kijken... en weet absoluut niet wat ik in moet geven, en nog minder wat het resultaat zal zijn...

en dat, terwijl het met een licht meter al lang kan duren, tot je alles juist hebt...
          bedenk... a fool with a tool is still a fool...

met andere woorden... je moet helemaal begrijpen wat je doet en waarom je het doet en dan gebruik je een lichtmeter om dit op te bouwen...
          Eigenlijk zeg ik dat ook (LICHTMETER) maar ik vind dat je dat ofwel rechtuit zegt of anders beter gewoon zwijgt maar lachen zodat de poster tussen de lijnen moet lezen, dat is al even nutteloos.
          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
          BE-Wommelgem
          .: 20D & D700 :.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erikevl Bekijk bericht
            50 mm lens test
            Je kijkt door de camera lens via je zoeker naar het model met het ene oog en met het andere oog rechtstreeks naar het model .
            En je zal zien dat het model bij gebruik van de 50mm lens even groot is als met het blote oog en net zo dik is als met het blote oog.
            Nu met de 35 mm lens.
            Je zal zien het model wordt dikker en kleiner in beeld dan dat ze in werkelijkheid is.
            Dus als je je camera met 35mm lens een kwartslag draait, wordt je model langer en smaller
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
              Eigenlijk zeg ik dat ook (LICHTMETER)
              ik denk dat we het er allemaal over eens zijn, dat een lichtmeter de beste optie is bij een studio shoot...

Maar als Erik hier een tool dropt, zonder een woordje uitleg, zonder handleiding, waar niemand om vraagt, etc...

dan kan je toch niet verwachten dat we in de handjes klappen?

ik heb dit al veel zien gebeuren in het bedrijfsleven... Typisch voorbeeld... IT denkt dat de business iets nodig heeft en ontwikkelen een applicatie die vervolgens in de kast belandt want de business heeft dit helemaal niet gevraagd, sterker nog, het doet absoluut niet wat de business nodig heeft...
              Een product in de markt zetten, doe je niet "vanuit wat jij denkt dat een ander nodig heeft", doch "vanuit wat die ander nodig heeft"
              Marktstudie, bevragen van gebruikers, etc...

Dan ontwikkel je het product in samenspraak met de gebruikers, test het met die gebruikers, ontwikkel handleiding en opleiding en dan lanceer je het op de markt...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

SCHITTERENDE TOOL

En zo simpel: als je dit bekeken hebt, maak je deel uit van de "Circle of confusion"

Even ernstig: Erik, ik vermoed dat enkel een vereenvoudigd mathematisch model in de praktijk bruikbaar is, in combinatie met een goede lay-out van de pagina.

Groet,

Rob
                Last edited by Hostamill; 3 maart 2011, 11:03.
                Canon 550D; TokTok, TamTam

Comment

tool voor mij OK, maar dan vooral de basis, de DOF, hoeveel voor en na mijn scherpstelpunt en afstand van fotograaf tot model.
                  de rest daar vertrouw ik mijn lichtmeter voor.
                  CoC is niet zo moeilijk terug te vinden voor jou eigen camera hoor, misschien is een lijst wel handiger ja...

Toch mooi gedaan!!

Tom
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Ik vond de dof site heel goed en fijn maar toen ik de dof wou gebruiken op mobile internet werkte de site niet lekker op mijn mobile vandaar dat ik er een maakte voor me zelf en die werkt fijn op mijn mobile internet .
                    Toen dacht ik dat kunnen meer personen gebruiken .

Ik lees op diverse forums allerlei vragen .
                    Zoals wat is een mooie afmeten voor een eigen studio dus ben ik door gegaan met me tool om ook dat antwoord te laten zien .

Door het lezen van vragen van derde werd de tool van zelf groter .
                    Het is een hulp middel die je wel of niet gebruikt ieder zijn ding.

Comment

Citaat:
                      Oorspronkelijk geplaatst door Erikevl
                      50 mm lens test
                      Nu met de 35 mm lens.

Dus als je je camera met 35mm lens een kwartslag draait, wordt je model langer en smaller

Bij de zelfde afstand niet dichter naar het model gaan met de 35mm lens.

Comment

Bedankt voor de opmerking ivm de 50mm lens test.
                        Heb er weer wat bij geleerd snap nu nog beter waar fotografen de fout in gaan tijdens het fotograferen waardoor de foto,s mislukken.
                        Zo zie je maar weer aldoende leert men.
                        Maar het geeft wel aan dat als je een andere lens gebruikt je sneller die fout maakt.

Comment

Tool nog verder aangepast nu nog duidelijker .

Comment

Working...
                          X