Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instel waardes studio flitsers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Instel waardes studio flitsers

Oorspronkelijk geplaatst door Erikevl Bekijk bericht
    Ja volg het wel maar ik heb de uitlezing nodig van de flitsers of te wel de instel waardes van flitsers.
    Je volgt maar half denk ik, het getal verhoogt of verlaagt gewoon met 0,1 per klik
    en de daaraan verbonden diafragma waarde verhoogt en verlaagt ook met 1:10 stop per klik. Maar wat die waarde is blijft gelijk en is afhankelijk van de afstand en de gebruikte reflector.

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Eender welke flits heeft een richtgetal en die flitsers kan je dan "dimmen".
      De stappen zijn bij ieder model anders, zoals hierboven al gezegd.
      + afstand en wat je voor je flits plaatst heeft ook weer invloed op de hoeveelheid licht die uiteindeliijk op je onderwserp valt.
      Ik denk dat het gewoon voor iedereen een raadsel is wat je wil bereiken; leg het eens uit?

En lees dit eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Richtgetal

Grtz,
      Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
      BE-Wommelgem
      .: 20D & D700 :.

Comment

Heel kort door de bocht als een flitser het bereik heeft van 32 meter zal het resultaat bij 48 meter niet optimaal zijn van de flitser.
        Flitsers zijn beperkt instel baar niet zoals de camera van daar meten.
        Maar het neemt niet weg dat een flitser in verhouding met zijn kunnen een ideaal afstand heeft naar het onderwerp wat je wil vast leggen .
        Voorbeeld richt getal 32 bij iso 100 diafragma 8 bereik 4 meter.

Comment

Heel kort door de bocht als een flitser het bereik heeft van 32 meter zal het resultaat bij 48 meter niet optimaal zijn van de flitser.
          Maar het neemt niet weg dat een flitser in verhouding met zijn kunnen een ideaal afstand heeft naar het onderwerp wat je wil vast leggen .
          ja, en? als ik de flitser dan instel op 1/2 kracht is zijn bereik 2 meter.
          als ik dan een flitser koop met dubbel vermogen (en aangepast richtgetal dan) dan moet ik die flitser weer anders instellen...
          OF, ik zet mijn onderwerp korter bij de flits, dan blijven de instellingen hetzelfde... (maar is het mogelijk dat ik de soort van het licht verander, een softbox gaat dan pas echt soft worden waar een softbox op 8 meter evengoed als een puntbron is...)

die regel met richtgetal telt voor elke flitser, studio, los, op toestel... maar telt enkel als jou situatie gelijk is aan de test omstandigheden waarmee ze het richtgetal gevonden hebben. (meestal dus flits open en bloot tot aan onderwerp, met of zonder reflector.)
          Als jij op je hand held flits met richtgetal 32 een doekje spant om een "softer" licht te krijgen, ga jij dan met die flits nog steeds richtgetal 32 halen bij een test denk je??

er zijn zoveel variabelen.... schuif de flitser met richtgetal 32 en instelling "2" een halve meter korter of verder je moet je belichting aanpassen, zet op diezelfde flitser een paraplu en je moet aanpassen, zet op die flitser een kleurengel en je moet aanpassen...

Waar wil je echt naartoe?
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Dit is zo zonder enige vorm van lichtvormer of difussor.
            Zet je er een softbox op dan is het richtgetal l helemaal anders (hoeveel hangt af van de grote en het merk van softbox ).

Een richtgetallentabel bij studioflitsers is echt niet haalbaar.
            Je kan dit maken voor 1 bepaalde (barbeulb) flitser (merk, model), maar voor een ander gaat dit dan weer niet meer op.

P.S. op mijn flitser heb ik geen display (enkel een traploze instelknop).
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Aaagghh... JA!
              Je zou dus een formule of tabel willen (maken) zoals die op sommige van die flitsers staat? Googlelen? "tabel richtgetal afstand" ofzo?
              BE-Wommelgem

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                de waarde van die 6 stappen?
                1/1 1/2 1/4 1/8 1/16 1/32 of nog verder 1/64 1/128

voila, niet dat je er iets mee bent, sommige flitsers zijn traploos regelbaar, andere oudere hebben alleen 1/1 en 1/2 waardoor je met afstand moet werken om ze "bij te regelen"
                wat zet je erop? een reflector? een paraplu? shoot trough of reflectie met die paraplu? wat is je gewenst effect van dat licht, invullicht? hoofdlicht? haarlicht? spot op achtergrond?
                met een spot op de achtergrond, moet die achtergrond volledig wit worden? grijs blijven? zwart worden?
                gebruik je een gekleurde gel?
                ...

Wat wil je er eigenlijk mee doen??
                (buiten dezelfde vraag op 2 plekken stellen??)

Tom
                Deze instellingen zijn van reportageflitsers en een paar studioflitsers.
                Bij de meeste studioflitsers staat er meestal een schaal van 1 tot 5 of 6 op

Zelfde voor de dispalay (gaat van 1 tot 6 in 1/10 stappen) voor digitale flitsers.
                Bij sommige bouwens heb je 2 knoppen:
                1 voor de volle stops, en 1 voor de 1/10 stops.

Comment

[mod] dezelfde topic starten in meerdere forums noemt crossposten en is niet gewenst op BD.
                  Daarom zijn biede topic samengevoegd.

Comment

Bedankt voor de info en ja voor een tabel voor ideaal basis opsteling natuurlijk kan het nooit honderd procent door de vele invloeden die mee telen bij het eind resultaat.
                    Dus meten is weten maar als je geen meter hebt is er een startpunt voor je opsteling.

Comment

Bedankt voor de info en ja voor een tabel voor ideaal basis opsteling natuurlijk kan het nooit honderd procent door de vele invloeden die mee telen bij het eind resultaat.
                      Dus meten is weten maar als je geen meter hebt is er een startpunt voor je opsteling.
                      Denk er aan dat je ook rekening moet houden met de omgekeerde kwadraatswet in je tabel! De afstand...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

BWAAAAH...
                        Ik zou dan stellen "als je geen meter hebt, heb je ook geen fototoestel"

Ik doe het volgende, mss tegen alle regels in:

Ik stel de boel op zoals ik het ongeveer wil en zet flitsers op 50%
                        Sluitertijd 1/250-1/125
                        ISO200

Trek foto en zie wat je toestel doet (Diafragma)
                        En dan maar draaien aan die knopkes, schuiven met die flitsers en reflectors, toestel op manueel.

Maar een licht/flitsmeter is wss mijn volgende aankoop denk ik.

Grtz
                        BE-Wommelgem

Comment

hier volg ik ook... je gaat nooit een deftige richtlijn kunnen hebben vrees ik... lichtverlies door bv een shoot trough paraplu te gebruiken veranderd al als je de paraplu korter of verder van de flitskop gaat steken.
                          verder moet je goed weten welke flitsers je gebruikt (richtgetal) want dat staat niet op de flitskop op hoor
                          ik heb persoonlijk meer aan een voorbeeld waarbij de opstelling en de relatieve kracht van de flitsers opstaat (vb: invullicht 1/2 kracht van het hoofdlicht, hoofdlicht rechts voor, invullicht links voor onder 45° reflector onder kin)
                          analoog kan je niet zonder lichtmeter, digitaal begin je met de natte vinger en pas je vermogens of light modifiers aan naarmate je "ziet" wat er niet goed is.
                          standaard regels zoals verhouding, hoofd-invullicht, vind je makkelijk terug en zou in een basis lesje studio moeten zitten...
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Meten is Weten. Klopt als een bus.

Voor de mensen die zonder externe flitsmeter werken, heb ik nog een tip:

Werk in RAW en zet de "creative style" (of hoe het ook mag noemen op eender welk merk) van camera op Adobe RGB en schroef het contrast iets terug (bij mij is dat -2).

Aangezien je je zal baseren op het histogram van de camera, is het nodig dat dit zo dicht mogelijk aanleunt bij het histogram van de RAW (dat je pas kan zien in je nabewerkingsprogramma).
                            Het histogram op je camera-display is dat van de automatisch gegenereerde JPG-thumbnail.

G
                            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Als je geen meter hebt neem je er gewoon een digitale camera bij, maak je een paar proefopnamen en pas je je diafragma aan tot het goed zit.

Als je het niet voor 100% juist krijgt moet je toch proefopnamen maken en bijregelen. Dus waarom niet heel de bazaar achterwege laten en ofwel meten ofwel op basis van proefopnamen de camera en licht instellen.
                              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                              X