Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

    Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
    1. met één flits ga je het jezelf moeilijk/onmogelijk maken om te bereiken wat je wil. De verlichting van de achtergrond kan je wel in beperkte mate controleren, maar aansturen is wat anders.
    ik wil GEEN licht op mijn achtergrond.

    ik heb het ondertussen in de praktijk met wat oefenen en knutselen bijna onder de knie.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #17
      Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.


      Hoe ik voor dit te werk ben gegaan is het volgende:
      • Kamer lichtdicht gemaakt
      • Model ver genoeg v/d achtergrond (inverse square law) en dus flits ook ver genoeg v/d achtergrond
      • Omwille van de zwarte broek een reflector heel zachtjes op de muur (om zo de broek los te trekken van de achtergrond).


      Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
      Als je niet met zwarte kledij zit dat je moet lostrekken kan je dus die lamp op de achtergrond gewoon weglaten en heb je een compleet zwarte achtergrond.
      Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

      Comment


      • #18
        Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        Het vallen van licht heeft niks met de flitskracht te maken. Op dubbele afstand heb je 1/4 vd lichtintensiteit.
        Als je de flitskracht verdubbelt gaat er ook dubbel zoveel op de achtergrond vallen. Maar je moet je diafragma ook een stop dichtdraaien. Dus op foto gaat zich dat opheffen.

        Met een doorflitsparaplu heb zowat het minst controle over waar je licht valt.
        Bedoelen jullie hier dat het diafragma 1 stop toedraaien en flitslicht verdubbelen, dezelfde foto zal opleveren alsof je niets zou veranderen aan je instellingen. Dus in feite nutteloos of verandert dit toch iets in de foto? Bedankt voor de verduidelijking.

        Tommy
        Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

        Comment


        • #19
          Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

          Je gaat wat meer scherptediepte krijgen. Maar foto zal er vergelijkbaar uitzien. (studioomgeving)
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #20
            Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

            @ Will:"
            Deze foto is dus gemaakt met 2 lampen. Eentje op het model en eentje die refelcteerd via de muur. Begrijp ik dat zo goed, of heb je misschien een verduidelijking van de lichtopstelling?
            Ik ben ook wel benieuwd naar afstanden van bijv het model naar de achtergrond etc.

            @ Putor: de uitleg van Zach Arias heb jij toch gezien

            'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

            Comment


            • #21
              Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

              Oorspronkelijk geplaatst door nikonias Bekijk bericht
              @ Will:"
              Deze foto is dus gemaakt met 2 lampen. Eentje op het model en eentje die refelcteerd via de muur. Begrijp ik dat zo goed, of heb je misschien een verduidelijking van de lichtopstelling?
              Ik ben ook wel benieuwd naar afstanden van bijv het model naar de achtergrond etc.
              Klopt wat je zegt, exacte afstanden kan ik je niet geven deze foto is bijna een jaar geleden getrokken.. Je moet er gewoon van uitgaan dat hoe verder je het model van de achtergrond kunt plaatsen hoe beter hé. Dat is de basis. Daarna heb ik de reflector heel subtiel op de achtergrond onderaan geplaatst, zodat de contouren van de broek los zouden komen. Ik had het een stap lastiger kunnen maken (maar met een beter resultaat als het lukte) door een licht achteraan op haar te plaatsen, zodat ze helemaal los kwam van de achtergrond..
              Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

              Comment


              • #22
                Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

                Dank voor het prijsgeven van je geheimen . Met de afstanden bedoel ik ook niet exact, maar meer van is het een meter of juist nog meer, of meer nog, wanneer staat een model ver(der) van de achtergrond.
                Ik weet dat het een kwestie is van veel doen, alleen mijn modellen weigeren nogal eens en met weten wat je kunt doen is het weer makkelijker uitproberen.

                'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                Comment


                • #23
                  Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

                  Hiervoor moet je de omgekeerde kwadratenwet een beetje begrijpen.

                  Als je de afstand verdubbeld verminderd de hoeveelheid licht met het 4 voudige.

                  Stel je plaats je onderwerp op 1 meter van de flits en de achtergrond op 2 meter. (model dus 1 meter voor achtergrond).

                  Volgens deze wet, zal de kracht van het licht omgekeerd evenredig zijn met het kwadraat van de afstand. Dus als we het kwadraat nemen van de afstand van 2meter krijgen we 4, de inversie zou dus 1 / 4 of liever gezegd, een kwart van de oorspronkelijke kracht zijn of 2 stops verschil met het model.

                  Plaatsen we ons achtergrond 4 meter van het licht (4 * 4 = 12, dus 1 / 12) wordt de kracht van onze lichtbron nu 1/12 van wat het oorspronkelijk was.

                  Je hebt ongeveer 3 a 4 stops onderbelichting nodig om je achtergrond volledig zwart te hebben.
                  Dat is ongeveer 4 tot 6 meter tussen model en achtergrond.

                  Als je licht op 2 meter van het model staat dan moet de afstand tot de achtergrond al direct 8 tot 10 meter zijn.

                  Dus plaats steeds je licht zo kort mogelijk bij je model.

                  De omgekeerde kwadratenwet is een heel belangrijk gegeven in studio en strobistfotografie
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment

                  Working...
                  X