Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Softbox <> Octabox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

    Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
    wat betreft nr 2: dat zit ook in een kleinere softbox. Waarom schiet je niet op iso100?
    Denk dat je beter een lichtere flitser kunt nemen als 400W teveel is. Volgens mij dat een grotere softbox weinig oplost. Lijkt mij.

    hoe groot is je ruimte eigenlijk?
    Iso 200 is de native iso van de D700, iso 100 is mogelijk maar minder dyn. bereik.
    In mijn kleinere softbox zit dat niet...
    Ruimte... eigenlijk te klein 4m br 2,5m h 7m l en witte muren, dus veel reflectie. (en de muren zwart verven = scheiding)
    @Tootsie: hopelijk vind je 't niet erg dat ik deze vragen in je topic stel? Misschien interessant voor jou ook? Anders zeg je 't maar en open ik een nieuw.
    Flickr

    Comment


    • #17
      Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

      Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
      Iso 200 is de native iso van de D700, iso 100 is mogelijk maar minder dyn. bereik.
      In mijn kleinere softbox zit dat niet...
      Ruimte... eigenlijk te klein 4m br 2,5m h 7m l en witte muren, dus veel reflectie. (en de muren zwart verven = scheiding)
      zwarte gordijnen voor de muren hangen...
      D700 kan wel op ISO100... je zal het verschil niet merken in studio... (dynamish bereik)
      nd filter op de camera of op de flash...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #18
        Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        zwarte gordijnen voor de muren hangen...
        D700 kan wel op ISO100... je zal het verschil niet merken in studio... (dynamish bereik)
        nd filter op de camera of op de flash...
        Dus met een betere softbox ga ik geen betere foto's maken? Enkele vbden in deze en deze post
        En als ik een volledige persoon wil van kop tot teen?
        In de cursus gebruik ik soms ook iso100 voor 't gemak om met de canonians te kunnen samenlevenen inderdaad weinig verschil.
        nd-filter had ik nog niet aan gedacht.
        Had dus echt graag een tip gehad over welke softbox in mijn situatie...
        Leraar zegt de octa met grid van 150cm maar beetje schrik dat dit te groot gaat uitvallen.
        In elk geval al bedankt voor de moeite!
        Flickr

        Comment


        • #19
          Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

          Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
          Dus met een betere softbox ga ik geen betere foto's maken?
          En als ik een volledige persoon wil van kop tot teen?
          het betreft geen "betere" softbox... maar een "andere" softbox... je gaat er geen betere foto's mee maken, wel andere foto's... een andere modifier heeft een andere outcome...

          en dan zijn er de parameters...
          als je een kleine softbox dicht bij je onderwerp zet, heb je zachter licht dan met een grote softbox ver van je onderwerp...

          je kan heel goedkoop een paraplu bijkopen om het "grote octa effect" uit te proberen, doch ik zou me eerder concentreren op het verduisteren van je ruimte en niet op het verlichten... hoe ga je in hemelsnaam controle over je licht krijgen als je een grote softbox gebruikt in een kleine ruimte met rondom witte muren... Ja, je zal heel zacht licht kunnen bekomen, want de hele kamer speelt grote softbox... maar 't zal er zo een beetje altijd zo uit zien...

          concentreer je eens op de schaduwen in plaats van het licht...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #20
            Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

            Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
            Dus met een betere softbox ga ik geen betere foto's maken? Enkele vbden in deze en deze post
            En als ik een volledige persoon wil van kop tot teen?
            In de cursus gebruik ik soms ook iso100 voor 't gemak om met de canonians te kunnen samenlevenen inderdaad weinig verschil.
            nd-filter had ik nog niet aan gedacht.
            Had dus echt graag een tip gehad over welke softbox in mijn situatie...
            Leraar zegt de octa met grid van 150cm maar beetje schrik dat dit te groot gaat uitvallen.
            In elk geval al bedankt voor de moeite!
            kameraad van me heeft een flitser van 400w en een octabox van 120cm (zonder grid) en een studioruimte van ongeveer 7 bij 5 meter. Het kost hem al moeite om achtergrond goed zwart te krijgen als hij die octabox 45 graden voor zijn model zet.

            Dat is de reden dat ik zelf een softbox heb gekocht van 80 x 120cm. Alleen nog niet getest, dus kan ook niet zeggen hoeveel verschil dit is vergeleken met een octabox.
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #21
              Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

              @Tootsie: hopelijk vind je 't niet erg dat ik deze vragen in je topic stel? Misschien interessant voor jou ook? Anders zeg je 't maar en open ik een nieuw.
              Totaal niet, integendeel, zoals je aanhaalt is dit ook voor mij "good to know" stuff

              By the way, wat de kleur van de studiomuren betreft; ik heb 3 muren middengrijs en één muur (rechts van de achtergrondopstelling) een vanillekleur gegeven en gebruik een groot reflectiescherm waar nodig
              Last edited by Tootsie; 7 oktober 2010, 07:11.
              Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

              BD1614BE

              Comment


              • #22
                Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

                Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                Iso 200 is de native iso van de D700, iso 100 is mogelijk maar minder dyn. bereik.
                In mijn kleinere softbox zit dat niet...
                Ruimte... eigenlijk te klein 4m br 2,5m h 7m l en witte muren, dus veel reflectie. (en de muren zwart verven = scheiding)
                @Tootsie: hopelijk vind je 't niet erg dat ik deze vragen in je topic stel? Misschien interessant voor jou ook? Anders zeg je 't maar en open ik een nieuw.
                In een kleine kamer met witte muren zou ik zeker Scrims (gobo's) gebruiken (= afscherming).

                Je kan bvb zwarte scrims zelf maken van piepschuimplaten zoals Trebs ooit eens heeft gedaan.

                die zet je dan naast je softboxen om het licht weg te houden van de muren (en achtergrond).
                je kan een stuk plaat bevestigen aan de bovenkant van je softbox (gobo) om zoveel mogelijk licht wat van het plafond te weren.

                Een lange smalle softbox met grid is de beste keuze voor zulke ruimten (gerichter licht zonder veel spil).
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #23
                  Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

                  Allen bedankt voor de tips, ga ze zeker uitproberen.
                  Denk dat ik dan best voor deze softbox ga... Of deze? Fijnere grid.
                  Last edited by saintlambert; 7 oktober 2010, 13:30.
                  Flickr

                  Comment


                  • #24
                    Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

                    De beste grids momenteel op de markt zijn die van Lighttools (Soft Egg Crates) maar ik zal bewust de link hier niet plaatsen want dat zou waarschijnlijk een discussie teweeg brengen.

                    De walimex gids zijn, tjah ... hun geld waard maar na een poosje heb je een doorhanggraat i.p.v. een honinggraat. Ik heb er 3 gehad dus weet ik uit ervaring dat het mijn ding niet is.

                    Falcon eyes heb ik nog niet gestest maar uit ervaring met hun andere spullen weet ik dat je hier niet teveel van moet verwachten.

                    Hou er rekening mee dat al die "licht-modificatie" spullen je kwaliteit van licht & het lichtpatroon sterk beïnvloeden, een grid die als een slappe boterham in je softbox hangt te hangen zal nooit dezelfde eigenschappen hebben dan de duurdere modellen.
                    www.fotofolio.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                      De beste grids momenteel op de markt zijn die van Lighttools (Soft Egg Crates) maar ik zal bewust de link hier niet plaatsen want dat zou waarschijnlijk een discussie teweeg brengen.

                      De walimex gids zijn, tjah ... hun geld waard maar na een poosje heb je een doorhanggraat i.p.v. een honinggraat. Ik heb er 3 gehad dus weet ik uit ervaring dat het mijn ding niet is.

                      Falcon eyes heb ik nog niet gestest maar uit ervaring met hun andere spullen weet ik dat je hier niet teveel van moet verwachten.

                      Hou er rekening mee dat al die "licht-modificatie" spullen je kwaliteit van licht & het lichtpatroon sterk beïnvloeden, een grid die als een slappe boterham in je softbox hangt te hangen zal nooit dezelfde eigenschappen hebben dan de duurdere modellen.
                      Sorry dat ik hier nog even op terugkom maar buiten de grid van walimex, zijn hun softboxen menselijk van kwaliteit? Was even bij servix langs geweest en chimera is voor wat ik het nodig heb onbetaalbaar(met grid±1000euro) ... maar inderdaad oerdegelijk.
                      Flickr

                      Comment


                      • #26
                        Re: Softbox &lt;&gt; Octabox

                        Softboxjes van walimex zijn behoorlijke kwaliteit. Ze zijn niet gemaakt voor altijd af te breken en terug op te bouwen.
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                        Comment

                        Working...
                        X