Even een vraagje, heb de zoekfunctie al gebruikt, al wat nuttige tips gevonden, maar ben nog niet helemaal zeker...
Ik ben gevraagd om voor de lokale korfbalvereniging een dart toernooitje te fotograferen. Stelt an sich "niet veel voor", maar er hangt toch één en ander van af voor mij...
Het is niet mijn dagelijkse vorm van fotografie, maar ik ben gevraagd omdat ik lid van de vereniging ben. Daarnaast omdat mijn schoonzus in de activiteitencommissie zit en zij direct aan mij dacht. Op dit dart toernooi komen namelijk twee "wereldberoemde" darters langs, daarmee ook de krant...enkel die willen wel een stuk tekst doen, maar de foto's moet de vereniging zelf verzorgen...daar kom ik in beeld. Kan de foto's dus in de krant krijgen mét vermelding van de fotograag (free exposure).
De vereniging wil óók groepsfoto's van de dartende jeugd en van de senioren...en nu komt het lastigste...
1. Het toernooi begint om 20:00, veel licht zal er dus niet meer zijn.
2. Mijn camera is geen ISO monster, alles boven de 400 vraagt (te) veel inspanning om er een goede plaat uit te krijgen, ga zelfs liever niet boven de ISO 200. (Daarom wil zo graag een D700 )
3. Het darten zal plaats vinden in legertenten (dus geen mogelijkheid te bouncen).
4. De vereniging wil de groepsfoto's op groot formaat aan de muur van het clubhuis hebben (kwaliteit is daar dus belangrijk, rest wordt voornamelijk voor internet, dus daar valt voldoende te smokkelen).
Voor de gewone foto's zal ik mijn 24-70 gebruiken icm de Sigma 530 DG flitser en zo'n bounce geval erboven/op.
Maar nu de groepsfoto's; Bij droog, windvrij weer wil ik deze buiten gaan doen, op het korfbalveld. Dit zodat de achtergrond zo rustig mogelijk is. Is het buiten niet mogelijk dan zal ik het in het clubhuis moeten doen: Oranje en gele muren, wit plafond en niet veel ruimte, aangezien 24mm op crop het breedste is dat ik heb (met acceptabele kwaliteit, heb ook nog een 18-200, maar die durf ik daar bijna niet voor te gebruiken).
Beschikbare hardware voor de groepsfoto;
2x 400W/s flitskop, 2x statief 250cm max., 2x witte plu 100cm, 1x octabox 170cm, 1x reflectiescherm (goud/zilver) 180x70cm, reportageflitser (high, low of TTL)
Het reflectiescherm gaat niet veel helpen denk ik...
Dus denk aan de volgende opstelling;
2 flitskoppen op 45 graden links en rechts van de groep. Statieven zo hoog mogelijk met de koppen schuin naar beneden, gericht naar de groep. De plu's op reflectie zeg maar, dus met de bolle kant van de flitskop af.
Camera op f8, of hoger als dat nodig is voor de hele groep scherp te krijgen, reportageflits op de camera, setting high en die bouncen via het plafond om de flitskoppen op slave af te laten gaan én het midden iets beter uit te lichten.
Is dit een juiste opstelling? Of zou ik beter de octabox inzetten?
Hoe ga ik hier het licht meten? Gewoon op elke plek waar de groep zit? Of de hoeken en het midden enkel? En dan met alle lampen aan? Of per flitskop?
Veel tekst, hoop dat mensen zich er doorheen kunnen worstelen om mijn vragen te beantwoorden.
Ik ben gevraagd om voor de lokale korfbalvereniging een dart toernooitje te fotograferen. Stelt an sich "niet veel voor", maar er hangt toch één en ander van af voor mij...
Het is niet mijn dagelijkse vorm van fotografie, maar ik ben gevraagd omdat ik lid van de vereniging ben. Daarnaast omdat mijn schoonzus in de activiteitencommissie zit en zij direct aan mij dacht. Op dit dart toernooi komen namelijk twee "wereldberoemde" darters langs, daarmee ook de krant...enkel die willen wel een stuk tekst doen, maar de foto's moet de vereniging zelf verzorgen...daar kom ik in beeld. Kan de foto's dus in de krant krijgen mét vermelding van de fotograag (free exposure).
De vereniging wil óók groepsfoto's van de dartende jeugd en van de senioren...en nu komt het lastigste...
1. Het toernooi begint om 20:00, veel licht zal er dus niet meer zijn.
2. Mijn camera is geen ISO monster, alles boven de 400 vraagt (te) veel inspanning om er een goede plaat uit te krijgen, ga zelfs liever niet boven de ISO 200. (Daarom wil zo graag een D700 )
3. Het darten zal plaats vinden in legertenten (dus geen mogelijkheid te bouncen).
4. De vereniging wil de groepsfoto's op groot formaat aan de muur van het clubhuis hebben (kwaliteit is daar dus belangrijk, rest wordt voornamelijk voor internet, dus daar valt voldoende te smokkelen).
Voor de gewone foto's zal ik mijn 24-70 gebruiken icm de Sigma 530 DG flitser en zo'n bounce geval erboven/op.
Maar nu de groepsfoto's; Bij droog, windvrij weer wil ik deze buiten gaan doen, op het korfbalveld. Dit zodat de achtergrond zo rustig mogelijk is. Is het buiten niet mogelijk dan zal ik het in het clubhuis moeten doen: Oranje en gele muren, wit plafond en niet veel ruimte, aangezien 24mm op crop het breedste is dat ik heb (met acceptabele kwaliteit, heb ook nog een 18-200, maar die durf ik daar bijna niet voor te gebruiken).
Beschikbare hardware voor de groepsfoto;
2x 400W/s flitskop, 2x statief 250cm max., 2x witte plu 100cm, 1x octabox 170cm, 1x reflectiescherm (goud/zilver) 180x70cm, reportageflitser (high, low of TTL)
Het reflectiescherm gaat niet veel helpen denk ik...
Dus denk aan de volgende opstelling;
2 flitskoppen op 45 graden links en rechts van de groep. Statieven zo hoog mogelijk met de koppen schuin naar beneden, gericht naar de groep. De plu's op reflectie zeg maar, dus met de bolle kant van de flitskop af.
Camera op f8, of hoger als dat nodig is voor de hele groep scherp te krijgen, reportageflits op de camera, setting high en die bouncen via het plafond om de flitskoppen op slave af te laten gaan én het midden iets beter uit te lichten.
Is dit een juiste opstelling? Of zou ik beter de octabox inzetten?
Hoe ga ik hier het licht meten? Gewoon op elke plek waar de groep zit? Of de hoeken en het midden enkel? En dan met alle lampen aan? Of per flitskop?
Veel tekst, hoop dat mensen zich er doorheen kunnen worstelen om mijn vragen te beantwoorden.
Comment