Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elinchrome d-lite 200watt set, is dat goed ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Elinchrome d-lite 200watt set, is dat goed ??

2de foto is simpel te verklaren: max. synchrotijd is 1/250 en jij ging naar 1/400, dus zwarte band. Dit heeft te maken met je sluitergordijn. Even googelen om de volledige uitleg.
    Ik kan het zelf niet zo goed uitleggen. Er zijn zelfs filmpjes op Youtube hierover.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
      Van 1 ding ontgaat de logica mij totaal.. Op de middenste foto zie je een zwarte schaduwband... Hoe sneller ik mijn sluitertijd instelde, hoe groter die band, zelfde met diafragma, hoe groter het gat ( om wat meer dof te krijgen ) hoe breder die band.... Ik snap de logica hier niet van ?
      je botst tegen de maximum sync tijd van je camera aan... meestal is 1/200 het maximum, tenzij je een nikon D70, D50 of D40 hebt, dan kan je tot 1/1000 gaan...

meer dof krijg je niet door "een groter gat" doch door een kleiner gat... maar ik vermoed dat je "minder dof" wilt... dus minder scherptediepte... daarvoor zet je je diafragma open, bijvoorbeeld F2.8... als je hier graag mee werkt dan zal je merken dat je je lichten erg moet dimmen... Een 200watt studio lamp (of minder) is hier best voor... 400 en hoger zijn meestal te krachtig... Tenzij je een grote studio hebt en de lampen ver weg kan zetten, maar dan gaat ook de kwaliteit van je lichten veranderen... (hard ipv. zacht)
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        je botst tegen de maximum sync tijd van je camera aan... meestal is 1/200 het maximum, tenzij je een nikon D70, D50 of D40 hebt, dan kan je tot 1/1000 gaan...
        Klopt niet echt, max sync van D70s e.a. is 1/500ste door het electronische schuttergordijn, maar 1/500ste flashsync is al zéér snel, want een D3 bv haalt dit niet!

Cheerioz
        MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Comment

post verwijderd
          Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 19:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mista Molla Bekijk bericht
            Klopt niet echt, max sync van D70s e.a. is 1/500ste door het electronische schuttergordijn, maar 1/500ste flashsync is al zéér snel, want een D3 bv haalt dit niet!

Cheerioz
            Klopt wel hoor.
            Max 1/500 bij de D70, D50 of D40 is bij opzetflitser.

Als je met een trigger werkt weet de camera niet dat je flitst en ben je gewoon gelimiteerd door de snelheid van de flits (studio is tussen 1/800 en 1/1200 ongeveer).
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Klopt wel hoor.
              Max 1/500 bij de D70, D50 of D40 is bij opzetflitser.

Als je met een trigger werkt weet de camera niet dat je flitst en ben je gewoon gelimiteerd door de snelheid van de flits (studio is tussen 1/800 en 1/1200 ongeveer).
              juist... da's 't verschil tussen boekjes kennis en ervaring...

on topic: sneller als 1/1000 lukt niet met de D50, maar ben daar wel al content mee
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Jah, oké, maar tenzij je met pocketwizards werkt (wat 90% op dit forum niet doet) haal je maar zéér zelden zo'n sync speeds uit wireless triggers (verschil boekjes kennis en ervaring?) daar die niet zo stabiel zijn, dus 1/500ste voor ebaytriggers is meestal al van geluk spreken!

Comment

Jah, oké, maar tenzij je met pocketwizards werkt
                  Ik denk dat je wat dingen verwart.

Goed studio licht is één puls licht van zeer korte duur. Je kunt dus nooit boven de Sync Speed van je camera gaan (ongeacht de triger methode). Waar die juist zit kan je testen door de shutter speed op te drijven. MF camera’s met Leaf shutter gaan hoog. Doorgaans tot 1/800 en meer. DSLR: Canon 1/200 Nikon 1/250.

Bij reportage flitsers heb je high speed sync. De flits zal dan meerdere keren flitsen. Dat kan enkel door een master op de camera of via de dure PW.
                  I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Nee, dat weet ik ik denk dat iedereen hier wat anders probeert uit te leggen
                    Wat ik wil zeggen is dat de flash sync speed van een D70s e.a niet 1/1000ste is zoals d_oracle eerder aanhaalde maar 1/500ste, wat al zeer hoog is voor een Nikon.

zunoel schakelt in op iets anders en zegt 'Als je met een trigger werkt weet de camera niet dat je flitst en ben je gewoon gelimiteerd door de snelheid van de flits (studio is tussen 1/800 en 1/1200 ongeveer).'

Dat is idd zo dat je camera ni weet dat er een trigger op staat MAAR
                    De duurtijd van de flits is idd 1/800ste - 1/1200ste MAAR als je met een goedkope flash trigger werkt (en geen PW) zoals denk ik de meesten doen op dit forum heb je de bijkomende limitatie dat die goedkope flashtriggers bijna nooit een signaal dat sneller is dan 1/250ste kunnen doorgeven door hun middelmatige bouwkwaliteit, dus word je zelfs op een D70 waar je FSS 1/500ste is, gelimiteerd door de FSS van de trigger.

Indien je met een kwalitatieve trigger werkt zoals de PW kun je weldegelijk gaan tot die 1/500ste omdat die dat signaal weldegelijk kan versturen.

Comment

De goedkoopste trigger, ultra snel, en ingebouwd in elke strobe: Optische slave.

De pop-up of de reportage flitser op 1/128 of 1/64 vermogen en klaar is kees.
                      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mista Molla Bekijk bericht
                        Jah, oké, maar tenzij je met pocketwizards werkt (wat 90% op dit forum niet doet) haal je maar zéér zelden zo'n sync speeds uit wireless triggers (verschil boekjes kennis en ervaring?) daar die niet zo stabiel zijn, dus 1/500ste voor ebaytriggers is meestal al van geluk spreken!
                        ik heb geen ervaring met pocketwizards, doch wel veel ervaring met ebay triggers.
                        Ik bezit er heel wat en bezit ook een D50

mijn ervaring:

D50 met PT04 trigger: 1/1000 steeds met succes
                        D50 met RF602 trigger 1/1000 steeds met succes

telkens verschillende triggers geprobeerd (heb er tientallen liggen thuis)

ik heb standaard in m'n workshops een voorbeeld zitten van 1/800
                        'k zal die eens op 't net zetten...
                        Last edited by d_oracle; 18 mei 2010, 11:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
                          Ja youtube is fantastisch, hebben jullie een linkje naar die vids van madmax ? Of vind ik die hier op het forum ?

( Na een paar testjes, om te zien of de boel wel werkte, zie ik nu en dan een zwarte band aan de zijkant van mijn foto's, waar minst verre softbox staat, vooral als ik met een te groot diafragma wil werken... ach , ik geraak er wel uit... 't is verslavend alleszins..
                          mss al wa laat maar hier zijn de eerste video van mad max! de rest staat er dan wel naast of kan je wel vinden.

klikkie
                          nikon stuff

Comment

D50 met PT04 trigger: 1/1000 steeds met succes
                            Dit kan ik alvast beamen..
                            Al doende leert men...

Flickr

Comment

post verwijderd
                              Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 19:02.

Comment

Ga in het menu van de SB=900 en zet ze op SU=4 mode, dan flitsen ze automatisch mee als er en flits van een andere lichtbron wordt gedetecteerd.

Nu moet ik wel zeggen dat je m.i. aan overkill doet. Je compenseert je onvoldoende kennis (niet slecht opnemen) met een overdaad aan materiaal. Voor een gewone shot zoals jij probeert te doen heb je meestal genoeg met minder materiaal dan wat jij allemaal gebruikt, je moet het materiaal dat je hebt beter en veel efficienter leren gebruiken.

Probeer eens naar de OneLight DVD van Zach Arias te kijken, die zal je efficient leren omgaan met fliters...

Comment

Working...
                                X