Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB900 + Cactus v4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: SB900 + Cactus v4

    Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
    lijkt me eerlijk gezegd een beetje zot om met de cactus te gaan werken en je externe flitser in de hand te houden
    Ik zou het maar doen om wat andere lichteffecten te krijgen

    Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
    je kan ook een diffusor / bouncer aanschaffen voor op je flitser
    die gaat het licht dan wat verzachten / verspreiden
    Ik heb de omnibounce die ik zeker ook wel kan gebruiken.
    Nikon D700, 24-70mm 2.8, 50mm 1.4, 70-300mm 3.5-5.6, Sigma 180mm Macro, Nikon SB-900, Cactus v4

    Comment


    • #17
      Re: SB900 + Cactus v4

      Oorspronkelijk geplaatst door Nickvg_ Bekijk bericht
      Maar dan flitst mijn interne flitser wel mee.. of niet??
      Nee en ja: hij flitst wel maar dat doet hij voor het grootste deel voordat de sluiter opengaat. Er komt dus maar een heel klein beetje licht bij je onderwerp. Eventueel kun je zelfs dit: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...ebouwde_f.html gebruiken

      Groeten van Willem
      Last edited by Melliw; 1 april 2010, 12:49.
      Gemiddelde van mijn body's: Nikon E137.5
      Gemiddelde van mijn objectieven: Nikkor 73mm F2.27
      Gemiddelde van mijn flitsers: Nikon SB-700

      Comment


      • #18
        Re: SB900 + Cactus v4

        Eventueel probeer je het een paar keer voor de spiegel... Je kunt dan het resultaat zien.

        Groeten van Willem
        Gemiddelde van mijn body's: Nikon E137.5
        Gemiddelde van mijn objectieven: Nikkor 73mm F2.27
        Gemiddelde van mijn flitsers: Nikon SB-700

        Comment


        • #19
          Re: SB900 + Cactus v4

          Al lijkt dit misschien een simpele vraag, het antwoord is verre van simpel. Jij bent de fotograaf, jij wil een bepaald beeld maken, in een bepaalde omgeving, en wat voor sfeer wil je der aan geven, het meest logische is de sfeer weergeven die der heerst. Dan is het beste van niet te flitsen, maar gebruik te maken van een lichtsterke optiek, hoge gevoeligheid, en trage sluitersnelheid. Met misschien het "bewogen beeld " als resultaat, maar dat wil niet zeggen dat je foto daarom slecht is, het kunstig weergeven van beweging is nooit fout. Wil je een combinatie van beiden, dan moet je de gelegenheid hebben tot herkansen. Daarmee bedoel ik, je kan sfeerbeelden maken als je kan meten en proberen, die luxe heb je niet in een reportage, want dan verlang je van ieder gemaakt beeld een correct belicht beeld.

          Dus je gaat je werkwijze aanpassen aan je verlangens, en aan de mogelijkheden die de locatie kan bieden, en eventueel ook aan de wensen van je opdrachtgever.

          Hou dan in gedachte :

          - sluitersnelheid binnen de syncspeed heeft geen invloed op de flits, wel op de omgeving
          - diafragma heeft invloed op de dieptescherpte, op de flits en op het omgevingslicht
          - gevoeligheid heeft invloed op de flits en op de omgeving niet op de dieptescherpte
          - licht valt af volgens de regel van de omgekeerde kwadratenwet

          Dit zijn maar vier regels tekst, maar probeer die is eerst grondig onder de knie te krijgen, eens je daar van doordrongen bent ga je voor jezelf een werkwijze samenstellen, waarmee je het meeste kans hebt om de gewenste resultaten te behalen.

          MVG, Jeff c.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #20
            Re: SB900 + Cactus v4

            Awel Jeff,

            Ik ben het volkomen met u eens. Er zijn massa's verschillende technieken mogelijk, en er is geen enkele de juiste. Of beter, er zijn véél juiste. Daarom was het misschien niet slim van mij om gewoon maar te vragen welke instellingen ik juist zou gebruiken. Er zijn immers te veel antwoorden op mogelijk, afhankelijk van wat ik wil.

            Maar de vraag was gedeeltelijk ook puur technisch: is het haalbaar om met de Cactus trigger te werken in dergelijke omstandigheden, aangezien je dan DDL verliest, en kan de autofocus van mij D700 met 24-70mm 2.8 dat dus wel aan? Manueel focussen kan immers niet aangezien ik geen handen vrij heb. Waarom wil ik dit doen? Wel, omwille van de andere effecten. Ik heb van Melliw al een goeie tip gekregen om de externe flits aan te sturen met de pop-upflitser. Dat werkt inderdaad, maar ik ben niet gek van die manier. Liever gewoon een radiosignaal via cactus. Maar misschien is dat dus niet echt een goed idee...?
            Nikon D700, 24-70mm 2.8, 50mm 1.4, 70-300mm 3.5-5.6, Sigma 180mm Macro, Nikon SB-900, Cactus v4

            Comment


            • #21
              Re: SB900 + Cactus v4

              Oorspronkelijk geplaatst door sageart Bekijk bericht
              gewoon je sb900 op je body laten als je op partys gaat trekken, als je de cactus gaat gebruiken ga je veel miserie krijgen ....
              Waarom veel miserie..?
              Nikon D700, 24-70mm 2.8, 50mm 1.4, 70-300mm 3.5-5.6, Sigma 180mm Macro, Nikon SB-900, Cactus v4

              Comment


              • #22
                Re: SB900 + Cactus v4

                je hebt mijn inziens twee soorten party pics!

                1 een sfeer beeld, overzicht van de ruimte met de mensen...
                - je kan hier zonder flits werken, met statief
                - met flits ingesteld op 2e gordijn
                (eventueel wat bewegen met je cam voor de licht effecten)
                -je verspreidt flitsers in de zaal, eventueel met kleur gells en je gebruikt een trigger (hier bepaal jij zelf de sfeer)

                2. portretten
                - op een party heb je geen tijd om vanalles te proberen... 't is recht toe, recht aan...
                zet je flits rechtreeks op je camera, stel je camera manueel in op waarden die jij leuk vindt bv. F: 6.3 1/125, speel met deze waarden in functie van het omgevingslicht dat je wil binnen laten komen, gebruik hier ook je ISO voor om het geheel te sturen.
                maak gebruik van de assistlight om te focussen... liefst die van je flash (IR)


                en de catussen, RF602's of pocketwizards... gebruik die voor photoshoots waar je tijd en ruimte hebt om dit te doen...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #23
                  Re: SB900 + Cactus v4

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nickvg_ Bekijk bericht
                  Awel Jeff,

                  Ik ben het volkomen met u eens. Er zijn massa's verschillende technieken mogelijk, en er is geen enkele de juiste. Of beter, er zijn véél juiste. Daarom was het misschien niet slim van mij om gewoon maar te vragen welke instellingen ik juist zou gebruiken. Er zijn immers te veel antwoorden op mogelijk, afhankelijk van wat ik wil.

                  Maar de vraag was gedeeltelijk ook puur technisch: is het haalbaar om met de Cactus trigger te werken in dergelijke omstandigheden, aangezien je dan DDL verliest, en kan de autofocus van mij D700 met 24-70mm 2.8 dat dus wel aan? Manueel focussen kan immers niet aangezien ik geen handen vrij heb. Waarom wil ik dit doen? Wel, omwille van de andere effecten. Ik heb van Melliw al een goeie tip gekregen om de externe flits aan te sturen met de pop-upflitser. Dat werkt inderdaad, maar ik ben niet gek van die manier. Liever gewoon een radiosignaal via cactus. Maar misschien is dat dus niet echt een goed idee...?

                  Weet je wat misschien een alternatief kan bieden, dat is een flasch bracket, ik heb er zo een van manfrotto, en dat is een zeer veelzijdig iets. Het voordeel dat je gaat bekomen je flits staat niet boven je lens, ze staat veel hoger en is verbonden met een offshoe cable zo naar de camera. Dan heb je ETTL en dus ook ondersteuning voor je autofocus,en heb je ook je twee handen aan je toestel.

                  Is een beetje bulky om mee rond te lopen, maar zeker handiger dan je flits in een hand vast te houden en met de andere te fotograferen.
                  Als deze oplossing je iets zegt zal ik is een foto maken hoe de opstelling er juist uitziet.

                  MVG, Jeff C
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #24
                    Re: SB900 + Cactus v4

                    In een discotheek zou ik niet gaan experimentere met al te gekke lichtsetups. In die gevallen telt gewoon een goede kadrering zodat de mensen elkaar kunnen herkennen op partypics, en gaat het niet echt om het artistieke kantje.

                    Ik zou gewoon de flash op de camera laten, i-TTL inschakelen en weg ben je. Je kan je ISO op een camera als de D700 ook gemakkelijk tot 800 laten gaan zonder al te noemenswaardig kwaliteitsverlies.

                    Bedenk dat als je je flash met 1 hand gaat vasthouden en je camera met een ander, je héél wat stops kwijt zult spelen aan camerashake...

                    Gewoon simpel doen voor zo'n events...
                    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

                    Comment

                    Working...
                    X