Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DIY California Sunbounce

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: DIY California Sunbounce

gewoon één kant zilver, één kant goud

strepen zie je toch niet
    nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
    http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
      Denk ook dat ze goud kleurig zijn, of vergis ik me ?
      Oorspronkelijk geplaatst door dennis vandermeersch Bekijk bericht
      gewoon één kant zilver, één kant goud

strepen zie je toch niet
      Jullie kennen hem blijkbaar niet.
      Die strepen zie je idd niet maar het verschil zal je wel merken.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

@Macroshopper : ik had het niet over de sunbounce (die ken ik maar al te goed), maar over het Isotherm deken in de apotheek

Comment

Ik was ook wel benieuwd waar je het zebradoek kon kopen (behalve dan bij Sunbounce zelf) en stuurde daarom enige tijd geleden een mail naar Rustig.
          Dit was zijn antwoord:
          'dit is het doek: http://www.calumetphoto.nl/item/CALRD3345/'

Ik heb het inmiddels ook aangekocht.
          Bij vergelijking met het Sunbounce zebradoek lijkt dit Calumetdoek een beetje glanzender, is het wat dunner en misschien een beetje minder rekbaar bij het opspannen (maar dat moet ik nog eens proberen).

Guy
          www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
            Dit was zijn antwoord:
            'dit is het doek: http://www.calumetphoto.nl/item/CALRD3345/'
            Ik heb het inmiddels ook aangekocht.
            Bij vergelijking met het Sunbounce zebradoek lijkt dit Calumetdoek een beetje glanzender, is het wat dunner en misschien een beetje minder rekbaar bij het opspannen (maar dat moet ik nog eens proberen).
            Guy
            Nice !
            Er zijn twee maten. Ga jij je doek op maat knippen of houden zoals gekocht ?
            Over de Calumetframe spannen of een eigen constructie ?

Comment

Het doek zal waarschijnlijk op maat worden gesneden en vervolgens van een nieuwe zoomrand en elastische zijkanten worden voorzien.
              Ik denk eraan om ook zelf een aluframe constructie te maken (ik vrees dat het Calumetframe het doek niet genoeg gespannen houd).
              Ik ben dus nog zoekende, heb reeds enkele ideeën maar ben er nog niet uit hoe ik dat precies ga maken. Liefst iets in de handige stijl van zo'n Sunbounce, maar het zijn vooral de geschikte koppelstukken die ik nog zoek.

Misschien vernemen we ook nog iets van Rustig, die blijkbaar ook bezig is met een demontabel frame.
              Ik hou jullie op de hoogte zodra ik vorderingen maak, maar ik ben op dit gebied nogal een denker en bijgevolg een 'trage uitvoerder' :-)

Ik heb dit weekend trouwens een Sunbounce Mini zebra/wit mogen testen van Calumet en het beviel mij toch enorm. Bijzonder snel in elkaar te zetten — nog geen 2 minuutjes — en een mooi zacht licht. Jammer van de pittige prijs).

Guy

Comment

Ik vind de handgrepen aan de Sunbounce ontzettend handig.
                Stel dat je de reflecterende stof over een soort mdf-plaat kan spannen, zou je in theorie op de zijkanten plastieken of andere handvaten kunnen vijzen.
                Maar MDF weegt teveel voor zo'n oppervlakte.
                Dus een sterk, licht materiaal van voldoende dikte gezocht

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                  Rustig ... wakker worden.
                  Het blijft wel rustig bij .... Rustig
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Mijn oorspronkelijke idee was om mijn rechthoekig Walimex (60x90cm) scherm te overspannen met dit zebradoek. Dit Walimexscherm heeft op zich een behoorlijk stevig, demonteerbaar frame, doch de 4 hoekconnectoren moeten dmv. een inbussleuteltje worden vastgezet. Dit werkt een beetje onhandig en je bent er al gauw ettelijke minuten mee bezig. Ik laat dit scherm dan ook constant 'gemonteerd' staan.
                    Omdat ik opteer voor een groter formaat reflectiescherm (ongeveer 90 x 150 cm) heb ik meteen het grootste formaat Calumet-zigzagdoek gekocht.
                    Nu ben ik dus bezig met de zoektocht naar: alu-buizen, elastische (zwarte) stof en verbindingsstukken voor het alu-frame. De buizen en de stof zal wel lukken. De zoektocht naar geschikte, handige connectiestukken (T-vormig) daarentegen is nog maar pas begonnen, dus dat kan nog even duren.

@BladeRunner: zolang je het scherm niet moet kunnen demonteren (studio) kan je natuurlijk zowat elke vlakke, stevige ondergrond gebruiken (bv. schuimplastic). Wil je het scherm ook op locatie dan speelt bv. ook de grootte een rol: ofwel een kleiner scherm dat je makkelijk in zijn geheel in de wagen krijgt, ofwel een groter scherm dat snel te monteren is (liefst zonder sleutelen) en waarbij het doek toch stevig opgespannen blijft.

Guy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                      Ik heb dit weekend trouwens een Sunbounce Mini zebra/wit mogen testen van Calumet en het beviel mij toch enorm. Bijzonder snel in elkaar te zetten — nog geen 2 minuutjes — en een mooi zacht licht. Jammer van de pittige prijs).

Guy
                      je kan bij sunbounce ook een leeg frame kopen en daar je eigen doek opzetten...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Zoiets als dees kan volgens mij wel dienen. Zou in de meeste stock americains wel moeten te vinden zijn denk ik.

Comment

Ik ben toch wel benieuwd in hoeverre die DIY dan veel goedkoper gaan zijn de tijd ernog bij gerekend om het te maken.
                          Nu fun om het zelf te maken en als het dan nog goed werkt is altijd leuk.
                          Al doende leert men...

Flickr

Comment

@d_oracle: ik had dit inderdaad reeds gemerkt, maar dan kan je bijna net zo goed een kompleet Sunbounce-systeem kopen. Doek apart of frame apart blijft een kostelijke zaak.

@nena: je hebt natuurlijk het plezier van het knutselen :-). Qua materiaalkostprijs denk/hoop ik toch een stuk voordeliger (op de helft) uit te komen.

@diccen: ik had mij die bedenking ook reeds gemaakt, maar ik heb zo'n bedje nog niet in het 'echt' gezien. Misschien zijn de onderdelen ervan wel bruikbaar. De grootste moeilijkheid momenteel is het vinden van een 't-connectie' om de 2 buitenste buizen op een handige en snelle manier te koppelen met de dwarsbuizen. Tot nogtoe vond ik dergelijke connectors alleen maar met grote diameter (42mm of groter) en in staal.
                            Ik zou ze in plastic of alu willen en met een diameter van maximaal 25mm.

Guy

Comment

Zowel van Colorama als bij Lastolite kan je geprepareerde reflecterende stof kopen. (Geprepareerd = klaar om over een frame te schuiven)
                              Moet je wel zelf een frame maken.
                              Of enkel het frame kopen en de stof los bij Colorama.
                              Maar hun overtrekken zijn natuurlijk goed gestikt of bij Lastolite voorzien van velcro.

Dat Lastolite frame lijkt me nog het makkelijkst te maken.
                              Iemand al zoiets geprobeerd ?
                              Last edited by BladeRunner; 5 mei 2010, 20:15.

Comment

-----
                                Last edited by Rustig; 17 juli 2010, 09:40.
                                Nikon D80

Comment

Working...
                                X