Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteit strobist fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kwaliteit strobist fotografie

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    Ok. Holy Grail topic. Over en uit.
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Ni ni !
      Groeten,
      Nic H.
      Pentax K7

Comment

Hi,

ik kan alleen maar zeggen dat het een beetje ervaring vergt om met strobism goede resultaten te halen, ervaring die je opbouwt met oefenen... Daar ben ik nu volop mee bezig...
        Less is more in de meeste gevallen en strobism (of studiolicht voor mijn part) hoeft niet steeds.
        Soms is een on camera flits die op het (niet te hoge) plafond gebouncet wordt voldoende om een mooi diffuus licht te krijgen.
        Soms heb je voldoende aan een lichtgevoelige lens in combinatie met een hoge iso.
        Soms werk je met licht van een nabij venster.
        Experimenteer zoveel mogelijk, dat is de beste manier om bij te leren.... en met strobism kan je heeeel veel experimenteren en leren

Greetz,

RM
        Last edited by remorfer; 26 februari 2010, 16:27.

Comment

Ik gaf laatst een presentatie ivm. strobisme aan een club, en ben zo begonnen:

In alle fotoboeken staat te lezen "foto-grafie" = schrijven met licht.
          Dat is onzin.
          Als je met je fototoestel buiten stapt en schiet een plaatje, dan REGISTREER je licht. Je doet dus aan fotoregistratie.

Je begint pas te schrijven met licht, als je dat zelf in de hand hebt, in de studio of als strobist. Omdat dit een factor 10 moeilijker is, is dit voorbehouden aan echte foto-grafen .

Dpaul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht

Ik gebruik "strobist" belichting louter als aanvulling in mijn beelden wanneer ik onvoldoende natuurlijk licht heb om te "bouncen" met een reflector.
            In mijn "genre" fotografie kan ik het niet veroorloven om gedeeltelijk belichte foto's af te leveren.

Voor mij is een set-up geslaagd als ik met 1,2 of meerdere speedlights een belichting kan creëren die zo natuurlijk mogelijk overkomt. Onderstaande foto is daar voor mij een duidelijk voorbeeld van:

3 speedlights (zonder modifier) stonden op een extension arm buiten het gebouw door het raam op het model gericht. Voor het raam heb ik een 1/3 stops diffuus doek aangebracht met clamps.
            Het licht lijkt op natuurlijk invallend daglicht maar is 100% flitslicht uit 3 SB900's gezoomd op 24mm.

Exif:
            F2.8
            Iso 400
            1/320 (high speed sync)
            EV 0.0

Dit licht is prachtig Wat een naturel effekt...ik dacht echt dat het slechts daglicht was.

Comment

Working...
            X