Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies aankoop eerste studioset

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Advies aankoop eerste studioset

    Dat een paraplu van 10€ makkelijker stuk gaat dan één van 100€ zal wel zijn, maar wat is het verschil op gebied van licht tussen zo'n setjes
    Die van 100 gaat dus net zo makkelijk stuk als een van 10. Geloof me maar. 2 op één maand en er zat één dure bij... Als ze buiten op hun neus vallen is het gedaan.

    Wat wel is, de duurdere hebben een veel betere en mooiere sprijding van het licht (Dat is toch mijn ervaring / gevoel)
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

    Comment


    • #17
      Re: Advies aankoop eerste studioset

      Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht

      Wat wel is, de duurdere hebben een veel betere en mooiere sprijding van het licht (Dat is toch mijn ervaring / gevoel)
      Daar heb ik dus serieus mijn twijfels over. Lijkt mij een gevoelskwestie
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

      Comment


      • #18
        Re: Advies aankoop eerste studioset

        Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
        Wat wel is, de duurdere hebben een veel betere en mooiere sprijding van het licht (Dat is toch mijn ervaring / gevoel)
        kan je daar eens een voorbeeld foto van posten?
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #19
          Re: Advies aankoop eerste studioset

          Niet meer, heb ooit testfoto's al tethered genomen en daarna weggegooid.

          Testen waren de volgende:

          * Foto's van de flits doorheen de paraplu's (shoot trough) of van de reflectie (dus ook weer de paraplu gefotografeerd) en van de front diffuser van de Ezybox.

          * Foto's van de lichtplek geworpen door de plu / softbox op een super white vinyl achtergrond.

          * Foto's van de "lichtkegel" (dus de light modifier zo geplaatst dat ik strijklicht kreeg op de super white vinyl).

          Ik wil de test nog wel eens overdoen, maar tijd hé.

          Maar ik kan zeggen dat in de test duidelijk bleek dat het licht doorheen een Elinchrom plu beter verspreid wordt dan doorheen een Illustar en een DigiLight. De zinveren bounce van Elinchrom is echt superieur te nomen t.o.v de andere (wat Servix ook maar mag beweren over het gebobbelde zilveren oppervlakte, die ze ook in hun softboxen gebruiken).

          Een ander probleem met strobist opstellingen is dat je het licht voornamelijk door de bovenste kant van je plu stuurt. Shoot trough gaat dat nog net, maar bounce zorgt voor een erg neerwaartse lichtbundel. Je moet dus je plu heel wat hoger richten dan met een studio strobe. Met een softbox type EzyBox heb je dat niet. Voor deze reden heb ik zelf een soort “brewBracket” gemaakt. Nadeel is dat ik mijn plu klem met een veer (gaat zeer snel) maar dat de plu bij wind en een vastgehouden statief, gaat vliegen. Ik zal dus toch eens een BrewerBarcket of zo’n nieuwe PhotoFlex moeten aanschaffen.

          Een technische test is altijd wat anders dan een praktijk gebruik. In de praktij is het vooral het contrast tussen de plu’s die zal opvallen. Dat is zoals de contrastverschillen tussen diverse merken softbox in de studio.
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

          Comment


          • #20
            Re: Advies aankoop eerste studioset

            Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
            Ik wil de test nog wel eens overdoen, maar tijd hé.

            Maar ik kan zeggen dat in de test duidelijk bleek dat het licht doorheen een Elinchrom plu beter verspreid wordt dan doorheen een Illustar en een DigiLight. De zinveren bounce van Elinchrom is echt superieur te nomen t.o.v de andere (wat Servix ook maar mag beweren over het gebobbelde zilveren oppervlakte, die ze ook in hun softboxen gebruiken).
            Wat shoot through betreft, dat denk ik niet... Een goedkope is evengoed als een dure...
            hoe zou je dat wetenschappelijk verklaren? licht vertrekt immers voor alle plu's gelijk en gaat dan door de stof van de plu... die kan alleen maar het licht weinig of veel tegenhouden... de licht doorlaatbaarheid en de grote van de plu zijn de parameters...

            nu ik denk dat je vooral de bounce/reflectie getest hebt in je vergelijking... en daar kan ik wel inkomen dat de éne meer of minder lichtopbrengst heeft, maar dit vind ik absoluut geen belangrijke parameter, heb zelden licht te kort...

            Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
            Een ander probleem met strobist opstellingen is dat je het licht voornamelijk door de bovenste kant van je plu stuurt. Shoot trough gaat dat nog net, maar bounce zorgt voor een erg neerwaartse lichtbundel. Je moet dus je plu heel wat hoger richten dan met een studio strobe. Met een softbox type EzyBox heb je dat niet. Voor deze reden heb ik zelf een soort “brewBracket” gemaakt. Nadeel is dat ik mijn plu klem met een veer (gaat zeer snel) maar dat de plu bij wind en een vastgehouden statief, gaat vliegen. Ik zal dus toch eens een BrewerBarcket of zo’n nieuwe PhotoFlex moeten aanschaffen.
            .
            in theorie is dit waar, en in studio kan dit belangrijk zijn... maar op locatie heb je zoveel meer parameters waar je rekening mee moet houden dat dit het minste van je zorgen is... inderdaad, je kantelt je plu een beetje, zet hem wat hoger of lager...
            voor strobist toepassingen is de factor aanwezig licht een belangrijke parameter.
            ik heb onlangs een test gedaan tussen de verschillende modifiers... gelukkig heb ik de foto's niet weggegooid Ze komen binnenkort op de blog... (bare flash, diffuser, shoot through, brolly, softbox, beauty dish)

            je moet zeker als je eens tijd hebt, je test eens opnieuw doen!
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #21
              Re: Advies aankoop eerste studioset

              ik heb onlangs een test gedaan tussen de verschillende modifiers... gelukkig heb ik de foto's niet weggegooid Ze komen binnenkort op de blog... (bare flash, diffuser, shoot through, brolly, softbox, beauty dish)
              Ik ben een trouwe fan Ben nu al benieuwd.

              hoe zou je dat wetenschappelijk verklaren? licht vertrekt immers voor alle plu's gelijk en gaat dan door de stof van de plu...
              Wel, er is zeker een verklaring...
              Ik heb op de avond school gezeten met de Rosco Representatieve voor de Benelux en Noord Frankrijk. Rosco is DE leverancier van diffuser en reflector doeken voor film, televisie etc.... (ROSCO kan reflectoren en “softboxen” maken tot… 200 meter lang.)
              Toen ik een monster vroeg om een eigen diffuser scherm van 2x2 meter te maken (soort sun swatter), kreeg ik een bundel van wel 50 stoffen.... De fijnmazigheid, materiaalsoort en het weefpatroon bepalen de verspreiding….

              Een Chimera softbox is toch ook niet zomaar softbox? En het ligt niet enkel aan één of twee lagen diffuus materiaal.
              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

              Comment

              Working...
              X