Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke stof?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke stof?

    Morgen is het hier in de buurt stoffenfestijn en ik was van plan om even eens te gaan rondneuzen voor een paar achtergronddoeken.

    Nu weet ik niet goed welke stof het meest ideaal is? Iets wat niet te veel kreukelt? Zwaarder katoen? Iets fluweelachtigs?

    Ik dacht te kijken voor zwart EN wit. Of neem ik beter neutraal grijs?

    Ik heb hier al wat rond gezocht, maar vind toch niet direct het juiste antwoord.
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: welke stof?

    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
    Morgen is het hier in de buurt stoffenfestijn en ik was van plan om even eens te gaan rondneuzen voor een paar achtergronddoeken.

    Nu weet ik niet goed welke stof het meest ideaal is? Iets wat niet te veel kreukelt? Zwaarder katoen? Iets fluweelachtigs?

    Ik dacht te kijken voor zwart EN wit. Of neem ik beter neutraal grijs?

    Ik heb hier al wat rond gezocht, maar vind toch niet direct het juiste antwoord.
    in principe kan je met Grijs alle kanten uit... je kan het zwart of wit maken door belichting... of een met een kleurfilter een kleur geven... hoe lichter, hoe meer kreuken...

    zwaar katoen is beter, fluweel kan mooi zijn, maar kan ook reflecteren...

    kijk hier eens voor prijs en materiaal info
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: welke stof?

      Bedankt voor de tip ! Weet ik direct hoeveel het ongeveer per m2 kan zijn en hoe zwaar de stof normaliter is.
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: welke stof?

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        in principe kan je met Grijs alle kanten uit...
        Vandaar ook de vraag.
        Is het makkelijker om gewoon zwart/wit te nemen waarbij je het wit ook wel grijser kunt krijgen, ook met kleurenfilters kunt werken (toch?). Of is het makkelijker vanaf een grijze achtergrond te werken.
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: welke stof?

          Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
          Vandaar ook de vraag.
          Is het makkelijker om gewoon zwart/wit te nemen waarbij je het wit ook wel grijser kunt krijgen, ook met kleurenfilters kunt werken (toch?). Of is het makkelijker vanaf een grijze achtergrond te werken.
          laat ons zeggen dat het moeilijker is om van wit zwart te maken en van zwart wit dan van grijs zwart of van grijs wit....

          maar als je dikwijls met zwart of wit wil werken... dan is het best makkelijk als je die hebt!

          let op... stof is niet zo makkelijk... betekent veel strijken.... papier is meestal beter....
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: welke stof?

            Ik weet niet of stof een goed idee is.
            Ik heb stof ook in gebruik maar het kreukelt veel, namelijk als je na gebruik oprolt zoals ik toch.
            Of anders moet je je doek volledig opspannen.
            Ik heb onlangs een overschot van vloerbekleding 2m x 5m (vinyl) gekocht.
            En opgehangen aan een as met motor van een rolluik (die ik nog liggen had).
            Nadeel deze is zwaar en niet bruikbaar op verplaatsing.
            Voordeel afwasbaar en sterk.
            Kijk maar eens op mijn website in de rubriek mijn cursus fotografie Digi2 zelfportret.
            groetjes
            Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
            www.dewolfmarc.be

            Comment


            • #7
              Re: welke stof?

              Bedankt voor de reacties. Ik zal straks zien wat er uit de bus komt. (zal beetje afhangen van de prijzen).

              Papier zal inderdaad wel beter zijn, maar voor een beginnend amateureke gelijk ik. Wat zijn feitelijk gangbare prijzen van papier? En wat met papier en vuil worden. Papier lijkt me niet zo 'herbruikbaar'? Of heb ik het mis?

              dmw400: leuk om je digi2 foto's te zien (wij zitten in de andere groep dacht ik). Leuk zelfportret ! Nog succes met je reportage en vrij thema
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: welke stof?

                Oorspronkelijk geplaatst door dwm400 Bekijk bericht
                Ik heb onlangs een overschot van vloerbekleding 2m x 5m (vinyl) gekocht.
                En opgehangen aan een as met motor van een rolluik (die ik nog liggen had).
                Nadeel deze is zwaar en niet bruikbaar op verplaatsing.
                Voordeel afwasbaar en sterk.
                Kijk maar eens op mijn website in de rubriek mijn cursus fotografie Digi2 zelfportret.
                groetjes
                die vinyl ziet er inderdaad heel goed uit!
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: welke stof?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                  Bedankt voor de reacties. Ik zal straks zien wat er uit de bus komt. (zal beetje afhangen van de prijzen).

                  Papier zal inderdaad wel beter zijn, maar voor een beginnend amateureke gelijk ik. Wat zijn feitelijk gangbare prijzen van papier? En wat met papier en vuil worden. Papier lijkt me niet zo 'herbruikbaar'? Of heb ik het mis?

                  dmw400: leuk om je digi2 foto's te zien (wij zitten in de andere groep dacht ik). Leuk zelfportret ! Nog succes met je reportage en vrij thema
                  papier is beter, kost ca. 60€ voor een rol, je scheurt/snijdt het af als 't kapot of vuil is, 'tis moeilijker transporteerbaar als doek (lange rol)
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke stof?

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    papier is beter, kost ca. 60€ voor een rol, je scheurt/snijdt het af als 't kapot of vuil is, 'tis moeilijker transporteerbaar als doek (lange rol)
                    Ok bedankt. Ondertussen heb ik en witte en zwarte stof gevonden op de stoffenmarkt, nog geen 40 euro voor de 2 samen. (1.5m (wat krap wel) * 8 meter zwart) en (1.8m * 7m wit).
                    Heb gisteren even een testje gedaan thuis en zwart ging heel goed. Wit was wat moeilijker, maar ging net. Het probleem is dat ik het witte doek enkel kon belichten met een bouwlamp wat toch een gelige kleur geeft aan het wit en ook geen egale belichting, maar ik vond het voor een begin niet slecht. Ik heb dus nog dringend een flits (of 2) meer nodig dus.

                    Verder vraag ik me wel een beetje af hoe je afgaat welke instellingen je gebruikt. Ik ben nu wat op het gevoel afgegaan (op basis van wat ik op de strobistfilmjes/dvd's al gezien heb). Flits, diafragma zodat model (allee onze zoon) goed belicht was. Dan wat met sluitertijd gespeeld om achtergrond nog witter te krijgen.
                    In de fotografieles werd alles mooi met lichtmeter uitgemeten.
                    Al doende leert men...

                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke stof?

                      Beter om je achtergrond wit te flitsen.

                      Zoniet zorgen dat je wb balans is ingesteld zodanig dat je licht van de bouwlamp wit is en dan een correctiegel aanbrengen op je flitser om alle licht in balans te krijgen.

                      In het algemeen : fleecemateriaal wordt ook dikwijls gebruikt als achtergrond.
                      Heeft 2 voordelen : weerkaatst het licht niet zo hard (dus minder kans op zware overstraling bij witte achtergronden) en het kreukt ook veel minder.

                      Grtz. Peter

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                      Ok bedankt. Ondertussen heb ik en witte en zwarte stof gevonden op de stoffenmarkt, nog geen 40 euro voor de 2 samen. (1.5m (wat krap wel) * 8 meter zwart) en (1.8m * 7m wit).
                      Heb gisteren even een testje gedaan thuis en zwart ging heel goed. Wit was wat moeilijker, maar ging net. Het probleem is dat ik het witte doek enkel kon belichten met een bouwlamp wat toch een gelige kleur geeft aan het wit en ook geen egale belichting, maar ik vond het voor een begin niet slecht. Ik heb dus nog dringend een flits (of 2) meer nodig dus.

                      Verder vraag ik me wel een beetje af hoe je afgaat welke instellingen je gebruikt. Ik ben nu wat op het gevoel afgegaan (op basis van wat ik op de strobistfilmjes/dvd's al gezien heb). Flits, diafragma zodat model (allee onze zoon) goed belicht was. Dan wat met sluitertijd gespeeld om achtergrond nog witter te krijgen.
                      In de fotografieles werd alles mooi met lichtmeter uitgemeten.
                      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke stof?

                        Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
                        In het algemeen : fleecemateriaal wordt ook dikwijls gebruikt als achtergrond.
                        Het leuke is dat de stoffenverkoper mij diezelfde tip gaf en ik dus flanel heb gekocht (was trouwens nog goedkoper dan gewoon katoen).

                        Ik wist vooraf al dat het mengen van kleurtemperaturen niet zo verstandig was, maar goed, dan doe ik het daar maar mee momenteel tot ik ergens goedkoop een tweede flits kan op de kop tikken.

                        Bedankt voor de gel-tip.
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke stof?

                          Omdat ik ook op zoek ben naar een goede en niet overdreven geprijsde achtergrond die niet te snel vuil word en wasbaar is en dan liefst herbruikbaar kwam ik op deze site terecht, heb zelf nog niet besteld omdat ik eerst de echte vynil van de fotoboer wil zien.
                          Maar misschien zijn er mensen die al ervaring hebben en nu al kunnen zeggen of het prijs/qualiteit te doen is.

                          Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
                          Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

                          Comment

                          Working...
                          X