Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

donkere achtergrond met flitsers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• donkere achtergrond met flitsers

ben van plan om enkele 580ex flitsers bij aan te schaffen om modellenwerk buiten te doen.
    Ik wil daarvoor een donkere achtergrond .
    Aangezien dit allemaal meestal in volle zon zal gebeuren of op een uur dat ik wens..en niet als de duisternis valt .
    Wil ik fotograferen op manueel op de camera , flitser op high speed sync en om een donkere achtergrond te krijgen kan ik dan een klein F getal nemen (weinig DOF) en een zeer snelle shutter (1/500-1/1000) allemaal op ISO 100 ..zo zal ik waarschijnlijk wel aan een donkere achtergrond geraken zonder ND filters op mijn lens te moeten steken.

probleem :
    hoe zit het nu met de triggers van de flitsen om die high speed sync aan te sturen ?

pocketwizard plus II ?
    alienbees ?
    ea ?

en kan een metz flash high speed sync flitsen?

alvast bedankt
    greetz andy

Re: donkere achtergrond met flitsers

Pocketwizards Flex TT5 kunnen dit (andere PW's niet).

Voor de Metz: hangt er vanaf welk model

Paar bemerkingen:
    Bij volle zon gaan je flitsers niet de kracht hebben om de zon te overtreffen.
    Je gaat bij kleine diafragma's zowiezo op 1/1 werken wat nefast is voor het aantal flitsen, de recycletime, de termische veiligheid van je flits,....
    High speed sync impliceert dat je de power van de flits gaat verminderen met het aantal flitsen nodig voor de belichting waardoor je afstand tot onderwerp drastisch verminderd en de kracht van je flitser om de zon te overtreffen praktisch weg is.

zowel Strobist als fotomaterialen hebben hun beperkingen.
    Bij jou wens loop je tegen deze van beide aan
    Last edited by zunoel; 18 november 2009, 08:51.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
      Paar bemerkingen:
      Je gaat bij kleine diafragma's zowiezo op 1/1 werken wat nefast is voor het aantal flitsen, de recycletime, de termische veiligheid van je flits,....
      High speed sync impliceert dat je de power van de flits gaat verminderen met het aantal flitsen nodig voor de belichting waardoor je afstand tot onderwerp drastisch verminderd en de kracht van je flitser om de zon te overtreffen praktisch weg is.
      mee eens... je verliest een stop bij het gebruik van high speed... en je verliest telkens een stop hoe hoger je je shutter speed zet... Dus d'r blijft niet veel over als er veel light is en je wil het duister maken... trouwens persoonlijk zie ik niet graag een grote DOF bij portretten, je aandacht wordt snel van het onderwerp weggetrokken...

en andere oplossing hiervoor kan zijn een toestel gebruiken met een electronische shutter, zoals D50, D40, D70... die zijn tweedehands goedkoop verkrijgbaar...
      dan kan je om het even welke trigger en flash gebruiken die dit aankunnen want dan moet je geen high speed sync gebruiken... Ikzelf heb een D50 die moeiteloos op 1/1000 synct met een goedkope PTO4tm trigger...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        Ikzelf heb een D50 die moeiteloos op 1/1000 synct met een goedkope PTO4tm trigger...
        Ik heb zelfde bakske(s) en het was me inderdaad al opgevallen dat ik vrij hoog kan gaan in sluitertijd. Men spreekt altijd niet hoger gaan dan synchronisatiesnelheid van je toestel, maar dat lijkt idd geen probleem te zijn (want D50 is theoretisch 1/500). Ik vroeg me al af wat de reden was, maar je hint rond electronic shutter en google hebben me weer wat wijzer gemaakt.
        Feitelijk is een electronische shutter naar sync speed wel een voordeel dan, wat blijkbaar niet gebruikt wordt bij meer geavanceerde toestellen? Toch jammer dan dat dit niet in de meer geavanceerde toestellen geintegreerd wordt.
        Al doende leert men...

Flickr

Comment

ik ben totaal nie mee met wat er hier over een elektronische shutter wordt bedoeld .
          Ik bedoel dus geen high speed flash...maar high speed sync .
          Dus dat bij een snelle sluitertijd (1/1000ste) de flitser langer blijft belichten zodat het onderwerp van onder tot boven belicht is . mijn 580exII kan dit maar stuurt die pocketwizard II plus dat door is mijn vraag ?

Comment

Een pocketwizard II plus stuurt het HS flitssignaal niet door.
            De FlexTT5, dus de nieuwste, kunnen dit wel.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Van Parys Andy Bekijk bericht
              ik ben totaal nie mee met wat er hier over een elektronische shutter wordt bedoeld .
              Ik bedoel dus geen high speed flash...maar high speed sync .
              Dus dat bij een snelle sluitertijd (1/1000ste) de flitser langer blijft belichten zodat het onderwerp van onder tot boven belicht is . mijn 580exII kan dit maar stuurt die pocketwizard II plus dat door is mijn vraag ?
              Zal mezelf dan maar quoten zeker

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Pocketwizards Flex TT5 kunnen dit (andere PW's niet).

Voor de Metz: hangt er vanaf welk model

Paar bemerkingen:

zowel Strobist als fotomaterialen hebben hun beperkingen.
              Bij jou wens loop je tegen deze van beide aan

Comment

En waarom niet gewoon op 1/200e werken met een kleine f-waarde ... en een ND filter, dan kan je de achtergrond perfect donker maken en toch de voorgrond mooi belicht krijgen ... midden op de dag.

Mark
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                  En waarom niet gewoon op 1/200e werken met een kleine f-waarde ... en een ND filter, dan kan je de achtergrond perfect donker maken en toch de voorgrond mooi belicht krijgen ... midden op de dag.

Mark
                  Omdat daar de flitsers behoorlijk sterk moeten voor zijn (bvb een Elinchrom Ranger Quadra)

diafragma heeft invloed op de flitser, ND filter ook, sluitertijd niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                    Een pocketwizard II plus stuurt het HS flitssignaal niet door.
                    De FlexTT5, dus de nieuwste, kunnen dit wel.
                    meer moest ik nie weten ...thanx

Comment

Working...
                    X