Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Techniek gespot op't nieuws van nieuwsfotografen, graag info.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Techniek gespot op't nieuws van nieuwsfotografen, graag info.

Gisteren zag ik op de persconferentie van Wickmayer de fotografen die vlakbij de 'toog'/tafel zatel fotograferen met flash richting plafond en wide angle klepje ook recht dus niet ingetrokken of er volledig voorgeklapt.

Voordat ik mijn eigen flash (en handleiding) had dacht ik dat zo'n klepje gewoon als diffuser diende voor zachter licht. Nu las ik in mijn handleiding dat het voor 'wide angle' werk is en de ETTL meting gaat dan ook ervanuit dat je 'breed' wilt flashen.

Wie kan me verduidelijken wanneer je dat ding gebruikt en hoe ?
    Uiteraard bij een breedhoek opname maar waarom bv in mijn aangebracht voorbeeldje?

Alvast bedankt

Re: Techniek gespot op't nieuws van nieuwsfotografen, graag info.

Het wide-angle plaatje dient om het licht te spreiden, om zo de beeldhoek van een groothoekobjectief te kunnen vullen met licht.
    Op zich geeft dit geen zachter licht aangezien de oppervlakte van de lichtbron gelijk blijft. Maar door het in een ruimte te gebruiken gaat het licht waarschijnlijk tegen meer vlakken bouncen en hierdoor krijg je een grotere lichtbron, met zachter licht tot gevolg.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Ik geef toe dat ik er zelf ook niet zoveel van ken, maar dit is volgens mij de theorie:

Eens je beslist om niet rechtstreeks te flashen, maar te "bouncen" via bv het plafond, wil je meestal zo breed mogelijk flitsen, omdat een groot deel van je plafond zal verlicht worden, waardoor het licht dat op je onderwerp valt "zachter" wordt (minder schaduwen).
      Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
      Flickr album Homepage

Comment

Dat is gewoon die diffuser gebruiken als reflector: je flitst op het plafond, maar richt tegelijk toch nog wat extra licht naar voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
          Dat is gewoon die diffuser gebruiken als reflector: je flitst op het plafond, maar richt tegelijk toch nog wat extra licht naar voor.
          Beter dus dan je flits ietsjes naar voor richten?

Stof om mee te experimenteren...
          Je gebruikt deze techniek dan enkel van dichtbij veronderstel ik.

Nog iets wat ik me afvraag: soms wordt een 'naakte' flits gebruikt en soms de omnibounce ervoor, hoe maak je deze keuze? En doe je dan dat klepje ervoor of niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
            Beter dus dan je flits ietsjes naar voor richten?

Stof om mee te experimenteren...
            Je gebruikt deze techniek dan enkel van dichtbij veronderstel ik.

Nog iets wat ik me afvraag: soms wordt een 'naakte' flits gebruikt en soms de omnibounce ervoor, hoe maak je deze keuze? En doe je dan dat klepje ervoor of niet?
            Ik heb geen 'wide angle diffuser' - maar je kan zelf best zelf even vergelijken als je er zelf één hebt me dunkt.
            Ik gebruik gewoon een wit kaartje. Het kan nooit kwaad dit te doen als je toch op het plafond flitst - maar dichtbij zal het natuurlijk meer effect hebben aangezien je niet erg veel licht weerkaatst.

Wat die omnibounce betreft: over het algemeen zal gewoon zacht licht gewenst zijn- maar soms heb je gewoon zoveel mogelijk power nodig, waardoor je de flits gewoon rechttoe rechtaan gebruikt.

Comment

Nikonflitsers hebben naast de diffusor ook nog een bouncekaartje ingebouwd.
              Het is waarschijnlijk dat kaartje dat je uitgeschoven zag.
              Dit dient om ook wat licht naar voren te weerkaatsen zodat eventuele slagschaduwen van het licht dat je via het plafond weerkaatst op te lichten.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                Nikonflitsers hebben naast de diffusor ook nog een bouncekaartje ingebouwd.
                Het is waarschijnlijk dat kaartje dat je uitgeschoven zag.
                Dit dient om ook wat licht naar voren te weerkaatsen zodat eventuele slagschaduwen van het licht dat je via het plafond weerkaatst op te lichten.
                Canon 580 EX hebben dit ook, en inderdaad dat is hetgeen je gezien hebt "een bouncekaartje" van de 580EX reeks.

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Canon 580 EX hebben dit ook, en inderdaad dat is hetgeen je gezien hebt "een bouncekaartje" van de 580EX reeks.

grts
                  Sieg
                  En van een SB-800 (te herkennen aan de 5e batterij aan de zijkant)
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Thanks !

Comment

"Nikonflitsers hebben naast de diffusor ook nog een bouncekaartje ingebouwd"

Mijn SB 600 heeft geen bouncekaartje, of mis ik iets?

Grtn Werner
                      D-700 en D-90 Nikkor 70-200mm 2,8 VRII - 24-70mm 2,8 G ED - 70-300mm AFS VR2 - 85mm 1.8 AFS - SB600.

Comment

nee de sb 600 heeft dit niet...
                        http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oef had al bijna mijn schroevendraaiers boven gehaald.....;-)
                          D-700 en D-90 Nikkor 70-200mm 2,8 VRII - 24-70mm 2,8 G ED - 70-300mm AFS VR2 - 85mm 1.8 AFS - SB600.

Comment

Er worden hierboven soms wat termen door mekaar gehaald.

De "betere" flitsers hebben vandaag 2 ingebouwde flitsplaatjes:
                            - de bouncer, in het mooi nederlands vanglichtpaneel (wit plaatje)
                            - de groothoekadapter (doorschijnend plaatje)

De bouncer laat inderdaad toe om te richten naar bvb. het plafond; en zo zachter/diffuser licht te creëren. En belangrijk: geeft daarenboven ook nog lichtjes in de ogen...Het witte plaatje staat dan rechtop de flitskop.

De adapater is nodig om met groothoekobjectieven te kunnen werken. Bvb de 580ex II gaat standaard tot 24mm, met het plaatje tot 14mm. Het plaatje ligt dan over de flitskop zelf (bedekt dus de uitgang).
                            Canon Gear&Glass - Studio28 - BBR

Comment

Zijn er van die bouncerplaatjes te vinden voor bouncerplaatjesloze flitsen? (scrabble +veel punten)

Comment

Working...
                              X