Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor het geval dat je het wilt(kunt) zelf maken.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voor het geval dat je het wilt(kunt) zelf maken.

Er zijn verschillende redenen waarom je het zelf wilt maken:
    - Net zoals bij fotografie heb je nog een hobby voor zelfbouw electronica.
    - Kostprijs ( alhoewel niet altijd goedkoper bij zelfbouw)
    - Eigen wensen en functie's
    - integratie in je toepassing.

Of je vind niet wat je echt wilt. Dit laatste was voor mij doorslaggevend voor de zelfbouw.

Mijn type fotografie ligt vooral bij highspeed toepassingen zoals vliegende insecten en vooral in de winterperiode mijn waterfiguren. Ze gebruiken allemaal meerdere flisten en behoren tot het domein highspeed. Vliegende beestjes zijn vooral bedoeld voor de warme dagen, de waterfiguren zijn meer binnenwerk, dus vooor de koude donkere winterdagen.

Voor mijn vliegende beestjes heb ik vooral een probleem met achtergrond. Dit is eigen aan het systeem. Er staan 2 flitsen vooraan links en rechts van de camera en de afstand tot het voorwerp is heel kort omdat we te maken hebben met macro fotografie. Alle achtergronden die iets verder liggen komen hierdoor vrijsnel buiten het bereik van de flitsen en geven daardoor een zwarte achtergrond. Het helpt niet om het diafragma open te draaien want dan speelt het omgevingslicht teveel rol waardoor je geen supersnelle bewegingen kunt bevriezen. De shutterspeed is beperkt tot 1/250 bij deze toepassingen.

Een alternatieve oplossing bestaat uit het opstellen van extra flitsen die globaal in de directe omgeving opgesteld worden en zorgen voor de achtergrond belichting. Ze kunnen ook op je rug bevestigd worden en zo 1m boven je hoofd uitsteken. Je ziet er dan allesbehalve normaal uit maar het gaat hier over perfecte opnames en om het uiterlijke spreken we niet. Deze extra achtergrondflitsen moeten voor de praktische uitvoering draadloos gestuurd worden.

Maar nu komt er een probleem dat velen niet eens beseffen. Een draadloos systeem heeft tijd nodig om het bevel te ontvangen en uit te voeren. De verschillende comercieele systemen trachten dit zo klein mogelijk te houden maar deze vertraging is er en blijft er. Vandaar dat er zelfs systemen zijn waardoor de Max shuttertijd van de PC sync van de camera zelfs moeilijk of niet gehaald wordt. Dit is in vele gevallen 1/250 sec.

Maar bij highspeed toepassingen komt er een ander probleem te voorschijn. Heel weinigen weten dit maar als je meerdere flitsen gebruikt en ze gaan niet precies op het zelfde tijdsspanne aan dan ontstaat er een dubbel beeld omdat de ene flits reeds kan gedaan hebben vooraleer de andere aangaat. Zoiets heb je niet bij de gewone flash fotografie omdat er nauwelijks extreeme bewegingen zijn. Vergeet ook niet hoe meer close je werkt hoe hoger de relatieve snelheid is van een object die voorbijkomt. En Vliegende beestjes in macro hebben enorme snelheden. Om dit fenomeen in beeld te brengen heb ik een proefopstelling gemaakt die dit heel eenvoudig weergeeft. Op een houten lat heb ik een papier met patroontje gekleefd en deze houten blok laat ik in een U profiel schuin vertikaal naar beneden glijden. Als deze blok een halve meter gevallen is heeft hij al een behoorlijke snelheid. Als je daarvan een macro opname maakt wordt dit verschijnsel gemakkelijk weer te geven.

Hierbij de opstelling:

Full resolutie beeld staat hier

Nu heb ik 2 foto's gemaakt. Bij de eerste worden de flitsen perfect gelijktijdig aangestuurd. Hoewel de ene flits draadloos gestuurd wordt en de andere direct vanaf de camera controller heb ik de nodige aanpassingen gedaan. De flitsen worden met een nauwkeurigheid van 2us juist gestuurd. Dit levert volgend beeld op:

Maar draadloos sturen bevat normaal een vertraging. Ik heb nu de test gedaan met een vertraging van 305 us, iets wat nog vrij klein is want de meeste comercieele versie's halen dit niet eens. Nu ziet de foto er helemaal niet zo lekker meer uit:

De gemaakte draadloos sturing zie je hier:

De basis kontroller staat hier:

Maar er zijn nog problemen bij highspeed fotografie. Als je sommige flitsen meer vermogen laat sturen wat resulteerd in langer belichten dan is het veel beter om de andere flitsen die korter moet belichten zo te sturen dat ze symetrisch liggen tov het middenpunt van de flits die het meeste vermogen nodig heeft. Oei, dit zal voor velen moeilijk overkomen maar een kleine tekening maakt dit toch wat duidelijker:

Dit resulteerd in een veel betere foto. Deze berekeningen worden ook gemaakt in mijn eigenbouw controllers, iets wat je nergens vindt in de comercieele versie's.

Laat ons duidelijk zijn, al deze instellingen zijn maar nodig voor highspeed fotografie, terwijl de meeste toepassingen van flitsfotografie hier helemaal geen nood aan heeft. Zolang je maar begrijpt wat er allemaal gebeurt, hoe de tijden liggen enz dan kun je ten allentijde aanpassingen maken. Maar voor mijn toepassingen is het duidelijk, geen enkele van de bestaande draadloze systemen voldoet aan mijn eisen. Als je dan nog eens weet dat ik alle flitsen in TTL mode aanstuur en dat alle instellingen vanuit de master gebeuren waardoor je geen verplaatsing moet doen om een flits te gaan instellen die 20m verder staat dan weet je best wat voor toestel dit is.

Al de schema's zijn terug te vinden op mijn Flickr web. Ook mijn verschillende resultaten. Deze nieuwe benadering wordt volgend jaar in gebruik genomen. Vele van mijn vliegende insecten hebben nu nog een zwarte achtergrond. Het draadloos systeem heb ik nog vandaag getest op een afstand van meer dan 50m en er was geen enkele misser. Vanaf binnen in de woonkamer en 25m ver waren er ook geen missers.

Frans.

Re: Voor het geval dat je het wilt(kunt) zelf maken.

Ik snap het probleem.
    Ik begrijp nada van je oplossing.
    Je bent gebookmarked

Grz
    Loes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loesje Bekijk bericht
      Ik snap het probleem. Ik begrijp nada van je oplossing. Je bent gebookmarked Grz Loes
      Oplossing is vrij eenvoudig:
      - Kostprijs is voor mij vrij laag vooral als je veel fitsen gebruikt.
      - Alle flisten worden bestuurd en geregeld van de centrale bediening (alle flitsen staan in TTL mode)
      - Tijdverschillen tussen lokaal en remote bediende flitsen is nul , voldoet dus voor highspeed fotografie.
      - Wireless snelheid is heel hoog waardoor bruikbaar voor alle camera's op hun hoogste X-sync snelheid ( tot boven de 1/1000 sec.
      - Heb ik nog andere specifieke wensen dan kan dit erbij geprogrammeerd worden.

Momenteel ben ik aan de inbouw bezig voor de setup versie 2010 voor mijn highspeed vliegende beestjes. Naarmatig de bouw vordert zullen de foto's van de werken wel om mijn Flickr web komen. Design wordt momenteel uitgetekend, behuizingen worden straks gefreest. Schema's zijn in de eindfaze en de bestukking kan beginnen.

Comment

aha een techneut

als ik 12 ŕ 24 dezelfde camera's bijeen krijg mag je me een remote maken om ze allemaal tegelijk te doen ontspannen. Ik wil zo'n freeze-wall maken zoals in The MAtrix
        Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
          als ik 12 ŕ 24 dezelfde camera's bijeen krijg mag je me een remote maken om ze allemaal tegelijk te doen ontspannen. Ik wil zo'n freeze-wall maken zoals in The MAtrix
          Dat zou nu echt heel eenvoudig zijn. Daarvoor moet ik niets meer maken. Kan nu ook reeds met de gemaakte versie!

Comment

allereerst, respect man.
            dan denk je dat je iets van fotografie kent en dan begin jij...
            maar om in te gaan op die freeze wall. Als we er eens mee willen experimenteren
            kunnen we niet bijeenkomen?
            Ik begrijp dat het met de huidige gemaakte techniek al moet kunnen?
            als de TS er tijd en zin voor heeft natuurlijk.

Ik heb 2 D300's die ik kan ter beschikking stellen. Wel maar één statief.
            laat maar iets horen
            Groetjes Erwin
            D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

Comment

2 Camera's is nog ver van 12 .... Als de camera's slechts op een beperkte afstand van elkaar staan dan hoef je enkel meerdere uitgangen te maken vertrekkend van een drukknop of bediening (is gewoon bufferen van het stuursignaal). Dan gaat er naar iedere camera een kabel naar de 10 pins connector. De kosten hiervoor zijn vooral de nikon 10 pins kabels, het sturen zelf is qua kostprijs verwaarloosbaar. Hier zit dus helemaal geen hightech in

Maar als de afstand verder is waardoor je best een draadloos systeem nodig hebt dan wordt dit duurder omdat je minstens een zender nodig hebt en een aantal ontvangers volgens je opstelling. Maar hierweer hetzelfde verhaal, als de onderlinge afstand tussen een ontvangergroep klein is kun je per groep weer een aantal camera's samenhangen als de opstelling het toelaat. Wirelles is dus wat duurder maar 1origineel nikon kabeltje kost nog steeds meer dan 1 ontvanger.

Comment

ik heb ooit de do-it-yourself tutorial gevonden voor zo'n wall. Het is natuurlijk wel een procedure die niet uitmondt in een foto maar wel in een videobeeld.
                Ze hadden een half miljoen om uit te geven en ze kochten er compactcameras mee. Als je dezelfde camera's gebruikt heb je ook geen last met de juiste mm's in te stellen.

En ik heb Canon. Ik heb het geprobeerd (in een zeer vroeg stadium) met 2 canon's maar om het tegelijk-afdrukken-probleem te omzeilen had ik een sluitertijd van 4 sec ingesteld. Ikzelf met de flashtrigger in de hand in het midden, donkere situatie, en dan de flash hard doen afgaan zodat ik toch 2x in dezelfde pose op beeld stond. Was niet zo spetterend haha

+Ik ben een vrouw. Ik denk hier heel primitief over. Ik moet al lachen als ik het woord "21-pens" zie.
                Ik zou het wel zien zitten om dat ooit te maken maar er moet echt over nagedacht worden en da's niet mijn sterkste punt. Geld hebben is ook niet mijn sterkste punt.
                Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Allereerst ongelooflijk knap gemaakt.
                  Moet je toch wel al handig voor zijn.
                  Zal wel veel denk werk aan vooraf gegaan zijn.
                  En dan ten tweede die freeze wall. wat is dat?
                  Hebben jullie daar een voorbeeldje van?
                  Lijkt me wel iets interessant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door liquidice Bekijk bericht
                    En dan ten tweede die freeze wall. wat is dat?
                    Hebben jullie daar een voorbeeldje van?
                    Lijkt me wel iets interessant.
                    Hier een linkje waar ze heel veel camera's gelijktijdig besturen:
                    Create a freeze frame, bullet time photo booth that produces smooth, beautifully alligned mp4's and GIFs with Breeze Multi-Camera Array Software.

Maar het zal wel niet voor iedereen haalbaar zijn

Gewoon meerdere camera's gelijktijdig laten bedienen is niet moeilijk maar over veel camera's beschikken is een ander probleem.

Comment

Hallo Frans,
                      Ik bewonder uw werk, je hebt mij een paar jaar terug getriggerd om ook een stukje die weg op te gaan.
                      Maar bij mij blijft het analoge electronica, de digitale processoren zitten te ver in mijn geheugen en dateren nog de 8020µp en Assembler.
                      Flitsen kunnen inderdaad nauwkeuriger aangestuurd worden dan de interne ontspanner van de camera. Vooral de reaktietijd (tussen activeren en het nemen van de foto) is een probleem.
                      Ik heb het eens opgemeten voor de D70
                      Met de IR zender haal ik 180-220ms
                      Met Nikon capture: 320-440ms
                      Met een zelfgebouwde electromagmeet die de camera ontspanner indrukt haal ik 100-130ms.
                      Wat bruikbaar is om bv vogels automatisch te fotograferen, maar niet voor vliegende insecten.
                      Ik heb nu een D90 en ik heb zopas de MC-DC2 draadontspanner besteld, ik ben benieuwd wat hiervan de reaktiesnelheid is. Het aansluitkabeltje alleen kost inderdaad 3x de prijs van de draadontspanner, je kunt dan ook beter de ontspanner bestellen en de drukknop er af knippen.
                      De resultaten van de D70 kun je hier vinden, de D90 resultaten komen er aan van zodra beschikbaar.
                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oei, zo een lange reactietijd.....
                        De huiduige meettijd om mijn vliegende insecten te fotograferen bedraagt 80 us. Het kleinste insect die ik momenteel kan detecteren in volle vlucht ligt rond de 1 mm. Als je zo heel close werkt in macro is de relatieve verplaatsing snelheid van deze insecten enorm groot. Immer je beeldopnamekader staat dan rond de 40mm live afmeting voor een volledig beeld.

Maar dit is de meetdelay tijd. Daarbij komt nog de reactietijd van de camera zelf. Die wordt bij mij beperkt door de externe shutter en staat nu op 6msec. Doorgaans bij deze heel close opnames mag het insect toch al vrij snel vliegen om buiten het centrale gedeelte van de foto te staan. Maar je hebt idd lasertechniek nodig om deze hoge focusmeting te verwezelijken. De gereflecteerde IR laserstralen zijn heel zwak bij dergelijke kleine insecten van 1mm en je moet nog eens het omgevingslicht ook meten en van elkaar aftrekken om een duidelijk verschil te bekomen. Maar met een 5mW IR laser op 840 nm werkt dit uitzonderlijk goed. Een afzonderlijke controller die in de lens gemonteerd is zorgt voor de digitale verwerking van deze signalen en zend die door naar de master module die dan zorgt voor de verdere camera sturing.

Ik weet dat deze techniek niet voor iedereen weggelegd is maar het werkt enorm goed. Ik vermoed dat ik een van de weinigen ter wereld ben die momenteel zoiets gerealiseerd hebben. Vandaar dat ik nu een nieuwe versie 2010 aan het maken ben die nog iets fijner kan afgesteld worden inclusief wireless flash bediening (868 MHz) voor background lighting en vooral nog iets kleiner insecten. Deze kleintjes zijn insecten zoals heel kleine Cicaden die je nog nauwelijks met het blote oog ziet verplaatsen. Trouwens ze verplaatsen zich vooral in directe lijn van het ene naar het andere punt al vliegend maar dit gaat razend snel zoals hier in een opname te zien:

Foto is wel geen super kwaliteit maar als je beseft hoe klein deze vliegende wezens wel zijn dan begrijp je wel hoe moeilijk het is om deze vliegend op te nemen. Het lijf van deze cicade is ongeveer 0.4mm diameter.

Comment

een stilliggend beestje (vlo) van 1mm fotograferen met een DSLR is al een hele uitdaging:

Als het dan nog eens vliegt dan gaat voor mij het licht uit.
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Working...
                          X