Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik lichtmeter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruik lichtmeter

    Voor studio shoots gebruik ik een minolta ivf lichtmeter waar ik naar men eigen mening toch de gewenste resultaten mee krijg. Met de studio flitsers werk ik naar een diafragma van 8 en shutter van 1/60s en men foto's zijn qua belichting goed.

    Maar, ik gebruik thuis ook men speed light flitser, (Nikon SB-900) al dan niet in combinatie met een parapluutje, en de lichtmeter geeft daarbij zo'n slecht resultaat.
    Stel dat ik de flitser TTL laat flitsen en een mooi resultaat krijg bij f8 en 1/60, dan geeft de lichtmeter toch aan dat ik een diafragma van 1 moet gebruiken ..
    Hetzelfde dat ik men flitser manueel instel geeft de meter aan dat ik een veel groter diafragma moet gebruiken.

    De lichtmeter meet toch het opvallend licht? en of ik nu een studio of speed light flitser gebruik maakt toch niet uit? Weet iemand waarom ik die rare waarden bekom bij de speed light?
    Ik krijg men foto dus wel goed belicht door wat te proberen maar die waarden komen helemaal niet overeen met wat de lichtmeter aangeeft.

    Men iso en shutter staan goed ingesteld op men meter

    Alvast bedankt!

    edit: Ik stuur men flitser draadloos aan via de commandostand op de camera, wsl is het probleem dat die voorflits gemeten wordt? Daar ga ik dan nu wel van uit maar hoe kan ik dan het licht wel meten op de hoofdflits?
    Last edited by Detlef; 5 november 2009, 21:26.
    Wat een dag, alles in schoonheid
    Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

  • #2
    Re: Gebruik lichtmeter

    TTL flitsen ka je niet meten met een Minolta flitsmeter omdat je inderdaad de voorflits meet.

    Flits en fototoestel volledig manueel instellen.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Gebruik lichtmeter

      Bedankt voor de reactie,
      ik kan men flitser niet anders aansturen dan met de commandostand wanneer ik off camera werk. Ik zou een trigger kunnen aanschaffen maar voorlopig zal ik wel zelf op het testknopje van de flitser drukken terwijl men assistent de lichtmeter vasthoud. Op zich kan trial and error ook wel ma ik hou meer van het meten dan spelen tot het goed is, gewoon mijn voorkeur.

      Bijkomende vraag mss, ik heb een kabel bij men meter en daarmee zou ik de flitser ook kunnen laten afgaan maar dat werkt dus niet .. zelfs niet wanneer de kabel aangesloten is moest iemand daar ervaring mee hebben?
      Wat een dag, alles in schoonheid
      Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

      Comment


      • #4
        Re: Gebruik lichtmeter

        Je kent het richtgetal van de flitser en de afstand kun je meten.
        Wat wil je nog meer?

        Comment


        • #5
          Re: Gebruik lichtmeter

          Ja dat klopt, er zijn verschillende manieren om digitaal tot een goed resultaat te komen.
          Bekijk het historgram, bekijk je foto, thetered fotograferen ... maar ik werk ook analoog en om een beetje op dezelfde manier te werken vind ik een lichtmeter heel handig. Het richtgetal is ook een manier maar die ken ik niet van de studiolampen die ik afhuur, van men eigen flitser natuurlijk wel maar die heeft dan weer TTL en geeft vooraf al aan wat er fout gaat lopen.

          Analoog heb je niet de mogelijkheid om een histogram of een foto te bekijken. Met het richtgetal ben je constant aan het rekenen. Wanneer model of lichtbron verplaatst klopt het al niet meer. Een ander punt zijn de lichtverhoudingen wat je bij flitslicht zelf niet ziet maar wel op de foto achteraf.

          Wanneer ik digitaal werk gebruik ik ook de preview om te controleren of het goed zit maar ik wil het ook zonder kunnen.

          Ik vind het alvast wel tof dat er meerdere manieren besproken worden om de belichting bij flitsen te meten/instellen omdat ik dat zelf erg belangrijk vind.

          Groeten
          Wat een dag, alles in schoonheid
          Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

          Comment


          • #6
            Re: Gebruik lichtmeter

            Tja.. dat richtgetal is lastig.
            Hoeveel magnesium poeder moet je in de brand steken om een goed belichte foto te maken?
            Of hoe ga je om met een scène waarbij je flitslampjes gebruikt die maar 1 keer licht geven?
            Hoe hoog moet de capaciteit van de condensatoren zijn als je zelf een elektronische flitser gaat bouwen?
            Fotograferen is altijd een kwestie van rekenen., wie zonder denkt te kunnen... laat het rekenen aan iets of iemand anders over!
            En het “denken” van die flitsers is gebaseerd op oeroude berekeningen.

            PS Ook studiolampen/flitsers hebben een richtgetal.

            Comment


            • #7
              Re: Gebruik lichtmeter

              studiolampen hebben idd een richtgetal. Maar moet je dan geen rekening houden met de paraplu? hoeveel verlies? en de softbox, geeft die ook verlies? en stel dat ik mijn flitser instel tussen 1/8 en 1/16 maar ik heb zo'n handig traploos instelbaar model, met draaiknop (niks digitaal uitleesbaar) hoe moet ik dan gaan rekenen?
              ik ben voorstander van een goeie flitsmeter. Ook makkelijk om elke flash apart uit te meten, en sommige om zelfs de reflectie te meten. (zodat je op voorhand weet of je zwarte achtergrond ook echt zwart gaat blijven...)
              maar dat is mijn idee he.
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #8
                Re: Gebruik lichtmeter

                Je mag van mij gebruik maken van de modernste middelen die er zijn, dat doe ik zelf ook.
                Ik kan je echter verzekeren dat ik al mijn studio flitsers in een of twee keer goed heb geplaatst en ingesteld heb op het door mij gewenste vermogen, en de scène zodanig belicht dat ik tevreden ben.

                Bij het gebruik van softboxen en/of pluutjes moet je gewoon 1,5 tot 3 stops aftrekken van de lichtopbrengst. Dat weet je na twee testopnamen, en dat onthou je.

                Als ik een dieselmotortje van 30.000 pk aan het uitlichten ben met 16 flitsers dan maak ik ook gebruik van een flitsmeter, maar in mijn studiootje heb ik dat niet nodig

                Dat rekenen is overigens niets anders dan stops optellen en aftrekken.. erg simpel dus.

                Speel eens met deze calculator http://www.ayton.id.au/gary/photo/photo_calc.htm

                Best wel grappig.

                Comment


                • #9
                  Re: Gebruik lichtmeter

                  analoog moet je zonder meter dus wel gokken naar of het nu 1.5 of 3 stops verlies is...

                  maar die link ga ik zeker eens uitproberen. En eens rekenen, altijd leuk om te zien of je meter klopt met hetgeen je uitrekent.
                  ben een studio groentje maar hoop er wat meer tijd voor te maken.

                  Tom
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebruik lichtmeter

                    Oorspronkelijk geplaatst door Detlef Bekijk bericht
                    Bedankt voor de reactie,
                    ik kan men flitser niet anders aansturen dan met de commandostand wanneer ik off camera werk. Ik zou een trigger kunnen aanschaffen maar voorlopig zal ik wel zelf op het testknopje van de flitser drukken terwijl men assistent de lichtmeter vasthoud. Op zich kan trial and error ook wel ma ik hou meer van het meten dan spelen tot het goed is, gewoon mijn voorkeur.

                    Bijkomende vraag mss, ik heb een kabel bij men meter en daarmee zou ik de flitser ook kunnen laten afgaan maar dat werkt dus niet .. zelfs niet wanneer de kabel aangesloten is moest iemand daar ervaring mee hebben?

                    De kabel moet tweemaal PC contact zijn.
                    De ene kant stop je vooraan in de lichtmeter
                    De andere in de flits (PC contact langs de zijkant).
                    Je moet je lichtmeter wel op "CORD" zetten (met de Mode knop).
                    Dit werkt niet wanneer je flits in de gewone Remote mode staat.
                    Werkt wel in de SU-4
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebruik lichtmeter

                      Ok bedankt dat ga ik zeker eens proberen!
                      Wat een dag, alles in schoonheid
                      Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

                      Comment

                      Working...
                      X