Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2-in-1 umbrella

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2-in-1 umbrella

Ik durf mijn vraag bijna niet te stellen, want ik vrees dat het antwoord zo voor de hand liggen zal zijn dat ik er weer over zie...

Ik heb mij onlangs aan 2-in-1 umbrella aangeschaft. Eentje zoals deze

Nu vraag ik me af hoe je die reflecterende kant moet gebruiken. Het bovenstuk (zwart ene kant, reflectiezilver andere kant) kan ik eraf halen. Zodoende heb ik een shoot-through umbrella. Doe ik het bovenstuk erop kan ik reflective werken, maar dan zwart buitenkant, wit binnenkant.
    De witte binnenkant krijg ik er - lijkt me niet af. Dus ik kan de paraplu volgens mij niet gebruiken met enkel het bovenstuk, zwart buitenkant, reflecterendzilver binnenkant, wat mij eigenlijk het meest logische lijkt.

Ik blijf me afvragen hoe ik die zilverkant moet gebruiken. Enige dat ik me stomweg kan bedenken is om het bovenstuk omgekeerd op de plu te zetten zodat je buitenkant de zilverkleur heeft, maar dit lijkt me niet de goeie optie want op die manier ga je reflecterend werken, maar stuur je je licht alle kanten uit.

De expert-strobisten zitten nu waarschijnlijk te gniffelen achter hunne pc, maar goed... help o help wat zie ik verkeerd?

Oh ja, Google heeft me ook nog geen oplossing gegeven.

Wie gaf hier ook alweer strobist workshops???
    Al doende leert men...

Flickr

Re: 2-in-1 umbrella

ik denk als je gewoon die zwarte/zilver hoes over uw plu hangt en da je dan zo die zilveren kant gebruikt.

het zilver effect zal wel terugbouncen door het witten hoor.
    nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      het zilver effect zal wel terugbouncen door het witten hoor.
      Aha, is dat zo? Momenteel gebruik ik het ook zo, maar was er niet van bewust dat de zilverzijde doorheen het wit reflecteert...
      Al doende leert men...

Flickr

Comment

ben het ook niet zeker, maar heb toch een vermoeden dat het zo is.

anders de experten zullen wel een goede oplossing geven
        nikon stuff

Comment

bij mijn weten gebruik je hem OK, het zilver reflecteert gewoon meer terug dan dat ze een witte binnenkant aan de plu zouden geven dus met de zilveren heb je minder lichtverlies. Je krijgt dan ook geen zilver bounce effect met de plu maar eerder een softbox effect.
          Trouwens, de binnenkant van een softbox al eens bekeken? juist, ook zilver!
          geeft gewoon minder lichtverlies.
          dus: (correct me when i'm wrong) ofwel als shoot trough zonder de zilver-zwarte bovenkant Of als reflecterende paraplu met de zilveren kant tegen de paraplu aan geschoven. (dus boven de witte doorschijnende paraplu laag)

Succes!!!
          Last edited by TomStr; 30 oktober 2009, 10:59.
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
            Trouwens, de binnenkant van een softbox al eens bekeken? juist, ook zilver!
            geeft gewoon minder lichtverlies.
            Maar das toch nog niet helemaal te vergelijken. Bij een softbox valt je flitslicht in op je zilveren binnenkant en wordt dan doorheen de witte voorkant van je softbox doorgelaten.

Met de paraplu met witte + zilverenbinnenkant valt het licht in op deze dubbele binnenkant. Dat lijkt me toch anders dan een softbox. Of zie ik iets fout?

Ik had initieel verwacht dat ik de paraplu als reflective zou kunnen gebruiken met de zilveren binnenkant (zonder de witte binnenkant dus), maar blijkbaar is dat niet zo.
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
              Maar das toch nog niet helemaal te vergelijken. Bij een softbox valt je flitslicht in op je zilveren binnenkant en wordt dan doorheen de witte voorkant van je softbox doorgelaten.

Met de paraplu met witte + zilverenbinnenkant valt het licht in op deze dubbele binnenkant. Dat lijkt me toch anders dan een softbox. Of zie ik iets fout?

Ik had initieel verwacht dat ik de paraplu als reflective zou kunnen gebruiken met de zilveren binnenkant (zonder de witte binnenkant dus), maar blijkbaar is dat niet zo.
              het verschil tussen paraplu en softbox is voornamelijk een verschil van controle van het licht... een softbox heeft je meer controle waar je het licht wel en niet wil hebben...

jouw paraplu werkt ook zonder zilverscherm als reflector, (dus niet alleen als schootthrough), maar zal dan een deel van het licht verspillen... als je echter de zilver reflector er op hangt zal je het licht dat niet gereflecteerd wordt door de witte paraplu toch reflecteren... dus je verliest niet zo veel... uiteraard is een zilveren bounce paraplu krachtiger qua lichtopbrengst dan een softbox en dan een 2-in-1, maar of dit ooit belangrijk is? ik denk het niet, je hebt nog zo veel meer parameters om te sturen: ISO, Flits intensiteit, diafragma...

dus in wezen kan je stellen dat een 2-in-1 evenwaardig is als een bounce paraplu in acht genomen dat er een heel klein beetje lichtverlies optreedt.
              je zal een bounce paraplu gebruiken als je meer controle over het licht wil naar de omgeving toe, waar een shootthrough naar alle kanten licht verspreid... maar d'r zijn meer redenen om een schootthrough te prefereren, zoals de afstand van de plu tot het model... etc...
              Last edited by d_oracle; 30 oktober 2009, 14:06.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ok bedankt !
                Samengevat: het zilvergedeelte achter de witte plu doet zeker zijn werk naar reflectie toe.
                Al doende leert men...

Flickr

Comment

Working...
                X