Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon CLS + I-TTL en spot meting op D700 / D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon CLS + I-TTL en spot meting op D700 / D300

    Ik gebruik erg vaak CLS om wat slave flitsers aan te sturen. Nu heb ik een D200 (stilaan aan vervanging toe, want het ding zuipt batterijen in een mum leeg (ook nieuwe, dus het toestel heeft een probleem)).

    De D200 gebruikt bij spotmeting het gebeid rond de middelste AF-kruissensor. Dat geeft wel soms een beperkte flexibiliteit, hoewel dat deels op te lossen is met de FV-Lock.

    Nu mijn vraag. Heeft de D300 en / of de D700 ook dat nadeel? Of kan de “plaats” van de spotmeting kiezen?
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

  • #2
    Re: Nikon CLS + I-TTL en spot meting op D700 / D300

    Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
    Ik gebruik erg vaak CLS om wat slave flitsers aan te sturen. Nu heb ik een D200 (stilaan aan vervanging toe, want het ding zuipt batterijen in een mum leeg (ook nieuwe, dus het toestel heeft een probleem)).

    De D200 gebruikt bij spotmeting het gebeid rond de middelste AF-kruissensor. Dat geeft wel soms een beperkte flexibiliteit, hoewel dat deels op te lossen is met de FV-Lock.

    Nu mijn vraag. Heeft de D300 en / of de D700 ook dat nadeel? Of kan de “plaats” van de spotmeting kiezen?
    'k meende dat zowel bij d200, d300 als d700 spotmeting zich baseerde op het geselecteerde focuspunten op voorwaarde dat je een CPU-lens gebruikt. Bij niet-CPU-lens is het steevast enkel het middelste.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon CLS + I-TTL en spot meting op D700 / D300

      Een praktijktest leerde me dat dit verhaal bij een D200 onjuist is.

      Ook met CPU objectieven als de 24-85 AF-D 2.8-4 of de 70-200 AF-s 2.8 VR.
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

      Comment


      • #4
        Re: Nikon CLS + I-TTL en spot meting op D700 / D300

        Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
        'k meende dat zowel bij d200, d300 als d700 spotmeting zich baseerde op het geselecteerde focuspunten op voorwaarde dat je een CPU-lens gebruikt. Bij niet-CPU-lens is het steevast enkel het middelste.
        Dit is juist, want dit is juist een van de goede eigenschappen van Nikon.

        Uit de handleiding D200:
        Camera meet een cirkel van 3mm diameter (circa 2 % van het beeld). De cirkel
        valt gelijk met het gebruikte scherpstelveld (in groep dynamische AF, op
        centraal scherpstelveld of gebruikte groep; 54),
        waardoor het mogelijk is
        op onderwerpen buiten het centrum te meten (wordt een objectief zonder
        CPU gebruikt of is dynamische AF met prioriteit dichtstbijzijnde onderwerp
        actief, dan meet de camera het centrale scherpstelveld). Zorgt ervoor dat
        onderwerp in meetveld juist wordt belicht, ook als de achtergrond veel lichter
        of donkerder is.*

        mvg
        Antoine

        Comment


        • #5
          Re: Nikon CLS + I-TTL en spot meting op D700 / D300

          Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
          Een praktijktest leerde me dat dit verhaal bij een D200 onjuist is.

          Ook met CPU objectieven als de 24-85 AF-D 2.8-4 of de 70-200 AF-s 2.8 VR.
          'k zal vanavond eens testen met d200 en d700 (geen d300, je kan ni alles hebben )

          Comment


          • #6
            Re: Nikon CLS + I-TTL en spot meting op D700 / D300

            Niet dat ik de manual wil ontkrachten, maar met de AF-c en AF-c group is de manual ook geen evangelie (Gezien de oneindige discussies op Nikonians etc...).

            Mijnt test die ik al meerdere keren heb overgedaan:

            D200 + 70-200 of 24-85 op statief.
            Grote expo-balance kaart met 3 soorten grijs (0.5 stops verschil) aan de ene kant en zwart / wit / grijs (2 stops verschil, dus geen 100% wit of zwart) aan de andere kant.
            Inzoomen tot ik enkel de grijsvlakken nog zie, en dan verschillende AF punten selecteren en opnames maken met off camera I-TTL.
            Dan is het histogram van alle opnamen gelijk. Dus het lijkt me of hij steeds hetzelfde meet.

            Kies ik het centrale scherpstelveld, en beweeg de camera zodat dit veld telkens een andere grijszone meet, dan heb ik voor elke grijszone een ander histogram. (kan kloppen, want de camera probeert het gemeten veld middengrijs te krijgen. Dus ik krijg een verschuiving van de andere velden.)

            Kan iemand deze test overdoen met een D700 of een D300. Ik ben benieuwd.
            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

            Comment

            Working...
            X