Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oc-e2 vs st-e2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oc-e2 vs st-e2

    Fotografie is voor mij tegenwoordig beperkt tot vakantiekiekjes "wij voor de notre dame, wij voor de pont du gard, wij...". Om toch relatief snel, efficiënt en eenvoudig een mooi resultaat te krijgen gebruik ik vaker en vaker een externe flits (430EX). Via een Off-Camere Shoe Cord (OC-E2) en een Justin-klem (klem met mini-balhoofd waar je flits op kan monteren), kan ik m'n flits eender waar tot 1m van m'n camera plaatsen/richten.

    Zo vermijd ik donkere gezichten, ben ik minder afhankelijk van beschikbaar licht én heb ik nog behoorlijk wat vrijheid voor cadrage. Met de externe flits op uw body ben je beperkt door de flitskop.

    Soms sta ik echter te ver van mijn camera (en draagt de flits niet ver genoeg. Dan wil ik de flits dichter bij me hebben (desnoods in beeld, niet erg), zoals kan met radio-triggers, maar ik wil wel alle functionaliteit van ETTL behouden die ik heb On Camera of met die Off-Camera Shoe Cord, wat niet kan met radio-triggers.

    Verlies ik functionaliteit (ETTL) met een ST-E2 tov OC-E2
    Uiteraard moet de flits (vooral buiten) dan wel recht in lijn staan met de ST-E2.

    Misschien niet het juiste subforum, maar vanaf de flits niet op de camera staat is het Strobist! Ook al is het dan ETTL en niet manueel .
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

  • #2
    Re: Off-Camere Shoe Cord VS ST-E2

    Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht

    Verlies ik functionaliteit (ETTL) met een ST-E2 tov de flits On-Camera te gebruiken?
    Uiteraard moet de flits (vooral buiten) dan wel recht in lijn staan met de ST-E2.
    Nee..... met de ST-E2 behoud je volledige ETTL functionaliteit. Zie hier....
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Oc-e2 vs st-e2

      Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
      Verlies ik functionaliteit (ETTL) met een ST-E2 tov OC-E2
      Uiteraard moet de flits (vooral buiten) dan wel recht in lijn staan met de ST-E2.
      Nee.
      Dat antwoord kon je toch ook in google hebben gevonden zeker ?
      De flits moet niet per sé in het zich staan. Infrarood stralen worden ook weerkaatst.

      Comment


      • #4
        Re: Oc-e2 vs st-e2

        bedankt voor de reacties

        Had al oc-e2 vs st-e2 gedaan en verschillende threads gelezen, maar zonder duidelijk antwoord hierop. Had natuurlijk ook gewoon bij Canon webstek kunnen kijken...

        Kaatsen is buiten wat moeilijk..

        M'n excuses, groeten, Michiel
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

        Comment


        • #5
          Re: Oc-e2 vs st-e2

          Bestaan er geen 3m versies van die off-camera cord ?

          Ik heb vorige zomer (klinkt zo lang geleden hé ) met mijn 580EXII op de camera zitten spelen om een tweede 580EXII aan te sturen buiten, maar in volle zon in een vlakke tuin (dus zo goed als niets om te weerkaatsen) werkte dat toch niet echt stabiel hoor

          De 'slave' ging echt niet altijd mee af als ik een foto nam, terwijl deze toch op maar een 4-tal meter van de camera stond 'in line of sight' dus met de rode venstertjes naar elkaar toe gericht ... daarom heb ik eigenlijk nooit een ST-E2 gekocht, vind het ding redelijk duur voor wat het is. Natuurlijk met remote triggers heb je geen E-TTL II of je moet die nieuwe PW's kopen ... en die zijn nog duurder dan de ST-E2

          Op de 7D zit een trigger ingebouwd , vind ik een prima idee van Canon, hoef je geen 200 Euro extra meer uit te geven voor een ST-E2, nu alleen nog mijn bankrekening overtuigen dat ik een upgrade nodig heb van mijn 40D

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Oc-e2 vs st-e2

            Theoretisch gezien verlies ik dus geen functionaliteit, maar die infrarood werkt niet altijd naar behoren? Ik had toch graag op 5 à 10 meter in volle zon (want ik flits meestal om harde schaduwen in het gezicht te vermijden) vlotjes kunnen werken én ETTL behouden.

            De ST-02 is hier dus niet de oplossing voor?

            Bedankt voor de reacties. Scheelt me weer een miskoop.
            Canon R | Leica Q
            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
            [/COLOR]

            Comment


            • #7
              Re: Oc-e2 vs st-e2

              ik heb een st-e2 maar eerlijk gezegd nog niet in volle zon gebruikt.
              ik wil dit wel eens testen voor u om te zien hoever dat werkt.
              voor ik er eentje aankocht,had ik ook geinformeerd en iemand hier op het forum heeft ded st-e2 tot op 30m kunnen gebruiken in "normale" weersomstandigheden...

              je hebt, zoals gesteld, gewoon e-ttl en geen geleuter met kabels. bovendien kan je meerdere flitsers tegelijk aansturen en die zelfs in groepen zetten om de flitsintensiteit per groep te varieren...
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: Oc-e2 vs st-e2

                De nieuwe pocketwizards lijken de beste oplossing. Radiogestuurd én ETTL functionaliteit. Maar die boot heb ik al laten varen, heb net mijn gewone pocketwizards verkocht omdat die toch niet gebruikt worden.

                Ik hou het voorlopig bij de OC-E2 kabel. Voor die twee foto's die ik dan mis heb ik het niet over om opnieuw zo zwaar te investeren.
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

                Comment


                • #9
                  Re: Oc-e2 vs st-e2

                  Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                  De nieuwe pocketwizards lijken de beste oplossing. Radiogestuurd én ETTL functionaliteit. Maar die boot heb ik al laten varen, heb net mijn gewone pocketwizards verkocht omdat die toch niet gebruikt worden.

                  Ik hou het voorlopig bij de OC-E2 kabel. Voor die twee foto's die ik dan mis heb ik het niet over om opnieuw zo zwaar te investeren.
                  Bovendien werken die nieuwe Pocket Wizards ook nog niet bepaald probleemloos met veel Canon flitsers, waaronder de 430EX..... 't Heeft mij, na veel wikken en wegen, toch ook maar doen besluiten om niet voor de nieuwe PW's te gaan....
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oc-e2 vs st-e2

                    Hey MichielBrugge,

                    Als je ze vooral zou gebruiken om de schaduwen in te vullen in volle zon.
                    Hier een mooi alternatief=
                    Kijk mss eens voor een degelijk reflexiescherm + statief + Bracket.
                    Reken op een goeie 140 euro, een paar zandzakjes kan je zelf maken.

                    Het scheelt u veel minder kopzorgen door te triggeren al dan niet draadloos, EttL, enz,...

                    Ik heb zo toch al veel opnamen kunnen maken die er anders nooit hadden geweest.
                    Geen zorgen over aantal meters, batterijen, enz,...

                    Aan de andere kant , weet ik niet of dit thuis hoort hier op het strobist-topic.
                    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oc-e2 vs st-e2

                      Hoi,

                      Bedankt voor je reactie. Maar dat lijkt me wat minder praktisch om mee te sleuren op reis/city-trip, bovendien is het ook niet overal bruikbaar.

                      Canon R | Leica Q
                      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                      [/COLOR]

                      Comment

                      Working...
                      X