Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorzichtige start ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voorzichtige start ...

    en daarom een vraagje Ik zit al dagen te lezen, te kijken en te vergelijken. Ik heb een Canon 300D (jaaa... zwaar verouderd model maar doet het nog prima) en nog steeds geen flitser hierbij. Nu is mijn oog dan toch eindelijk gevallen op de Speedlite 430EX II. Dat strobistengedoe intrigeert me mateloos en mezelf kennende wil ik dat toch eens gaan proberen.

    Mijn vraag nu, kan ik met mijn oude model Canon plus deze flitser gaan 'strobisten' ?

    Ik begrijp, dat ik nog het eea aan spulletjes nodig heb, maar het gaat me even om de combinatie camera/flitser

    Alvast bedankt voor evt. reacties
    Canon EOS 300D

  • #2
    Re: Voorzichtige start ...

    Ik zou niet weten waarom niet, je kan de flits prefect manueel instellen en mits de nodige dingen op afstand sync'en ... frima flits om mee te beginnen.

    cheers

    anexco
    o/-<]: Don't Feed The Models!? www.jeroensimoens.net

    Comment


    • #3
      Re: Voorzichtige start ...

      Dank ! Inmiddels nog wat meer gevonden met de zoekfunctie, en twijfel nu of ik niet deze Metz 48 AF-1 Canon aan zal schaffen. Prijsverschil is niet supergroot, maar ik lees wel veel goede dingen over de Metz flitsers .....
      Enfin, dat is dus nog even het dilemma, het enige wat ik eigenlijk zeker wil weten is of deze beide flitsers compatibel zijn met 300d en Cactus V4 triggers (want daar heb ik ook mijn zinnen op gezet !)
      Txs :-)
      Canon EOS 300D

      Comment


      • #4
        Re: Voorzichtige start ...

        Oke, vanochtend fris weer op en nog wat zoekwerk verricht, en ik heb het antwoord op mijn vraag zelf gevonden Twijfelen doe ik nog steeds (jeetje, wat wordt er veel getwijfeld op dit forum ), maar daar kan niemand me bij helpen..... Ze zijn allebei op voorraad bij kameraexpress, dus waarschijnlijk wip ik daar vandaag even langs
        Canon EOS 300D

        Comment


        • #5
          Re: Voorzichtige start ...

          Ik werk met de D300, de cactus V4 en heb o.a. de Metz 48, maar dat is wel de zwakste broeder in het arsenaal. Ga beter voor een Nikon-SB, Canon of een andere flash met pc-contact. De Metz 48 heeft ook geen PC-contact. De SB-28 die ik occassion heb gekocht werkt beter en heeft wel een PC contact, zodat ik deze kan triggeren met elke off flash trigger en PC-cord. Natuurlijk is een hotshoe adapter met PC-aansluiting nog een optie maar dan zit je daar weer mee op je statief en plue.

          cheerz
          Last edited by arttriq; 11 oktober 2009, 13:44.
          a quiter never wins - a winner never quits

          Comment


          • #6
            Re: Voorzichtige start ...

            Ik heb nog niks gekocht, maar ik wil in ieder geval een flitser die ik ook op de camera kan gebruiken, dus die Nikon zal dan toch niet gaan ? Dus nog steeds twijfel tussen Metz48 en Canon430 .... Meer budget is er ook niet, sorry, crisis Ik heb dan nog max 100 euro voor statief, plu, trigger, reflectiescherm heb ik al, en daar wil (lees moet) ik het dan mee doen Maar het lijkt me toch dat ik dan best een aardig begin heb.
            Alleen Metz of Canon, dat is nu nog even de vraag .... Verschil is, als ik me niet vergis, 35 euro, niet zo heel veel dus, maar ik ben al in een aantal threads tegen gekomen dat de Metz beter/mooier zou flitsen ....
            Als er nog iemand iets aan toe te voegen heeft, graag ! En misschien een uitleg over PC-kontakt, want dat snap ik niet helemaal Dat heb je met die Cactus V4 triggers toch helemaal niet nodig ?
            Canon EOS 300D

            Comment


            • #7
              Re: Voorzichtige start ...

              Ach het is maar een advies, ik neem aan dat je daarom hier post. Als je toch liever de Metz neemt gewoon doen. Als je later je flitser weer wil verkopen is de Canon een betere deal, die houdt meer waarde. PC port heb je in eerste instantie niet nodig maar als je je flitser op de cactus zet op je swivel staat de boel nogal wankel, als je de cactus via de pc-cord (bijgeleverd) aansluit heb je een veel stevigere basis. Daarnaast als je echt met het strobisme wordt aangestoken zul je je triggers willen upgraden of je flitsers, een flitser met PC-contact is gewoon de standaard, maar ook hier weer koop lekker wat jezelf wil.
              a quiter never wins - a winner never quits

              Comment


              • #8
                Re: Voorzichtige start ...

                Maar dat wil ik nu juist graag, advies, of beter gezegd uitleg Misschien ben ik niet duidelijk genoeg, is goed mogelijk ...... Ik wil in eerste instantie een flitser die ik gewoon op mijn camera kan gebruiken, en evt. ook om eens te experimenteren met de flitser los van de camera. En ik weet er niks vanaf, zit me al dagen suf te lezen maar ga er steeds minder van snappen. Een Nikon flitser kan ik toch niet op mijn Canon schroeven, of wel ? En dat van dat PC kontakt is nog niet helemaal duidelijk .... Flitser gaat op swivel, cactus via PC cord aan ... ???

                Als ik gewoon lekker wilde kopen wat ik zelf wil, dat was ik deze thread niet begonnen Maar met een ieders advies en/of uitleg kan ik een beslissing nemen die past bij mijn budget .....
                Canon EOS 300D

                Comment


                • #9
                  Re: Voorzichtige start ...

                  De Metz is een heel goeie flits, maar de manier om ze te vergrendelen in je hotshoe is beneden alle peil vind ik. Het schroefmechanisme komt soms muurvast te zitten waardoor je ze met een tang moet bewerken om lost te krijgen. Dit was althans mijn ervaring met de 54MZ3. Misschien een klein detail, maar voor mij op de duur zo veel frustratie, dat die flits nu nog zelden uit de tas komt...

                  Voor wat het waard is, hopelijk heb je hier wat aan.
                  www.135mm.be
                  @135mm_leuven
                  info@135mm.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voorzichtige start ...

                    Een Nikon flitser kun je idd niet op een Canon camera plaatsen. Dat klopt. Maar voor gebruik los van de camera, dus met een trigger, maakt het geen biet uit welke flitser je gebruikt, zolang deze maar handmatig is in te stellen qua flitssterkte.

                    Normaal gesproken plaats je de flitser op de (Cactus) ontvanger waardoor deze aangestuurd wordt. Dit kan echter een wankel geheel worden. Daarom is het ook mogelijk om de ontvanger naast de flitser te hangen en deze twee middels een kabel te verbinden. Dat gebeurt met behulp van een PC-aansluiting. Let op: PC-aansluiting heeft niks met een computer te maken .

                    Een PC-aansluiting wordt binnen de Strobist-wereld erg gewaardeerd maar is niet persé noodzakelijk om draadloos te kunnen flitsen!
                    Mijn ebook: Ken Je Camera Van A-Z!
                    Workshops Basiskennis, van Idee tot Foto en Adobe Lightroom
                    Hier doe ik mijn ding: Mensen Leren Fotograferen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voorzichtige start ...

                      Hartelijk dank voor de uitleg !! Het is me duidelijk, de ontvanger hangt dus naast de flitser. Heb inmiddels al gevonden dat er voor flitsers zonder pc kontakt een soort tussenblokjes zijn, dus dat moet op te lossen zijn.

                      En inderdaad, als ik de flitser enkel los van de camera zou gebruiken, dan was de keuze veel uitgebreider, maar dit is niet het geval. En liggende gelden om meerdere flitsers te kopen heb ik ook niet, anders had ik waarschijnlijk ook allang een andere camera gehad

                      Roeland : ja, die frustratie kan ik me voorstellen, dat lijkt me niet zo handig ...

                      Ik ga ook in de winkel nog eens beide flitsers bekijken en 'bevoelen'
                      Canon EOS 300D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voorzichtige start ...

                        hallo,
                        Ik weet niet of je vraag over de pc verbinding nu al beantwoord is
                        pc is gewoon de benaming als je via kabel je flits gaat aansluiten.
                        Ik ben Nikon gebruiker dus ik weet niet of er een aanstluiting op je camera zit hiervoor.
                        indien dat niet het geval is kan je ook hiervoor een blokje kopen, net zoals je al aanhaalt voor de flitskant. Mijn inziens is een merk eigen flits altijd beter in de communicatie tussen camera en flits. Je gaat mss de grenzen nooit tegenkomen.
                        Maar als je dan toch raad vraagt
                        En pas op, dat strobisme gedoe is een virus waar je moeilijk vanaf geraakt
                        Ik gebruik de cactus triggers van ebay en heb er weinig tot geen problemen mee.
                        ik gebruik ze wel altijd relatief kortbij. maar voor hun prijs zijn ze zeker een goede start.
                        D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voorzichtige start ...

                          Strobisme = virus ..... hahaha, dat geloof ik graag. En ja, dat met dat PC kontakt is helemaal duidelijk nu, dat heb je natuurlijk ook nodig als je middels een kabel off-camera gaat flitsen Heb het desbetreffende blokje ook al gevonden

                          Ik zit nu op ca. 130 euro excl. flitser, en dat is te behappen. Eens kijken of ik ook gebeten word door het strobismevirus
                          Canon EOS 300D

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voorzichtige start ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Brigje Bekijk bericht
                            Strobisme = virus ..... hahaha, dat geloof ik graag. En ja, dat met dat PC kontakt is helemaal duidelijk nu, dat heb je natuurlijk ook nodig als je middels een kabel off-camera gaat flitsen Heb het desbetreffende blokje ook al gevonden

                            Ik zit nu op ca. 130 euro excl. flitser, en dat is te behappen. Eens kijken of ik ook gebeten word door het strobismevirus
                            koop voor je eerste flitser liefst een merk-eigen flitser, de volgende flitsers kan je dan kiezen gebaseerd op andere criteria... want die moeten toch niet op je camera...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment

                            Working...
                            X