Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aaargh witte achtergrond!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aaargh witte achtergrond!!!

Hallo,

ik ben in het bezit van 2 x een SB-28 en een SB-600
    Nu heb ik op de dvd van dave hobby gezien dat hij met 1speedllight op 1,5 meter afstand van een middelgrijze achtergrond (botero nr 023) , de achtergrond helemaal witgeflitst krijgt.

Ik heb dezelfde achtergrond en dezelfde flitser (naja in ieder geval uit dezelfde SB-serie)
    en ik krijg dit niet voor elkaar.

Krijg in het midden een hotspot (lees uitgebrand) en hoeken zijn donkerder.
    Zelfs als ik een wit laken als achtergrond heb, dan zijn de hoeken niet helemaal wit.

Weet iemand wat ik fout doe??

Alvast bedankt
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Re: Aaargh witte achtergrond!!!

kan het zijn dat je een brandpuntafstand van 24mm of zo moet instellen op de flits (als dat gaat, want ben canon-er ). Bij mij kan je de flits zo instellen dat hij wijder of minder wijd flitst.
    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
      kan het zijn dat je een brandpuntafstand van 24mm of zo moet instellen op de flits (als dat gaat, want ben canon-er ). Bij mij kan je de flits zo instellen dat hij wijder of minder wijd flitst.
      Daar had ik ook al rekening mee gehouden. Hij staat op 24mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
        Hallo,

ik ben in het bezit van 2 x een SB-28 en een SB-600
        Nu heb ik op de dvd van dave hobby gezien dat hij met 1speedllight op 1,5 meter afstand van een middelgrijze achtergrond (botero nr 023) , de achtergrond helemaal witgeflitst krijgt.

Krijg in het midden een hotspot (lees uitgebrand) en hoeken zijn donkerder.
        Zelfs als ik een wit laken als achtergrond heb, dan zijn de hoeken niet helemaal wit.
        't is natuurlijk de bedoeling dat je alles uitgebrand krijgt (dus wit)

verhoog je iso, vergroot je diafragma tot je de achtergrond helemaal wit hebt... Zet eventueel zwarte platen naast je background zodat all dat licht niet te veel naar voor uitstraalt...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          't is natuurlijk de bedoeling dat je alles uitgebrand krijgt (dus wit)

verhoog je iso, vergroot je diafragma tot je de achtergrond helemaal wit hebt... Zet eventueel zwarte platen naast je background zodat all dat licht niet te veel naar voor uitstraalt...
          Nou pas tijd gehad om je tips op te volgen.
          Ik heb het iso naar 200 gezet. 2 flitsers ipv 1 flitser op de achtergrond. Maar meteen tegen de nadelen gebotst van een studiootje van 4 bij 4 meter met een wit plafond.

Achtergrond is spierwit, maar er streedt nu overstraling op. Model staat 3 meter van achtergrond weg en als ik alleen de flitsers achter het model) gericht op de achtergrond laat afgaan, is ook het model verlicht ipv alleen een siloutte. Ben bang dat niet op te lossen is in zo'n kleine ruimte :-(

Comment

Ehm...ik doe niet anders dan op die manier werken in een ruimte van 4 bij 5, met wit plafond (de huiskamer)

Als ik als voorbeeld mag geven:

Ik heb maar 2 lampen van 200watt ter beschikking, that;s it. 1 lamp richt ik op het witte papier achter het model en de andere staat op het model zelf gericht.
            het is belangrijk dat je de achtergrond in feite overbelicht. (overbelichten bestaat niet bij wit...wit is wit) dus de lamp op de achtergrond staat zeker 2 stops hoger dan het licht op het model. Als je genoeg ruimte over laat tussen model en doek(en dus de lamp op het doek) heb je van overstraling weinig last.
            Op zo'n krappe ruimte is het wel prettig werken met een 50mm prime, simpelweg omdat je niet 10 meter naar achteren kunt lopen.
            Het kan echt! Hou vol.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
              Ehm...ik doe niet anders dan op die manier werken in een ruimte van 4 bij 5, met wit plafond (de huiskamer)

Als ik als voorbeeld mag geven:

Ik heb maar 2 lampen van 200watt ter beschikking, that;s it. 1 lamp richt ik op het witte papier achter het model en de andere staat op het model zelf gericht.
              het is belangrijk dat je de achtergrond in feite overbelicht. (overbelichten bestaat niet bij wit...wit is wit) dus de lamp op de achtergrond staat zeker 2 stops hoger dan het licht op het model. Als je genoeg ruimte over laat tussen model en doek(en dus de lamp op het doek) heb je van overstraling weinig last.
              Op zo'n krappe ruimte is het wel prettig werken met een 50mm prime, simpelweg omdat je niet 10 meter naar achteren kunt lopen.
              Het kan echt! Hou vol.

Mooie foto , maar toch ben ik benieuwd hoeveel licht op het model afkomstig is van de flitser op de achtergrond. Of wordt dit weggeflitst door de flitser op de voorgrond op het model?

Maar dit geeft zeker hoop om verder te experimenteren

Comment

Aangezien de flitser op de witte achtergrond zeker 1 of 2 stops hoger staat dan die op het model, zal het licht wat op het model schijnt NOOIT het licht van de achtergrond wegflitsen.
                Ik doe dit op gevoel om eerlijk te zijn. Ik ben ook zo'n muts die een lichtmeter heeft, maar het liever op gevoel instelt.
                Nogmaals.....een flink stuk papier, waardoor het model op een flinke afstand kan blijven van de achtergrond helpt bij mij het beste. (vaak staat het model zo'n 3 meter van de achtergrond af) Ik heb dan van overstraling weinig last.
                De 200 Watt/sec flitsers heb ik nooit op vol vermogen staan...hier stond de achterste lamp op ongeveer 150 Watt ingesteld en het licht op het model op 100Watt.
                Echt...gewoon lekker pielen, het gaat je lukken

Owh: Laat je ISO gewoon op 100 staan!! sluitertijd op 1/160 en f/8 op model en f/11 op achtergrond. Probeer dat eens!

Comment

Working...
                X