Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help!! Witte achtergrond=overstraling op onderweg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Help!! Witte achtergrond=overstraling op onderweg

Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
    Bedankt voor de vele reacties.
    Echter bijna alle tips die hier gegeven zijn heb ik reeds in acht genomen:
    - achtergrondflashes staan op 1m van de achtergrond
    - SB600's op 1/2 power
    - SB900 op TTL (of uit voor de testshots)
    - Onderwerp 3meter van de achtergrond

Ik probeerde vanalles, ISO omhoog, omlaag, F waarde omhoog en omlaag. afstand tussen gitaar en achtergrond veranderen, het leek also het allemaal geen verschil maakte.

En vandaag ben ik er dus achter gekomen waarom het allemaal geen verschil maakte:
    Vandaag op locatie gaan fotograferen met exact dezelfde opstellen als hier gisteren in de living stond, en wonder boven wonder: het werkte perfect!
    Volgens mij lag het dus volledig aan de kamer die te klein was en te hard reflecteerde.

Wat overigens wel beter werkt is om de SB600's rechtstreeks op de achtergrond te richten, en de reflectieplu's erachter zetten om strooilicht te voorkomen.

Toch bedankt voor alle tips maar ik vrees dat ik het hier in onze living nooit goed gekregen had
    als je SB900 op TTL staat en je SB600 op 1/2 hoe weten die dat dan van elkaar?

zet alles op manueel zoals het hoort of alles op CLS maar ga NIET mixen!!!

dat het in een grote ruimte wel werkt is doordat je strooilicht er niet is en de SB600's de SB900 niet kunnen beinvloeden... Niet tegenstaande blijft het een slechte opstelling... je hebt gewoon geluk dat het daar werkt...

goede opstelling is hierboven al beschreven: camera op manueel en flitsen op manueel of camera op manueel en flitsen op CLS maar in twee groepen...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      als je SB900 op TTL staat en je SB600 op 1/2 hoe weten die dat dan van elkaar?

zet alles op manueel zoals het hoort of alles op CLS maar ga NIET mixen!!!

dat het in een grote ruimte wel werkt is doordat je strooilicht er niet is en de SB600's de SB900 niet kunnen beinvloeden... Niet tegenstaande blijft het een slechte opstelling... je hebt gewoon geluk dat het daar werkt...

goede opstelling is hierboven al beschreven: camera op manueel en flitsen op manueel of camera op manueel en flitsen op CLS maar in twee groepen...
      Met alle respect, maar nu sla jij de plank mis:
      CLS heeft niets te maken met dat je TTL of manueel flitst.
      Als ik mijn SB900 in master mode zet heb ik 4 flitsgroepen die ik kan instellen:
      - Master (de SB900 zelf)
      - group A (1 SB600 in mijn geval)
      - group B (2de SB600
      - group C (niet gebruikt in mijn geval)

En voor elke groep appart kan ik dan instellen:
      - TTL
      - Manueel
      - AA

Vanaf dat je draadloos flitst werk je met CLS (Ceative lighting system), daarna kies je ofdat je manueel, ttl of AA werkt. Het is dus niet OF CLS , OF TTL , OF manueel zoals jij zegt.

En de opstelling die ik gebruikt hebt vind ik alles behalve slecht, omdat:
      - de achtergronflitsen staan op manueel 1/2 ,deze kunnen niet op TTL werken omdat dan de achtergrond nooit wit wordt (omdat de camera denkt dat dit dan overbelicht is)
      - de hoofdflits (SB900) staat op TTL en zo controleerd de D700 de belichting van het onderwerp, los van de witte achtergrond.
      Deze opstelling werkte vandaag voor mij perfect, ik zie dus niet in waarom ik nog zou gaan klooien met de SB900 ook nog eens manueel te zetten en zo nog een factor meer te hebben die ik zelf moet instellen. Als de D700 deze flits goed aanstuurt met TTL zie ik geen reden om naar manueel te gaan.
      Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
      Foto-Alex

Comment

de achtergronflitsen staan op manueel 1/2 ,deze kunnen niet op TTL werken omdat dan de achtergrond nooit wit wordt (omdat de camera denkt dat dit dan overbelicht is)
        Ik gebruik CLS haast nooit, dus weet niet zeker maar toch: als je in TTL werkt kan je deze groep toch ook 1 of twee stop laten overbelichten? Met andere woorden: in TTL kan je toch ook flitscompensatie toepassen denk ik?
        www.135mm.be
        @135mm_leuven
        info@135mm.be

Comment

CLS gebruiken om de achtergrond perfect wit te krijgen werkt wel ...

Spotmeting op je onderwerp ...

Bij centrumgericht of matrix zal je problemen krijgen met CLS, met spotmeting niet.
          www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
            CLS gebruiken om de achtergrond perfect wit te krijgen werkt wel ...

Spotmeting op je onderwerp ...

Bij centrumgericht of matrix zal je problemen krijgen met CLS, met spotmeting niet.
            Jij bedoeld TTL, niet CLS denk ik?
            Met TTL kan je idd wat overbelichten (tot 3 stops), maar je bent nooit 100% zeker dat je een witte achtergrond zal overhouden. Daarom gebruik ik de SB600's liefst manueel op 1/2 power om de achtergrond wit te krijgen, dan ben je zeker.
            Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
            Foto-Alex

Comment

Met alle respect, maar nu sla jij de plank mis:
              CLS heeft niets te maken met dat je TTL of manueel flitst.
              mmm... ik was vermoedelijk niet duidelijk genoeg...

mix TTL NIET met manueel... dit is m'n statement...
              De SB900 meet door de lens en weet niet dat er 2 SB600 zullen afgaan als hij zelf afgaat...
              Ik vermoed dat ze in de slave stand (A) staan...

dus je outcome is onvoorspelbaar... want je weet niet hoe hard de SB900 gaat, de camera bepaald dat op het moment zelf...

als je je SB900 op manueel zet, bijvoorbeel 1 à 2 stops onder de waarde van de SB600, 1/8, dan weet je precies wat de flash gaat doen en kan je ook bijsturen... Een stop meer of minder, en het zal altijd zo zijn... dit is niet het geval met TTL

Als je wel op TTL wilt werken, met ALLE flashes, dus NIET mixen, dan kan je CLS gebruiken, of kabels of een ander draadloos systeem...
              Uiteraard kan je met CLS ook alles in manueel zetten... en dit is mijn inziens dan ook de beste methode...

Een studio opstelling is een statische opstelling waar je het licht zelf creëert, waar je het licht zoveel mogelijk zelf bepaald en controleert, dat kan je niet met TTL, daar bepaalt de camera de sterkte van het licht.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Jij bedoeld TTL, niet CLS denk ik?
                .
                CLS = manier van triggeren die TTl ondersteund

CLS kan je nergens "instellen", je gebruikt het als communicatie middel waarbij je de flitsen TTl of manueel gaan aansturen.

Spotmeting TTl getriggerd met CLS bedoelde ik dus.
                www.fotofolio.be

Comment

Zet je achtergrondflitsen eens op AA + 2 (of 3) en de lichtmeting op centrum of spot.

Je kan ook kaartjes op de achtergrondflitsen bevestigen (elastiekje) om overstraling naar voor te verminderen.

Comment

Bedankt voor de vele reacties.
                    Echter bijna alle tips die hier gegeven zijn heb ik reeds in acht genomen:
                    - achtergrondflashes staan op 1m van de achtergrond
                    - SB600's op 1/2 power
                    - SB900 op TTL (of uit voor de testshots)
                    - Onderwerp 3meter van de achtergrond

Ik probeerde vanalles, ISO omhoog, omlaag, F waarde omhoog en omlaag. afstand tussen gitaar en achtergrond veranderen, het leek also het allemaal geen verschil maakte.

En vandaag ben ik er dus achter gekomen waarom het allemaal geen verschil maakte:
                    Vandaag op locatie gaan fotograferen met exact dezelfde opstellen als hier gisteren in de living stond, en wonder boven wonder: het werkte perfect!
                    Volgens mij lag het dus volledig aan de kamer die te klein was en te hard reflecteerde.

Wat overigens wel beter werkt is om de SB600's rechtstreeks op de achtergrond te richten, en de reflectieplu's erachter zetten om strooilicht te voorkomen.

Toch bedankt voor alle tips maar ik vrees dat ik het hier in onze living nooit goed gekregen had
                    Dat houdt totaal geen steek man.
                    Luister nu gewoon naar de tips die gegeven worden.
                    Als je trouwens je object 3m van je doek kan plaatsen zit je niet echt met een kleine kamer he
                    Het ligt niet aan je kamer , het ligt aan je manier van werken.

mvg
                    glenn
                    Mijn site...
                    vandaelefotografie.be
                    * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht

Het ligt niet aan je kamer , het ligt aan je manier van werken.

mvg
                      glenn
                      Waarom lukte het hier in huis dan niet en ergens anders wel, terwijl mijn manier van werken dezelfde bleef? Juist ja, het lag aan de kamer...
                      Foto-Alex

Comment

Waarom lukte het hier in huis dan niet en ergens anders wel, terwijl mijn manier van werken dezelfde bleef? Juist ja, het lag aan de kamer...
                        Ik volg je hierin. Heb hetzelfde probleem, onderwerp wordt aan de voorkant verlicht via het plafond en de muren. Met een grote ruimte heb je hier geen last van!!!!
                        Heb hier ook topic over gehad, maar ook gezien dat je ondanks wat overstraling toch nog mooie foto's kan maken.
                        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Ik dacht dat ook toen ik met dit soort fotografie wou beginnen, tot ik stap voor stap de test gedaan heb....en wat jij zegt, met 2 sb-600's links en rechts ...op 1/2 kracht???
                          Bij mij stond m'n "model" +-1m50 voor de achtergrond, m'n 2 sb-600's ietsjes dichter) en op zoom 35mm en op 1/16 (+1/3) kracht en ik had een mooi witte achtergrond zonder (+-) overstraling. De sb-600's op 1/16+2/3 zetten leverde al een hele lichte overstraling, op 1/8 mocht ik het al vergeten.
                          Dus waarom jij op 1/2 werkt....

Comment

Dus waarom jij op 1/2 werkt....
                            Misschien werkt de topicstarter op 1/2 om een kleiner werkdiafragma te halen? Je achtergrondverlichting zal steeds boven je hoofdlicht uit moeten, dus hoe meer licht je hoofdlicht geeft...
                            www.135mm.be
                            @135mm_leuven
                            info@135mm.be

Comment

Maar bij 3 stops overbelichting krijg je gegarandeerd overstraling of je meot in heel grote ruimten gaan werken met 5 meter afstand tussen achtergrond en onderwerp.

Probeer dit eens.
                              zet alles eens op manueel (flitsers en camera).
                              -Camera op 1/125 en op F/22
                              -Achtergrond flitsers op 1/4 power.
                              -Maak een proefopname van de achtergond en kijk naar je histogram.
                              -draai je diafragma verder open tot de piek in je histogram net de rechterkant raakt.
                              - zet nu je onderwerp op 2 tot 3 meter van de achtergrond en stel je hoofdflitsers in op 1/16 power.
                              -maak een proefopname en verhoog eventueel de kracht van je hoofdflitser tot je een juiste exposure krijgt.
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

willen we eens een weddenschap houden ?

als het aan de kamer ligt ... dan zou niemand erin slagen om dat met jouw materiaal perfect uit te lichten (toch niet zonder de kamer te verbouwen )

ik durf er geld op te verwedden dat een aantal mensen die je hier van nuttige tips voorzien hebben er WEL in zullen slagen !

wat denk je ervan ?

iemand kandidaat om eens een poging te gaan doen ?

Greetz,
                                TravelToy
                                www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Working...
                                X