Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help!! Witte achtergrond=overstraling op onderweg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Help!! Witte achtergrond=overstraling op onderweg

Ben vanmorgen een grote achtergronddoek (3m*6m) gaan halen in de hoop van die mooie studiofoto's te kunnen maken met een perfect witte achtergrond.
    Nu blijkt dit toch serieus tegen te vallen, en had ik graag wat hulp gehad.

Dit is mijn opstelling:
    - achtergrond op 2m hoogte, de rest van het doek naar voor op de grond
    - 2x SB600 in reflecterende plu op de achtergrond gericht
    - onderwerp helemaal op het einde van de doek op de grond
    - sb900 met garry fong op de D700

En dit is het resultaat:

De gitaar is dus fenomenaal overbelicht, en dat zelfs zonder dat ik de SB900 liet meeflitsen (enkel als commander voor de 2 SB600's)
    Het licht dat je dus op de gitaar ziet komt enkel en alleen van de achtergrond af, ik snap het niet...

Alle tips zijn welkom
    Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
    Foto-Alex

Re: Help!! Witte achtergrond=overstraling op onderweg

probeer dit eens : belicht enkel de achtergrond, als je nog licht ziet op je gitaar heb je te veel power op de achtergrond staan, dus flitsers lager zetten.

Ideaal is het licht wanneer je achtergrond perfect wit is en de gitaar echt een zwart silhouet ... dan begin je pas de gitaar te belichten met een extra flits

Om enkel de achtergrond te belichten gebruik je trouwens best geen plu's, maar eerder een karton onder de flits om echt alleen licht naar je doek te sturen, en zo min mogelijk naar voor te laten komen.

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Lambo,

Bedankt voor de tip, maar dat wist ik al...
      De foto in mijn post is dus ook zonder hoofdflits genomen, enkel met de achtergrondflitsers.

Dus met de SB900 in master mode op de D700, maar dan enkel de groep A geactiveerd, al de rest (ook de SB900 zelf dus) was gedeactiveerd.

En als ik de achtergrondflitsers minder zet dan wordt mijn achtergrond direct niet-wit...
      Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
      Foto-Alex

Comment

Misschien wordt er teveel strooi)licht richting camera gestuurd? Flags (tussenschotten tussen lichtbron(nen) en camera kunnen misschien al helpen? Probeer het eens.
        Guy
        www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
          De foto in mijn post is dus ook zonder hoofdflits genomen, enkel met de achtergrondflitsers.
          en toch is er een hotspot op de gitaar te zien ? Waar komt die vandaan als je flits op de camera niet meeflitst ?

Toen ik nog aan het spelen was met strobist kon ik met één 580EX II (full power, 24mm, bare) de achtergrond volledig wit krijgen, dan een tweede 580EXII door een witte 110cm paraplu (1/2 power op 14mm) op het model op 45° links van de camera met een grote reflector rechts van het model met eBay triggers ... werkte redelijk goed zonder overstraling van het model

Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Mijn excuses, de 1ste foto was idd met de master (SB900) die ook meeflitste.
            Het maakt echter geen verschil uit of deze al dan niet meeflitst, het is puur het licht van de BG flashes dat hiervoor zorgt.

Hier nog een foto die gegarandeerd zonder hoofdflits genomen is:
            Foto-Alex

Comment

Het licht op de achtergrond is wellicht te sterk, dus stopje minder kan helpen. Verder zoals reeds gezegd: Strooilicht van de "achtergrondfilts" proberen te beperken met gobo's (karton,...). Wat volgens mij veel mensen onderschatten is ook: de afstand tussen achtergrond en onderwerp moet groot genoeg zijn. Haal de gitaar meer naar voren en de invloed van strooilicht / overstraling zal kleiner worden.

Los van het probleem van overstraling zou ik ook de plooien in de ondergrond vermijden (tenzij je dit bewust zo wil natuurlijk). Eens je achtergrond belicht is, zal je hoofdlicht de gitaar, en dus ook de ondergrond moeten belichten. Die plooien in de ondergrond ga je sowieso dus blijven zien.

Just my 2 cnts...
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

Comment

Sorry, ik bekijk net de tweede foto nog eens in detail. Ben je 100% zeker dat enkel de achtergrondflitsers het deden en geen hoofdlicht? Als ik kijk naar de plooien in de ondergrond en hun schaduw, dan zie ik dat deze belicht worden door licht van "linksboven" en geen tegenlicht zoals je zou verwachten van enkel een correct belichte achtergrond.

Als je dus zeker bent dat je hoofdlicht niet meeflitste, dan staat je gitaar dus inderdaad in het strooilicht of zelfs het directe licht van je achtergrondlicht. Meer naar voor halen dus. Ik zou hier trouwens de achtergrond verlichten met één directe flits zonder plu. Je creëer zo een "hotspot" op de achtergrond, direct achter de gitaar. Je zal wel lichtafval krijgen naar de randen van je beeld toe, maar dat is makkelijker te corrigeren in post dan de overstraling. De beam van één directe flits vind ik makkelijker te controleren qua strooilicht dan een paraplu, wat het in dit geval veel makkelijker maakt. Ik zou dus enkel kiezen voor 2 achtergrondflitsers als je de power nodig hebt om boven je hoofdlicht uit te komen (wat wel zou kunnen). Deze manier van werken is misschien niet "volgens de regels", maar ik persoonlijk vind het makkelijker voor kleine onderwerpen.
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

Comment

Dit kan je misschien helpen:

- Gitaar wat verder van de achtergrond plaatsen
                  - Gebruik twee flitsers, eentje links, eentje rechts
                  - Zet de flitsers achter een houten plank of karton, dit zal het licht tegenhouden

Comment

volgens mij staat het achtergrondlicht vóór de gitaar en niet erachter.

G
                    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Zet die achtergrond verlichting nu eens achter de gitaar... zonder hulpmiddelen zoals plu o.i.d..
                      Als dan de gitaar nog steeds een beetje belicht is, dan is dat vanwege reflecties van plafond en wanden... of er valt licht door een venster op de gitaar.

Comment

idd, de flashes staan te ver naar voor denk ik, ofwel je onderwerp teveel naar achter!

ik zou de doek onderaan wel plat houden, nu zitten er expres plooien in denk ik?
                        No rules. Great shots.
                        -

Comment

zo krijg je dit niet goed hoor!

begin met je key licht...
                          om dergelijk subject mooi te fotograferen, heb je een key licht nodig... met je garryfong zal je steeds een hotspot hebben, haal je flits van je toestel af, gebruik de interne flits in commander stand en plaats idealiter je SB900 achter een paraplu of softbox. in elk geval niet boven op je camera, dan heb je een directe terugslag van de reflectie.

neem die foto eerst en zorg dat je dit goed krijgt...

voeg dan je background lichten toe
                          zet je gitaar minstens 2 meter van de achtergrond weg, plaats je achtergrond lichten en zorg ervoor dat ze enkel op de doek schijnen, eventueel een stuk isomo om het licht te beperken naar de zijkanten...

start met een lage waarde (SB600) en plaats ze in een andere groep als de SB900 zodat je ze apart kan sturen...

zet de ISO van je camera op 200, sluitertijd op 1/200 en je diafragma op F8

ben benieuwd als je het nu nog kan fout krijgen...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            zo krijg je dit niet goed hoor!

begin met je key licht...
                            om dergelijk subject mooi te fotograferen, heb je een key licht nodig... met je garryfong zal je steeds een hotspot hebben, haal je flits van je toestel af, gebruik de interne flits in commander stand en plaats idealiter je SB900 achter een paraplu of softbox. in elk geval niet boven op je camera, dan heb je een directe terugslag van de reflectie.

neem die foto eerst en zorg dat je dit goed krijgt...

voeg dan je background lichten toe
                            zet je gitaar minstens 2 meter van de achtergrond weg, plaats je achtergrond lichten en zorg ervoor dat ze enkel op de doek schijnen, eventueel een stuk isomo om het licht te beperken naar de zijkanten...

start met een lage waarde (SB600) en plaats ze in een andere groep als de SB900 zodat je ze apart kan sturen...

zet de ISO van je camera op 200, sluitertijd op 1/200 en je diafragma op F8

ben benieuwd als je het nu nog kan fout krijgen...
                            Is inderdaad de realiteit.
                            Wat ben je nu in godsnaam met een witte achtergrond als je je onderwerp niet deftig belicht krijgt.

De overbelichting heeft slechts 1 oorzaak. Overstraling...

Je belicht je achtergronddoek met reflectieplu's

Als je dit doet heb je inderdaad een grote spreiding van licht.
                            Als je dan die gitaar te kort tegen het doek plaatst wordt dat evenzeer belicht door die plu's (en dus overbelicht want je wenst een spierwitte achtergrond).

Belicht je doek met bareflashes en een gobo.
                            Gitaar een ietsje naar voor, en door de gobo krijg je geen rechtstreeks licht meer van de flashes.

Dan alleen nog wat opletten voor overstraling door weerkaatsing op het doek, tenzij dat dit de bedoeling is, want dat kan soms ook mooi zijn.

Dus oefenen....

Je hebt hier nu tips genoeg gekregen denk ik

Peter
                            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Bedankt voor de vele reacties.
                              Echter bijna alle tips die hier gegeven zijn heb ik reeds in acht genomen:
                              - achtergrondflashes staan op 1m van de achtergrond
                              - SB600's op 1/2 power
                              - SB900 op TTL (of uit voor de testshots)
                              - Onderwerp 3meter van de achtergrond

Ik probeerde vanalles, ISO omhoog, omlaag, F waarde omhoog en omlaag. afstand tussen gitaar en achtergrond veranderen, het leek also het allemaal geen verschil maakte.

En vandaag ben ik er dus achter gekomen waarom het allemaal geen verschil maakte:
                              Vandaag op locatie gaan fotograferen met exact dezelfde opstellen als hier gisteren in de living stond, en wonder boven wonder: het werkte perfect!
                              Volgens mij lag het dus volledig aan de kamer die te klein was en te hard reflecteerde.

Wat overigens wel beter werkt is om de SB600's rechtstreeks op de achtergrond te richten, en de reflectieplu's erachter zetten om strooilicht te voorkomen.

Toch bedankt voor alle tips maar ik vrees dat ik het hier in onze living nooit goed gekregen had
                              Foto-Alex

Comment

Working...
                              X