Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cactus triggers, eventjes recapituleren...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• cactus triggers, eventjes recapituleren...

Hello!

Ben ook gebeten door het strobistenvirus waardoor ik me de Cactus V4 triggers zou willen aanschaffen (liever de Pocket Wizard natuurlijk, maar ja, ons ezeltje is net gestorven...)

Mijn huidige uitrusting is de volgende:
    Nikon D70s
    SB-600
    SB-80dx

Na heel wat gelees op dit forum zou ik toch graag nog enkele voor- en nadelen op een rijtje willen zetten om zeker te zijn van een eventuele aankoop (tis een ganse boterham, kwetet):

1) Cactus triggers moeten elkaar niet kunnen 'zien' om gelijktijdig af te gaan (door het radiosignaal)

2) ze hebben een hotshoe contact (behalve 16-channel versie). Waarvoor wordt de 16-ch meestal gebruikt? Studio?

3) dure CR2-batterijen nodig (tenzij je een modificatie uitvoert): is dit dan zo'n groot nadeel? Hoeveel shots doe je ongeveer vooraleer je de batterijen moet vervangen?

4) Cactus-systeem gebruikt geen TTL-meting => flitsers moeten elk manueel ingesteld worden aan de flits (kan niet aan de camera zelf gebeuren).

Is volgende stelling dan correct:
    OF je kiest voor de Cactus triggers en stelt alles manueel in, OF je gebruikt de slave functie en TTL via camera en flitsers met het risico dat ze elkaar niet zien (misfires), OF je combineert draadloos én TTL met de PW en dan ben je een zak geld kwijt?

Is het in het geval van huwelijks- en partyfotografie niet wenselijk om TTL te hebben door de voortdurend wisselende lichtomstandigheden op de dansvloer? Zo ja, ben je dan uiteindelijk toch niet genoodzaakt om te gaan voor de dure Pocket Wizards als je je werk goed wilt doen?

5) Indien ik een derde flits zou willen kopen, is dit dan best nog een SB-80dx? Dit is de voorloper van de SB-800, heeft slave functie en kan tot 1/128 power als ik het goed voorheb. Of nog een SB-600? (kwestie om geen allegaartje van flitsers te verzamelen)
    Waarom wordt de SB-26 zo aangeraden voor het strobisme? Is er dan een groot verschil met de SB-600, SB-24, 25 en 28?

6) Zijn er nog bijkomende kabeltjes e.d. nodig of wordt alles bijgeleverd om het geheel te laten werken?

7) Voor statiefjes, plu's, swivels, clamps en ball bungees en zo snuister ik zelf nog wel even rond want dit is al een ganse boterham met 3 schellen hesp en 2 schellen kaas!
    Tenzij jullie me perse iets willen aanraden en ervaringen delen...

Bedankt alvast om hierdoor te ploeteren!

Greetz,

Dimi
    Nikon F80 te koop...
    Volledige doka-uitrusting te koop...
    http://dimitri-ferrest.skynetblogs.be

Re: cactus triggers, eventjes recapituleren...

2) Niet correct, de V4's zijn altijd 16 kanaals en hebben wel een hotshoe aansluiting.

3) De V4's zijn met normale AAA batterijen.

5) SB-26 kan ook optisch getriggerd worden. Als je met cactus werkt is niet niet echt een voordeel. SB-24 en SB-25 worden veel gebruikt omdat ze veel goedkoper zijn dan de huidige generatie flitsers, en makkelijk tweedehands te vinden zijn. Ze hebben alles wat je nodig hebt voor strobist flitsers.

6) Nee, je krijgt er alle kabeltjes bij.

Groeten,
    Bart

Comment

1) juist, al zal de betrouwbaarheid afnemen met de afstand en obstakels tussen trigger en receiver
      2) hebben hotshoe, al probeer ik het gebruik zelf te vermijden omdat het niet al te stevig lijkt om met een gerust hart de flits er op te laten steunen/aan te laten hangen. (de flits komt in combinatie met een paraplu dan verder van het centrum te staan  minder optimale belichting. Zelf gebruik ik de pc-connectie (en met de sb-600 een hot-shoe-pc-blokje)
      3) imho minstens een paar duizend keer. Via gadgetinfinity kan je ze ook goedkoop aankopen. (edit : irrelevant mbt de V4's)
      4) Lijkt me correct. Voor mij persoonlijk zou ‘k CLS of TTL-wizards niet gebruiken voor de lichtmeting maar voor het van op afstand kunnen instellen van de strobes.
      5) Voor ’t Nikon CLS systeem moet het een sb 600/800/900 zijn anders lijkt me vooral ’t richtgetal, ’t aantal variaties qua power, optische trigger of niet (en eventueel de grootte van de flashhead mbt compatibele ass.). De Sb-26 was vroeger goedkoop en had optische trigger (sb-24 niet bvb)
      6) Als je een hotshoe-blokje voor je sb 600 zou gebruiken heb je wel een male-male pc kabeltje nodig.

Der is ook nog www.strobist.com

Comment

Als je strobist wil werken werken de meeste allemaal manueel.
        Een studiokop zet je ook niet op TTL

op een trouw variereert het licht wel, maar meestal blijft de lichtintensiteit wel ongeveer hetzelfde. Dat hebben Paly en Lennert duidelijk bewezen in een ander topic.
        Eens je een goeie basis setting hebt kan e nog steeds de foto donkerder of lichter maken op je camera (wel te verstaan lichte aanpassingen)

grootste nadeel dat ik zie is 2 dingen betrouwbaarheid. V4's zijn allesbehalve betrouwbaar in verglijking met PW's of alienbees. Misfire's gebeuren aan de lopende band. (Andere topics hierover)
        Ik zeg liever niet tegen mijn model "halt doe nog even de vorige pose, want een flits is niet afgegaan" TIME = MONEY remember?

2de punt is vergelijk tussen SB600 en SB80DX, geef mij maar SB80dx anytime, als ik de keuze had. Waarom wel richtgetal een SB600 heeft richtgetal 30, een SB28dx (voorloper van SB800, en exact dezelfde flitsbuis) heeft richgetal 42
        Ik kan je hier niet uitleggen wat een verschil dat geeft bij full power, wat je soms wel zal nodig hebben bij strobist in klaarlichte dag.

have fun shooting the strobist way
        www.sergioprodi.com
        Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon!

Comment

Merci voor de reacties ondertussen!
          Weeral een paar dingen bijgeleerd zie...

Heb nog wa zitten lezen over triggers. Pfff, hoe meer een mens daarover leest, hoe meer hij begint te twijfelen!!!
          V4 of toch PT04???
          Blijkbaar is de combinatie van trigger en flitser ni al te stabiel en stevig...
          ...en zo van die dingen!
          Vergelijken is lastig!

Greetz
          Nikon F80 te koop...

Comment

Ik gebruik Elinchrom Skyports.
            Heel stabiel en betrouwbaar en véél goedkoper dan Pocketwizards
            Wel veel duurder dan cactussen
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Je kan misschien deze nieuwe trigger aanschaffen (en ons laten weten hoe ie werkt )
              ('t zou eveneens als remote shutter release trigger werken)
              RF-602

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fast Fingaz Bekijk bericht

Heb nog wa zitten lezen over triggers. Pfff, hoe meer een mens daarover leest, hoe meer hij begint te twijfelen!!!
                V4 of toch PT04???
                ...en zo van die dingen!
                Vergelijken is lastig!

Greetz
                ik gebruik sinds begin dit jaar de PT04-CN zonder noemenswaardige misfires, enkel wanneer de flitsen nog niet opgeladen waren OF de batterij van de receiver leeg was.

G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

V4 of toch PT04???
                  ...en zo van die dingen!
                  Vergelijken is lastig!

Greetz
                  Ik heb zelf de PT04-cn, maar houdt dan wel in gedachte dat je SB-600 niet meer flitst als je hem wil aansluiten via een pc-kabeltje. (met mijn versie tenminste) Is natuurlijk geen ramp, maar is niet handig als je hem wil gebruiken in combinatie met Lastolite Ezybox softbox
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

5) Indien ik een derde flits zou willen kopen, is dit dan best nog een SB-80dx? Dit is de voorloper van de SB-800, heeft slave functie en kan tot 1/128 power als ik het goed voorheb. Of nog een SB-600? (kwestie om geen allegaartje van flitsers te verzamelen)
                    Waarom wordt de SB-26 zo aangeraden voor het strobisme? Is er dan een groot verschil met de SB-600, SB-24, 25 en 28?
                    Als ik me niet vergis gaan de 24 en 25 maar tot 1/16 en de SB-26 tot 1/64.
                    Deze site is daar wel handig voor: http://www.jasphoto.com/gear/strobist-strobes.htm

Misschien worden die SB-26's zo aangeraden omdat David Hobby ze zelf gebruikt... hoe dan ook zal dat wel een zeer degelijke flitser zijn.

Voor een 3de flits zou ik persoonlijk niet te veel uitgeven. Bedenk waarvoor je hem zou gebruiken? Als het bv hoofdzakelijk voor achtergrondlicht is hoeft het niet echt heel fancy te zijn
                    Ik heb als 3de flits gewoon een vivitar 285 die ik op de kop getikt heb voor 2x niks. Nadeel daarvan is dat er niet veel flash modifiers passen op de rare vorm van het flitshoofd.
                    ~TDN
                    fotoblog: www.tdn9.be

Comment

Hello!
                      Dimi
                      De kop van de SB-26 is ongeveer evengroot als de SB-900 vafad de SB-28 ziojn deze kleiner geworden.
                      De SB-26 heeft ook een slavefunctie die je makkelijk kan inschakelen (afzonderlijke schakelaar vooraan) en een groot slaveoog vooraan zodat ze beter flitsen detecteert dan het optisch oog aan de zijkant van de latere flitsers.
                      Is ook uitgerust met een slave functie met vertraging.

En last is de kop ook groter dan bvb de SB-28 en later. is wel niet zo belangrijk maar kleinere koppen geven een iets hardere lichtbron.

Het is ook een zeer betrouwbare flitser.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Da's allemaal heel duidelijk.
                        Thanks!
                        Nikon F80 te koop...

Comment

Ik heb ook nog geen missfires gehad met mijn setje cactus V4.

Het is zelfs mogelijk om twee flitsers op een ontvanger aan te sluiten, dmv de pc-kabel aansluiting en de hotshoe op de ontvanger. Dus met 3 ontvangers en 1 zender kun je 6 flitsers kunnen aansturen a la Joe McNally...
                          a quiter never wins - a winner never quits

Comment

Een vraagje aan diegenen die de V4's gekocht hebben: hebben jullie importkosten aangerekend gekregen door de post?

Als je zo'n setje van 3 receivers koopt zit je toch al aan 64 euro, en met importaksen komt daar wss nog een een 40% bij, of niet?

Alvast bedankt!
                            ~TDN
                            fotoblog: www.tdn9.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TDN Bekijk bericht
                              Een vraagje aan diegenen die de V4's gekocht hebben:
                              Nee, ik niet.

Comment

Working...
                              X