Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Master-slave flitsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Master-slave flitsen

Zijn er mensen met ervaring met de 580EX master-slave functie? Is dit vergelijkbaar met de CLS technologie van Nikon? Een verschil is alleszins dat je bij Canon een 580 of een ST-E2 op het toestel nodig hebt, bij Nikon is de functie (gedeeltelijk?) ingebouwd. Het is niet de bedoeling van er een professionele studio mee uit te bouwen, maar als je de video's van Joe McNally ziet...

Re: Master-slave flitsen

Nikon ..... Wat is da ?

Ik gebruik deze mogelijkheid soms, heeft zijn voordelen dat je los van de camera zit en ook ETTL hebt, dus je kan der mee werken zonder te meten of proefopnames te moeten maken. Ik heb 2 x 580 EX en een ST-E2 nu onlangs ook een stel Catussen v4 de combinatie van beiden vergroot de mogelijkheden als je problemen hebt dat de flitsen elkaar niet kunnen zien, kan je overschakelen op radio bediening, en toch met dezelfde flitsen werken. Deze extra mogelijkheid was dan ook nog best goedkoop.

Al bij al gebruik ik dit enkel op verplaatsing, in de studio werk ik met studioflitsers.

MVG, Jeff
    Last edited by Digipics357; 9 april 2009, 12:25.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik heb een 580ex + 430exII en gebruik regelmatig die master slave functie. Ik gebruik die op feestjes om off shoe te flitsen en daarmee heb ik toch regelmatig misfires. Ik moet de kop wel echt richten naar de slave. In normale omstandigheden heb je zelden of nooit misfires. Tkomt omdat ik zo dicht die flitser wil triggeren....

Comment

Bedankt voor de reacties!
        Geen nikonians met CLS ervaring?
        Met third-party systemen zoals de cactussen veronderstel ik dat je manueel moet werken?

Comment

Daar ik zelf Nikon gebruik , ken ik de Canon systemen niet.
          Echter kan dit je misschien helpen: Pocket Wizards voor Canon met behoud van TTL functies.

Comment

Dit weekend is gebruikt gemaakt van Master-Slave functie tussen 2 580EXII's, de grootste beperking is uiteindelijk dat de 2 flitsers elkaar moeten kunnen zien om via infrarood getriggered te kunnen worden.

Duurder alternatief maar zeker een must voor een strobist zijn de nieuwe Pocket Wizards. Kosten wel 220€ per stuk (en je hebt er min 3 nodig als je 2 flisters hebt), maar maakt wel wereld van verschil voor strobisten werk. Der zijn natuurlijk andere goeikopere alternatieven, maar daarin heb ik mij nog ni echt verdiept.
            Canon 5D MKII - 24-105L - 17-40L - 580EXII - Canon 450D

Comment

Ik heb met mijn nikon vrij vaak gewerkt met het CLS systeem, dit zat in mijn D80 ingebouwd en was dus "gratis".
              Tís eigenlijk gewoon enorm handig omdat het precies hetzelfde doet als een ttl cord maar je zit zonder dat vervelende koord.

In de studio lijkt het me inderdaad wat minder handig omdat je camera de flits steeds moet kunnen zien.

Comment

Ik behelp me hele dagen met een 4tal speedlites.
                Een 3-tal 580's. Ideaal voor locatiewerk. Kost wat duurder omdat je de ETTL mogelijkheden hebt. Maar het werkt echt snel en dat is best belangrijk voor mij.
                Als je niet iedere keer de tijd hebt om manueel 3 flashes lichtsterkte te bepalen per flash. Je kan gewoon de ratios van de groepen laten variëren vanop de 580 master.
                Werkt best lekker.

Groeten.
                Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Bedankt voor de reacties!
                  Dus, als ik het goed begrijp heb je volgende voordelen / nadelen:
                  - Nikon: géén dure flash, of een IR zender op je camera, de ingebouwde flash kan de slaves kan triggeren.
                  - Nikon kan een groep flashen meer aansturen dan bij Canon mogelijk is.
                  - Systeem van Nikon lijkt me gebruiksvriendelijker, (maar komt uiteindelijk neer op de handleiding kennen of mee hebben)
                  - Bij Nikon kan je de flash(groepen) vanop je camera instellen in Manual, flitscompensatie.. Bij Canon kan je alleen een ratio instellen.
                  - Aangezien het de flash is die een signaal uitzendt bij Nikon, heb je dan nog het probleem dat de camera de slave flitsen moet 'zien' Is het gereflecteerde licht van de voorflashen niet voldoende? Nikon eigenaar die hier ervaring mee heeft?

Die Pocketwizards zijn idd wel prijzig, als je alles optelt (prijzen) lijkt het dat je bij Nikon beter uit komt voor (occasionele) flitsfotografie, met de standaard flashen en zonder Pocketwizards. Studio is natuurlijk iets anders.

Comment

Mijn insziens kan je met Canon alles wat je kan met Nikonflitsen hoor. Dus ook manueel sterktes van slaves instellen vanop de 580 master die op de camera staat.
                    Enkel bij Nikon kan je de popupflash reeds gebruiken om een andere vb. SB600 te triggereren. En die nieuwe SB 900 is inzoombaar tot op 200mm.
                    Beide systemen zijn redelijk gelijkaardig hoor. Alleen werkt flitsbelichtingscompensatie ook anders bij Canon.
                    Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Working...
                    X