Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groepsphotoshoot

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• groepsphotoshoot

Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje over een bandphotoshoot. Nu heb ik (en de band zelf) het liefst dat de bandleden zo dicht mogelijk bij elkaar gaan staan.
    Ik heb dan één flits achter hen die naar hen (of de achtergrond) gericht is en één licht dat de band d.m.v. een doorflitsparaplu (1m) vooraan belicht. Vaak heb ik dan 2 problemen:
    - De bandleden gaan soms eens met de schouders achter elkaar staan, zodat mijn flitser die personen niet echt goed belicht (toch in mindere mate dan de personen die vooraan staan).
    - Als ik dan mijn frontale flitser centraler opstel, zodat het licht iedereen beter kan bereiken, heb ik het probleem dat ik niet genoeg ruimte heb om iedereen er op te krijgen (omdat er vanuit een andere hoek moet gefotografeerd worden, daar de paraplu in de weg zit).

Hoe los ik dit nu best op? D.m.v. een reflectieparaplu (zodat ik meer plaats heb en de paraplu niet zo veel in de weg zit?) of zijn er andere mogelijkheden (zonder reflectiescherm wel te verstaan)?

Alvast bedankt.

Tim
    canon eos 5D mark II + canon eos 400D + canon 50mm f1.8 + canon 70-200mm f2.8 IS USM + sigma 24-70mm f2.8 + sigma 50-150mm f2.8 + canon 430EX

Re: groepsphotoshoot

Ik zou ze afzonderlijk tegen dezelfde achtergrond en in 'tzelfde licht fotograferen, de achtergrond zelf ook nog eens fotograferen en daarna in photoshop een montage maken.
    Dit is een veelgebruikte techniek die goede resultaten geeft.
    Een voorbeeld dat ik onlangs maakte vind je hier.

Tom

Comment

neen nieks photoshop, je moet die op voorhand goed krijgen!
      ga als volg te werk voor een groepje van vier-vijf
      plaats je paraplu hoog genoeg (2m), links of rechts zorg dat de kleintjes vooraan staan, zodat ze geen of weinig schaduw werpen op de achterste groep, als de tweede rij daarenboven nog donker gekleed is dan stoort dat zowiezo niet...

denk er aan dat je rekening moet houden met de inverse square law... dus hoe dichter je licht bij de groep staat, hoe groter het verschil in belichting.
      Neem dus een zo groot mogelijke softbox of paraplu en zet die zo ver mogelijk weg.
      zet de groeps leden inderdaad dicht bij een en doe dat door schranken... 4 of 5 man naast elkaar vraagt om een extra lichtbron (inverse square law) als je klein behuisd bent...
      Last edited by d_oracle; 8 april 2009, 18:47.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Okay, handige tip. Vooral de tip ivm 'afstand' moet ik onthouden
        canon eos 5D mark II + canon eos 400D + canon 50mm f1.8 + canon 70-200mm f2.8 IS USM + sigma 24-70mm f2.8 + sigma 50-150mm f2.8 + canon 430EX

Comment

Nog even een tipje, pas ook de techniek van de verstrooiing toe.
          De intensiteit van het licht neemt naar de rand toe af (verstrooiing of fall-off).

Richt je flitser vol op de persoon de het verst staat en zorg dat de persoon die het kortst bij de flitser staat belicht wordt met de zijkant van de lichtstraal (als het ware afschampen)

Zodoende ga je een evenwichtigere belichting krijgen over de groep heen.

Dit noemt men ook wel "feathering"

Licht valt sneller af als je kortbij fotografeerd, dan als je onderwerp verder weg staat.
          Dit komt zoals hierboven reeds gezegd door de omgekeerde kwadratenwet.
          (Lichtsterkte is omgekeerd evenredig met het kwadraad van de afstand tussen onderwerp en lichtbron).
          Vrij vertaald: de lichtsterkte neemt exponetieel af wanneer de afstand verdubbeld.
          Dus als je de afstand tot het onderwerp verdubbeld van verlies je 4X aan lichtsterkte.

De omgekeerde kwadratenwet (inverse square law) is niet enkel van toepassing op wat zich binnen de lichtkegel bevind maar ook naar de buitenzijden toe.
          de lichtsterkte neemt ook exponetieel af vanaf de rand van de lichtkegel.

Door een beetje te spelen met deze rand kun je bvb een twee objecten op verschillende afstand toch evenredig belichten door het korst bijzijnde object te belichten met de rand (of net erbuiten) van de lichtkegel en het verste object met het centrum van de lichtkegel.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

héél goede tip en gedetailleerde uitleg. Bedankt

Comment

Working...
            X