Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichten jullie ook maar een halve paraplu met reportageflits?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Belichten jullie ook maar een halve paraplu met reportageflits?

Ik heb vandaag mijn PT-04 CN triggers en receivers ontvangen, dus eindelijk tijd om eens wat te experimenteren.

De PT-04 CN receivers wordt geschroefd op een Manfroto lite-tite en wat mij meteen opviel is dat ik mijn flitsters niet mooi in het midden van mijn shoot through paraplu krijg. Hierdoor wordt mijn paraplu maar half belicht. Zie onderstaande foto's.

Zijn er oplossingen hiervoor want dit lijkt mij op het eerste zicht niet werkbaar.

Thx
    Maxisphere

Het feit dat je de PT-04 CN receiver moet schroeven zorgt er eigenlijk voor dat de receiver nooit kan fixeren op de juiste plaats tov de paraplu. Ik heb de flits ook wat moeten draaien waardoor de flits niet meer een paar graden extra naar beneden kan richten.

Last edited by maxisphere; 25 maart 2009, 22:38.
    -/-

Re: Belichten jullie ook maar een halve paraplu met reportageflits?

Kan je je plu niet onderaan de swivel plaatsen? 't is niet helemaal duidelijk op de onderste foto... ik zie niet of er onderaan een opening voor de plu is... dus weet ik niet of het mogelijk is. Misschien lukt het wel door de swivel om te keren.
    Vervolgens richt je de flitskop - tov de flitsbasis - naar boven.
    En gebruik het scharniertje van de swivel om je flits plat te leggen op de paraplu... Zo do ik het althans, maar ik heb een andere swivel, en andere receivers...
    BD0910BE

Comment

vreemde swivel, je hebt daar nog een apart stukje opstaan voor de paraplu? Bij mijn swivel is de paraplu aansluiting mooi geintegreerd... zowiezo zet ik mijn flash nooit op de ontvanger maar gang die aan m'n flash met de PC aansluiting, met een V2 versie kwam je nog een stuk hoger uit!

Bij sommige swivel/brackets zou de houder voor de paraplu ook niet horzintaal zijn maar onder een hoek van enkele graden... dat helpt ook...
      je kan tevens bij vele flashes de kop ook enkele graden naar beneden richten, dat helpt ook.
      Last edited by d_oracle; 25 maart 2009, 23:59.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik gebruik een Manfrotto 175F klem om flash op stang van plu te monteren.
        Tom.

Comment

Bedankt voor jullie feedback.

Ik heb de Manfrotto Lite-Tite wat meer in detail bekeken en die extra koppelstukken bleken niet nodig te zijn waardoor de flits iets meer bij het midden komt maar het blijkt toch problematisch te zijn. Ik heb drie flitsen (metz, canon en nikon sb-28) waarvan slechts één flits een pc connector heeft.
          Zijn er nog andere oplossingen? Ik heb de swivel van d_oracle bekeken en die is gelijkaardig aan de Lite-Tite. Is er geen manier om de paraplu iets meer naar boven te krijgen, iets meer naar het midden?

Ik heb een aantal bijkomende foto's getrokken, zie hieronder.

Aangepaste Manfrotto Lite-Tite na jullie feedback.

Belichting paraplu bij flits op 24mm - kracht 1/16

Belichting paraplu bij flits op 18mm (kracht flits 1/16), maar is het licht te veel gespreid wat volgens mee ook weinig zin heeft.

Dit is een closeup van de Manfrotto Lite-Tite
          Last edited by maxisphere; 26 maart 2009, 07:52.
          -/-

Comment

Belichting paraplu bij flits op 18mm (kracht flits 1/16), maar is het licht te veel gespreid wat volgens mee ook weinig zin heeft.
            Waarom?
            Als je paraplu goed gevuld is.
            Als je schrik hebt dat er licht naast je paraplu gaat.....schuif ze dan wat dichter bij de flits.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Een paraplu heeft sowieso het meeste light spill van alle modifiers.
              Met een softbox kan je het licht beter richten en verdelen.
              Op het internet bestaat daar ergens een filmpje van.

Hans
              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Dit is een zeer normaal fenomeen.
                Waarom zit bij de duurdere studioflitsers als Elinchrom en Profoto de paraplu houder geïntegreerd in de kop en niet op de reflector?

Je flits zit nu zeer hoog t.o.v het centrum van de plu.
                Ik zet mijn flits op Macro stand (iets naar beneden) en met de breedhoek diffuser er voor, maar je blijft het probleem hebben.

Ik denk dat als je enkel de frontshoe van deze dubbele reciever gebruikt, je minder het probleem zal zien.

Ook de kwaliteit van de plu bepaald de verspreiding. De elinchrom, bowens & Hensel plus' vind ik stukken beter presteren dan goedkopere. (meet ze maar eens uit met een lichtmeter)
                I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Het probleem dat ik heb beschreven zou een normaal fenomeen zijn, dus laten we zoeken naar de beste oplossing om dit probleem tot een minimum te herleiden.

1.
                  Tom_Robbrecht stelt de Manfrotto 175F voor. Ik heb de informatie opgezocht en het lijkt op het eerste zicht redelijk duur om de flits wat beter te kunnen positioneren tov de paraplu. Ik vraag me verder af hoe je de 175F
                  - fixeert aan uw lightstand. Is dat via de knijptang of is er nog een ander koppelstuk beschikbaar?
                  - de PT-04 CN kan je enkel vastschroeven. Ik zie echter dat de 175F enkel een ingebouwde flashshoe heeft, dus zonder mogelijkheid om de PT-04 er op te schroeven. Zijn hier alternatieven voor?

2. Flitsen met macrostand
                  - die paar graden verschil naar beneden toe zullen wellicht wat helpen (maar niet alle flitsen hebben helaas deze optie)

3. kpas stelt een dubbele receiver voor en dit is wellicht een goede optie als je nog geen receivers hebt. Dus voorlopig ga ik deze optie niet weerhouden.

4. Flits op groothoek instellen + gebruik van difuus-plaatje

5. Zou een groter paraplu misschien helpen? Is in het algemeen bv een 110cm paraplu aan te bevelen boven een 90cm?

6. Welke swivel/brackets hebben een parapluhouder die niet horizontaal is maar onder een hoek van enkele graden is. Dit zou een ook wat kunnen helpen denk ik.

Alvast bedankt,
                  M.
                  -/-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maxisphere Bekijk bericht
                    6. Welke swivel/brackets hebben een parapluhouder die niet horizontaal is maar onder een hoek van enkele graden is. Dit zou een ook wat kunnen helpen denk ik.
                    Ik gebruik deze :

Plaats de paraplu onderaan.
                    Met het hendeltje rechts leg je de flits te rusten op de paraplu-arm.
                    Als je de flitskop naar "boven" laat wijzen tov de basis staat-ie zo goed als in't midden van de plu.
                    Simpel toch?
                    BD0910BE

Comment

Hallo,

kijk even naar studioflash.be voor zulke swivel. Niet van topkwaliteit, maar voor de prijs en indien je geen pro bent meer dan genoeg.

groet
                      Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

Comment

Ik kan mij vergissen, want ik heb het materiaal zelf nog niet, maar volgens mij lijkt de adaptor omgekeerd op het statief geplaatst.
                        Zou het niet kunnen dat het stuk met het plugat onderaan moet komen, zodat het stuk met de flits onafhankelijk kan bewegen ?

Comment

Zou het niet kunnen dat het stuk met het plugat onderaan moet komen, zodat het stuk met de flits onafhankelijk kan bewegen
                          Toch niet (al zou dat met elke swivel zonder vaste hot-shoe wel kunnen), want dan kan je enkel nog in het horizontale vlak je plu positioneren.

Met een shoot trough plu belicht je dus voornamelijk de bovenkant van de plu. Dat is een onvolmaaktheid van het systeem en daar moet je dus rekening mee houden. Met een bounce plu wordt het nog moeilijker. Want licht reflecteert onder de hoek dat het invalt op het oppervlak. Het gevolg is dat de bundel neerwaarts gericht de plu verlaat. Sommige plu’s zoals de zilveren van Elinchrom (voorzien van ribbeltjes etc…) hebben een betere spreiding, maar het probleem blijft bestaan.

Aangezien ik zelf nog geen triggers heb (ik gebruik SU4), heb ik de triggers die ik hierboven aanhaal overwogen, maar ik denk dat ik zelf een mechanische oplossing ga verzinnen om de flitskop zo kort mogelijk bij de as van de plu te zetten. Kaiser heeft een adapter, maar ik vrees dat deze niet compatible is met universele swivels als de manfotto’s
                          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Normaal moet een plu aan de bovenkant bevestigd worden. Anders kun je deze niet meer richten op je onderwerp, en staat de schacht dus altijd horizontaal.

zie mijn setup: (oly fl-36, GI plu, GI flash bracket, hot shoe to pc adaptor, Visico statief, en een cactus trigger.
                            Ik ben uitermate tevreden over dit alles, behalve over de swivel: het gat voor de paraplu is iets te groot en de hot shoe connector bovenaan is ook nogal ruim bemeten.
                            Zijaanzicht:

Reflectiezijde:

Als shoot-thru

Je kan zien dat de helderste lichtvlek net boven het midden zit, maar niet problematisch hoog. Om dit effect te bereiken stond de flitser op maximale groothoek (met ingebouwde diffuser uitgeklapt).

mvg
                            Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maxisphere Bekijk bericht
                              Het probleem dat ik heb beschreven zou een normaal fenomeen zijn, dus laten we zoeken naar de beste oplossing om dit probleem tot een minimum te herleiden.

1.
                              Tom_Robbrecht stelt de Manfrotto 175F voor. Ik heb de informatie opgezocht en het lijkt op het eerste zicht redelijk duur om de flits wat beter te kunnen positioneren tov de paraplu. Ik vraag me verder af hoe je de 175F
                              - fixeert aan uw lightstand. Is dat via de knijptang of is er nog een ander koppelstuk beschikbaar?
                              De 175F heeft een gat en een scroef in het uiteinde om over de plu stang te schuiven.
                              De kleine bolkop laat vervolgens toe om flits te richten.
                              Je kan 'm ook rechtstreeks op een spigot schroeven en met de bolkop terug hetzelfde doen, tenslotte kan je de knijper daar ook voor gebruiken.
                              Diezelfde knijper kan je dan ook nog eens gebruiken om je flits ergens anders te bevestigen dan op een statief.
                              De 175F is echt het zwitsers zakmes van de strobist.

Tom.

Comment

Working...
                              X