Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beautyfotografie: softbox, beauty dish of ringflits?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beautyfotografie: softbox, beauty dish of ringflits?

Ik vroeg me af met welk soort licht en met welke accessoires beauty foto's het best gemaakt kunnen worden.

1. Met een ringflits? Welke gebruiken jullie dan? Zijn er bepaalde specificaties?
    2. Met een beauty dish? Welke kleur heeft die beauty dish dan binnenin (zilver, wit,...)? Gebruiken jullie dan ook een deflector (zo'n schoteltje vlak voor de flitsbuis)? Welke kleur heeft dat dan? Zilver (om in te reflecteren) of transparant (reflecteren en doorheen flitsen)?
    3. Met softboxen?

Ik gebruik voorlopig Elinchrom 600FX spots met 2 grote softboxen met een even grote flitsintensiteit. Ze staan symmetrisch opgesteld op een zodanige manier dat ik er net tussendoor kan fotograferen.

Ik ben nu eventueel aan het overwegen om mij ofwel een beautydish of ringflits te kopen en vroeg me af wat de beste manier is voor beautyfoto's.
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

Re: Beautyfotografie: softbox, beauty dish of ringflits?

Evi, ... ik heb sinds kort een octagonale softbox met een doormeter van 170 cm en moet zeggen dit is een natte droom, ik heb ook beauty dish en een softbox 90 x 90 cm, maar eens de octa gezien, ben je der helemaal weg van.

En nog niet zo gek duur, te bekijken en te bestellen bij :http://www.foto-walser.biz/shop/Arti..._Elinchrom.htm

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Merci voor de tip! Is inderdaad niet zo heel duur. Waar positioneer je die dan? Frontaal boven het model, net hoog genoeg tot je er zelf onder door kan fotograferen?

Ik zet namelijk mijn softboxen niet echt hoog, ze komen onder een hoek van misschien 30° op het model. Als ik dan een softbox frontaal voor het model zet, is er geen plaats meer voor mij, hehe.

Maar ik heb al vaak in filmpjes enzo gezien dat een softbox doorgaans hoger gezet wordt en ongeveer 45° naar beneden gericht wordt...
      www.focusfotografie.be

Comment

octagonale softbox met een doormeter van 170 cm
        Ja, dat is een plezante, staat ook meestal opgesteld.

Een beautydish is zilver of wit.
        Het deflectorplaatje is meestal zilverkleurig, maar goudkleurig bestaat ook.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

ik heb ze alle drie...

't hangt af van je persoonlijke smaak...

softbox heeft een vlakker, egaler licht, maakt alles zachter

Beauty dish een harder licht...

typisch ga je een beauty dish gebruiken voor mensen met een mooie huid, of die visagie gekregen hebben, want anders zie je de "foutjes", de rimpels veel beter dan met een softbox...

hier vind je een leuke vergelijk tussen ring flash, beauty dish en paraplu...

maar zo ook is een octabox en een softbox verschillend...

als ik de fora napluis, prefereren de meeste fashion fotografen een beauty dish, en inderdaad, dit is ook mijn favoriet...

en het positioneren hangt helemaal af van wat je wil bereiken...

kijk hier eens (let op! zeer lange maar boeiende thread) wat je mooi vindt en kijk dan welke "light modifier" ze gebruiken... dan zal je weten wat je wilt...

voorbeeldjes:

dit is beauty dish:

dit is softbox:

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evi Wilmus Bekijk bericht
            Merci voor de tip! Is inderdaad niet zo heel duur. Waar positioneer je die dan? Frontaal boven het model, net hoog genoeg tot je er zelf onder door kan fotograferen?

Ik zet namelijk mijn softboxen niet echt hoog, ze komen onder een hoek van misschien 30° op het model. Als ik dan een softbox frontaal voor het model zet, is er geen plaats meer voor mij, hehe.

Maar ik heb al vaak in filmpjes enzo gezien dat een softbox doorgaans hoger gezet wordt en ongeveer 45° naar beneden gericht wordt...

Ik plaats mijn octa in een hoek van 45° langs links naar het model toe en de softbox zelf staat ongeveer een 50 cm van de grond, misschien zelfs iets minder, rechts heb ik een opheldering , een softbox 90X90 en die staat zeer hoog tot tegen het plafond en dat is 2.80 hoog, door de hoge plaatsing vangt deze geen tweede catchlight en heb ik één groot catchlight in de ogen van de octa. Door de binnendifuser van deze softbox geeft het een beetje de indruk van een ringflits. Ik zoek even een voorbeeldje op

MVG, Jeff
            Last edited by Digipics357; 11 februari 2009, 11:26.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!!
              www.focusfotografie.be

Comment

Ik heb met veel interesse deze thread gelezen en ben mij de laatste tijd meer aan het verdiepen in portret fotografie.
                Ik zie alleen door de welbekende bomen het bos niet meer ik fotografeer in een verlaten pand en vooral s'avonds, nu heb ik een kleine set bij elkaar namelijk: 1 statief 2 flitsers (sb800-sb600) een zwart/witte plu en een 500 watt bouwlamp om daar war licht binnen te verkrijgen.
                Nu ben ik dus op zoek naar een vaste lichtbron en denk aan een softbox of beauty dish maar wat raden jullie mij aan voor lamp daarvoor te gebruiken, het moet een redelijke prijs zijn maar ik wil ook niet na een jaar alweer overstappen omdat ik een te snelle keuze heb gemaakt.
                Het is voornamelijk voor gezichts fotografie denk hierbij aan deze foto's die gemaakt zijn door E.Carlisle:http://www.flickr.com/photos/98698449@N00/.
                Wat zijn jullie kosten als het gaat om statief, lamp zeg 400watt + een softbox/beautydish.
                En wat raden jullie mij aan? ik heb al een paar keer de elinchrom 600FX of RX voorbij zien komen maar wat een geld voor een lamp zeg...is er iemand die mij advies kan geven voor een leuke set?
                Sorry voor al deze vragen maar zit behoorlijk in dubio en daar is niet veel te beleven.

thx.

Comment

Ik gebruik ook bijna altijd een octa 150cm.
                  Fijne resultaten krijg je hiermee.

Hans
                  Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mrc Bekijk bericht
                    Ik heb met veel interesse deze thread gelezen en ben mij de laatste tijd meer aan het verdiepen in portret fotografie.
                    Ik zie alleen door de welbekende bomen het bos niet meer ik fotografeer in een verlaten pand en vooral s'avonds, nu heb ik een kleine set bij elkaar namelijk: 1 statief 2 flitsers (sb800-sb600) een zwart/witte plu en een 500 watt bouwlamp om daar war licht binnen te verkrijgen.
                    Nu ben ik dus op zoek naar een vaste lichtbron en denk aan een softbox of beauty dish maar wat raden jullie mij aan voor lamp daarvoor te gebruiken, het moet een redelijke prijs zijn maar ik wil ook niet na een jaar alweer overstappen omdat ik een te snelle keuze heb gemaakt.
                    Het is voornamelijk voor gezichts fotografie denk hierbij aan deze foto's die gemaakt zijn door E.Carlisle:http://www.flickr.com/photos/98698449@N00/.
                    Wat zijn jullie kosten als het gaat om statief, lamp zeg 400watt + een softbox/beautydish.
                    En wat raden jullie mij aan? ik heb al een paar keer de elinchrom 600FX of RX voorbij zien komen maar wat een geld voor een lamp zeg...is er iemand die mij advies kan geven voor een leuke set?
                    Sorry voor al deze vragen maar zit behoorlijk in dubio en daar is niet veel te beleven.

thx.
                    Deze foto's zijn ook heel makkelijk te maken met de spullen die je al hebt.
                    Denk dat 400watt ook overkill is , als je voornamelijk portretjes gaat doen.

Kan het mis hebben natuurlijk
                    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

ja ik heb in plopsaland foto's gemaakt met een losse flitser (omdat mn stomme studioflits geroosterd was na 30 flitsen). ik stond aan 1 kant van het water en ik heb de hele boot van piet piraat aan de andere kant bijna wit geflitst met 1 flitsje (canon 580ex).
                      Dus 1 mensenhoofd zal zeker lukken
                      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Working...
                      X