Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

licht/flitsmeter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: licht/flitsmeter

Sommige mensen werken vanuit een gevoel, die zitten er met wat ervaring nogal snel op... (belichting en compo)
    Anderen werken liever op een manier die absolute zekerheid biedt...
    We gaan toch niet aan mekaar vertellen hoe een ander moet werken zeker
    Zeker als ge sommige mensen hun resultaten ziet en daar gaat het toch om?
    Veel proshooters hebben al lang het gebruik van hun lichtmeter opgegeven op verplaatsing.
    Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
      Een echte strobist gebruikt geen externe lichtmeter.
      En wat mag dat dan wel zijn, zo'n echte strobist ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
        En wat mag dat dan wel zijn, zo'n echte strobist ?
        De idee achter strobist is om zo goedkoop mogelijk ( lees: met weinig middelen) het licht te beheersen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
          De idee achter strobist is om zo goedkoop mogelijk ( lees: met weinig middelen) het licht te beheersen.
          Het idee van Strobist is dat belichting niet moeilijk hoeft te zijn en dat je de verschillende stappen makkelijk kunt aanleren, net zoals je kunt leren koken. (hij maakt diezelfde vergelijking, met smaken).

Daarnaast geeft hij een aantal tips die het mogelijk maken voor ieders budget om zijn "lessen" te volgen, en hij heeft ook een standpunt tegen dure accessoires die in feite niet veel toevoegen. Hij is geen fan van Gary Fong's diffuser, bijvoorbeeld.

Maar dat "goedkoop zijn" is het idee niet. Hij past dat zelf ook niet toe. Hij beweert zelf ook dat je de klant niet moet verrassen met zelfbouwspul.

Dave
          pixelpusher

Comment

Of je als echte strobist geen lichtmeter mag gebruiken laat ik in het midden.

Maar in wezen staat strobist voor het gebruik van creatieve midelen (met o.a. reportageflitsers) om op locatie een zo mooi mogelijk beeld te produceren. Het idee is dan ook al zo oud als dat de off-shoe reportageflits techniek bestaat (dus vanaf het begin van de reportageflitsers, want toen had je een sync cord nodig om je flits aan te sturen).

Zondag heb ik enkele strobist foto's gemaakt net lichtmeter (oeps) en ik moet zeggen dat de resultaten beter zijn dan zonder (hystogram) en dat het veeeeeeeel sneller werkt.
            Een groot probleem is dat het hystogram (bij mijn D200) o.a. afhankelijk is van de ingestelde WB (ja, ook in RAW) en helemaal niet zo nauwkeurig en eenduidig dan je zou denken. Ik vermoet dat het hystogram werkt op de embeded jpg die op het lcd word getoond. En die kleurruimte zal heel wat enger zijn dan het RAW beeld...

Zolang ik niet de kennis heb van een Fotofolio of Bert Stephani of Joe McNally, is een lichtmeter voor mij een toegevoegde waarde.

- Om sneller en accurater te werken (dus meer kwaliteit te kunnen bieden en minder post processing te moeten doen)
            - Om meer inzicht te krijgen in licht en lichtratio's

Misschien heb ik de lichtmeter over enkele jaren niet meer nodig....
            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Sekonic 758DR. Kan ik ook PocketWizard mee bedienen. Een losse meter levert me resultaten op in een makkelijker te begrijpen vorm. Op het cameradisplay kan ik een verlichtingsverschil vaststellen, maar niet hoeveel. Haal ik dat uit een histogram ter grootte van een postzegel? Histogrammen moet je ook kunnen lezen en interpreteren.

Groet Hans
              Last edited by J.Hoes; 12 februari 2009, 00:08.

Comment

Ik vind een flitsmeter toch wel een must. Ook als strobist. Gebruik zelf een minolta. Denk nu ongeveer 8,9 jaar. Is veel sneller en bovendien veel simpeler als je met meerdere lichtbronnen gaat werken. Probeer maar is rekening te houden met omgevingslicht, 2 flitsen op model en nog eentje op achtergrond voor iets op te lichten. Je bent meters af aan het leggen terwijl het veel simpeler gaat. En zo heel duur is het nu ook weer niet. Verkoop een van je ongebruikte dingen in je fototas en koop een gebruikte lichtmeter. Het verliest bijna geen waarde.

Comment

Working...
                X