Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

licht/flitsmeter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: licht/flitsmeter

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
    Maar meten is weten, en ik denk dat het gebruik van een flitsmeter sneller inzicht kan geven in de lichtratio's etc...
    Het spreekwoord is niet volledig é, dit moet zijn;
    Meten is weten, maar je moet weten wat je meet...

Naar mijn bescheiden mening zit in elk digitaal toestel een 255 zone lichtmeter, nl het histogram. In specifieke gevallen veronderstel ik dat een lichtmeter wel eens handig is, maar dan nog moet je de ervaring en kennis hebben om die cijfertjes te interpreteren. En ervaring kun je enkel verkrijgen door veel te oefenen. En dan bekijk je meestal toch regelmatig het histogram (ik toch).
    Maar ik kan mij voorstellen dat voor mensen die het metier geleerd hebben op film en met de lichtmeter, dit nog steeds sneller en eenvoudiger werkt. Maar voor de digitale generatie is zo'n ezy-balance samen met het histogram een nuttigere (en vooral goedkopere, we zijn toch strobisten) lichtmeter denk ik.

tot zo ver mijn bescheiden mening

Brecht
    Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Sekonic L-358
      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

ik heb ooit een sekonic L-328 op de kop getikt op Ebay...
        gebruik ze enkel in de studio, en dan nog... ben zo gewoon om naar m'n display te kijken en de histogram te lezen...

in feite heb je al een lichtmeter in je toestel zitten...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik heb een tijdje geleden een gossen variosix F gekocht.

Op zich hebben de strobisten wel gelijk, je kan het gewoon op je gevoel doen maar als je pas begint ga je dan toch wel wat tijd verliezen. Op zich niet zo erg maar als je modellen daar zenuwachtig van worden lijkt zo'n lichtmeter toch handig om die "technische" rompslomp te verkorten om je meer op de foto zelf te concentreren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
            ...maar als je pas begint ga je dan toch wel wat tijd verliezen...
            Zoiets noemt leergeld. De tijdswinst die je achteraf uitspaart - omdat je de moeite gedaan hebt om zelf te leren nadenken over wat je doet - is onbetaalbaar.

G
            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

begin me toch te vinden in't idee van geen flitsmeter!
              trail and error dus
              nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                Zoiets noemt leergeld. De tijdswinst die je achteraf uitspaart - omdat je de moeite gedaan hebt om zelf te leren nadenken over wat je doet - is onbetaalbaar.

G
                Dat is waar maar als je in een situatie komt waar het snel moet gaan heb je niet altijd tijd om daarover na te denken of het via trial and error te doen. DAN komt een lichtmeter wel erg handig van pas. Je kan het nog steeds leren als je de lichtmeter hebt, je hoeft hem immers niet altijd te gebruiken. Als je het echt kan kan je hem nog steeds verkopen want waarde verliezen doen ze bijna niet (zeker niet als je heb occasie koopt).

Comment

Sekonic L-308.

Frank Doornhof heeft voor mij het nut van een lichtmeter aangetoond. Vooral bij modelfotografie in de studio.

De lichtmeter in je camera meet gereflecteerd licht en zal je vertellen wat je instellingen moeten zijn om je onderwerp als 18% grijs te fotograferen, wat de kleur van dat onderwerp ook moge zijn.
                  Een hand-held lichtmeter kan daarentegen het opvallend licht meten, en zal je vertellen wat je instellingen moeten zijn om een 18% grijs oppervlak ook als dusdanig weer te geven.

Omdat je van het model de huidtinten accuraat wenst weer te geven en liever niet als 18% grijs, meet je dus het opvallend licht.
                  Van je achtergrond weet je over 't algemeen welke kleur je wenst, en dat moet niet noodzakelijk accuraat de kleur van het doek/vynil/papier zijn. Daar meet je dan het gereflecteerd licht : 18% grijs is dat wat je histogram van je camera ook zegt, 36% is +1 stop, 72% is +2stops en 100% is +2 1/3 stops.
                  Als je de achtergrond wit wil hebben, moet ie minstens 2 1/3 stops hoger meten dan je model.
                  Omgekeerd zelfde redenering, als je je achtergrond zwart wil hebben, minstens 4 1/3 stops minder dan je model. Snel en makkelijk.
                  Al de rest is een afgeleide van die simpele basisregels.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                    Dat is waar maar als je in een situatie komt waar het snel moet gaan heb je niet altijd tijd om daarover na te denken of het via trial and error te doen. DAN komt een lichtmeter wel erg handig van pas. Je kan het nog steeds leren als je de lichtmeter hebt, je hoeft hem immers niet altijd te gebruiken. Als je het echt kan kan je hem nog steeds verkopen want waarde verliezen doen ze bijna niet (zeker niet als je heb occasie koopt).

Ik heb het hier enkel over flitsmeter, niet over lichtmeter... die twee zijn niet hetzelfde!

Als ik zonder flitsen snel moet werken dan heb ik de keus:
                    - in mijn Sony zit een lichtmeter ingebouwd
                    - op film (midden- en grootformaat) schat ik nog altijd sneller een sitatie in door sunny 16 dan mijn lichtmeter uit mijn rugzak te halen (exacte schaduwdetail is natuurlijk een andere zaak, dan heb ik mijn spotmeter nodig). Enkele van mijn beste Z/W foto's zijn gemaakt terwijl mijn lichtmeters nog in de auto lagen
                    Z/W film is natuurlijk net iets minder kritisch dan dia of digitaal ...

En wat die flitsmeter in dit geval betreft, een SB25 op ooghoogte, op 1,75 meter van onderwerp (*) op 35mm zoom aan 1/8 laat me toe te werken op f5,6 Nog altijd sneller dan flitsmeten...

Voor de rest heeft Tom hier net boven zeker gelijk. Subtiele situaties uitmeten doe je uiteraard mét lichtmeter.

(*) 1,75 meter is mijn lichaamslengte, dat kan je zeer gemakkelijk en vrij nauwkeurig inschatten, probeer maar!

G
                    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Seconik 358 met de draadloze PW module in.

Maar ik gebruik mijn flitsers ook niet in de studio, en ik kan er niet altijd makkelijk bij. Uiteindelijk gebruik ik die flitsmeter ook maar om de ratio tussen twee flitsers te meten, om niet te ver uiteen te liggen. Uiteindelijk moet ik flitslicht altijd balanceren met omgevingslicht, en dan kan ik enkel de verhouding flitslicht/omgeving wijzigen, en niet meer de flitsers onderling.

Dave
                      pixelpusher

Comment

Ik gebruik de Sekonik L-538...

Want: met dat "véél oefenen! of hoe noemt het.. prutsen, taffelen, gokken" worden vaak veel voltreffers verknoeid die "indien gemeten" niet in de vuilbak zouden belanden!

Da's mijn opvatting.
                        CANON Inc. Made In Japan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
                          Ik gebruik de Sekonik L-538...

Want: met dat "véél oefenen! of hoe noemt het.. prutsen, taffelen, gokken" worden vaak veel voltreffers verknoeid die "indien gemeten" niet in de vuilbak zouden belanden!

Da's mijn opvatting.
                          Wel, ik kan de opvattingen van mr Strobist wel volgen, vooral als het om geposeerde shoots gaat.
                          pixelpusher

Comment

Een echte strobist gebruikt geen externe lichtmeter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
                              Als strobist zijn betekent dat het op de moeilijke manier moet, dan maar geen strobist.

Het is geen eretitel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
                                En een echte soldaat gebruikt geen geweer.

Dave
                                pixelpusher

Comment

Working...
                                X