Ik trek in de zomer naar Bali en Borneo, met een eindstop in Hong Kong, en waag binnenkort de overstap naar een full frame van Sony (A7III). Momenteel heb ik de crop A77 met een Tamron 17-50 2.8 en een Carl Zeiss 85 1.4. Omdat ik de eerste niet meer kan gebruiken op een full frame ben ik wat aan het rondzoeken geweest en ben ik sterk aan het twijfelen om af te stappen van een allround zoom en gewoon een tweede prime te kopen naast de 85 1.4, waar ik zéér tevreden van ben. De adapter (A naar E mount) die ik erbij ga moeten kopen gaat de fotokwaliteit hopelijk niet teveel beperken. Het zou de Sigma 35 1.4 art lens zijn, dat bijna unaniem lovende kritieken heeft. Het enige wat me een beetje tegenhoudt is dat het op vlak van breedhoek niet zo "breed" is. Op termijn wil ik nog wel een lens bijkopen voor landschapsfotografie, maar dat is niet voor dit jaar.
Heeft iemand ervaring met reizen met primes? Riskant en zou ik eerder moeten gaan voor een 24-70 2.8 zoom lens? Mijn bedoeling is dat ik op voorhand wel ga experimenteren om vertrouwd te geraken met de lenzen en de camera, maar met de 85 mag ik dan zo nu en dan wel stoten op de beperking van een vast brandpunt, toch krijg ik daar mijn beste foto's uit. Met de 35 heb ik de "standaardlens" beet die vele fotografen bejubelen om haar veelzijdigheid. Het gaat ook nog even wennen worden om die op een full frame camera te zetten, want de crop factor van een aspc valt daar weg.
Heeft iemand ervaring met reizen met primes? Riskant en zou ik eerder moeten gaan voor een 24-70 2.8 zoom lens? Mijn bedoeling is dat ik op voorhand wel ga experimenteren om vertrouwd te geraken met de lenzen en de camera, maar met de 85 mag ik dan zo nu en dan wel stoten op de beperking van een vast brandpunt, toch krijg ik daar mijn beste foto's uit. Met de 35 heb ik de "standaardlens" beet die vele fotografen bejubelen om haar veelzijdigheid. Het gaat ook nog even wennen worden om die op een full frame camera te zetten, want de crop factor van een aspc valt daar weg.
Comment