Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IJsland platgelopen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: IJsland platgelopen ?

    Ik ben nu eenmaal niet zo goed in links plaatsen (en ben er misschien ook te lui voor )

    Momenteel ben ik bezig met mijn laatste bezoek in mapjes te brengen met het oog op een finale selectie.
    Alvast deze uit 2011.
    Viavia kom je dan wel bij mijn naam en de mapjes.

    Comment


    • #17
      Re: IJsland platgelopen ?

      Dag Opapol,

      Hoewel ik je niet ken van lijf en leden, moet ik zeggen dat uw bijdrages op dit forum zeer inspirerend zijn.
      Van een Ijsland-reis die al bijna twintig jaar op het verlanglijstje stond komt het er dit jaar eind augustus- september van, mede door uw foto's en enthousiasme ( en het opgroeien van de kroost).

      Ik ben sedert 35 jaar ( destijds met interrail-pas en "canadese-" rugzak ( een soort laddertje met een zak aan)) geregeld in het Noorden geweest ( Noorwegen-Zweden-Finland) en de drukte ... stopt meestal 5 minuten na de platgetreden paden ( is eigenlijk overal zo).

      Voor wat dat Zweeds autokerkhof betreft : als het is Bastnas tegen Torckfors was, is ondertussen vereeuwigd in een mooi boek " Verloren lusthoven ?".

      keep on,
      grten, Geert.

      Comment


      • #18
        Re: IJsland platgelopen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
        Dag Opapol,

        Hoewel ik je niet ken van lijf en leden, moet ik zeggen dat uw bijdrages op dit forum zeer inspirerend zijn.
        Van een Ijsland-reis die al bijna twintig jaar op het verlanglijstje stond komt het er dit jaar eind augustus- september van, mede door uw foto's en enthousiasme ( en het opgroeien van de kroost).

        Ik ben sedert 35 jaar ( destijds met interrail-pas en "canadese-" rugzak ( een soort laddertje met een zak aan)) geregeld in het Noorden geweest ( Noorwegen-Zweden-Finland) en de drukte ... stopt meestal 5 minuten na de platgetreden paden ( is eigenlijk overal zo).

        Voor wat dat Zweeds autokerkhof betreft : als het is Bastnas tegen Torckfors was, is ondertussen vereeuwigd in een mooi boek " Verloren lusthoven ?".

        keep on,
        grten, Geert.
        Het is idd Båstnäs. Een keer of 4 geweest denk ik. Deze zomer voor het laatst, 2005 voor het eerst, dan in 2008, in 2010 en dan in 2016. Je ontdekt er altijd iets nieuw.
        Een leuke anekdote : ik had in 2008 hier iemand die zocht naar de precieze locatie en ik die mens geholpen hiermee. Enfin, toen ik er was in dat jaar (ik,had net een gesprekje met de toenmalige eigenaar achter de rug, nu overleden) moest ik tot mijn ongenoegen vaststellen dat het hele rechtse deel (brilkevers oa) geruimd was. Zie ik daar een auto staan met Belgische plaat. Er stonden maar twee auto's dus de fotograaf zag ik even later. Ik naar die mens om te vragen waar hij die locatie vandaan had (ze was toen nog erg exclusief). Ewel zei hij, ik ken iemand van BD enz
        In 2010 was de eigenaar overleden en het was met de vrees in het hart dat ik deze zomer terug ging. Onterecht, al de rest staat er nog. Niks aan veranderd. Even nagevraagd het is eigendom van twee broers, de andere woonde vlakbij maar zit nu in een rusthuis.
        Laat hem sterven en het zou wel eens over zijn met de lol.
        Dus laatst heb mijn werk eens heel grondig gedaan en altijd maar weer vind ik iets nieuw.
        De eerste dag had ik tijd te kort en hebben de tent op wandelafstand gezet aan een prachtig meer om 's anderendaags voort te doen. Jammer genoeg was er toen een te zonnige hemel.

        trouwens : er is nog een tweede kerkhof bij Ryd maar zeker niet zo mooi en zo groot, de wrakken zijn al een beetje te ver heen.

        Onthou dat ik voor mensen die van het Noorden houden altijd dat belangrijke deeltje meer doe. Maar Ibizatoeristen die met een huurwagen de ring op 2 weken afrijden krijgen van mij alleen de klassieke highlights. Bij de écht mooie locaties kunnen ze toch niet geraken.
        In 2008 was er de grote devaluatie op IJsland en sindsdien hoor ik altijd maar zeggen dat IJsland goedkoop geworden is. Klopt niet, vroeger was het gruwelijk duur, nu is het er gewoon duur. In 2006 en vooral in 1984 was het écht niet plezant om daar te gaan winkelen, nu gaat dat nog.
        Een collega van me is met haar man en drie zoon in 2008 (juist voor de beurscrash) geweest nav hun 25e huwelijksverjaardag en hebben toen een Landcruiser gehuurd voor drie weken met accomodatie in guesthouses, hotels en boerderijen. Ik heb alles zo'n beetje opgevolgd en de totaalprijs all-in ligt tegen de 15.000 €
        Wat er wél betaalbaar is geworden zijn de vluchten. Voeger had Icelandair het monopolie, met de komst van Icelandexpress is dat veranderd

        Comment


        • #19
          Re: IJsland platgelopen ?

          Nog iets wat ik niet genoeg kan herhalen, jaarlijks komen tussen de 7 en de 10 jeeps aan hun einde in het binnenland, hoofzakelijk door rivierdoorsteken en de omnium dekt dit NIET.
          Ik ken persoonlijk iemand die het heeft voor gehad met een Toyota RAV 4, het heeft hem geld gekost, véél geld. Ik ga niet zeggen hoeveel.
          Klik daarvoor op deze link, ik ben er wél door geraakt, ten kost van mijn voorste nummerplaat

          Wat de grap deze 2 Spanjaarden met hun Jimney heeft gekost weet ik niet, de onduidelijker foto's zijn van de man met de tractor. Foto's van foto's

          This is all about crossing the Krossa, a vicious glacier-river and the most famous Jeep-killer in Iceland. The Nissan Patrol...

          Comment


          • #20
            Re: IJsland platgelopen ?

            Båstnäs is inderdaad de moeite :-) de auto's werden er verzameld om dan gedemonteerd te transporteren naar Noorwegen. In de jaren 70 en 80 moest je geen tol betalen op auto onderdelen als je die invoerde in Noorwegen, in tegenstelling tot volledige auto's. Ze haalden er dus motor, carrosserie en wielen en monteerden dat dan weer aan de andere kant van de grens.
            Toen er dan ook tol kwam op de onderdelen zijn ze ermee gestopt en is het wagenpark vergeten en verloederd.
            Is trouwens niet geheel zonder gevaar om er rond te snuffelen. De oudste van de twee broers heeft voor zijn vertrek de boel geboobytrapt. Noren en Zweden zijn dol op dynamiet dus dat kan wel kloppen en niemand heeft zin om het aan de lijven te ondervinden :-).
            Flickr

            Comment


            • #21
              Re: IJsland platgelopen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
              Båstnäs is inderdaad de moeite :-) de auto's werden er verzameld om dan gedemonteerd te transporteren naar Noorwegen. In de jaren 70 en 80 moest je geen tol betalen op auto onderdelen als je die invoerde in Noorwegen, in tegenstelling tot volledige auto's. Ze haalden er dus motor, carrosserie en wielen en monteerden dat dan weer aan de andere kant van de grens.
              Toen er dan ook tol kwam op de onderdelen zijn ze ermee gestopt en is het wagenpark vergeten en verloederd.
              Is trouwens niet geheel zonder gevaar om er rond te snuffelen. De oudste van de twee broers heeft voor zijn vertrek de boel geboobytrapt. Noren en Zweden zijn dol op dynamiet dus dat kan wel kloppen en niemand heeft zin om het aan de lijven te ondervinden :-).
              Dank voor de uitleg Jelle. Dat van die boobytraps staat idd op het verlaten huis maar ik denk dat niet au sérieux te nemen is. Sluikstorters hebben dat van boven tot onder gevuld met rommel en afval. Ik ben binnen geweest en brak er haast mijn poten. Erger dan het ergste dat ik ooit heb meegemaakt in mijn urbexperiode. Op een paar jaar tijd is deze locatie vrij gekend geraakt, waardoor er tegenwoordig altijd wel een paar auto's staan van mensen die op een zondagnamiddag komen kijken naar de wrakken. Ook leuk om te weten is dat ik wist dat Zweden vroeger links reden en op heel dat kerkhof staat er geen enkele met het stuur rechts. Navraag leerde me dat ze links reden met het stuur links, waardoor er bij, de overschakeling (van dag op dag natuurlijk) geen aanpassingen moesten gebeuren, uitgezonderd bij de bussen. Tot op vandaag de dag rijden de postauto's en de vuilniswagens met het stuur rechts. Maar ik veronderstel dat je dat wel wist.
              Groeten.

              Comment


              • #22
                Re: IJsland platgelopen ?

                Platgelopen ? IJsland ? Moet het niet geloven.
                Eindelijk gevonden hoe ik die foto's van de site moet halen.
                De track was pas twee dagen open, aan de bandensporen te zien waren we de eersten.

                Last edited by opapol; 11 november 2016, 10:36.

                Comment


                • #23
                  Re: IJsland platgelopen ?

                  Ik kan iedereen garanderen dat je daar niet veel volk zal tegen komen

                  Comment


                  • #24
                    Re: IJsland platgelopen ?

                    Nu ik toch bezig ben.
                    Iedereen die er geweest is mag me best een seintje geven.

                    Comment

                    Working...
                    X