Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Gelukkig heeft Ijsland nog een zeer wispelturig en kil klimaat, anders had het massatoerisme al alles naar de knoppen geholpen.
De terreurdreiging aan de Middellandse Zee (Turkije, Marokko..) zorgt er natuurlijk ook voor dat een hoop mensen uitkijken naar iets anders, met alle gevolgen van dien.
IJsland is razend snel aan het veranderen. Bij ons eerste reis was er nauwelijks info te vinden, nu een paar jaar later kan jij van alles gewoon via een willkeurige booking site kamers vinden. Ieder keer dat ik er komt zie ik nog meer nieuwe hotels verschijnen. Er wordt nu ook een enorme 130 kamer luxe hotel aan de zuid kant van de Vatnajokull uit de grond gestampt. Misschien dat er in 2006 in Hof een hostel was, maar nu alleen guesthouses. Er is wel een hostel tussen Jökulsárlón en Hofn in - die heet Vagnsstaðir. Voor de zomer tijd zou ik ECHT vooraf boeken. IJsland is nu zo'n hype dat ze de aanvraag niet aan kan. Alleen kamperen gaat nog op de bonnefooi.
Sinds 2008 is daar idd iets raars aan de gang, en de devaluatie zit daar zeker voor een belangrijk deel tussen. Maar de IJslanders zelf beginnen te beseffen dat het momenteel te snel gaat. Sinds ze hebben geprobeerd om bepaalde attracties betalend te maken zijn ze beginnen wakker schieten. Maar de toeristen komen dikwijls in drommen naar een locatie, er meert een cruiseschip met 2000 man aan in Akureyri, ze leggen 40 bussen in en die gaan vervolgens allemaal richting Myvatn. Ikzelf heb in die vele keren éénmaal een kamer gehuurd en dat tijdens een vreselijke storm in Kerlingarfjöll. Van overdreven toerisme heb ik persoonlijk nog nooit last gehad, op mijn laatste beelden van de Strokkur (hoogseizoen) staat er welgeteld één toerist.
Ik hoop het tegendeel van het toenemende massatoerisme te kunnen bevestigen als ik terugkom (eind juli), maar vrees ervoor ...
Ik had totaal geen idee dat er nu zo veel mensen naar Ijsland gaan, maar blijkbaar ontzettend populair zowel vanuit Europa als vanuit Amerika, wegens relatief betaalbare prijzen van Icelandair en WOWairlaines bij stop-overs tussen beide continenten.
Kan wegens mijn werk jammer genoeg enkel tussen half juli en half augustus op reis, dus ben wel wat drukte gewend, maar een 4x4 ter plaatse zal ons hopelijk voldoende uitwijkmogelijkheden als het ergens te druk is. En als het ons te druk is op de supertoeristische plaatsen, dan zoeken we wel rustiger oorden op. Heb op diverse fora al fantastische beelden gevonden van locaties waarvoor je soms maar een halfuurtje moet wandelen ... voor sommigen blijkbaar toch nog te ver (houden zo !).
Mochten jullie zelf nog zulke tips hebben: heel welkom!
Ik hoop het tegendeel van het toenemende massatoerisme te kunnen bevestigen als ik terugkom (eind juli), maar vrees ervoor ...
Ik had totaal geen idee dat er nu zo veel mensen naar Ijsland gaan, maar blijkbaar ontzettend populair zowel vanuit Europa als vanuit Amerika, wegens relatief betaalbare prijzen van Icelandair en WOWairlaines bij stop-overs tussen beide continenten.
Kan wegens mijn werk jammer genoeg enkel tussen half juli en half augustus op reis, dus ben wel wat drukte gewend, maar een 4x4 ter plaatse zal ons hopelijk voldoende uitwijkmogelijkheden als het ergens te druk is. En als het ons te druk is op de supertoeristische plaatsen, dan zoeken we wel rustiger oorden op. Heb op diverse fora al fantastische beelden gevonden van locaties waarvoor je soms maar een halfuurtje moet wandelen ... voor sommigen blijkbaar toch nog te ver (houden zo !).
Mochten jullie zelf nog zulke tips hebben: heel welkom!
ik heb die tips en ik ken de IJslanders EN het land.
Halfuurtje wandelen ? Forget it !
En nu graag uw raad en bevindingen over IJsland en de IJslanders.
Zou er volgend jaar zeer graag naar toe gaan.
Laat uw info maar komen.
Voor een eerste kennismaking volstaat wat de meesten doen : de toer rond het eiland. Sinds enige jaren is de ring verhard en kan dit met de goedkoopste huurwagen. Toyota Yaris is heel populair. Je moet ook eens zoeken op "happycampers", dat zijn kleine campertjes voor 2 pers. Alle attracties zijn momenteel goed te bereiken en daar zitten idd de toeristen : Myvatn, Krafla, Leihrnjukur, Godafoss, Geysir, Kerid, Gullfoss, Thingvellir, Jökulsarlon, Fjallsarlon, Skaftafell, Skogafoss, Seljalandsfoss, Vik... surtout rond Myvatn is het soms erg. Meer bepaald als er een cruiseschip aanlegt in Akureyri met 2000 man aan boord. Dan bestellen ze 40 bussen en die gaan dan allemaal richting Myvatn. Zelfde voor "the golden circle" omgeving Reykjavik. De truc om er vanaf te zijn is heel simpel : de eerste bussen arriveren niet voor 10 h. Zorg dat je er vroeg genoeg bent en het probleem is opgelost. Laatst bij Geysir (mijn 7e keer) waren we met twee. De zg F-wegen mogen contractueel niet met een gewone personenwagen, daarvoor heb je een 4x4 nodig en dan is het kassa kassa, de meest verhuurde zijn de Suzuki Jimneys maar met meer dan 2 personen mag je dat vergeten (bagage !). De Suzuki volstaat voor 90% van alle wegen en rivierdoorsteken. Het verraderlijkste zijn de spoelzandvlaktes (drijfzand) en bepaalde rivieren zoals de Krossa (DE jeepkiller). Het aantal depannages per seizoen daar ligt rond de 50, waarvan er een kleine 10 fataal zijn (water in de motor). Goed onthouden dat de omnium geen schade dekt aan de onderkant en ook niet door rivierdoorsteken. Toen wij er laatst waren stonden we er met een jeep of 10 naar elkaar te kijken, zo van : wie eerst ? Ik dus, ik had op dat moment een paar 100 doorsteken achter de rug maar was wel even schrikken als je voelt dat de stroming je de baas wordt... eenmaal aan de overkant zag ik ze applaudisseren, op drie na zijn ze allemaal teruggekeerd. De dag erna had er ene prijs met een Suzuki, foto's op de site. Elektronica kapot, schade onderaan door het uitslepen, motor om zeep ... ik ken er ene die daar een Toyota RAV4 in de vernieling heeft geholpen : 18.000 € , ze hadden de hele wagen gestript zonder te vragen en de takelwagen had maar één plaats voor de andere ongelukkige tijdens de nacht dat de wagen op het droge stond is er een zandstorm geweest, ruiten en carosserie naar de knoppen...
Rivieren doorsteken is iets wat je moet leren : altijd lichtjes met de stroming mee en NOOIT tegenwerken. Het probleem zit in het feit dat de stroming vat neemt op het lichtste deel van de jeep (de achterkant) en hem draait zodanig dat je met de neus tegen de stroom komt te staan, vervolgens : water in de inlaat en gedaan. Ik heb zelf de hogeschool van de rivierdoorsteken op mijn palmares (de Krossa) zonder snorkel dan nog wel. Ik zal eens proberen een foto te plaatsen :-)
Om maar iets te zeggen : door de stroming is daar mijn voorste nummerplaat afgescheurd en het water kwam net niet tot aan de voorruit :-)
Ook tricky is vooral bij het uit het water komen, dat is soms erg steil met grote stenen en als je geen low gearing hebt moet je zelfs in 1e genoeg toeren maken en rij je te snel, alternatief is werken met een slippende koppeling met alle gevolgen vandien. Ook NOOIT versnellingen wisselen in het water, je ontkoppelt, water tussen de platen en hup ...
Maar (en deze info ligt wat gevoeliger) ik ben verschillende keren met IJslanders er op uitgetrokken met 4x4 en we hebben op geen enkel moment toeristen ontmoet. De Westfjorden met Hornstrandir : praktisch niemand. Oostfjorden : niemand. De vindplaats van de grote obsidianen : niemand, Langanes : bijna niemand. Oxarfjardarheidi : een bord "impassable", toch geriskeerd en niemand ontmoet daar, de weg van Aldeyjarfoss via F26 naar de Eyjafjordur was pas twee dagen open : niemand ontmoet, de track naar de bronnen van de Sudura : niemand. De Jan Van Genten kolonie : niemand.
Iedereen zit en staat te gapen naar de papegaaiduikers bij Vik, bij Latrabjarg zijn er een handjevol en bij nog een andere vogelrots : nooit iemand gezien (ik ben er drie keer geweest). De groeve met het IJslandse dubbelspaat : niemand gezien. Bij Namaskard (geothermisch veld bij Myvatn) loopt het vol van de toeristen, bij een andere (veeeeel mooier van kleuren) heb ik uren rondgelopen, niemand ontmoet. Veel tracks die ze me ten stelligste afraadden omdat zelfs de IJslanders daar in konvooi rijden, zoals het Sydri Fjallabaksleid : één motorrijder ontmoet en de warden van de hut bij Strutskali. Op de gletsjer bij Kverkfjöll één cordée ontmoet met gids en twee mensen met ski's die niet mee gegaan zijn tot boven. Ik ken persoonlijk niemand die dit op eigen houtje heeft gedaan.
Gullfoss van de andere kant : niemand ontmoet. Trouwens : weinigen weten dat de andere kant te bereiken is.
En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
OKOK, ik ben dan ook geobsedeerd bezig met het land, heb er inmiddels ook een aantal goede vrienden die er geboren en getogen zijn en de niet bezochte plekken kennen. Maar veralgemenend stellen dat IJsland plat gelopen wordt door de toeristen is beslist NIET correct.
Dank voor het compliment, maar wie het daar al verknalt moet een knoeier zijn, let op : er zijn er zeer veel die daar in slagen
Wat ik wou aantonen is dat het met dat fameuze "destructieve toerisme" daar nog meevalt. Zoals ik zei zit >99% van de toeristen bij elkaar op dezelfde plaatsen en er zijn dingen gebeurd waarbij ik binnensmonds vloek, de westelijke route naar Dettifoss had nooit verhard mogen worden, de Karahnjukardam had er nooit mogen komen, de weg naar de plaats waar de warme en de koude rivier samenkomen had nooit mogen rondgestrooid worden, nu ben je er nooit meer alleen en laatst (2014) zag ik al de "hot river pub". 30 Tot 40 auto's op de parking. Wat hebben wij gedaan ? We zijn van de andere kant gekomen en hebben daar onze tent op geslagen. De zonsopgang was prachtig en we waren er alleen. Rond 10 h begonnen "ze" te komen (het is een uur stappen) en dan zijn we opgestapt. De énige natuurlijke warmwaterbron, en we hebben er al véél gedaan waar we met meer (stuk of 7-8) in zaten was Hveravellir. In Seljavellir zaten er paar mensen met kinderen, die hebben we overgeslagen.
Het toerisme is idd enorm toegenomen, dat zijn eenmaal de cijfers en hier en daar zijn de gevolgen idd navenant : draadjes, vlonders, trapjes maar de ergste kritiek komt vooral van mensen die het land niet of amper kennen. Ik zit zo samen met nog een aantal anderen in een "clubje" zonder statuten en onderling wisselen we alles uit. Een beetje te vergelijken met het urbexwereldje maar dan niet paranoia. Zoals in urbex ben ik uiterst beducht voor de multiplicatorfacor van het internet maar af en toe maak ik een uitzondering. In 2014 was dat iemand van BD die ik op de boot persoonlijk heb leren kennen als een gedreven fotograaf en een even fantastisch mens. Ik heb hem de vindplaats van de grote obsidianen gewezen, en er meer bepaald een aantal voor hem klaargelegd. De meest exclusieve warmwaterbron in IJsland, daar heeft hij de afdaling niet gewaagd, jammer. Zonder GPS co'en vind je die gewoonweg niet. Ik ben er verschillende keren geweest (keer of 10-11) en we zijn één keer verrast geworden door een IJslandse familie. We hadden nog juist de tijd om in de kleren te springen de landeigenaar heeft in 2010 de trappen weg genomen. Laat dit bekend worden en binnen de kortste keren valt er zich daar ene in het ziekenhuis (beste geval). Wel, dan is het uit met de lol, zeker weten. Zelfde met de plaatsen waar ze vroeger het vuurbrood van Myvatnsveit bakten (in de grond), toeristen kwamen ze pikken (doet me denken dat ik aan iemand hier het recept heb beloofd, maar ik weet niet meer aan wie, ik kijk straks eens bij PM want ik heb het inmiddels terug gevonden).
Ik zal het even anders zeggen : wil je eens een land zien waar de sfeer door het toerisme compleet is verknoeid ? Ga dan naar Noorwegen. De Noren zijn geldwolven geworden, zelfs in die mate dat ik het land na zovele jaren vaarwel heb gezegd betreft de grote attracties. Ik was er voor het eerst in 1980, voor het laatst in 2009. Dat kan al tellen denk ik, het aantal bezoeken weet ik niet meer maar jawel : er zijn nog gletsjertongen zonder toeristen, eilanden zoals Lofoten zonder toeristen, onbekende passen. Absoluut.
Veel vrienden zijn -op aanraden en met tips van mezelf- naar die landen geweest. Voor max. 3 weken dan.... en dan komt het irritante deel : ze willen me les geven. Al wat ik had moeten doen, al die mooie plekjes die ik zou kunnen missen bij mijn volgende bezoek (waar ik dan al 4-5 keren ben geweest). Ik word daar zo moe van
Last edited by opapol; 17 maart 2016, 18:03.
Reden: dt fout !
Comment