Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IJsland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: IJsland

    Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    en toch even een woord van waarschuwing mochten er zijn die straks willen vertrekken:
    http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160830_02445534
    Volgens de enen komt er zeker een uitbarsting, volgens de anderen dan weer niet... as usual (of is het as usually, want straks volgt er een belerend vingertje).
    Indien wel, dan kunnen we met z'n alles weer enkele dagen/weken/maanden aan de grond blijven.
    Dat is dan nog het kleinste probleem, de mogelijke overstromingen op Ijsland (als het allemaal waar is wat ze schrijven) zouden een grotere catastrofe kunnen zijn.
    Maar 'kenners' zoals PaulM weten hier wellicht meer van .

    Comment


    • #77
      Re: IJsland

      http://www.road.is/travel-info/road-.../island1e.html

      Doet er me aan denken dat dag op dag drie jaar geleden de winter plots inviel in het noorden terwijl de schapen nog in de bergen liepen. De foto's die ik door kreeg waren hallucinant : schapen die tot hun neus in de sneeuw zaten.
      Binnenkort gaan de eerste wegen weer dicht. Voor iedereen die denkt binnenkort naar IJsland te gaan.

      Comment


      • #78
        Re: IJsland

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Binnenkort gaan de eerste wegen weer dicht. Voor iedereen die denkt binnenkort naar IJsland te gaan.
        Goed om weten, want ik ga binnenkort met de klas op kinder-urbex naar Ijsland.

        Comment


        • #79
          Re: IJsland

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          "Börn Naturrunnar" moeilijk te vinden en erg deprimerend. Op het einde komen zeer zeldzame beelden van de verlaten basis op Skorar. Zowat de meest remote urbexlocatie die ik ken. Sigur Ros heeft er ook beelden geschoten voor één van hun nummers, helaas ken ik de titel niet meer....
          Hmm, moet ik beslist eens zien dan
          *noteert*

          Comment


          • #80
            Re: IJsland

            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
            Goed om weten, want ik ga binnenkort met de klas op kinder-urbex naar Ijsland.
            Mag ik mee...je had toch geopperd om eens samen een pint te gaan drinken ?
            Dat zou een ideale gelegenheid zijn, en we kunnen nog proberen wat mooie foto's te maken.
            Twee vliegen in een klap 😉.

            Comment


            • #81
              Re: IJsland

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Mag ik mee...je had toch geopperd om eens samen een pint te gaan drinken ?
              Dat zou een ideale gelegenheid zijn, en we kunnen nog proberen wat mooie foto's te maken.
              Twee vliegen in een klap ��.
              Als opperhoofd opper ik nogal vaker dingen

              De kinder-urbex was maar een grapje... Het Ijsland-reisje zal voor mij nog niet voor direct zijn vrees ik.
              Maar voor een terrasje te doen liggen de mogelijkheden open

              Comment


              • #82
                Re: IJsland

                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                Als opperhoofd opper ik nogal vaker dingen

                De kinder-urbex was maar een grapje... Het Ijsland-reisje zal voor mij nog niet voor direct zijn vrees ik.
                Maar voor een terrasje te doen liggen de mogelijkheden open
                Allé gij... was dat een grap ??? Dedjuu toch .

                Comment


                • #83
                  Re: IJsland

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Volgens de enen komt er zeker een uitbarsting, volgens de anderen dan weer niet... as usual (of is het as usually, want straks volgt er een belerend vingertje).
                  Indien wel, dan kunnen we met z'n alles weer enkele dagen/weken/maanden aan de grond blijven.
                  Dat is dan nog het kleinste probleem, de mogelijke overstromingen op Ijsland (als het allemaal waar is wat ze schrijven) zouden een grotere catastrofe kunnen zijn.
                  Maar 'kenners' zoals PaulM weten hier wellicht meer van .
                  Dat is beslist NIET waar. Iedereen die met een toyota yaris het eiland op een week tijd heeft rond gereden weet daar veeeeeeeeeeeel meer van

                  Comment


                  • #84
                    Re: IJsland

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Dat is beslist NIET waar. Iedereen die met een toyota yaris het eiland op een week tijd heeft rond gereden weet daar veeeeeeeeeeeel meer van
                    Ijsland staat voor volgend jaar op ons programma, maar het zal de 'klassieke toer' worden.
                    Voor meer heb ik geen goesting, en ben ik bovendien te oud voor geworden .
                    Volgens onze buren die er ook al meermaals waren, is de klassieke toer ook de moeite als je maar één keer gaat.

                    Comment


                    • #85
                      Re: IJsland

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Ijsland staat voor volgend jaar op ons programma, maar het zal de 'klassieke toer' worden.
                      Voor meer heb ik geen goesting, en ben ik bovendien te oud voor geworden .
                      Volgens onze buren die er ook al meermaals waren, is de klassieke toer ook de moeite als je maar één keer gaat.
                      Dat klopt idd. Maar als je gaat in het hoogseizoen zal je er de toeristen wel moeten bijnemen. De ring is eenvoudig te berijden maar 2 weken is krap, kies voor 3 weken.
                      Ik had eergisteren streekgenoot Bopatje over de vloer, ook hij heeft het virus opgelopen sinds zijn eerste bezoek, ik heb al een deel van de foto's bekeken en ze doen het land echt wel eer aan.
                      Helaas weer het "toeristenverhaal" dat ik al zo dikwijls hoorde en waar ik het slechts deels mee eens ben. Op de klassieke locaties die met bussen en gewone auto's te bereiken zijn zitten "ze". Vroeger was er aan de westkant van Dettifoss geen kat, sinds de verharding van de track ergens tussen 2006 en 2010 en het aanleggen van de parking loopt het er vol. Waarom zitten al die toeristen daar ? Simpel : het is hun eerste bezoek dus kiezen ze omwille van tijdsgebrek voor de ringweg, wat op zich geen verkeerde keuze is. Ik ben er 6 keer geweest, telkens voor een langere tijd (4-6 weken) en straks komt er een 7e keer omdat ik nog niet alles heb gezien, wellicht is dat onmogelijk. Een tweede reden is dat voor de meest exotische bestemmingen een serieuze 4x4 nodig is (snelstromende rivieren doen hun zin met een Suzuki-tje, zelf gezien). Drijfzand in de spoelvlakten is ook niet te onderschatten, hoe breder de banden hoe lager de druk op het zand, stoppen is geen optie). Een derde reden is dat er vaak geen logies is, dus ook geen eten en geen douches enz, je bent er op jezelf en je tent en slaapzak aangewezen. En dan bedoel ik niet een tent en een slaapzak uit de Makro. De laatste keer had ik tijdens een storm schade aan een van mijn tenten : een 4-seizoens expeditietent VE-25 die ze gebruikten bij poolexpedities. Schade aan een van de stokken. Als je daarbij de huurprijs van een bv een Landcruiser telt dan wordt dat een ongelofelijk dure onderneming. Voor een eerste kennismaking kiezen de meesten voor een Toyota Yaris huurwagen, dat is zowat het goedkoopste en overnachting in boerderijen en guesthouses. Ook dit is niet overal vanzelfsprekend, er zijn plekken waar die heel schaars zijn, dus ben je veroordeeld tot boeken en heb je je eigen schema niet meer 100% onder échte controle.
                      Veel locaties zijn enkel bekend bij de IJslanders zelf en worden regelmatig in konvooi gereden omwille van de veiligheid.
                      Maar om een beeld te geven van hoe het ruwe en compleet onbewoonde en zelden bezochte binnenland er uit ziet zou ik zeggen :

                      It was strongly adviced NOT to travel alone because of the quicksand, but in convoy. We made it alone ! Jeep in hi gear 4x4...

                      Comment


                      • #86
                        Re: IJsland

                        knappe reeks

                        Comment


                        • #87
                          Re: IJsland

                          Wie heeft er ervaring met in de winter daar vertoeven?
                          Wij hebben een vlucht, een huisje en een 4wd.
                          De laatste nacht slapen we in een hotelletje in Keflavik, vlak bij het vliegveld.

                          Comment


                          • #88
                            Re: IJsland

                            Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                            Wie heeft er ervaring met in de winter daar vertoeven?
                            Wij hebben een vlucht, een huisje en een 4wd.
                            De laatste nacht slapen we in een hotelletje in Keflavik, vlak bij het vliegveld.
                            Enkel begin November en midden April.
                            Maar iets anders wat weinigen beseffen : onder de Myrdalsjökull ligt de Katla vulkaan. Waarmee vergeleken de Eyjafjallajökull een kleintje was. In het verleden volgden die 2 elkaar op de voet met slechts een paar jaar tussen.
                            De aardbevingen bij de Katla volgen elkaar in snel tempo op momenteel. 1,5 jaar geleden was er een gigantische uitbarsting in het Holuhraun van vele maanden waar niemand iets van gehoord heeft omdat ze niet gepaard ging met een stofuitstoot. Lag niet onder het ijs.
                            Bij de Katla ligt dat dus even anders. Sinds gisteren 8 schokken tussen 3 en 4 volgens Richter.
                            In 2011 was er al een kleine vloedgolf die de brug (de enige) compleet vernield heeft, ik was er op dat moment. De zuidelijke Oost-Westverbinding was er aan tot wanhoop van de toeristische sector. Met een gezonde 4x4 was er nog wel de Fjallabaksroute maar die gaat binnen een paar weken dicht voor alle verkeer.

                            Ik zou een annulatieverzekering nemen.

                            Comment

                            Working...
                            X