Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IJsland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: IJsland

    Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    Voor de liefhebbers van Ijsland: zeker eens de film Nói Albinoi kijken
    Heb ik 11-12 jaar terug eens gezien... blijft een van mijn favo films.

    Helaas heb ik hem thuis niet meer liggen, ooit eens uitgeleend en nooit meer teruggezien.

    Er zit ook een scène in waarin uit de doeken gedaan wordt hoe je mosterd moet maken.
    Voilà, als dat geen argument is?
    "Börn Naturrunnar" moeilijk te vinden en erg deprimerend. Op het einde komen zeer zeldzame beelden van de verlaten basis op Skorar. Zowat de meest remote urbexlocatie die ik ken. Sigur Ros heeft er ook beelden geschoten voor één van hun nummers, helaas ken ik de titel niet meer....

    Comment


    • #62
      Re: IJsland

      Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
      Zo, onze 15-dagen IJsland zitten er (jammer genoeg) op.
      Een ding is duidelijk, ik moet terug.

      Het foto-sorteer-werk kan beginnen (+/- 2800 pics).
      Veel succes, ik was er de laatste keer nog eens voor 6 weken en ik ben nog niet klaar met de 1500. Ook alweer 2jaar geleden.

      Comment


      • #63
        Re: IJsland

        Net terug van Ijsland en het moet toch gezegd, het toerisme is nu echt wel geëxplodeerd. Waar het nog zeer rustig was in 2011 ( circa 500 000 toeristen), waren het er vorig jaar al 1,2 miljoen. Nu met enkele kennissen daar gesproken en enkele gidsen en wat ze dit jaar meemaken is ongezien. Voor hen voelt het aan als een verdubbeling sinds vorig jaar. Zeker de gebieden die nog relatief rustig waren vroeger zoals Snæfellsness, westfjorden en het noord-oosten, daar is nu ook alles lang op voorhand volgeboekt, van hotels tot excursies tot evenementen. Enkel de campings, daar geraak je nog op zonder reservatie maar ook die lopen serieus vol.
        In Landmannalaugar ben ik letterlijk gaan lopen, waande me op rock werchter.
        Ik denk dat Ijsland nu doormaakt wat Noorwgen sinds 2010 doormaakte. Het grote voordeel dat Ijsland nog heeft is dat het moeilijk te bereiken is met eigen vervoer. Het zal er dus niet zo snel krioelen van de caravans en mobilhomes. Sowieso juli en augustus zijn de 'slechtste' maanden om deze landen te bezoeken.
        Flickr

        Comment


        • #64
          Re: IJsland

          Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
          Net terug van Ijsland en het moet toch gezegd, het toerisme is nu echt wel geëxplodeerd. Waar het nog zeer rustig was in 2011 ( circa 500 000 toeristen), waren het er vorig jaar al 1,2 miljoen. Nu met enkele kennissen daar gesproken en enkele gidsen en wat ze dit jaar meemaken is ongezien. Voor hen voelt het aan als een verdubbeling sinds vorig jaar. Zeker de gebieden die nog relatief rustig waren vroeger zoals Snæfellsness, westfjorden en het noord-oosten, daar is nu ook alles lang op voorhand volgeboekt, van hotels tot excursies tot evenementen. Enkel de campings, daar geraak je nog op zonder reservatie maar ook die lopen serieus vol.
          In Landmannalaugar ben ik letterlijk gaan lopen, waande me op rock werchter.
          Ik denk dat Ijsland nu doormaakt wat Noorwgen sinds 2010 doormaakte. Het grote voordeel dat Ijsland nog heeft is dat het moeilijk te bereiken is met eigen vervoer. Het zal er dus niet zo snel krioelen van de caravans en mobilhomes. Sowieso juli en augustus zijn de 'slechtste' maanden om deze landen te bezoeken.
          Wat is de beste periode, en liefst ook kalmste periode om Ijsland te bezoeken ?
          Wij kunnen om het even wanneer gaan, dus periode maakt niet uit, als het maar niet putje winter is .

          Comment


          • #65
            Re: IJsland

            Einde lente, vroeg zomer (laatste weken van mei, eerste van juni) is het veel rustiger maar dan heb je op vele plaatsen nog sneeuw en een hoop smeltwater. Op zich geen probleem als je je aan de ringweg houdt, heeft zeker genoeg te bieden voor eerste (en tweede en derde :-)) bezoek.
            Eenmaal voorbij de zomerpiek, september, wordt het ook aanzienlijk rustiger maar dan begint de herfst. Hoewel september en begin oktober zowat overal in Scandinavië aangenaam is qua weer (vrij stabiel, zacht licht, weinig wind) kan er wel eens een herfststorm passeren en die zijn niet echt aangenaam. Heel hevige wind en neerslag die horizontaal komt, hetzij regen of sneeuw of iets ertussen.

            Voor mij kon het dit jaar niet anders dan in juli, maar september is mijn favoriete periode (geldt ook voor Noorwegen). Zijn de enorm lange dagen van het Noorden een voorwaarde, dan zou ik voor juni kiezen.
            Flickr

            Comment


            • #66
              Re: IJsland

              Ben ook aan het denken om volgende zomer naar Ijsland te gaan, na een geslaagde eerste keer Noorwegen dit jaar.
              Bedankt voor de tip ivm. de periodes!

              Wat raden jullie aan?
              Boeken via een touroperator (bv. ZuiderHuis), of zelf alles uitzoeken?

              Comment


              • #67
                Re: IJsland

                Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                Boeken via een touroperator (bv. ZuiderHuis), of zelf alles uitzoeken?
                Waar je je goed bij voelt maar voor ons is het al veel jaren geleden dat we de binnenkant van een reisbureau gezien hebben.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #68
                  Re: IJsland

                  Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                  Einde lente, vroeg zomer (laatste weken van mei, eerste van juni) is het veel rustiger maar dan heb je op vele plaatsen nog sneeuw en een hoop smeltwater. Op zich geen probleem als je je aan de ringweg houdt, heeft zeker genoeg te bieden voor eerste (en tweede en derde :-)) bezoek.
                  Eenmaal voorbij de zomerpiek, september, wordt het ook aanzienlijk rustiger maar dan begint de herfst. Hoewel september en begin oktober zowat overal in Scandinavië aangenaam is qua weer (vrij stabiel, zacht licht, weinig wind) kan er wel eens een herfststorm passeren en die zijn niet echt aangenaam. Heel hevige wind en neerslag die horizontaal komt, hetzij regen of sneeuw of iets ertussen.

                  Voor mij kon het dit jaar niet anders dan in juli, maar september is mijn favoriete periode (geldt ook voor Noorwegen). Zijn de enorm lange dagen van het Noorden een voorwaarde, dan zou ik voor juni kiezen.
                  Bedankt voor de info . Juni kan voor ons en september ook. Ik zou mei/juni verkiezen, maar dan moet mijn wederhelft haar jaarlijkse reis naar Corsica missen en dat wordt zeker discussiëren .
                  September spreekt me ook wel aan, omwille van het zachte (foto)licht dan, maar dan moet ik één van mijn Frankrijkreizen laten vallen... het wordt kiezen.
                  We trachten het alleszins voor volgend jaar in te plannen. Want ons overburen zijn volgende week net terug van hun derde keer Ijsland en zij vinden het toch ook heel druk geworden, zelfs drukker dan bij hun eerste keer drie jaar geleden.
                  En gezien onze leeftijd gaan wij niet zo rap meer de door toeristen platgetreden paden verlaten, dus hoe rustiger hoe liever qua periode.

                  Comment


                  • #69
                    Re: IJsland

                    Als ik dat allemaal zo lees ben ik blij dat we Ijsland in 2001 bezocht hebben.
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #70
                      Re: IJsland

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                      Ben ook aan het denken om volgende zomer naar Ijsland te gaan, na een geslaagde eerste keer Noorwegen dit jaar.
                      Bedankt voor de tip ivm. de periodes!

                      Wat raden jullie aan?
                      Boeken via een touroperator (bv. ZuiderHuis), of zelf alles uitzoeken?
                      @Jensdh: ik stond dit jaar ook voor die keuze, en ben heel erg blij dat ik alles zelf uitgezocht heb. Kwam voor 5 personen op ong. 2000 euro goedkoper dan via touroperator, waardoor we ter plaatse meer activiteiten konden doen. Ik ben pas eind januari beginnen zoeken voor accommodatie, en dat was eigenlijk te laat (reis was eind juli).Vooral in het Zuidoosten was het niet evident om overnachting te vinden voor 5 pers. Hebben overnacht in guesthouses, airbnb, boerderijen en in Reykjavik in een heel mooie jeugdherberg. Meestal konden we 's avonds eten waar we gingen overnachten, en ik moet zeggen: je kan echt lekker eten in IJsland. Niet goedkoop (20-25 euro voor een gerecht is een gemiddelde), maar dat weet je van tevoren.
                      Van zodra je jouw periode kan vastleggen: doen! Vraagt heel veel tijd, maar dat voorbereidingswerk haal je er ginder dubbel en dik uit. En er zijn altijd mensen die je goeie tips kunnen geven (heb ik oa. hier zelf ook mogen ondervinden
                      Last edited by bejo; 19 augustus 2016, 09:41.

                      Comment


                      • #71
                        Re: IJsland

                        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        Als ik dat allemaal zo lees ben ik blij dat we Ijsland in 2001 bezocht hebben.
                        Ben vaak jaloers op de mensen die het Noorden in de jaren 80 en 90 hebben kunnen bezoeken. Moet helemaal anders geweest zijn.
                        Flickr

                        Comment


                        • #72
                          Re: IJsland

                          Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                          Ben vaak jaloers op de mensen die het Noorden in de jaren 80 en 90 hebben kunnen bezoeken. Moet helemaal anders geweest zijn.
                          Onze eerste keer Noorwegen/Zweden (het zuiden) was in 1985, eerste keer Noordkaap 1989. Aan de Noordkaap reed je met de auto gewoon tot op 20m meter van het monumentje en liep er haast niemand rond. In 2004 moest je al langs een slagboom en liepen er een paar 100 mensen rond. Aan de andere kant, in 1989 was het 9° en zag je door de mist geen hand voor de ogen en in 2004 liepen we bij 20° om 2uur 's nachts onder de middernachtzon.
                          Maar ja, het is overal veel drukker geworden. Het erge is dat je bijna overal de natuur ziet lijden en onder het massatoerisme en ondertussen ook onder global warming. Bij de Columbia Icefields in British Columbia waar we in 1995 en 2005 waren was de Athabasca Glacier al serieus kleiner geworden.

                          Misschien is dit wel voer voor een aparte thread met "vroeger" en "later" foto's.
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • #73
                            Re: IJsland

                            Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
                            @Jensdh: ik stond dit jaar ook voor die keuze, en ben heel erg blij dat ik alles zelf uitgezocht heb. Kwam voor 5 personen op ong. 2000 euro goedkoper dan via touroperator, waardoor we ter plaatse meer activiteiten konden doen. Ik ben pas eind januari beginnen zoeken voor accommodatie, en dat was eigenlijk te laat (reis was eind juli).Vooral in het Zuidoosten was het niet evident om overnachting te vinden voor 5 pers. Hebben overnacht in guesthouses, airbnb, boerderijen en in Reykjavik in een heel mooie jeugdherberg. Meestal konden we 's avonds eten waar we gingen overnachten, en ik moet zeggen: je kan echt lekker eten in IJsland. Niet goedkoop (20-25 euro voor een gerecht is een gemiddelde), maar dat weet je van tevoren.
                            Van zodra je jouw periode kan vastleggen: doen! Vraagt heel veel tijd, maar dat voorbereidingswerk haal je er ginder dubbel en dik uit. En er zijn altijd mensen die je goeie tips kunnen geven (heb ik oa. hier zelf ook mogen ondervinden
                            Bedankt voor de tips!
                            Heb dit jaar een reis naar Noorwegen gedaan, alles geregeld door een touroperator, maar achteraf bekeken had ik alles zelf ook wel kunnen uitzoeken.

                            Comment


                            • #74
                              Re: IJsland

                              Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                              Ben vaak jaloers op de mensen die het Noorden in de jaren 80 en 90 hebben kunnen bezoeken. Moet helemaal anders geweest zijn.
                              Ik ben voor het eerst geweest in 1980. Later ben ik goede vrienden geworden met mensen die een generatie ouder waren dan ik, helaas nu beiden overleden.
                              Tuur DM was voor het eerst in Noorwegen in 1957 en daarmee de oudste liefhebber die ik kende. Toen Tuur in 2005 stierf waren er Noorse mensen op de begrafenis, op zijn doodsprentje stond Tuur met een foto uit Noorwegen. Zelf zat ik toen helaas in zweden
                              Ik heb jarenlang met Tuur en Rosa naast mij als informant gewerkt op Reismarkt en heb daar geleerd dat leeftijd erg relatief is.
                              En wat velen niet graag zullen horen, ik heb met beiden nog vele keren gesproken over wat er in Noorwegen aan de gang is. We hadden beiden alleen "gevoelsargumenten" maar het resultaat van onze verzamelde meningen vond ik niet bepaald veelbelovend.
                              Ik heb idd het genoegen mogen beleven om te gaan van begin jaren 80 en ik ben talloze keren terug geweest. De liefde voor Zweden is later gekomen maar zeker niet verdwenen, integendeel. De liefde voor Noorwegen is weg en die voor IJsland is nooit verdwenen :-)

                              Comment


                              • #75
                                Re: IJsland

                                en toch even een woord van waarschuwing mochten er zijn die straks willen vertrekken:
                                Het lijkt erop dat de grootste vulkaan van IJsland binnenkort zal uitbarsten. Veel signalen wijzen daar alvast op, zo meldt de weerdienst van IJsland.

                                Comment

                                Working...
                                X