Hallo iedereen,
Nog niet zo lang bezig met fotografie maar heb de smaak goed te pakken.
Woensdag vertrek ik voor de eerste keer een aantal dagen naar de opaalkust in Frankrijk en verblijf in een B&B te Wimereux.
Heb reeds een aantal interessante locaties gevonden hier op het forum maar bijkomende tips voor deze omgeving zijn steeds welkom.
Een tweede vraag die ik heb is hoe men nu juist gegradueerde grijsverloopfilters gebruikt.
Ik vind op het internet heel wat terug maar meestal is dit net niet voldoende genoeg en blijf ik met een aantal vragen zitten.
Zo lees ik bvb dat er verschillende methodes zijn om te bepalen hoe sterk je filter moet zijn.
Dit zou kunnen via spotmeeting of via het histogram .
Bij de spotmeeting stel ik me de vraag of je de foto dan effectief ook neemt in spotmode of schakel je dan terug over naar bvb een meervlaksmeeting.
Hoe ga ik hier best te werk ? Wat is de beste methode? Fotografeer ik in AV of manueel?
Je ziet heel wat vragen voor een beginnende landschapsfotograaf
Hieronder een overzicht van mijn materiaal die ik meeneem:
Canon 70D
18-200 mm (niet direct de beste lens maar heb voorlopig niks anders)
Statief
Filters : Hitech 0.6 hard edge en soft edge
Haida 1.8 (6 stops) en Haida 3 (10 stops)
Alvast bedankt voor jullie reacties!
grt,
Luc
Nog niet zo lang bezig met fotografie maar heb de smaak goed te pakken.
Woensdag vertrek ik voor de eerste keer een aantal dagen naar de opaalkust in Frankrijk en verblijf in een B&B te Wimereux.
Heb reeds een aantal interessante locaties gevonden hier op het forum maar bijkomende tips voor deze omgeving zijn steeds welkom.
Een tweede vraag die ik heb is hoe men nu juist gegradueerde grijsverloopfilters gebruikt.
Ik vind op het internet heel wat terug maar meestal is dit net niet voldoende genoeg en blijf ik met een aantal vragen zitten.
Zo lees ik bvb dat er verschillende methodes zijn om te bepalen hoe sterk je filter moet zijn.
Dit zou kunnen via spotmeeting of via het histogram .
Bij de spotmeeting stel ik me de vraag of je de foto dan effectief ook neemt in spotmode of schakel je dan terug over naar bvb een meervlaksmeeting.
Hoe ga ik hier best te werk ? Wat is de beste methode? Fotografeer ik in AV of manueel?
Je ziet heel wat vragen voor een beginnende landschapsfotograaf
Hieronder een overzicht van mijn materiaal die ik meeneem:
Canon 70D
18-200 mm (niet direct de beste lens maar heb voorlopig niks anders)
Statief
Filters : Hitech 0.6 hard edge en soft edge
Haida 1.8 (6 stops) en Haida 3 (10 stops)
Alvast bedankt voor jullie reacties!
grt,
Luc
Comment