Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

    Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
    Hopelijk ben ik niet "late to the party".
    Jochen,

    Je bent zeker niet te laat. Alles zit nog in een zeer vroeg "verkennend" stadium, waarbij er nog helemaal niets vast ligt. Op basis van wat ik tot nu toe als mogelijk programma's heb gezien sprak de Safari langs het water mij wel aan, maar ik zal zeker ook eens een kijkje nemen op safaritalk.net.

    Alvast bedankt voor de tips en informatie.

    Mvg,
    Sven

    Comment


    • #17
      Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

      Hey Sven,

      Wel... niet slecht, maar er zitten een paar addertjes onder het gras, as usual bij dit soort paketten.

      - Men duwt er altijd een "waterkamp" bij uit het noorden van de delta. Typisch doet men dat in het begin van zo'n reis, want moest men het op het einde steken, de mensen zouden wat ontgoocheld kunnen zijn. Versta me niet verkeerd; een waterkamp is relaxen in kleine bootjes dobberend tussen de papyrus. En dat kan best de max zijn. Maar focus ligt vooral op vogels en amfibieën. Een grazer (olifant, nijlpaard) kom je ook nog wel tegen, en als je geluk hebt een sitatunga. Maar katten; dat mag je vergeten. Nu, dit kan nuttig zijn, zo'n waterkamp in je reis, maar naar mijn mening niet als je al een andere water-activiteit in je schema hebt zitten. En wat merk ik verder; 3 dagen varen op de Chobe! Ai...

      - Kwando Lebala is de max (persoonlijk heb ik nog net iets liever Kwando Lagoon, maar ze liggen niet ver uiteen qua ervaring die je er kan krijgen). Maar wat merk ik? Slechts twee nachten! Aaargh! Het is natuurlijk veruit het duurste kamp uit je reis, vandaar dat ze er maar twee nachten insteken. Maar je moet beseffen wat twee nachten betekent; dat wil zeggen dat je tussen die twee nachten slechts één volle dag hebt met daarin twee gamedrives. En als je geluk hebt kan je nog een drive meepikken op de dag dat je aankomt of vertrekt. Mijn mening is; beperk je plaatsen, minimaliseer transfer-dagen, en blijf dus minimum 3-4 nachten in één kamp. Zeker in een dijk van een kamp als Lebala.

      - Ichobezi is best cool, maar ietwat overbodig als je al een waterkamp doet, en als je al in Chobe gaat zitten vanaf de oever (later in je reisschema). Eén dagje boattrip vanuit Kasane had volstaan ipv Ichobezi. Of vanuit Muchenje, je volgende lodge, die bieden dat ook.

      -Muchenje is een zeer goede keuze vind ik. Goed bij prijs, en de grootste troef; je gaat met hen via de WESTkant Chobe in. Daar is het rustig. Je moet weten; aan de oostkant zijn er te veel lodges, en dus ook veel te veel game drive voertuigen. Daar zal jij geen last van hebben.

      - De Falls zijn een noodzakelijk iets in elk van dit soort schema's. Ik begrijp dat iedereen die er de eerste keer in de buurt komt ze wil zien. Ik was er al twee maal, en da's één keer teveel. Wat me enorm stoort zijn de border crossings. Die ga je wss meermaals meemaken. Van Botswana naar Zimbabwe, van Zimbabwe naar Zambia (gaat beter). Maar dan ook nog eens van Zambia naar Zimbabwe (weeral bweurk). 't Punt is dat de Zimbabwe border patrol onderbemand is, gefrustreerd is, ongemotiveerd is, en bijgevolg zich afreageert op de reizigers die er passeren door enorm moeilijk te doen. Het gevolg is véél tijdverlies. Het is in feite een beetje absurd. Het armste land ter wereld en ze doen alsof ze je centen niet kunnen gebruiken en dat je beter uit het land zou blijven. Nog een addertje onder het gras met zo'n dagtrips naar de falls; de chauffeur kan je langs de falls duwen in een hels tempo (te weinig tijds om ervan te genieten en aan je foto's te werken), met als enige bedoeling je zo snel mogelijk te kunnen droppen bij een curio-markt (waar hij een commissie heeft). Maar bon, als je de falls wil zien dan zit er niks anders op. Tenzij je zegt "ik doe een self-drive" heb je het niet onder controle. Je kan dus pech of geluk hebben.

      - Een laatste opmerking is de prijs: "VANAF zo'n 4000€" (zonder vluchten). Wees maar zeker dat dat een green season prijs is. De kampen doen dan serieuze promoties om klanten te lokken. Maar zit je echt pal in dat seizoen dan betekent dat veel groen (dieren verstopt), veel regen, en veel onberijdbare wegen. Voor de game drives in Lebala en Muchenje kan dat nefast zijn. De truuk is om de "randjes" van dat zeizoen te nemen. Al kan je dan ook nog pech hebben. Ga je voor hoogseizoen, verwacht je dan aan fors hogere prijzen. Rack rates van Lebala zijn USD 550 in low season en USD 1060 in high season, om je een idee te geven. Dit zijn prijzen per persoon per nacht. Neem je een kamer alleen, dan komt er nog USD 290 bij (niet in het laagseizoen).


      OK... nu heb ik een serieus epistel neergeschreven over dat ene schema, maar 't punt is; volgens mij kan dat veel beter. Zo los uit mijn hoofd denk ik aan...

      1) Een schema met meer doordachtere keuzes van lodges, minder lodges ook, maar langer blijven. Bvb...
      - nGwesi houseboat op de Okavango rivier (idem ervaring als dat waterkamp, maar de helft goedkoper)
      - Muchenje er zeker in laten, maar 4 overnachtingen nemen en zorgen dat er een boot trip bij zit
      (dan heb je echt wel genoeg water gehad in je schema, hehe)
      - Een kamp in het drogere gedeelte van de delta, of langs de Khwai, maar dan ook 3-4 nachten. Lebala als je veel budget hebt! :-)
      Het goedkoopste kamp in die buurt is Linyanti camp, maar da's meestal volboekt door tour groups dus je moet geluk hebben.
      Je kan ook Savuti camp nemen, maar da's al droger (geen lechwe te zien daar).
      Of iets daar tussen in; Duma Tau, Selinda Camp... (ook in Linyanti)
      En wat je ook kan doen is eerder naar de Khwai trekken. Camp Moremi, Camo Oküti (*), Khwai Tented Camp, Sango Safari Camp
      en Banoka Bush Camp; allemaal camps goedkoper dan de opties die ik hierboven opsomde, en gamedrive succes verzekerd.
      Persoonlijk zou ik een Khwai Camp en een Savuti camp combineren.
      Ik moet volledig eerlijk en volledig zijn; bij kampen in Khwai, Moremi en Chobe (dus ook Savuti) mag je niet off road. In Linyanti wél.
      - En dan misschien de falls, als je dat echt noodzakelijk vindt.

      2) Een "private tented camp" trip met een ervaren gids. Een optie waarvan weinig mensen af weten. Het zit zo; er zijn een aantal publieke campsites voor self-drivers in elk park (waar je het sanitair moet delen met anderen). Maar er zijn ook privé campsites die je kan afhuren in je eentje. Daar zijn echter geen voorzieningen; 't is een boom waar een plaatje aan hangt, that's it. Deze privé campsites worden afgehuurd door gidsen die hun eigen tours organiseren. Zo'n gids heeft dus alle gerief mee; eigen douche en chelmische toiletjes, tafel en stoelen, een tent voor elk (of voor twee), alle eten en drinken, enz. Typisch heeft die gids een apart team (met aparte wagen annex watertank) die voor jou het kamp opzet, weer afbreekt, en op de volgende campsite weer opzet. Zij doen ook het eten en de afwas. Kortom jij en de gids doen niks anders dan gamedrives zo lang je wil. Je hoeft zelfs 's middags niet naar het kamp terug; je kan ook picknicken. Het comfort is minder dan een lodge, want je slaapt op een veldbed, maar korter bij de natuur kan je niet zijn en geen enkele safari kan hieraan tippen qua sightings. Bovendien is elk "kamp" voor jezelf; geen enkele onbekende mens rond jou.

      Wij deden zo'n reis met Ewan Masson (googlen brengt je wel terecht), en zagen 54 individuele leeuwen (individuen hee, sommigen van hen zagen we meermaals) waarvan meerdere aan een kill, wilde honden, honey badgers, 4 luipaarden (waarvan 3 bij elkaar), een cheetah (met kill), en teveel grazer- en vogelsoorten om te tellen. Op één plaats in het binnenste van Chobe vonden we een waterhole waar we in één namiddag zo'n duizend olifanten zagen passeren. Ik heb een pano waar er meer dan 300 op staan. Als je me niet gelooft; http://safaris.marulacamp.com/temp/BD/nogaatsa.jpg (ik moet hem wel dringend eens hermaken want mijn pano tools zijn beter dan toen)

      Dit is natuurlijk moeilijk te evenaren qua ervaring, maar de prijs is ook niet mals. Alhoewel; hoe méér vrienden je meeneemt, hoe beter. Ik ben er zeker van dat, als je je voertuig vult (maw 6 personen), dat de prijs per persoon voor deze reis in het hoogseizoen(!) goedkoper wordt dan de prijs van dat schema dat je toonde in het laagseizoen.

      3) Een derde mogelijkheid waar ik aan denk is Botswana te laten voor wat het is. Vergeet niet; het is een van de duurste safari bestemmingen. Misschien beter als je al wat meer foto-ervaring hebt, en als je weet; "dit is mijn ding, dit doe ik graag, en het mag wat kosten".

      Waar ik bvb aan denk is de Kruger privéparken. Ik weet het, 't Is een stokpaardje van mij, maar ja... daar kan je nu eenmaal een fantastische safari doen aan een niet te kloppen prijs (als je appelen niet met peren vegelijkt natuurlijk). Bvb, ik kan je lodge adresjes geven zodat je een safari kan samenstellen, die puur doorgaat in privé parken (lees; off roaden en night drives van de eerste tot de laatste dag), die zeer divers is (bvb er zijn kampen die ook walking safaris doen), met topgidsen, en die bovendien maar rond de 2500 à 3000€ per persoon kost voor twee weken all-in. En daar zitten zelfs de lokale vluchten al bij.

      Oh my god ik heb weeral eens zitten tikken.
      Waar het hart van vol is...

      Anyway, laat maar horen als ik je kan helpen.
      Maar er zijn meer gekken zoals ik die je met plezier helpen; safaritalk.net, daar moet je zijn :-)

      Mvg,

      J.

      (* de trema staat erop anders herkent de woordfilter een vrouwelijk geslachtsdeel. :-D )
      Last edited by Jochen; 25 januari 2013, 22:48.
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #18
        Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

        Hey Jochen,

        Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik zal het zeker nog een paar keer moeten lezen zodat alles goed tot mij doordringt. Ik ben intussen ook al wel eens aan het rondneuzen geweest op SafariTalk en had mij ook al de bedenking gemaakt dat de frequente wissels van kampen en lodges waarschijnlijk tot gevolg zullen hebben dat je inderdaad veel tijd verliest met verplaatsingen. Ik kan ook wel je opmerking over de falls begrijpen. Deze zijn voor mij geen absolute noodzaak, maar mogelijks wel voor de vrouw...

        Waarschijnlijk zal onze eerste safari pas voor 2014 zijn en de periode in het jaar waarin we deze zullen doen staat ook helemaal nog niet vast. We hebben het groot voordeel dat we geen rekening moeten houden met schoolvakanties, en dus kunnen kiezen voor een goed evenwicht tussen prijs, weer en een goede kans op sightings. Je geeft aan dat de kunst is om de "randjes" van de seizoenen te nemen. Ik heb er eerlijk gezegd nog niet zo een goed zicht op welke deze zijn. Is dit dan de periode april-mei-juni (vlak na het regen seizoen), en november (vlak voor het regen seizoen), of hoe moet ik zien.

        Misschien beter dat ik al deze vragen eens stel op SafariTalk, omdat ze eigenlijk maar weining met het fotografie te maken hebben...

        Nogmaals bedankt voor de uitgebereide uitleg.

        Mvg,
        Sven

        Comment


        • #19
          Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

          Hey Sven,

          Wat betreft Okavango/Chobe en Kruger (de plaatsen waar we tot nu toe van spraken) is het simpel; ze hebben beide een nat zomerseizoen met piek in jan-feb, en een droog winterseizoen met piek jul-aug. In de zomer kan het drukkend warm zijn, in de winter kan het frisjes zijn tijdens de ochtend game drive, en dan zijn wat extra dekens handig.

          Als je geen kids hebt, dan ben je in het voordeel, want de beste seizoenen zijn duidelijk de lente end de herfst. Maar er is een verschil tussen beide;

          1) In de Okavango komt het water vanuit de Okavango rivier pas aan als het winter wordt. Dus het water stijgt NIET als het regent, maar WEL als het nat is . Dat stijgende water betekent voor vele lodges een verminderde "area of operation", want hun berijdbare oppervlakte wordt kleiner. Maar laat ons dat niet overdrijven; het is veel erger als het regent want dan is het veel moeilijker om je door het slijk te ploeteren. Bovendien komen er pakken dieren af op dit "hoogwater".

          Opgelet: niet elk kamp krijgt zijn hoogwater te verwerken op hetzelfde moment. Het gaat van noordwest naar zuidoost. Het komt erop neer dat de wild-pieken eerst zitten rond Jao Flats, Abu, Duba Plains, Vumbura en Moremi. Deze plaatsen blijven zeer goed tijdens de rest van de winter, maar naarmate het seizoen vordert komen er andere gebieden (concessies) bij die even goed worden; Nxabega, Shinde en Kwara eerst. Daarna ook Ranns, Chitabe en Stanleys (helemaal in het oosten).

          Opgelet nr2: vele farmlands in de buurt (nou ja, tot in Namibië, Zimbabwe en Zambia) steken hun droog gras in de fik in de lente (september-oktober). Da's een truuk op betere gewassen en beter gras te krijgen eens het gaat regenen. Typisch worden de weides al groen nog voor et één druppel is gevallen (de dauw en de hoge voedingswaarde van deasse doen wonderen). Maar vor fotografie is het minder leuk; er kan een sluier over héél de delta hangen. Dus; wazige zichten, sneller moeten grijpen naar hogere ISO's etc.

          Mijn conclusie wat betreft Botswana; hun herfst (piek; mei) is beter dan hun lente (september). In die periode is er geen smog, geen regen, geen gekke temperaturen, en bovendien zijn er een pak migrerende dieren die komen afgezakt naar de delta om dat daar het water toekomt. Lees; op dat moment is het ook het meest interresant om in de lodges te verblijven aan de rand van de delta (waar de prijzen goedkoper zijn). Je hebt als het ware meer keuze; mikken op de "randjes" van de green season specials van de lodges in het centrum van de delta, of kijken naar de lodges aan de rand van de delta.

          2) In de Kruger zijn de seizoenen dus hetzelfde, maar qua influx van toeristen zijn er twee hoogseizoenen; hun zomer (dan gaan ze zélf op reis), en hun winter (dan gaat US en EU op reis). Nog een reden bij om niet die momenten te kiezen dus. Verder ook typisch; om één of andere reden komen er veel meer toeristen uit EU/US in hun lente dan in hun herfst. Maw de kampen zijn soms quasi leeg in april/mei, terwijl ze in september/oktober toch occupancies halen van 50% en méér. Om wat meer klanten te halen in hun herfst doen ze daarom "specials". Bvb een lagere prijs, of "stay 4 pay 3". Dat doen ze niet in de lente.

          De conclusie is dan ook duidelijk wat de beste periode is; net zoals Botswana is dat rond mei, maar om andere redenen. Nog een exra fotografische redenen; het is mooier als je subject nog enigszins in een groene setting staat. Dat is zo in mei. In oktober is alles zeer bruin/grijs, droog, kaal, dor.

          ---

          Nog voor de volledigheid; kijk in Botswana aub verder dan de delta en Chobe waterfront. Ertussenin ligt Khwai area (idem qua wild als Moremi = droge deel van de delta), en ook Savuti (halfwoestijn, maar het Savuti kanaal bevat na 30 jaar nog eens water dus 't is de moment!). En ook de Central Kalahari ligt slechts 2 uur rijden van Maun. En kijk in Zuid-Afrika verder dan Kruger alleen. Net ernaast liggen de drakensbergen. Du's da's ideaal te combineren, en een goede afwisseling (wat de vrouw zal appreciëren).

          ---

          Om terug on topic te komen; in Botswana en Kruger, omdat ik enkel kom op de "goede" plaatsen (lees; waar dieren gewoon zijn aan mensen) heb ik genoeg aan mijn full-frame body met daarop mijn 70-200mm F2.8 IS L om alle zoogdieren te fotograferen. Om eerlijk te zijn; een shot van een grazer of grote kat op 400mm is toch nooit je beste shot. Daar doe ik wel een crop-sensor body bij met fixed 400mm F5.6 (lekker goedkoop) voor al wat vliegt. Ik neem dus maar twee bodies mee. Als ik echt eens een landschap wil fotograferen (breder dan 70mm dus), dan haal ik effe mijn 70-200 eraf, en zet ik er mijn 17-40 op. Maar dat gebeurt niet zoveel want in Botswana en in Kruger privé parken is het beide zeer vlak, dus het landschap is niet zo spectaculair. Ik vind permanent breedhoek ter beschikkig hebben in deze streken onnodig.

          Héél anders is het voor bvb Namibië en Tanzania of zo; dieren zitten vaak verder weg, en ook vele mooie landschappen.



          Mvg,

          J.
          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #20
            Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

            Nogmaals bedankt voor de uitgebreide informatie Jochen. Zoals je gezien hebt heb ik intussen de weg naar SafariTalk gevonden. Ik weet weer wat doen de volgende dagen.

            Comment


            • #21
              Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

              Hey Sven,

              Daar ga je inderdaad tips en kennis te over vinden.

              Want hier (en da's mezelf incluis, ) is de info soms magertjes; iedereen die zijn eigen keuzes aanraadt aan anderen. Maar daar ben je in wezen weinig mee.

              Mvg,

              J.
              http://www.theafricabug.com

              Comment

              Working...
              X