Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat te doen met foto's op lange reizen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

    Ik ben momenteel aan het reizen met een mabcbook pro, elke avond/elke paar dagen maak ik een selectie en bewerk ik alvast wat. Ik ben hier ook met een fotografie-doel en doe elke week totaal iets anders wat af moet zijn, dus da's waarschijnlijk niet zo dringend als bij jou, maar toch ga ik nooit meer op reis zonder laptop. Helemaal als je 3 maanden gaat, dat word echt een rotwerk om alles te beginnen selecteren als je zoveel fot'os maakt als je aangeeft. Niet onmogelijk, maar vele praktischer om het tegelijkertijd te doen.
    Vroeger als backpacker en fotografiestudent liet ik telkens 2 cd's schrijven, eentje in mn rugzak en eentje op de post naar huis. Toen waren mijn bestanden nog niet zo groot als nu en lukte dat redelijk, na een jaar had ik iets van 6 cd's vol.
    succes ermee! India is plezant en fotogeniek
    www.hellocanitakeyourpicture.com
    www.tineschoemaker.com

    Comment


    • #17
      Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

      Ik neem de laptop en een kleine externe 2 1/2 " harde schijf mee. Iedere avond doe ik een dubbele backup.
      vriendelijke groeten, Helen
      Updated WWW.HELENICA.NL
      ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

      Comment


      • #18
        Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

        Om de redundantie van je storage te verhogen moet je de afstand tussen de verschillende plekken waar je je foto's bewaard zo groot mogelijk maken.

        Hetzij door ze te synchroniseren over het internet met behulp van een NAS/Dropbox/etc. Let echter op met synchro software, een accidentele delete wordt makkelijk gesynct op alle locaties. Beter is kijken naar een backup oplossing. Al wordt dat moeilijk in landen waar niet overal internet beschikbaar is.

        Op onze trip in Australie/Singapore/Bali heb ik het als volgt aangepakt:
        benodigdheden:
        - 2 SD kaartjes 16GB
        - 1 externe HD 500GB
        - enkele DVD-R schijfjes

        Werkwijze:
        - Elke dag dat je geen backup kan maken wissel je van SD kaart in je cam. Zo voorkom je dat indien één van de kaartjes defect/kwijt raakt, je een groot 'tijdsgat' in je foto's krijgt
        - Elke x-dagen zocht ik een cybercafé waar ik de inhoud van de SD kaartjes op HD schreef. Bovendien schreef ik de nieuwe data op DVD die ik dan opstuurde naar m'n thuis adres.
        - Op de SD kaartjes hield ik een folder bij met een snelle selectie van de beste foto's.
        - SD kaartjes en HDD houd je steeds gescheiden bvb: HDD bagage, SD handbagage

        Zo heb je de beste foto's op 3 locaties (SD + HDD + DVD)
        En alle foto's op 2 locaties (HDD + DVD)

        Indien je een eigen laptop/netbook heb kan je zelf een dvd schrijvertje kopen voor 30€:
        Pc’s op maat, laptops, gaming gear en meer koop je snel bij ALTERNATE. Volgende werkdag geleverd of binnen 30 minuten af te halen in onze showroom!
        Canon 550D + Canon 18-55 IS II + Canon 50 1.8 MKII + Tamron 70-300 VC USD + M42 glas: 50mm + 50mm macro + 35 mm + 135mm + 2xTC
        Op zoek naar fotomateriaal voor een prikje? Zoek hier eens

        Comment


        • #19
          Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Toinne Bekijk bericht
          - Elke x-dagen zocht ik een cybercafé waar ik de inhoud van de SD kaartjes op HD schreef. Bovendien schreef ik de nieuwe data op DVD die ik dan opstuurde naar m'n thuis adres.
          Een cybercafe is toch iets waar ik in een grote boog zou rondlopen. Ze zijn niet allemaal betrouwbaar en het risico op malware, virussen (virii ) en keyloggers is redelijk groot. Daar naartoe gaan en en logins/paswoorden gebruiken is redelijk risicovol.
          Ook publieke WiFi kan je met de nodige voorzorgen gebruiken (https voor web, SSL voor mail...)
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #20
            Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

            Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
            Idem. Maar ik ga niet uploaden. En als het even kan laat ik de foto's nog op mijn CFkaarten staan tot ik geen lege meer voorhanden heb. Gebruik trouwens enkel 2 en 4 GB kaarten.
            k heb 'slechts' één 8GB kaart(een heel trage 2GB als reserve) en de kaart gaat elke avond leeg op de computer en HDD.

            De kans, als je alle kaarten vol laat lopen, en je een vergissing maakt of zo'n kaart verdwijnt zomaar lijkt mij groter dat er iets met een netbook en HDD tegelijker tijd gebeurd.

            Mijn kaarten komen maar een paar minuten per dag uit de camera, gewoon omdat ik mijzelf ken.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X