Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Zwin, teleurgesteld

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Het Zwin, teleurgesteld

    Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
    Ik ben het helemaal eens met jou, als je tips hebt voor goede lokaties, deze zijn altijd welkom! Ik ben zeker bereid om te wachten op het goede moment. Ik ben zeker niet iemand die denkt dat alles vanzelf gaat.
    Het is gewoon een vraag naar mensen die het Zwin kennen. Zoals ik het zag, was het quasi onmogelijk om deftige foto's te maken, alle vogels zaten ver weg op een stuk waar je niet geraakt omdat het afgezet is met een hek. Je kan er dus niet dichter dan 40 meter bij geraken. Er zijn andere lokaties een beetje verder waar je wel dichterbij kunt, maar daar zijn bijna geen vogels (buiten een paar meeuwen). Het is ook niet mogelijk om vroeger te gaan in de hoop dat de vogels dat wat dichterbij komen, want het Zwin opent pas om 9 uur en sluit al om 17.30/16.30... Dus als jij weet hoe het dan op te lossen valt, tell me
    Wandelen, met de fiets rondrijden, met de auto rondrijden,...kortom observeren.

    Nu is de tijd niet ideaal maar in het voorjaar, ..maart, april, mei,...kun je zonder veel moeite ontdekken waar vogels zich ophouden. Zie je een soort meerdere malen op dezelfde locatie kun je al vermoeden dat die zich daar ergens gaat nestelen.

    Achter een week of twee is de trek volop bezig en kun je veel treksoorten zien die hun voedselreserve bijvullen.

    Industrieparken waar nog percelen grond niet bebouwd zijn, zijn ideale trekpleisters voor kneu's, zwarte roodstaarten, veldleeuwerikken, paapjes, geelgorzen, grasmussen, gele kwikken, etc....als de onkruiden die erop staan niet worden gemaaid.

    Waar deze kleinere vogels zich ophouden zie je normaal ook torenvalken, buizerds etc...Zelfs hermelijn en marters kun je treffen.

    Bij meerdere dagen mooi, heet weer(het hele jaar door ) moet je waterplasjes/tractorsporen die zich langs de veldwegen bevinden observeren. Hier komen de vogeltjes zich wassen/drinken. Kneu's en gele kwikken komen meermaals per dag zich wassen.

    Een plasje water in een bos is een wasplaatsje voor zwartkop, goudhaan, matkop, kuifmees, gaai etc...

    Kwartels, patrijzen, fazanten, mussen houden van een zandbadje bij warm weer, ook weer te vinden aan de kant van de veldwegen.

    Op bouw-, afbraakwerven zie je vaak tapuiten, witte kwikken etc...

    Aan het strand zie je steenlopers, paarse strandlopers, vele soorten meeuwen etc... maar kijk ook met de verrekijker naar de kleinere soorten zoals bontbekplevier die ergens tussen

    de grotere lopen en zoek naar aparte soorten die tussen de meeuwen zitten. Je ziet 25 meeuwen zitten maar misschien zit er bv één grote stern tussen.

    Maar het belangrijkste is volgens mij toch wel het luisteren.

    Vaak hoor je al sijzen vooralleer je ze ziet. Baardmannetjes hoor je ook al van ver, de buidelmees met zijn metaalachtig geluid, geelgors, een ijsvogel, zwartkop, blauwborst etc....allemaal vogels die je hoort voor je ze ziet.

    In de herfst moet je op zoek naar zaaddragende onkruiden zoals teunisbloem, zuring, kaardebollen, distels etc...

    Als je bv een plaatsje vindt waar kaardebollen of teunisbloemen staan komen er misschien putters of barmsijzen op af,..op zuring hangen regelmatig kneu's, op koolzaad kun je paapjes vinden, op distels kun je putters en rietgorzen vinden...

    Een water waar ook aalscholvers vissen bevat vis.....100% zeker. Als hier nog eens riet staat en omgevallen bomen/struiken zijn kun je ijsvogels, roerdompen, woudapen, waterrallen etc vinden. Deze vogels foerageren vanuit het riet en vanaf overhangende takken/drijfhout.

    Voor reigersoorten(blauwe-, purper-, grote zilver-, kleine zilver- ) moet er een ondiep gedeelte zijn waar ze kunnen staan. In een onderwater gelopen zandgroeve/kiezelkuil ga je weinig of geen watervogels aantreffen.

    Eenden en ganzensoorten moeten kunnen "grondelen".

    Boomkruipers en boomklevers, grote en kleine bonte specht hebben het liefst een oud loofbos waar veel insecten onder/tussen de schors van dode bomen zitten. In een "nieuw" bos met allemaal gezonde bomen zul je weinig van deze soorten vinden.

    Roofvogels zoals buizerd en torenvalk hebben gewoonlijk een uitkijkpost.

    Veldleeuwerik is ook een soort met een uitkijkpostje.

    Probeer deze te vinden.

    De meeste vogels beginnen te foerageren bij het ochtendgloren met een piek rond 10-11 uur. Rond de middag is er een rustperiode. Na de rustperiode (+-13u----14u) beginnen ze terug te foerageren tot +-16u---17u waarna ze stilletjes hun slaapplaatsen opzoeken.

    Als de duisternis valt zul je soms nog een merel zien voorbij komen of hoor je in de verte de ganzen en eenden hun slaapplaats opzoeken.

    Met een voerplaatsje in je tuin kun je deze rustperiode mooi waarnemen.

    Waar er in jouw omgeving plaatsen zijn weet ik niet, ik ben ne "G"limburger.

    Maar zelfs hier is het niet alle dagen "bingo".
    Groetjes
    ----JO

    Comment


    • #17
      Re: Het Zwin, teleurgesteld

      Amaai Jo, indrukwekkende replye ! Topicstarter zal z'n werk hebben...
      Greetz, Kariboe
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

      Comment


      • #18
        Re: Het Zwin, teleurgesteld

        Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
        Amaai Jo, indrukwekkende replye ! Topicstarter zal z'n werk hebben...
        Greetz, Kariboe
        Ik heb het ingelijst

        Comment


        • #19
          Re: Het Zwin, teleurgesteld

          Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
          Wandelen, met de fiets rondrijden, met de auto rondrijden,...kortom observeren.

          ...
          mooi, terwijl de urbexers blijkbaar weinig delen buiten hun clubje
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #20
            Re: Het Zwin, teleurgesteld

            Heel informatieve post inderdaad

            Hoewel het met insecten wellicht allemaal wat makkelijker gaat, herken ik hierin toch enkele analogieën. Om goeie foto's van (veel verschillende of zeldzame) beestjes te maken, moet je ze in de eerste plaats toch goed kennen.

            Dat er niet té veel info vrijgegeven wordt, vind ik een goeie zaak. Zonder het zoeken zou het een stuk minder interessant worden denk ik.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #21
              Re: Het Zwin, teleurgesteld

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              mooi, terwijl de urbexers blijkbaar weinig delen buiten hun clubje
              Hm, ik weet niet waarom deze veralgemenende sneer naar de urbexers nodig was, ik voel me als urbexer persoonlijk niet aangesproken daardoor en ik denk dat Dama, die hier toch een gevestigde waarde is dat zeer zeker zal willen beamen.
              Er zijn Urbexlocaties die zeer zeker gevaarlijk zijn en er zijn reeds dodelijke accidenten gebeurd, de laatste op 1 april van verleden jaar. Het is idd beter om dergelijke locaties niet rond te strooien want voor hetzelfde geld komt de familie Huppeldepup met de kleintjes eens op uitstap op een plaats waar het krioelt van de asbest en de benzeen om wat verstoppertje te spelen of te gaan airsoften.
              Er zijn wel degelijk urbexers die onder de meest belachelijke redenen weigeren om locaties vrij te geven en in bepaalde fora grenst dat echt aan paranoia (UEF vb gooide me er direct af toen bleek dat ik topstatus heb op een ander forum).
              Maar ik weet graag eerst iets meer van de mensen aan wie ik tips geef, hoe zijn ze bij mij terecht gekomen, wat voor soort locaties zoeken ze....Meestal hoor ik dan niks meer of krijg ik in het ergere geval een scheldtirade over me heen.

              Ik wil dit topic niet kapen maar ik kon het ook niet bij deze veralgemende opmerking laten.

              PaulM

              Comment


              • #22
                Re: Het Zwin, teleurgesteld

                Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                Wandelen, met de fiets rondrijden, met de auto rondrijden,...kortom observeren.
                ...
                Maar zelfs hier is het niet alle dagen "bingo".
                Bedankt voor de interessante post, dat is een post die voor alle mensen die met vogelfotografie willen beginnen een uitstekende post!! Ik ga zeker eens proberen om deze soorten te vinden. Ik ben ook van plan om in de winter een voederplaats te plaatsen in mijn tuin. Hopelijk komen er daar ook interessante vogels op af

                Die plevieren heb ik idd al gezien tussen de meeuwen in Blankenberge, ze zitten vooral op de pieren. (zie hier een foto).

                Ook heb ik een paar weken geleden een paar fazanten gezien in een veld niet zo ver van mijn huis.

                Zelf woon ik dicht bij Aarschot, de kust was een weekendje relaxen
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                Comment


                • #23
                  Re: Het Zwin, teleurgesteld

                  Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                  Die plevieren heb ik idd al gezien tussen de meeuwen in Blankenberge, ze zitten vooral op de pieren. (zie hier een foto).
                  Je link verwijst naar een foto van 'n 'steenloperke' denk ik...
                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #24
                    Re: Het Zwin, teleurgesteld

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Heel informatieve post inderdaad

                    Hoewel het met insecten wellicht allemaal wat makkelijker gaat, herken ik hierin toch enkele analogieën. Om goeie foto's van (veel verschillende of zeldzame) beestjes te maken, moet je ze in de eerste plaats toch goed kennen..........
                    Yep ,...dit is één van de nodige vereisten.

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM
                    Dat er niet té veel info vrijgegeven wordt, vind ik een goeie zaak. Zonder het zoeken zou het een stuk minder interessant worden denk ik.
                    Exacte locaties heb ik doelbewust achtergelaten. Ik heb meer de grote richtlijnen gegeven, waar je zeker veel info kan uithalen.

                    De voldoening die je hebt als je iets zelf gevonden en geplaat hebt.....

                    Ik zal ook nooit meer een vindplaats op het www plaatsen. Vroeger wel....

                    Niet omdat ik een egoist zou zijn maar meer omdat er altijd mensen/fotografen tussenzitten die het voor de anderen verbrodden.

                    We moeten nu al op de "tippen van de tenen" lopen om onze hobby te kunnen uitoefenen.

                    En dit gaat ook op voor de macro- urbex- etc ....fotografen.

                    Daarom ....ssssssssssssst en stamp "bepaalde mensen" niet te veel tegen de schenen.
                    Groetjes
                    ----JO

                    Comment

                    Working...
                    X