Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

Een goeie gids leidt je in principe moeiteloos naar de Big 5, zeker in Kruger, maar niet noodzakelijk in één rit. Niettemin kun je een self-drive moeilijk vergelijken met een safari met chauffeur + tracker. Die mensen zien dingen die je zelf nooit zou zien, en kunnen gericht op zoek gaan.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      Niettemin kun je een self-drive moeilijk vergelijken met een safari met chauffeur + tracker. Die mensen zien dingen die je zelf nooit zou zien, en kunnen gericht op zoek gaan.
      Daar ben ik volledig mee akkoord. Ik dacht beiden eens te doen om ze allebei eens te ervaren. Self-drive lijkt me leuk om eens gedaan te hebben omdat je op die manier zelf op "avontuur" kan gaan en je op eigen tempo wat kan rondrijden, maar met een gids erbij zal je inderdaad veel meer kunnen zien. Ik vraag me alleen af in welke mate er daar in het Krugerpark "goede" of "slechte" gidsen zijn? We overnachten in Skukuza rest camp en kunnen van daaruit aan georganiseerde game drives deelnemen, maar ik heb er geen idee van of het ervaren gidsen zijn (heb al gelezen dat je pech kan hebben met de gidsen over het algemeen). Iemand toevallig ervaring met de game drives via Skukuza?
      Nikon D90 18-105mm VR

Comment

Er zal sowieso wel wat variatie zijn. Ik heb (nog) geen ervaring in ZA, dus hiermee kan ik niet helpen. Je kunt wel via google en dergelijke eens zoeken of je geen ervaringen vindt van mensen die daar geweest zijn...

Comment

Hmmm.... Geen gemakkelijk vraag. Geen gemakkelijk antwoord.

Absolute zekerheid om de big 5 te zien bestaat niet. Maar je kan je kansen serieus optimaliseren door enkele dagen in een privépark in te lassen. Liefst niet eender welk park, maar eentje met open grenzen naar de Kruger toe. En liefst ook eentje waar de luipaarden gewend zijn aan gamedrive voertuigen. Dat is het geval in Sabi Sands, Timbavati, en in iets mindere mate in Klaserie. Maar niet in Manyeleti of Balule.
          Helaas - je kon het al raden - zijn eerstgenoemde reservaten duurder dan laatstgenoemde. Al zijn er uitzonderingen. Vorig jaar deed ik een fantastische vondst met Umkumbe; dat ligt tussen superdure poeiers in, aan 1/3e tot 1/5e van hun prijs. Sowieso goede kans op luipaarden (al greep ik ernaast omwille van het slechte weer), maar ook op neushoorns. Je ziet ze gegarandeerd vanop korte afstand. Je mag zelfs in de tracker seat op de motorkap. Een ervaring die je je hele leven meedraagt. Voor de volledigheid; leeuwen, olifanten en buffels zijn makkelijker te vinden dan neushoorns en luipaarden.
          Dat je zo'n goede kansen hebt in een privé reservaat is ook omwille van...
          1) het feit dat je een goede gids zal hebben
          2) het feit dat je een tracker zal hebben, die sporen kan interpreteren
          3) het feit dat je van de weg af mag

Een tweede optie, met iets minder slaagkans, is een gids inhuren om Kruger National Park zélf in te trekken (dus niet naar de privé parken). Gemiddeld gezien zal je gids iets minder ervaren zijn. En het zal enkel een gids zijn, een tracker mag niet (heeft ook minder nut gezien je niet van de weg afmag, en gezien op veel plaatsen asfalt ligt). Die gids moet zijn ogen ook deels op de weg houden en kan niet steeds aan het "spotten" zijn.
          Maar toch ben ik ervan overtuigd dat hij veel méér zal zien dan jullie zélf. Hij is de natuurlijke omgeving gewoon, zo simpel is het. En wss heeft hij ook een radio, en kan hij inpikken op sightings in de buurt. Een bijkomend voordeel is dat je dan in een aangepast voertuig zal zitten. Je zal verschieten wat een verschil dat is; een open voertuig, geen ramen, een mooi overzicht (je zit hoger), en meer plaats om je lens te richten.

Als je voor deze laatste optie kiest, dan is mijn tip; regel zo'n trip vanuit een lodge die dichtbij Kruger ligt, en niet vanuit één van de (door de staat bestuurde) kampen die in Kruger NP zélf liggen. Het verschil in kwaliteit is enorm. OK, een prijsverschil is er ook, maar voor wat hoort wat.
          Een goed vb van zo'n lodge-net-buiten-Kruger is Kubu Lodge. Dan kan je landen op Hoedspruit, van daar naar Kubu is 10 minuten rijden (ligt op de weg tussen luchthaven en Kruger, aan de Klaserie rivier). Deze lodge organiseert dagtrips naar Kruger NP. Je kan er zo eentje boeken, evt met een nachtje slapen bij, en daarna op de luchthaven nog steeds je auto oppikken en zélf de Kruger inrijden. Of omgekeerd; eerst zélf rijden, dan je auto inleveren op de luchthaven, en je nog eens laten "verwennen" door Kubu. Huur je een auto "vanaf Jo'Burg tot Jo'Burg" dan zal je natuurlijk een dagje die auto aan de kant moeten laten staan als je een gids inhuurt.

Mvg,

J.
          http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mezzaluna Bekijk bericht
            Ik vraag me alleen af in welke mate er daar in het Krugerpark "goede" of "slechte" gidsen zijn?
            Nog even hierop apart inpikken.

Gidsen mogen pas officieel mensen rondleiden als ze het FGASA level 1 examen zijn gepasseerd. Da's echter een makkelijk examen.

Gidsen die mensen te voet willen rondleiden moeten aanvullend een "trails license" examen afleggen, en een "heavy waepons" examen (je kan nu eenmaal geen olifant stoppen met een .22 ...al hoopt elke gids van dat nooit te moeten doen, en zullen de meesten het ook nooit moeten doen - maar da's een andere discussie).

Gidsen die hoofdgids willen worden, of hoger, moeten een level 2 en level 3 examen passeren.

Het verschil tussen gidsen vanuit bvb Skukuza en vanuit de privé lodges zit hem vaak hier; in Skukuza zijn het level 1's zonder veel ambitie. En in de privé lodges zijn het op z'n minst "trails guides" met ambitie. Hoe goed ze zijn, hoe hogerop ze geraken, en hoe meer ze op jobs terecht komen die meer betalen (niet toevallig de duurdere lodges natuurlijk; dat betaalt veel beter dan een staatsjob).

Opgelet; ik wil hiermee echter niet alle gidsen uit Skukuza afbreken! Ik spreek in het algemeen. Er kan best een ambitieus iemand tussen zitten, met de nodige "drive" om hogerop te geraken. Maar ja, je zal maar net met een gids zitten die zelfs geen goesting heeft om de meest basic dingen uit te leggen.

Om je een vb te geven tussen het kennisniveau van een "level 1" en een "trails"; ikzelf ben ook een level 1. Ik ga in 2013-2014 voor m'n trails. Vlugger zou ik niet durven. Serieus zware materie, die leerstof. Een bioloog van opleiding heeft het wss makkelijk, maar ik, als IT'er, pffff...

Mvg,

J.

Comment

De kans dat je de "big 5" in het Krügerpark zult zien is minder dan 1 op 100.
              Wij zagen er de luipaard (op ongeveer 100 m), maar wij waren die dag de enigen ! (er rijden in het Krügerpark honderden jeeps rond !). Tegen dat de andere jeeps kwamen aangereden, was de luipaard achter de heuveltop verdwenen.
              Ik ontmoette er gidsen die al 10 jaar rondreden in het Krügerpark en er nog nooit één hadden gezien, om je maar een idee te geven ...

Strikt genomen is het de zwarte neushoorn die deel uitmaakt van de "big 5", en die krijg je niet te zien, met wat geluk wel de "witte" neushoorn. (In Hluhluwe-Umfalozi park val je erover !).

Maar ik zou me niet louter concentreren op de "big five". Er is meer dan genoeg te zien dat de moeite is ...
              Last edited by KingCanon; 17 augustus 2011, 17:06.
              KingCanon - Canon EOS 7D & 50D - Canon EF-S 10-22mm 3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm 2.8 IS USM, EF 100mm 2.8 Macro L USM IS, EF 70-300 4-5.6 L IS USM, EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, Speedlite 580EXII, Manfrotto 3-pod - Gitzo mono.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KingCanon Bekijk bericht
                De kans dat je de "big 5" in het Krügerpark zult zien is minder dan 1 op 100.
                Of dat de werkelijke kans is, dat weet ik niet. Wij zijn nog maar één keer in Kruger NP zélf geweest, gedurende slechts één dag, en zagen er toen weldegelijk eentje. Nou ja; we zagen zijn staart. En we hebben er een "file-in-de-bush" voor moeten trotseren).

Maar als ik dat dan vergelijk met onze reizen in de Kruger privéparken; op de zeven lodges die de revue passeerden tot nu toe is er slechts eentje waar we de pech hadden om er géén te zien ...maar dat had alles te maken met het weer. Ik denk dat ik in totaal al aan zo'n 20 à 30 goeie sightings zit. De meesten van zéér dichtbij. Eentje zelfs zo relaxed dat ze dacht gebruik te maken van de motorkap.

Mvg,

J.

Comment

Mag ik ook even off-topic reageren?

@ Mezzaluna:
                  Ik lees dat je voor 2 weken naar ZA gaat en dat je daarbij van JB naar CT reist, en intussen even een safari doet en enkele steden bezoekt...
                  Ik weet natuurlijk niet of je die reis zelf ineen hebt gestoken, maar ik denk dat je veel te veel hooi op je vork neemt
                  Er is namelijk zodanig veel te zien, en ZA is zo mooi dat je massa's tijd te kort komt.
                  Ik zou, als dat nu nog kan natuurlijk, mijn keuze beperken.
                  Als ik je trouwens een goeie tip kan geven: kijk hier eens, een echte aanrader als het om safaripark gaat! Relatief klein (wij waren maar met zo'n 20 personen in de hele lodge!), recent, en met alles erop en eraan
                  Last edited by dréten; 19 augustus 2011, 12:07.

Comment

Het is inderdaad de fout die de meesten maken; een land ter grootte van een klein continent willen zien op één reis. Pas op; ik heb die fout zélf ook gemaakt, 10 jaar of zo geleden.

Pesoonlijk raad ik altijd aan op zijn minst twee reizen te ondernemen in Zuid Afrika.

Ofwel vlieg je op JB en doe je Pretoria, de Panorama route, de Kruger, en de wetlands (St Lucia).

Ofwel vlieg je op CT en doe je Cape Point, de wijnstreek, de tuinroute en de kleine Karoo.

Wat de meeste mensen niet weten is dat deze tweede route ook bulkt van de safari mogelijkheden. Kichaka is een goed voorbeeld. Maar er is ook nog Kwandwe, Shamwari, Samara, Lalibela, Amakhela en Pumba. Allen in dezelfde streek. Om nog maar te zwijgen over Addo NP zélf natuurlijk. Is recent enorm uitgebreid.

Om de dingen in het juiste perpectief te zien; wij vliegen véél te snel door zo'n land heen, maar Amerikaanders zijn nog zotter. Zij hebben doorgaans geen twee weken vakantie te spenderen, dus die nemen reisroutes zoals bvb eerst vier dagen safari in Kruger, dan 2 dagen in de wijnstreek, en dan 2 dagen in Kaapstad en bye bye. Wie me niet gelooft, alstublieft;

Africa & the Middle East - SA Trip Report- Sabi Sands and Cape Town - We just returned from our first trip to South Africa (late July). We are in our early thirties and have traveled extensively (all over Western Europe, North America, Australia, Tahiti) but had not been to Africa yet. Our approach is to maximize our...

...en pas op, ze zijn meteen expert in reizen naar Zuid-Afrika hee.

Mvg,

J.

Comment

Bedankt voor alle extra tips!

@ Jochen: Ik ga de mogelijkheden van de privéparken (met open grenzen naar Kruger zeker eens bekijken). Het zou natuurlijk wel kunnen dat die dingen een beetje buiten ons budget zullen vallen, maar het is het overwegen waard! En anders misschien sowieso toch een tour doen met een iets minder ervaren gids (maar nog steeds meer ervaren dan ons ). Wel tof dat je zelf ook al level 1 hebt gehaald en dus ook wat meer je eigen plan kan trekken daar. Succes trouwens met die trails!

@ KingCanon: Vandaar dat ik idd even wou polsen hoeveel kans je maakt om de big 5 te zien. Ik wil uiteraard liefst zoveel mogelijk diersoorten kunnen zien en het zou super om met een beetje geluk toch nog een luipaard te kunnen zien, maar nu weet ik dat ik mij er niet té hard op moet verheugen. Het zal sowieso al de moeite zijn om dieren zoals leeuwen, giraffen en olifanten te zien!

@ dréten en Jochen: Ik ben me er ten volle van bewust dat twee weken vééél te kort is (het zullen in totaal 16 dagen zijn). Ik was het liefst voor drie weken tot een maand geweest, maar helaas is dat door omstandigheden niet mogelijk. De reis is grotendeels via een organisatie vastgelegd, en dit is hun standaard route (met een beetje eigen inspraak van ons erbij).

De kans dat we nog eens naar Zuid-Afrika gaan is al wat kleiner, dus vandaar de keuze om toch de hele afstand van Johannesburg naar Kaapstad te doen. Gelukkig rijden we zelf, met gehuurde wagen, dus we kunnen tijdens het rijden toch ook nog wat genieten van de prachtige landschappen.

"I had been nervous that 9 nights wouldn’t be sufficient to justify the flight time or jetlag but I think we could even do a week here no problem." Wow, van een korte verre reis gesproken!
                      Nikon D90 18-105mm VR

Comment

Eén ding is zeker: het verschil in biodiversiteit met België is gigantisch. Daarom alleen al is het voor iedereen die de eerste keer op safari gaat een indrukwekkende ervaring. Ik ben in 2007 op korte safari naar Kenia geweest, gecombineerd met een strandvakantie. Dat was toen met mijn ouders en de rest van het gezin, dus veel inspraak had ik daar niet in. Hoewel we een supergoeie gids/chauffeur hadden tijdens de safari, vond ik het vooral erg jammer dat we 1. in een busje zaten (op zich viel dat eigenlijk nog mee...) en 2. nogal drukke parken bezochten. Bijv: in Amboseli zagen we een monsterfile voor een Cheetah met pups aan een kill. Tja... Het is vreselijk wanneer een bus/jeep/truck(!) vol met toeristen naast je busje bij een sighting gaat staan en dan volop lawaai beginnen maken (oooooooh, aaaaaah, waaaaaaauw, etc.) en foto's gaan maken met flits waarvan je op voorhand weet dat ze op niets gaan trekken. Ik denk/vrees dat je de op drukke plekken in Kruger gelijkaardige taferelen ziet (?).

Voor mij maakte dat de ervaring niet per sé minder waard, maar het wrong toch wat.

In februari vertrekken we opnieuw, (nu enkel m'n vrouw en ik), deze keer naar Zuid-Afrika. En ik moet zeggen, dankzij de gerichte tips & kennis van Jochen weet ik nu al dat de ervaring helemaal anders gaat zijn. Beter, en op z'n minst toch iets authentieker.

Oh, en:

We used our binoculars more than expected.
                        Hilarisch!

Comment

Het Krügerpark heeft een oppervlakte van bijna 19.000 km2, dus ongeveer 2/3 van België. Er rijden ongeveer 200 officiële jeeps rond. Dus zo'n vaart loopt het wel niet ...

Wel is het zo dat, als er iets interessants te zien is, de rangers mekaar verwittigen (walkie-talkie). Er komen dan vanuit alle richtingen een aantal jeeps toegestoven om mee van het spektakel te genieten (dikwijls ook te laat !), maar meestal blijft hun aantal wel beperkt (max. ongeveer 3 tot 5-tal jeeps die in de onmiddellijke buurt zijn).

à Jochen : je kunt een privépark niet vergelijken met een "wild" natuurpark als het Krügerpark. Als ik naar de zoo ga, ben ik ook zeker dat ik dit dier en en dat dier te zien krijg. De privéparken kweken die dieren die de toeristen liefst willen zien, en zetten ze uit ... (zij willen zoveel mogelijk toegangsgstickets verkopen, het is hun broodwinning). Voor mij telt dit niet als waarneming 'in het wild' (sorry). Je kunt het min of meer vergelijken met de Beekse bergen ...
                          Last edited by KingCanon; 19 augustus 2011, 13:01.
                          KingCanon - Canon EOS 7D & 50D - Canon EF-S 10-22mm 3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm 2.8 IS USM, EF 100mm 2.8 Macro L USM IS, EF 70-300 4-5.6 L IS USM, EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, Speedlite 580EXII, Manfrotto 3-pod - Gitzo mono.

Comment

Waar ik op doelde zijn taferelen als deze.

je kunt een privépark niet vergelijken met een "wild" natuurpark als het Krügerpark. Als ik naar de zoo ga, ben ik ook zeker dat ik dit dier en en dat dier te zien krijg. De privéparken kweken die dieren die de toeristen liefst willen zien, en zetten ze uit...
                            Heb je daar ook bewijzen voor? En dan meteen alle privéparken onder dezelfde noemer schrijven lijkt me wel heel eenvoudig. Ik sta volledig open voor info, maar het klinkt nogal goedkoop nu...

Voor mij telt dit niet als waarneming 'in het wild' (sorry). Je kunt het min of meer vergelijken met de Beekse bergen ...
                            Ach, de teneur waarmee je dit schrijft zegt voor mij al genoeg. Je zult ook wel beseffen dat die laatste zin véél te kort door de bocht is. Hoe wild is een leeuw die in het échte Krürgerpark op een artificiële asfaltbaan gaat slapen omdat dit iets langer warm blijft 's nachts? Welke dieren zijn nog écht wild? Bestaan ze überhaupt nog? Zinloze discussie hoor.

Comment

Ik wil hier geen welles nietes spelletje beginnen. Ik heb simpelweg mijn eigen persoonlijke mening als "natuurliefhebber" willen geven.
                              Ik verwijs graag naar de TV reportage van een tijd geleden over het georganiseerde "jagen" in "privé parken" in Zuid-Afrika" (door vooral rijke Amerikanen). Ik geef toe, de vergelijking is niet helemaal terecht, maar toch ... (ik wil ze niet allemaal over één kam scheren, maar het geeft een idee hoe sommige "privé parken" in Zuid-Afrika worden "gerund").

à Thierry M.:
                              ik begrijp het allemaal niet goed. Eerder schreef je :
                              "Ik heb (nog) geen ervaring in ZA, dus hiermee kan ik niet helpen."

Sluit hiermede deze discussie af - is trouwens "off topic" !

Comment

Ik heb gewoon moeite met straffe & ongefundeerde uitspraken. Er zijn wellicht twijfelachtige praktijken in sommige lodges/parken, maar moet dat dan veralgemeend worden?

Zelf heb ik idd geen ervaring met ZA, maar je vertelt een volledig ander verhaal dan Jochen, en hij is iemand die veel relevante ervaring heeft met verschillende lodges in verschillende privéconcessies.

Helemaal niet aanvallend bedoeld trouwens. Ik probeer enkel te matigen

Comment

Working...
                                X