Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

    Oorspronkelijk geplaatst door KingCanon Bekijk bericht
    Het Krügerpark heeft een oppervlakte van bijna 19.000 km2, dus ongeveer 2/3 van België. Er rijden ongeveer 200 officiële jeeps rond. Dus zo'n vaart loopt het wel niet ...
    - Trek daar de gebieden ("concessies") af die worden uitgeleased aan privé uitbaters zoals Singita (Lebombo en Sweni), Jock's (Main- en Little camp), Isimbindi (drie "*****" camps), Tinga (Legends en Narina), Lukimbi, Shawu, Shishangeni, Shonga, Hamiltons, Imbali en Hoyo Hoyo (er ontsnappen er me wss nog een paar), en je houdt amper de helft over. Die privé uitbaters doen daar trouwens hetzelfde als de kamp-uitbaters in de privéparken naast Kruger: rondrijden op hun stukske, maar dus een focus op "low volume - high quality" safaris. Het enige verschil is dat ze in een concessie in Kruger NP niet van de weg afmogen (omdat ze het land niet bezitten maar enkel leasen moeten ze de regels van het Nationaal Park respecteren), terwijl ze in een privépark wél eigenaar zijn van hun grond en dus wél de weg afkunnen (ze doen het echter alleen voor bijzondere sightings).

    - Trek van het overblijvende gebied nog de gebieden af waar geen toeristen-tracks zijn aangelegd, en je volume verlmindert nog eens met 1/3e. Deze toerists-free zones zijn er om de dieren wat "rust" te kunnen geven.

    - Tel dan bij je 200 jeeps alle jeeps op met dagjestoeristen die van buiten de parkgrenzen komen.

    - Tel daar ook nog eens alle toeristen bij die met eigen vervoer de Kruger inrijden.

    - en hou dan rekening met het feit dat die massa wagens niet evenredig verspreid zit, maar dat velen zich beperken tot de populairste "loops".

    ...en ik kan je verzekeren dat de taferelen die Thierry zag in Amboseli ook in Kruger voorkomen. Ik weet het wel zéér zeker, want ik heb er zélf ingestaan (niet beter wetende). Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar wel vaak.

    Oorspronkelijk geplaatst door KingCanon Bekijk bericht
    ŕ Jochen : je kunt een privépark niet vergelijken met een "wild" natuurpark als het Krügerpark. Als ik naar de zoo ga, ben ik ook zeker dat ik dit dier en en dat dier te zien krijg. De privéparken kweken die dieren die de toeristen liefst willen zien, en zetten ze uit ... (zij willen zoveel mogelijk toegangsgstickets verkopen, het is hun broodwinning). Voor mij telt dit niet als waarneming 'in het wild' (sorry). Je kunt het min of meer vergelijken met de Beekse bergen ...
    Waar je dit haalt weet ik niet, maar het is absoluut onwaar!

    Je haalt twee dingen door elkaar:

    1) "Canned hunting" uitbaters. Dit zijn mensen met een lapje grond (laat ons zeggen; 250Ha of zo) die dat helemaal omheinen, en daar dieren op kweken, om die dieren dan te laten afknallen door een idiote jager uit den vreemde. Typisch kweken zo'n uitbaters dieren die zeer populair zijn bij jagers, omwille van de jachttrofeeën; leeuwen worden een vloermat, Kudu mannetjes met hun grote geweien komen aan de muur terecht, enz.

    2) "Private safari" uitbaters. Dit zijn mensen met zeer grote lappen grond (1000Ha is een absoluut minimum of je gebied is niet groot genoeg om een ganse dag met mensen op rond te rijden). Deze uitbaters groeperen zich in privé reservaten, zodat ze elkaars gebied kunnen delen om in rond te rijden. Op het niveau van dat privé reservaat worden regels gezet van zeer hoge standaarden. Dieren of planten kweken is uit den boze, het landschap moet in zijn oorspronkelijke staat behouden blijven, hoogbouw mag niet. Elk kamp krijgt ook strenge regels wat betreft afvalverwerking, en er wordt een maximum aantal bedden per hectare opgelegd. Alle omheiningen tussen hun gronden, en de omheining tussen het privé reservaat en het aanpalende Nationale reservaat (in dit geval Kruger) worden gesloopt, zodat de dieren vrijuit kunnen gaan en staan waar ze willen (kweken zou dus zelfs geen zin hebben). De enige omheiningen die overblijven staan tussen het privépark en de "beschaving". Net zoals Kruger ook omheind is aan zijn grenzen met bewoonde gebieden.

    Het spreekt vanzelf dat safari-lovers zoals ik, noch privé safari-uitbaters, iets willen te maken hebben met canned hunting praktijken.

    Over canned hunting wil ik wel eens een aparte discussie opstarten, als je dat wenst. Hier alvast twee dingetjes om over na te denken;
    - Vele mensen uit het "gewone" Zuid-Afrika tour circuit bezoeken "sanctuaries". Dit soort etablissementen zou moeten zorgen voor de opvang van verwaarloosde dieren of weesdieren. Maar vaak zijn het "cover-ups". De leeuwenwelpen die de toeristen er mogen strelen komen achteraf terecht in... de canned hunting industrie.
    - Canned hunting bannen dan? Helaas is dat geen oplossing. Want dan komen al die idiote jagers schieten op plaatsen waar ze nu wegblijven. Hoe walgelijk ik de canned hunting praktijken ook vind; canned hunting vermindert aanzienlijk de impact van jacht op échte natuurgebieden.

    ...maar bottom line; haal aub canned hunting en privé safari niet door elkaar. De twee hebben niks met elkaar te maken!

    Mvg,

    J.
    Last edited by Jochen; 21 augustus 2011, 10:16.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #32
      Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

      Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      Waar ik op doelde zijn taferelen als deze.
      Ik hoop inderdaad vooral dat we dat niet té extreem zullen meemaken, maar ik bereid me er wel al op voor.

      Ik wil ondertussen toch even nog een positieve noot aan dit topic toevoegen: Ik heb ondertussen dankzij jullie goede raad dit weekend de 70-300 VR gekocht, samen met nog een extra geheugenkaart (extra batterij had ik al), en een gids voor Zuid-Afrika. Nu nog ergens een kersenpitkussen vinden en nog enkele andere benodigdheden en ik ben zo goed als klaar om te vertrekken!
      Nikon D90 18-105mm VR

      Comment


      • #33
        Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

        Mezzaluna;

        Hier nog enkele tips;

        -Als je "bush jams" wil vermijden, vraag raad op het Kruger forum van SANparks:

        Zij weten best wel welke tracks minder "bevolkt" zijn, maar die toch de moeite waard zijn qua dieren.

        - GO SLOW. En zet je motor regelmatig af om te luisteren. Je hebt meer zintuigen dan je ogen om dieren te spotten. Ik heb het natuurlijk over je oren. Een alarm "nies" van een impala, een roep van een Grey Loerie aka the go-away bird ("kweeeee"), enz...

        - Waar water is, is leven. Het loont vaak om te wachten bij waterplassen.

        Mvg,

        J.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #34
          Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
          Mezzaluna;

          Hier nog enkele tips;

          -Als je "bush jams" wil vermijden, vraag raad op het Kruger forum van SANparks:

          Zij weten best wel welke tracks minder "bevolkt" zijn, maar die toch de moeite waard zijn qua dieren.

          - GO SLOW. En zet je motor regelmatig af om te luisteren. Je hebt meer zintuigen dan je ogen om dieren te spotten. Ik heb het natuurlijk over je oren. Een alarm "nies" van een impala, een roep van een Grey Loerie aka the go-away bird ("kweeeee"), enz...

          - Waar water is, is leven. Het loont vaak om te wachten bij waterplassen.

          Mvg,

          J.
          Volgens mij mag je in Krüger in principe de weg niet verlaten. En laat het nu net daar zijn dat het niet druk is...
          Last edited by dréten; 24 augustus 2011, 08:06.

          Comment


          • #35
            Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            Volgens mij mag je in Krüger in principe de weg niet verlaten. En laat het nu net daar zijn dat het niet druk is...
            Daar heb ik al meermaals op gewezen, Dré, ook in dewe thread. hier had ik het over minder gebruikte routes vs méér gebruikte routes.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #36
              Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
              Mezzaluna;

              Hier nog enkele tips;

              -Als je "bush jams" wil vermijden, vraag raad op het Kruger forum van SANparks:

              Zij weten best wel welke tracks minder "bevolkt" zijn, maar die toch de moeite waard zijn qua dieren.

              - GO SLOW. En zet je motor regelmatig af om te luisteren. Je hebt meer zintuigen dan je ogen om dieren te spotten. Ik heb het natuurlijk over je oren. Een alarm "nies" van een impala, een roep van een Grey Loerie aka the go-away bird ("kweeeee"), enz...

              - Waar water is, is leven. Het loont vaak om te wachten bij waterplassen.

              Mvg,

              J.
              Merci voor die extra tips!
              Nikon D90 18-105mm VR

              Comment

              Working...
              X